Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties, deel V

29-04-2016 17:52 3007 berichten
Deel I, II, III en deel IV zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen

Uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten. Als je je hier niet aan kan houden, word je gestaft en dan kan je een ban krijgen.

Zo is inmiddels wel duidelijk dat er verschillend gekeken wordt naar het wel of niet betalen van de wc-dame en ook dat het wel of niet hoofdelijk omslaan van een rekening in de horeca zowel gierige als niet gierige kanten heeft. Gelieve deze oude koeien hier met rust te laten.

De link naar deel IV: KLIK, met daarin links naar de eerdere delen.
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsNiceGuy schreef op 17 januari 2017 @ 15:23:

Maar € 392,50 in een envelopje duwen? Als de buurman al het werk gedaan heeft, zou je dat toch gewoon kunnen afronden naar € 400? Alleen al de moeite van al dat kleingeld bij elkaar zoeken om toch maar geen euro teveel te betalen?

De moeite? Portemonnee open, €2,50 (twee muntjes) eruit halen....poeh poeh, wat een moeite!

Waarom afronden naar 400? Waarom niet 410? Of 420? Of 450?
Oh dear, how sad, never mind.
Je weet best wat ik bedoel. Alleen briefjesgeld is toch een stuk gemakkelijker en het is minder gierig dan zo op de cent afronden. Zeker als je buren al het werk gedaan hebben.

Mezelf kennende zou ik er inderdaad nog wat meer in doen, voor de moeite.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
quote:dianaf schreef op 17 januari 2017 @ 15:20:

@patsy--stone, dat is op zijn minst bezonder ja. Als ik met meerderen mensen met iemand mee zou rijden, zou ik bijvoorbeeld aanbieden om samen iets leuks te kopen voor de chauffeur. Maar ja, misschien beredeneerd ze wel, dat je er toch al heen moet dus of ze nu wel of niet mee gaat, maakt dan ook niet uit.

Ja, dat zal het wel zijn. En ze had zelf nog geen rijbewijs (is wel over de 30 dus het is ook geen jeugdige onnozelheid). Ik ben benieuwd of het besef nu wel indaalt nu ze zelf een rijbewijs heeft en af en toe een deelauto huurt. Alhoewel het besef dus niet ontstond door het zien dat die ander wél een bedankje gaf.

Op een gegeven moment wilde ze ook telkens op specifieke punten worden opgepikt, maar dat was voor mij lastiger. Dus heb ik geweigerd. Kom maar gewoon naar mij toe. Ik moet al genoeg rekening houden met ieders wensen van hoe lang ze nog willen naborrelen enzo.
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:MrsNiceGuy schreef op 17 januari 2017 @ 15:29:

Je weet best wat ik bedoel. Alleen briefjesgeld is toch een stuk gemakkelijker en het is minder gierig dan zo op de cent afronden. Zeker als je buren al het werk gedaan hebben.

Mezelf kennende zou ik er inderdaad nog wat meer in doen, voor de moeite.Als ik tegen iemand zou zeggen € 392,50 en ik krijg een enveloppe met 400 euro zou ik echt balen. Dan moet ik op zoek naar kleingeld om dat weer terug te betalen. Laat het ze dan gewoon overmaken. Sowieso zou ik niet blij worden van 400 euro contant. Daar doe ik 2 jaar mee.
quote:MrsNiceGuy schreef op 17 januari 2017 @ 15:23:

Maar € 392,50 in een envelopje duwen? Als de buurman al het werk gedaan heeft, zou je dat toch gewoon kunnen afronden naar € 400? Alleen al de moeite van al dat kleingeld bij elkaar zoeken om toch maar geen euro teveel te betalen?Dat kan, maar ik vind het niet persé logisch. En sommige mensen hebben ruim voldoende kleingeld liggen, dus is het geen moeite.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:mienmina schreef op 16 januari 2017 @ 23:20:

De buren gaan altijd een maand of twee op vakantie, vandaar dat we hadden afgesproken dat we het in hun vakantie zouden doen. Dat was ook niet het probleem. Ik vind het wel een lastig te begrijpen dat je voor alle arbeid, ook die we specifiek enkel voor hen hebben gedaan nog geen dankjewel, nog geen bloemetje nog geen €7,50 afronding over hebt. Dat is namelijk wel wat ik doe als iemand mij helpt, ik begrijp uit reacties dat dat dat niet zo bruikbaar is.

Wat als de buren dachten dat dat allemaal al in die prijs zat? Dus ook de huur en montage

Zou ik namelijk wel verwachten als ik vraag wat het heeft gekost.
En dit dan? Mijn vriend heeft met zijn hulp afgesproken dat ze 3 uur werkt voor 45 euro. In de praktijk legt hij echter steeds 50 euro neer omdat je 45 niet kunt pinnen De hulp neemt het geld altijd mee, maar is nog nooit op het idee gekomen om die 5 euro verschil terug te leggen. Inmiddels is het natuurlijk gewoonterecht geworden, maar ben ik dan gierig omdat ik me eraan stoor? Vriend heeft haar met Kerst nog voor 50 euro cadeaubonnen gegeven (die hij zelf had gekregen), dus mevrouw wordt ruim betaald voor haar werkzaamheden.
t.a.v de schutting-buren: sommige mensen zijn gewoon van zichzelf heel precies. Het is meer dat dan zuinig denk ik.

Ik heb ook zo'n vriendin, als we samen een cadeau kopen van bijvoorbeeld 30,20 dan krijg ik ook echt die laatste 10 cent terwijl ik denk; laat toch mens. Andersom ook. Als er 49,95 door twee gedeeld moet worden, wordt dat echt geen 25 euro.

Eerst vond ik het wat vreemd en soms zuinig maar dat is ze echt niet, ze is gewoon heel erg precies dus het bedrag is het bedrag en afronden is blijkbaar niet iets wat in haar mindset zit. Zij zal mij wel makkelijk of slordig vinden denk ik. (en zich daar misschien wel aan ergeren)
quote:Habbekratz schreef op 17 januari 2017 @ 15:47:

[...]

Wat als de buren dachten dat dat allemaal al in die prijs zat? Dus ook de huur en montage

Zou ik namelijk wel verwachten als ik vraag wat het heeft gekost.Ik ook. Sowieso wilde de buren die schutting niet zo nodig en hebben toch meebetaald. Persoonlijk had ik ook gewoon 400 gegeven maar gewoon betalen wat je moet betalen en dat nog snel doen ook is niet gierig.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
O en dat met die hulp herken ik gedeeltelijk. Maar dat is natuurlijk makkelijk op te lossen: zorgen dat je wel afgepast neerlegt.

Als het soms niet lukt en wij het naar boven afronden heeft onze hulp gewoon mazzel. Maar die 5 euro krijgen we niet terug, het verschil met jullie situatie is dat ze het wel eens heeft aangeboden hoor, maar dat hoefde toen van ons niet omdat het onze luiheid was om het niet gepast neer te leggen.
anoniem_137384 wijzigde dit bericht op 17-01-2017 15:59
Reden: taalfout
% gewijzigd
quote:MinkeDeWit schreef op 17 januari 2017 @ 15:51:

En dit dan? Mijn vriend heeft met zijn hulp afgesproken dat ze 3 uur werkt voor 45 euro. In de praktijk legt hij echter steeds 50 euro neer omdat je 45 niet kunt pinnen De hulp neemt het geld altijd mee, maar is nog nooit op het idee gekomen om die 5 euro verschil terug te leggen. Inmiddels is het natuurlijk gewoonterecht geworden, maar ben ik dan gierig omdat ik me eraan stoor? Vriend heeft haar met Kerst nog voor 50 euro cadeaubonnen gegeven (die hij zelf had gekregen), dus mevrouw wordt ruim betaald voor haar werkzaamheden.

Ik heb hetzelfde met mijn hulp maar dan 37,50. Nu krijgt ze de ene keer 35 en de andere keer 40, om en om. Vond zij ook een prima afspraak.

Misschien kan je vriend afspreken dat hij 40 en 50 afwisselt.

Ik snap dat jij ervan baalt want al die keren €5 opgeteld kan bij elkaar flink oplopen. Maar ik snap ook heel goed dat de hulp die €50 gewoon meeneemt en aanneemt dat het als fooi bedoeld is ofzo. Of dat ze denkt dat jullie wel niet zullen tillen aan het verschil, anders zou je wel €45 neerleggen. Het is echt niet aan haar om wisselgeld te gaan regelen omdat je man dat niet doet.

En ja, het nu nog terugdraaien is wel lullig, als het al heel lang zo gaat. Dat kan eigenlijk alleen als je een nieuwe dame inhuurt en vanaf dag 1 €45 neerlegt.
You can never have too many hats, gloves and shoes
MinkedeWit, ik zou er eerlijk gezegd als schoonmaakster ook niet aan denken om dan 5 euro terug te geven.. zeker niet als het gewoon klaarligt voor me en die mensen niet thuis zijn. Is natuurlijk ook wel makkelijk gezegd, 45 euro pinnen kan niet.. maar zij moet dan dus wel weer moeite doen om elke week 5 euro te regelen? Als je je er echt aan stoort zou ik het eens aankaarten, of bijvoorbeeld regelen dat ze dan om de keer betaald wordt ofzo (90 euro is meestal redelijk makkelijk te pinnen)..

En dit dan? Mijn vriend heeft met zijn hulp afgesproken dat ze 3 uur werkt voor 45 euro. In de praktijk legt hij echter steeds 50 euro neer omdat je 45 niet kunt pinnen De hulp neemt het geld altijd mee, maar is nog nooit op het idee gekomen om die 5 euro verschil terug te leggen. Inmiddels is het natuurlijk gewoonterecht geworden, maar ben ik dan gierig omdat ik me eraan stoor? Vriend heeft haar met Kerst nog voor 50 euro cadeaubonnen gegeven (die hij zelf had gekregen), dus mevrouw wordt ruim betaald voor haar werkzaamheden.Ik heb nog nooit een pinautomaat gezien waar je geen 45 euro kunt pinnen

Ik zou, als iemand dat voor me neerlegt, ook denken dat het fooi is

Overigens, over de hulp als "mevrouw" praten klinkt best denigrerend

En dat je je er aan stoort is ook vreemd, aangezien het jouw geld niet is
quote:pearle schreef op 17 januari 2017 @ 16:08:

[...]

Ik heb nog nooit een pinautomaat gezien waar je geen 45 euro kunt pinnen

Ik ken weinig pinautomaten waar je vijfjes uit kunt halen.
Oh dear, how sad, never mind.

En dit dan? Mijn vriend heeft met zijn hulp afgesproken dat ze 3 uur werkt voor 45 euro. In de praktijk legt hij echter steeds 50 euro neer omdat je 45 niet kunt pinnen De hulp neemt het geld altijd mee, maar is nog nooit op het idee gekomen om die 5 euro verschil terug te leggen. Inmiddels is het natuurlijk gewoonterecht geworden, maar ben ik dan gierig omdat ik me eraan stoor? Vriend heeft haar met Kerst nog voor 50 euro cadeaubonnen gegeven (die hij zelf had gekregen), dus mevrouw wordt ruim betaald voor haar werkzaamheden.Waarom moet zij elke keer moeite doen om vijf euro te regelen? Je vriend kan ook 1 keer per maand 180 euro pinnen en dat klaarleggen of die 180 euro zelf wisselen zodat hij het gepast kan neerleggen.
quote:MinkeDeWit schreef op 17 januari 2017 @ 15:40:

[...]

Als ik tegen iemand zou zeggen € 392,50 en ik krijg een enveloppe met 400 euro zou ik echt balen. Dan moet ik op zoek naar kleingeld om dat weer terug te betalen. Laat het ze dan gewoon overmaken. Sowieso zou ik niet blij worden van 400 euro contant. Daar doe ik 2 jaar mee.400 euro dus met als bedoeling dat er niks terug gaat.
quote:Hayek schreef op 17 januari 2017 @ 16:14:

[...]

Ik ken weinig pinautomaten waar je vijfjes uit kunt halen.Die zijn er toch niet meer? Ik zou de ene keer 50 doen en de volgende keer 40.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:Hayek schreef op 17 januari 2017 @ 16:14:

[...]

Ik ken weinig pinautomaten waar je vijfjes uit kunt halen.Je hebt gelijk, ik kies vaak de optie biljetkeuze, maar dat is ( bedenk ik nu) altijd afgerond op 10 euro
quote:pearle schreef op 17 januari 2017 @ 16:27:

[...]

Je hebt gelijk, ik kies vaak de optie biljetkeuze, maar dat is ( bedenk ik nu) altijd afgerond op 10 euroHet is volgens mij wel geweest, maar op een gegeven moment geloof ik niet overal meer.
quote:patsy--stone schreef op 17 januari 2017 @ 16:02:

[...]

Ik snap dat jij ervan baalt want al die keren €5 opgeteld kan bij elkaar flink oplopen. Maar ik snap ook heel goed dat de hulp die €50 gewoon meeneemt en aanneemt dat het als fooi bedoeld is ofzo. Of dat ze denkt dat jullie wel niet zullen tillen aan het verschil, anders zou je wel €45 neerleggen. Het is echt niet aan haar om wisselgeld te gaan regelen omdat je man dat niet doet.

En ja, het nu nog terugdraaien is wel lullig, als het al heel lang zo gaat. Dat kan eigenlijk alleen als je een nieuwe dame inhuurt en vanaf dag 1 €45 neerlegt.Ja, bij deze dame kan dat natuurlijk niet meer. Ik zou me er ook niet aan moeten storen want het is mijn geld niet, maar ik zou het ook melden als mijn werkgever ineens veel meer betaalt dan is afgesproken.
quote:Habbekratz schreef op 17 januari 2017 @ 15:47:

[...]

Zou ik namelijk wel verwachten als ik vraag wat het heeft gekost.

De coniferen moesten er hoe dan ook uit, die waren helemaal dood en daar waren de buren het ook mee eens.

Man heeft het bedrag genoemd en de rekening van de materialen later gemaild. Wij hebben expres alleen die bedragen gegeven omdat wij inderdaad degenen waren die het installeren van de schutting hadden geinitieerd. De buren hebben dus kunnen zien dat ze alleen de materialen hebben betaald. Ik vind het nog steeds heel raar en bekrompen dat je dan enkel de rekening door de helft doet en niet nadenkt over het werk dat wij eraan hebben gehad. Man heeft ook nog een boom uit hun tuin verwijderd en hun schutting opgehangen, dat is dus echt extra werk enkel en alleen voor hen. Wij hebben dat voor hen gedaan en ik vind nog steeds (ook al zijn velen het met me oneens) dat een normaal dankjewel, een bloemetje of een minimale afronding van 7,50 niet had misstaan.
quote:mienmina schreef op 17 januari 2017 @ 16:53:

[...]

De coniferen moesten er hoe dan ook uit, die waren helemaal dood en daar waren de buren het ook mee eens.

Man heeft het bedrag genoemd en de rekening van de materialen later gemaild. Wij hebben expres alleen die bedragen gegeven omdat wij inderdaad degenen waren die het installeren van de schutting hadden geinitieerd. De buren hebben dus kunnen zien dat ze alleen de materialen hebben betaald. Ik vind het nog steeds heel raar en bekrompen dat je dan enkel de rekening door de helft doet en niet nadenkt over het werk dat wij eraan hebben gehad. Man heeft ook nog een boom uit hun tuin verwijderd en hun schutting opgehangen, dat is dus echt extra werk enkel en alleen voor hen. Wij hebben dat voor hen gedaan en ik vind nog steeds (ook al zijn velen het met me oneens) dat een normaal dankjewel, een bloemetje of een minimale afronding van 7,50 niet had misstaan.

Dat is dus het probleem, jullie hebben die verwachting dat zij dan wel iets extra´s doen.. maar zij hebben daar misschien helemaal niet over nagedacht, vandaar dat ze misschien ook de vraag stelden wat het totaalbedrag was, omdat ze tot nu toe alleen de kosten van de materialen hadden gezien..

Los je in ieder geval nu niks meer mee op, lekker laten gaan.. en een eventuele volgende keer dus duidelijker zijn over jullie verwachtingen!
Je maalt van zijn probleem het probleem van de hulp..

Als je het neerlegt denkt zij dat het fooi is logisch...anders moet je het duidelijke zeggen..of idd anders betalen..kleine moeite om het gepast neer te leggen...nu krijgt hulp de schuld lekker dan
Zorg dan dat je het zelf netjes gepast neerlegt of zeg erbij..we verrekenen het de volgende keer wel..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven