slechthorendheid
donderdag 15 januari 2009 om 11:53
Hoi, ik vroeg me af wie hier nog meer last heeft van slechthorendheid? Ik zou graag ervaringen met jullie uitwisselen.
Ik heb vooral moeite met het verstaan als er veel achtergrondgeluiden zijn en als ik mensen niet zie praten. Ik heb laatst na vele jaren weer eens een gehoortest gedaan en daar kwam uit dat ik een gehoorverlies van 40% had (vooral de hoge tonen). Daar schrok ik best wel van. Ik zit nu te overwegen of ik een gehoorapparaat wil proberen. 10 jaar geleden is dat echter niet op een succes uitgedraaid.
Ik heb vooral moeite met het verstaan als er veel achtergrondgeluiden zijn en als ik mensen niet zie praten. Ik heb laatst na vele jaren weer eens een gehoortest gedaan en daar kwam uit dat ik een gehoorverlies van 40% had (vooral de hoge tonen). Daar schrok ik best wel van. Ik zit nu te overwegen of ik een gehoorapparaat wil proberen. 10 jaar geleden is dat echter niet op een succes uitgedraaid.
donderdag 15 januari 2009 om 12:25
Hoi,
Zelf ben ik doof aan 1 oor, gelukkig is mijn andere oor wel helemaal goed, dus die compenseert veel.
Maar ik loop tegen dezelfde dingen aan als jij: moeite hebben met verstaan met veel achtergrondgeluid (lastig bij feestjes etc), moeite met richting horen (waar komt t geluid vandaan?).
Heb jij aan beide oren een verlies van 40 dB (tenminste, ik neem aan dat je dat bedoeld met 40%?).
Groetjes
Zelf ben ik doof aan 1 oor, gelukkig is mijn andere oor wel helemaal goed, dus die compenseert veel.
Maar ik loop tegen dezelfde dingen aan als jij: moeite hebben met verstaan met veel achtergrondgeluid (lastig bij feestjes etc), moeite met richting horen (waar komt t geluid vandaan?).
Heb jij aan beide oren een verlies van 40 dB (tenminste, ik neem aan dat je dat bedoeld met 40%?).
Groetjes
donderdag 15 januari 2009 om 12:52
Unique, er is in hoortoestellenland heel veel veranderd in de afgelopen tien jaar. Zeker als je nu begint met het dragen van een hoortoestel, zou ik het zeker een kans geven. De toestellen van nu sluiten veel beter aan bij het natuurlijk gehoor dan de toestellen van tien jaar geleden, dat is echt niet meer met elkaar te vergelijken.
Kijk, het belangrijkste is dat jij je gewoon kunt redden en dat je niet gehandicapt bent door je gehoorverlies. Als je dat voor jouw gevoel meer bent mét hoortoestel dan zonder, dan kun je de test altijd nog gewoon afbreken. Maar dikke kans dat je je intussen (met zo'n gehoorverlies èn met de mogelijkheden van tegenwoordig) met hoortoestel juist beter kunt redden dan zonder.
Succes ermee!
Kijk, het belangrijkste is dat jij je gewoon kunt redden en dat je niet gehandicapt bent door je gehoorverlies. Als je dat voor jouw gevoel meer bent mét hoortoestel dan zonder, dan kun je de test altijd nog gewoon afbreken. Maar dikke kans dat je je intussen (met zo'n gehoorverlies èn met de mogelijkheden van tegenwoordig) met hoortoestel juist beter kunt redden dan zonder.
Succes ermee!
donderdag 15 januari 2009 om 13:24
Ehm, ik dacht dat de arts het over 40% had. Jammer dat ik de uitslag niet op papier heb Ik heb niet het gevoel dat ik echt 40% mis, maar hoe moet je 40 decibel dan opvatten?
De arts had het toen over dat vanaf 35% (of dus decibel) een gehoorapparaat werd aangeraden, maar dat ik zelf maar in de komende tijd moest kijken of mijn gehoor achteruit gaat en of ik dan heil zie in een gehoorapparaat.
Qwertu, er zal zeker wel veel verbeterd zijn in de afgelopen 10 jaar. Het is ook wel zo toen ik het voor het eerst probeerde, dat ik nog op de middelbare school zat en de apparaten meer als ondingen zag dan als hulpmiddel. Ik had toen last van versterkte bijgeluiden.
Het is nu gewoon vervelend als ik mensen niet versta (vooral als ze dan denken dat ik niet luister).
Ik denk er over om nu eerst een vrijblijvende afspraak (en hoortest) bij een audicien te maken.
De arts had het toen over dat vanaf 35% (of dus decibel) een gehoorapparaat werd aangeraden, maar dat ik zelf maar in de komende tijd moest kijken of mijn gehoor achteruit gaat en of ik dan heil zie in een gehoorapparaat.
Qwertu, er zal zeker wel veel verbeterd zijn in de afgelopen 10 jaar. Het is ook wel zo toen ik het voor het eerst probeerde, dat ik nog op de middelbare school zat en de apparaten meer als ondingen zag dan als hulpmiddel. Ik had toen last van versterkte bijgeluiden.
Het is nu gewoon vervelend als ik mensen niet versta (vooral als ze dan denken dat ik niet luister).
Ik denk er over om nu eerst een vrijblijvende afspraak (en hoortest) bij een audicien te maken.
donderdag 15 januari 2009 om 13:24
Hi Unique,
Zelf heb ik sinds anderhalf jaar twee hoortoestellen. Heb hetzelfde verlies aan beide oren als jij. Vooral in rumoerige ruimtes enzo inderdaad moeite om mensen te verstaan maar vooral ook wanneer ik ze niet zie...(waar komt het geluid vandaan?)
Sinds ik de hoortoestellen draag voel ik me veel zekerder en functioneer ik ook zeker beter. Heb er uiteindelijk heel lang over gedaan om de beslissing te nemen. Het is nu eenmaal geen mode item...jammer genoeg. Maar ik kan ze nu niet eens meer missen. Echt, als je er eenmaal aan gewend bent besef je hoeveel je al die tijd hebt moeten missen.
Succes!
Zelf heb ik sinds anderhalf jaar twee hoortoestellen. Heb hetzelfde verlies aan beide oren als jij. Vooral in rumoerige ruimtes enzo inderdaad moeite om mensen te verstaan maar vooral ook wanneer ik ze niet zie...(waar komt het geluid vandaan?)
Sinds ik de hoortoestellen draag voel ik me veel zekerder en functioneer ik ook zeker beter. Heb er uiteindelijk heel lang over gedaan om de beslissing te nemen. Het is nu eenmaal geen mode item...jammer genoeg. Maar ik kan ze nu niet eens meer missen. Echt, als je er eenmaal aan gewend bent besef je hoeveel je al die tijd hebt moeten missen.
Succes!
donderdag 15 januari 2009 om 13:27
Hier nog een slechthorend iemand. Weet je ook de oorzaak van je slechthorendheid Unique? Ík hoorde ook erg slecht met beide oren en ben vorig jaar geopereerd aan mijn slechtste oor. Er ging een wereld voor me open en kan er nog steeds om janken dat het zo goed gelukt is. En dat terwijl ik nog steeds volgens de KNO arts behoorlijk slechthorend ben... Maar voor de operatie waren feestjes, vergaderingen etc een crime. Ik kreeg de helft niet mee en je wil ook niet steeds vragen watblief? Sloot me daarom steeds meer af en mijn wereldje was erg klein aan het worden. Ben heel blij dat ik de gok van een operatie heb genomen, want zonder risico is zo'n ingreep niet!
donderdag 15 januari 2009 om 13:44
quote:Unique3 schreef op 15 januari 2009 @ 13:24:
Precies op gebied van het laatste is er veel verbeterd de afgelopen jaren!
Overigens worden er twee dingen gemeten: je gehoorverlies in decibel (gespecificeerd naar toonhoogte) en je gehoorverlies in procenten (verstaanbaarheid van gesproken woorden). Een gehoorverlies van 40% kán dus wel... al lijkt het me behoorlijk onwaarschijnlijk dat je met zo'n gehoorverlies nog functioneert in de maatschappij.
Precies op gebied van het laatste is er veel verbeterd de afgelopen jaren!
Overigens worden er twee dingen gemeten: je gehoorverlies in decibel (gespecificeerd naar toonhoogte) en je gehoorverlies in procenten (verstaanbaarheid van gesproken woorden). Een gehoorverlies van 40% kán dus wel... al lijkt het me behoorlijk onwaarschijnlijk dat je met zo'n gehoorverlies nog functioneert in de maatschappij.
donderdag 15 januari 2009 om 13:49
Ik heb otosclerose aan beide oren en heb een behoorlijk gehoorverlies. Heb in mijn slechtste oor een stijgbeugelprothese gekregen en die is nu heel erg verbeterd. Het is nog steeds niet zoals het hoort te zijn maar ik ben heel erg blij met de verbetering. Een gehoorapparaat zou niet veel meer verbetering geven en heb met de KNO arts besloten het gewoon eerst zo te laten.
donderdag 15 januari 2009 om 13:53
quote:qwertu schreef op 15 januari 2009 @ 13:44:
Overigens worden er twee dingen gemeten: je gehoorverlies in decibel (gespecificeerd naar toonhoogte) en je gehoorverlies in procenten (verstaanbaarheid van gesproken woorden). Een gehoorverlies van 40% kán dus wel... al lijkt het me behoorlijk onwaarschijnlijk dat je met zo'n gehoorverlies nog functioneert in de maatschappij. Kan dus zeker wel want ik had een gehoorverlies van 55% aan het ene oor en van 35% aan het andere oor.
Overigens worden er twee dingen gemeten: je gehoorverlies in decibel (gespecificeerd naar toonhoogte) en je gehoorverlies in procenten (verstaanbaarheid van gesproken woorden). Een gehoorverlies van 40% kán dus wel... al lijkt het me behoorlijk onwaarschijnlijk dat je met zo'n gehoorverlies nog functioneert in de maatschappij. Kan dus zeker wel want ik had een gehoorverlies van 55% aan het ene oor en van 35% aan het andere oor.
donderdag 15 januari 2009 om 13:53
Het zit bij mij in de familie. Maar met de oorzaak bedoel je denk ik welk deel van het oor niet (goed) functioneert?
Mijn gehoorgang is wel heel nauw. Laten uitspuiten bij de huisarts kan bijv. niet, omdat zijn materiaal niet klein genoeg is. De kno-arts had het even over een operatie waarbij een stukje wordt weggehaald, maar dat had alleen als resultaat dat het oorsmeer meer ruimte heeft en niet dat je dan direct beter hoort.
Elke keer 'watblief' vragen is inderdaad niet leuk. Maar ik heb soms ook dat ik te snel 'wat?' zeg, terwijl ik het dan wel gehoord heb. Dan duurt het even voordat het doordringt ofzo.
Mijn gehoorgang is wel heel nauw. Laten uitspuiten bij de huisarts kan bijv. niet, omdat zijn materiaal niet klein genoeg is. De kno-arts had het even over een operatie waarbij een stukje wordt weggehaald, maar dat had alleen als resultaat dat het oorsmeer meer ruimte heeft en niet dat je dan direct beter hoort.
Elke keer 'watblief' vragen is inderdaad niet leuk. Maar ik heb soms ook dat ik te snel 'wat?' zeg, terwijl ik het dan wel gehoord heb. Dan duurt het even voordat het doordringt ofzo.
donderdag 15 januari 2009 om 13:58
Mijn gehoortest moest ook een keer overnieuw. Bij de 1e kwam er een onwaarschijnlijk hoog percentage uit. Maar wellicht waren mn oren toen te gevoelig omdat ze net waren uitgespoten. Ik weet ook niet of zo'n piepjes-test DE test is. Heeft iemand een test gedaan waarbij je woorden of getallen moet nazeggen die worden opgelezen met achtergrond geluid?
donderdag 15 januari 2009 om 14:04
Ik kreeg steeds een erg uitgebreide gehoortest als ik weer naar de KNO arts moest. Allerlei hoge en lage piepjes met achtergrondgeluiden en ook een test met woorden die ik dan na moest zeggen. Daar was geen achtergrondgeluid bij. Maar door allemaal losse woordjes na te moeten zeggen komt er wel goed uit wat je nu eigenlijk hoort. Als je in een complete zin een paar woorden mist weet je meestal zelf de strekking van het verhaal nog wel maar met alleen losse woorden val je sneller door de mand. Mijn gehoorgang was dus ook te nauw maar dit als gevolg van otosclerose (abnormale botgroei in het oor) daardoor kon de stijgbeugel niet vrij bewegen. Vandaar dat een gehoorapparaat ook niet zou helpen.
donderdag 15 januari 2009 om 14:20
Ik heb ook een test met piepjes en een test met losse woordjes moeten doen. Ben het eens met Fiba dat je met losse woorden snel door de mand valt..haha. Er valt niets te gokken he?
Bij mij zit het ook in de familie. In het slakkenhuis liggen de trilhaartjes plat ofzo..Nou ja, in ieder geval iets waar ze niets aan kunnen doen.
Bij mij zit het ook in de familie. In het slakkenhuis liggen de trilhaartjes plat ofzo..Nou ja, in ieder geval iets waar ze niets aan kunnen doen.

donderdag 15 januari 2009 om 16:53
Ik ben doof aan mijn linker oor, rechter oor is wel goed. Ik heb ook 10 jaar geleden een gehoorapparaat geprobeerd en dat was ook geen succes, maar bij mij omdat ik er niet tegen kan iets in mijn oor te hebben, ik krijg dan pijn en mijn huid raakt dan geirriteerd. Daarom doe ik maar geen nieuwe poging want ik denk niet dat daar iets aan te veranderen is.
Operaties heb ik al heel vaak gehad, maar dat is ook nooit op succes uitgelopen, dus daar begin ik ook niet meer aan.
Ik kan zo prima functioneren, het is inderdaad alleen lastig als er veel achtergrondgeluiden zijn of als ik bijvoorbeeld op een verjaardag of feest ben waar veel mensen door elkaar heen zitten te praten. Vaak kom ik dan met knetterende koppijn thuis. Oh ja, ik hoor ook nooit waar geluid vandaan komt, maar dat schijnt ook haast onmogelijk te zijn als je maar met een oor kunt horen.
Operaties heb ik al heel vaak gehad, maar dat is ook nooit op succes uitgelopen, dus daar begin ik ook niet meer aan.
Ik kan zo prima functioneren, het is inderdaad alleen lastig als er veel achtergrondgeluiden zijn of als ik bijvoorbeeld op een verjaardag of feest ben waar veel mensen door elkaar heen zitten te praten. Vaak kom ik dan met knetterende koppijn thuis. Oh ja, ik hoor ook nooit waar geluid vandaan komt, maar dat schijnt ook haast onmogelijk te zijn als je maar met een oor kunt horen.
vrijdag 16 januari 2009 om 14:22
Jeetje, ik was alweer vergeten hier een topic over te openen want ik dacht er nog aan toen ik afgelopen weekend in een café was met vrienden en er weer bijna niks van kon verstaan. Ik ben veel vroeger naar huis gegaan dan ik eigenlijk wilde maar ik verstond niks en werd gek van mezelf omdat ik steeds "wat zeg je?" moest zeggen, genant gewoon.
Ik heb wel begrepen dat als je een gehoorapparaat in hebt dat dan alle geluiden versterkt worden dus ook de achtergrondgeluiden. Hiermee schiet je dan toch niets op?
Ik heb wel begrepen dat als je een gehoorapparaat in hebt dat dan alle geluiden versterkt worden dus ook de achtergrondgeluiden. Hiermee schiet je dan toch niets op?
Poep, wie heeft jou gescheten?
vrijdag 16 januari 2009 om 15:59
Voor zover ik weet versterken alle hoortoestellen de lage/midde en hoge tonen waardoor je dus alles harder hoort.
Als je een gehoorverlies hebt van alleen de hoge tonen en de rest is goed dan wordt je helemaal dol van hoortoestellen.
Hebben hier van allerlei toestellen geprobeert maar geen toestel voldeed.
Als je een gehoorverlies hebt van alleen de hoge tonen en de rest is goed dan wordt je helemaal dol van hoortoestellen.
Hebben hier van allerlei toestellen geprobeert maar geen toestel voldeed.
vrijdag 16 januari 2009 om 16:04
Met richtmicrofoons en achtergrondonderdrukking is tegenwoordig veel beter het natuurlijk gehoor te benaderen, Louise. Dat alles knallend hard versterkt wordt, is volledig achterhaald. (Ik ben dus wel zo'n stortvloed aan geluid gewend en moet de grootste moeite doen om mijn nieuwe toestellen dus zó ingesteld te krijgen. Ik ben zo gewend aan dat andere, dat een op natuurlijk gehoor gelijkende versterking voor mij dus een ramp is. 't Kan verkeren. )
vrijdag 30 januari 2009 om 17:27
Ik ben vandaag bij BeterHoren geweest. Een gehoortest was niet nodig omdat ik de audiogrammen van de test in het ziekenhuis bij me had. Het gaat bij mij vooral om de hoge tonen. Er is een verlies van meer dan 35dB. Audicien heeft gekeken welk toestel het beste bij mijn gehoor past. Een klein apparaatje met een dopje in je oor, dun slangetje naar het kleine gedeelte achter je oor (dot bij Resound). En toen werd een offerte opgemaakt. *slik* dat viel tegen. De apparaatjes zijn 1175,- per stuk. Met batterijtjes en een verzekering erbij en aftrek van de vergoeding van de basisverzekering (485 per apparaat) is het een eigen bijdrage van bijna 1500 euro.
Ik ga het iig wel proberen, over 2 weken zijn ze klaar. Ben erg benieuwd.
Hoeveel kosten jullie apparaatjes? En wat kregen jullie vergoed van de verzekering?
Ik ga het iig wel proberen, over 2 weken zijn ze klaar. Ben erg benieuwd.
Hoeveel kosten jullie apparaatjes? En wat kregen jullie vergoed van de verzekering?
vrijdag 30 januari 2009 om 19:16
Ik heb tot aan vorig jaar een perfect gehoor gehad. Daarna kreeg ik last van oorsuizen, en:
- heb aan het rechteroor een lawaaidip bij 6 kHz. Ik weet niet hoe groot daar het verlies is. Ik schat dat ik kan horen tussen ongeveer 20 Hz (zeer laag) en 13 kHz, waar ook de oorsuispiep is;
- heb aan het linker oor een zogeheten zware lawaaidip bij 6 kHz. De frequenties lager en hoger zijn ook in geringe mate aangedaan (definitie van een zware lawaaidip).
Mijn gehoorverlies is te gering voor een gehoortoestel, en het valt mij niet op. Als het suizen hard is, kan ik zachte geluiden niet meer horen.
- heb aan het rechteroor een lawaaidip bij 6 kHz. Ik weet niet hoe groot daar het verlies is. Ik schat dat ik kan horen tussen ongeveer 20 Hz (zeer laag) en 13 kHz, waar ook de oorsuispiep is;
- heb aan het linker oor een zogeheten zware lawaaidip bij 6 kHz. De frequenties lager en hoger zijn ook in geringe mate aangedaan (definitie van een zware lawaaidip).
Mijn gehoorverlies is te gering voor een gehoortoestel, en het valt mij niet op. Als het suizen hard is, kan ik zachte geluiden niet meer horen.
World of Warcraft: Legion