Geld & Recht alle pijlers

Verklaring van erfrecht nodig?

25-01-2017 11:45 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels is mijn moeder overleden en ben ik in NL. Mijn vraag is nu wat we precies nodig hebben voor de afwikkeling van de erfenis. Omdat ik nog maar een dikke week in NL ben is het wel belangrijk dat alles waar ik persoonlijk bij moet zijn geregeld wordt.

De erfenis is redelijk eenvoudig, er zijn geen bezittingen meer alleen wat geld. Mijn tante heeft de afgelopen jaren de financiele zaken voor mijn moeder geregeld en zij is per testament benoemt als executeur. Ze is ook benoemd als erfgenaam, naast mijn broer en mij.

Ik heb wat rondgezocht op internet en volgens mij hoeven we niet echt naar een notaris omdat alles wel duidelijk is. Als de bank er niet om vraagt hebben we volgens mij ook geen verklaring van erfrecht nodig.

Maar aangezien er hier vaak erg deskundige dames zitten met goed advies, vraag ik het jullie toch maar even.
Gecondoleerd.

Nogmaals, heb ik in het andere topic ook gezegd, ga toch even langs een notaris. Misschien ben je met één afspraak klaar, maar dan weet je het zeker. Vind het echt heel wonderlijk dat je je orienteert op één of ander forum i.p.v. op een professional.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Zonder verklaring van erfrecht zal de bankrekening worden geblokkeerd en kun je niets afwikkelen... Ook als er al een en/of-rekening was met een niet partner. Kortom, gewoon naar de notaris.
Het is zoals het is
Gecondoleerd met je moeder.

Bel even naar de notaristelefoon, dat kost 80 cent per minuut en daar kan je alle info krijgen die je nodig hebt over wat te doen.

https://www.notaris.nl/notaristelefoon
De verklaring van erfrecht kun je gewoon digitaal opvragen en heb je nodig voor de bank. In die verklaring staat of er een testament is of niet. Als die er niet is, hoef je niet naar een notaris.
Een verklaring van erfrecht is voor de bank niet altijd nodig. Zoals je bijvoorbeeld op deze link kunt lezen:

https://www.verklaringvan ... recht-nodig-voor-de-bank/

Ook deze link heeft een belangrijk advies: ga naar de notaris om je te laten informeren over de mogelijkheden en risico's. Neem geen overhaaste beslissingen.

Als het alleen nog om geld op de bankrekening gaat en bank vraagt er niet na heb je geen verklaring nodig.
Verklaring van erfrecht is toch alleen soms niet nodig voor gehuwde/geregistreerde partners? Kinderen hebben altijd een verklaring nodig, dacht ik?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:Hetisonmogelijk schreef op 25 januari 2017 @ 11:57:

De verklaring van erfrecht kun je gewoon digitaal opvragen en heb je nodig voor de bank. In die verklaring staat of er een testament is of niet. Als die er niet is, hoef je niet naar een notaris.Dat is geen verklaring van erfrecht maar een verklaring van het centrale testamentregister. Waarin dus staat of er wel of geen testament is opgesteld. Bij geen testament is onder een aantal voorwaarden mogelijk dat er geen verklaring van erfrecht nodig is.
quote:handigmetgeld schreef op 25 januari 2017 @ 12:01:

Verklaring van erfrecht is toch alleen soms niet nodig voor gehuwde/geregistreerde partners? Kinderen hebben altijd een verklaring nodig, dacht ik?

Dat zegt de genoemde link ook.

Banken vragen echter niet altijd een verklaring van erfrecht bij klein saldo.

http://www.tinekegrootnot ... ing-erfrecht-altijd-nodig
Even wat meer info: allereerst komt de vraag over geen notaris van mijn tante. Ik denk dat zij wat opziet tegen het regelen van een afspraak met mijn broer (die is wel gebrouilleerd met de familie maar heeft wel de erfenis aanvaard). Ze stelde het ook voor om kosten te besparen (er is niet heel veel geld over).

Er is wel een testament. Het enige wat afwijkt van de situatie zonder testament is dat mijn tante een legaat van x euro krijgt. Ik ben blij dat mijn moeder dat al had geregeld want tante heeft echt heel veel voor haar zus gedaan.

Boedel is niks noemenswaardigs waard en broer heeft wel verklaard dat hij het ontruimen en verdelen aan tante en mij overlaat.

Ik heb net de notaristelefoon geprobeerd te bellen maar die waren te druk. Morgenochtend dus maar weer proberen. Fijne tip want dat had ik online dus nog niet gevonden!
Ik zou het even zonder verklaring proberen, die kost rond de 750 Euro.

Als er bv maar 2000 op de rekening staat is het haast de moeite niet waard en kun je dit met de bank even overleggen.
Is je tante al bij de bank geweest? Of gaat het om meer dan alleen klein saldo op de bankrekening?

Je hoeft niet met z'n alle naar de notaris, je tante kan ook alleen. Indien nodig verzorgt de notaris de contacten met erfgenamen.
http://www.telegraaf.nl/d ... recht_vaak_onnodig__.html
Ik had dus ook al die links over onnodigheid van verklaring van erfrecht gevonden. Maar net toch de notaristelefoon bereikt en die zei dat omdat er een testament is het toch wel heel zinnig is om bij notaris langs te gaan. Ook omdat broer en ik afstand moeten doen van onze legitieme portie als we tante het volledige legaat gunnen. En dat laatste wil ik graag en het is handig dat broer ook vastlegt wat hij wil.

Tip van die notarislijn was dus heel zinnig! Thanks Cateau!
Graag gedaan.
Is het legaat groter dan de helft van de erfenis dan? Anders hoef je er geen afstand van te doen. Jullie hebben als kinderen elk recht op 1/4 van de erfenis (helft van de helft), de andere helft kan dan naar je tante.
Het is overigens de bedoeling dat je wel even gaat shoppen want de kosten voor zo'n verklaring liggen niet vast en het kan honderden euro's schelen tussen verschillende notarissen.

Er zijn prijsvergelijkingssites te vinden op het net.

Succes!
@Lamis: ja, het is nodig.

@Cateautje: ik moet het aan tante overlaten. Heb aangeboden om te gaan zoeken maar ze wil bij haar eigen notaris.
Je kan gewoon naar de bank gaan en het overlijden melden met een overlijdensakte. De bank zal dan zelf contact opnemen met de melder van het overlijden en aangeven wat zij nog meer voor stukken nodig hebben om de rekening over te hevelen.

Soms is dat idd een verklaring van erfrecht maar soms ook niet. Zonde om die op te laten maken terwijl je het helemaal niet nodig hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven