Koud land, kledij?

19-01-2017 18:08 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey,

Ik ga over binnenkort een paar daagjes naar Polen. Het stond al langer op mijn lijstjes dus kijk er helemaal naar uit! Het is daar momenteel alleen -7°. en ik dacht dat er ook wat sneeuw lag. Nu, het klinkt een beetje sneu misschien, maar het is de eerste keer dat ik naar een echt koud land ga en weet niet zo goed hoe ik me hierop moet voorbereiden op vlak van kleding, schoenen, etc. Van een vriendin mag ik al een ski- jas lenen, dus die heb ik al. Maar verder nog iemand tips, ervaringen?
Net zo als je hier zou doen bij -7.

Winterjas, wanten en sjaal en warme broek ect.
Thermo ondergoed en verder veel laagjes aandoen. Dus voor boven thermo, katoenen shirtje en dan een fleece. Een skijas is inderdaad al heel lekker warm.
Niet om flauw te doen, maar hier is het toch ook wel eens min 7, zelf wel eens kouder? Dus doe hetzelfde aan als wat je hier aan doet met dergelijke kou.

Ik zou een broek, met daaronder een thermobroek aandoen.
Annuleren.

Nee serieus, veel plezier, TO!
Life is short. Eat dessert first.
-7 is niet bizar koud of zo... zou gewoon laagjes dragen (hemd, shirt met lange mouwen, vest) en zorgen voor een lekkere warme jas, muts, sjaal en wanten.
-7 is niet koud

Kleed je gewoon net zoals je in Nederland zou doen.
Voor zulke temperaturen (mss wordt het 's nachts wel min 10!!!) raad ik echt zoiets aan:

quote:Philae2 schreef op 19 januari 2017 @ 18:13:

-7 is niet koud

Wat ben je ook een gekkie he
Inderdaad laagjes, dus zorg dat je ook wat dunner spul bij je hebt. En een muts/bivakmuts oid, via je hoofd verlies je de meeste warmte. En (dit vroeg je niet maar) ik neem zelf altijd een redelijk vette dagcreme mee, zeker als het waait is dat wel prettig.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Als er sneeuw ligt zou ik wel schoeisel met een goed profiel meenemen.
Ok, I confess, ik kan echt niet tegen kou. Ik vind -7 toch al wat hoor. Maar goed, gewone winterkledij volstaat blijkbaar dus. Bedankt!
Ik vind -7 ook heel wat hoor, maar idd, laagjes en dan gaat het wel.
Life is short. Eat dessert first.
Goed schoeisel. Warme kleding helpt niet als de kou via de schoenen je lijf binnendringt.
Je koelt veel af via je hoofd, dikke wollen muts dus

Laag 1: Functionele onderkleding

Laag 2: Isolerende tussenlaag of softshell

Laag 3: Functionele buitenste kledinglaag of jas
Een dag of wat geleden was het hier nog -6, dat scheelt dus niet zoveel met -7.

Wat ik prettig vind met dergelijk weer is een lange jas (tot op de knie) in combinatie met hoge laarzen (vlak onder de knie), zodat je benen niet te koud worden. Lange jas en laarzen maken daarin echt een enorm verschil. (Een skijas zou ik echt te kort vinden). Laarzen gevoerd met lamswol houden je voeten het beste warm, vind ik. En sjaal/muts/handschoenen heb ik van kasjmier, dat is echt super warm en kriebelt niet.
Overigens, best kans dat je nog heel voordelig wat extra warme kleding in de uitverkoop kunt scoren in Polen, als je binnen een paar dagen vertrekt.
In elk geval geen jeans, is zo ongeveer het koudste dat je aan kunt hebben. Koop een thermo-maillot (gewoon bij de action of wibra), dan een broek. Thermoshirt, fleecevest, jas.

Denk vooral aan een grote sjaal (die kan altijd onder je jas als extra laag dienen), muts en wanten. En als je een überkoukleum bent kun je eventueel nog electrische zooltjes in je schoenen leggen.

Blijf vooral in beweging, blijf je ook warm.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Een goede muts is het halve werk! Als je je hoofd maar warm houdt. Dan is de rest bijzaak. Een wollen muts met fleece binnenkant bijvoorbeeld.

Een thermische lange onderbroek kan ook fijn zijn onder je broek. Tenzij je telkens winkels en cafeetjes in gaat. Dan is dat veel te warm.
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:Sunshine1992 schreef op 19 januari 2017 @ 18:11:

Thermo ondergoed en verder veel laagjes aandoen. Dus voor boven thermo, katoenen shirtje en dan een fleece. Een skijas is inderdaad al heel lekker warm.

Geen katoen, dat houd vocht vast.

Laagjes isverder idd wel een goed advies.
Goede muts, handschoenen en schoenen zijn het belangrijkste.
Vind zelf natuurlijke materialen het prettigst. Heb een zijden hemdje en dat is stukken warmer dan katoen. Ook zijn er wel combi's van zijde en wol. Of van viscose. Is ook warmer.
eeehh... -7 is toch echt niet koud hoor. Bij ons is het nu -4 en het voelt heerlijk aan, maar wij hebben weken achter elkaar gehad van -15-20 overdag. Op zulke dagen doe ik altijd een lange winterjas aan, inderdaad tot aan de knieen en dan winterboots erbij aan. Verder lekker een muts en een sjaal en warme wanten en je bent helemaal klaar!
-7 is toch niet zo schokkend? En dan kom ik notabene uit de tropen..

Ik zou zeggen; ga nu even in een tuin staan.

Zo gek veel kouder is het in Polen nu niet, dus als je er nu niet als een eskimo bijloopt hoeft dat daar ook niet.

Die iets warms aan je voeten en ditto voor je hoofd, dan zal je vast niet kapot vriezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven