Gezondheid alle pijlers

Depressie en mirena spiraal

15-01-2009 22:35 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien zijn er al meerder topics over geopend. Maar goed. Heb een aantal maanden geleden een mirena laten plaatsen. Ik dacht dat het DE oplossing was als anticonceptie. Niets bleek minder waar. Had gelijk het gevoel dat ik mezelf niet meer was. Na een aantal weken werd het steeds erger. Ik was enorm depressief, angstig, me rot en verdrietig voelen terwijl er totaal geen aanleiding was en paniekerig. Ook begon ik ineens om het minste of geringste te huilen.

Deze week besloten om naar de huisarts te gaan dat ding moet eruit wil hem niet meer in mijn lijf. Nu kwam ik bij mijn huisarts krijg ik te horen dat het totaal niet mogelijk is dat je met een mirena een depressie krijgt en vooral niet omdat ik hiervoor de pil hebt geslikt. Ik ben het hier totaal niet mee eens. Ik ken mijn eigen lichaam en weet dat dit niet normaal is.

Nu toch een verwijzing gekregen voor de gyn. (helaas heeft mijn baarmoeder de draadjes ingeslikt dus zal hij zo verwijdert moeten worden)

Nu vroeg ik me af of er nog andere zijn die deze klachten hebben gehad met de mirena en hem hebben laten verwijderen. Hoe lang duurde het voordat je weer een beetje je zelf werd? En nog een vraag van praktische aard moet hij op een bepaald moment van je cyclus verwijderd worden of kan het altijd?

alvast bedankt
Feitelijk gezien lijkt het me dat je huisarts gelijk heeft. Bij de mirena heb je dezelfde hormonen als de pil, maar dan minder. Dus als je depressief wordt van de mirena lijkt me dat je die klachten ook had moeten hebben met de pil. De mirena wordt juist aangeraden aan vrouwen die bij de pil teveel hormonen binnenkrijgen, voor zover ik weet.
was met de pil ook wel wat depri maar niet zo erg als het nu is. Het verschil is te duidelijk.
Dat je depri bent geloof ik. Maar ik denk dat het érg onwaarschijnlijk is dat dat van de mirena komt.
Het kan ieder moment van je cyclus.
Is goed mogelijk, het ene hormoon is het andere niet.

Ik hoop dat het je helpt als de mirena eruit is, houdt het wel goed in de gaten..

Maar zijn meerdere verhalen v bekend hoor!
Computer says nooooo
Misschien winter depressie?Of had je daar vooheen nooit last van?
nee nooit eigenlijk.
De pil vlakt je een beetje af (dat merken de meeste vrouwen het meeste aan hun libido). Het kan dus ook zijn, dat het iets is wat nu tot uiting komt zeg maar.
Er uit laten halen en een koperspiraal laten zetten.

Misschien ligt het niet aan de mirena, maar beter safe then sorry, toch?
http://www.medischforum.nl/onderwerp/3280/20
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Vraag aan apotheker

24-4-2002

mirena en depressief

Half december is bij mij een mirenaspiraaltje geplaatst. Sinds geruime tijd ben ik nogal depressief: slecht slapen, piekeren en angstaanvallen. Komt dit vaker voor?<br>

Antwoord apotheker

Depressie kunnen voorkomen na het gebruik van mirena, hoewel de incidentie hiervan niet hoog is. De klachten zullen overigens weer verdwijnen nadat het mirenaspiraaltje is verwijderd. (HK)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Heb net even in het farmacotherapeutisch kompas (de medicijnenbijbel voor artsen zeg maar) gekeken, en daar wordt depressie als bijwerking genoemd. Gek dat je huisarts zegt dat het niet kan.
De mirenaspiraal kan dus wel depressieve klachten veroorzaken. Het rare is inderdaad dat de gyn zegt dat het niet kan en mijn (nieuwe) huisarts zegt dat het wel kan.

Ik heb zelf ook klachten. Aangezien ik al medicijnen slik voor mijn depressie moest ik hierdoor met mijn dosis omhoog moest. Het ligt dus niet aan jou!
Het kan ook komen door een andere samenstelling van hormonen. Ze zeggen weleens dat je toch ook van de ene pil geen last kunt hebben en dan van een andere wel. Daarbij, de Mirena scheidt hormonen af in de baarmoeder, waar het dus gelijk op de goede plaats aankomt. Via de pil moeten de hormonen via je bloed op de juiste plaats terechtkomen. Dan komt het eerst nog langs je lever die de werking van bepaalde hormonen kan beïnvloeden. In dat opzicht zou je juist denken dat je van de Mirena eerder klachten zou moeten krijgen...

Maar goed, luister naar je lichaam! Laat je niks wijsmaken, als jij dit zo voelt is het zo! Die arts heeft geen spiraal in zijn baarmoeder zitten dus makkelijk praten voor een ander!
@lien275

Ik was één van de eerste vrouwen in Nederland bij wie het Mirena spiraaltje werd geplaats. In het begin vond ik het een geweldige uitvinding. Helaas bleef ik een jaar lang bruin verlies houden. Ongeveer een half jaar na de plaatsing, kreeg ik last van de eerste geestelijke verschijnselen. Ik kreeg last van sociale angsten, had geen zin meer in sex en voelde me depressief. Deze verschijnselen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen toen de Mirena is verwijderd.
The life and love we create, is the life and love we live!

Soms gebeuren dingen, je weet niet waarvoor, zoek niet te lang een reden, de tijd gaat gewoon door!
quote:Sys schreef op 16 januari 2009 @ 11:56:

@lien275

Ik was één van de eerste vrouwen in Nederland bij wie het Mirena spiraaltje werd geplaats. In het begin vond ik het een geweldige uitvinding. Helaas bleef ik een jaar lang bruin verlies houden. Ongeveer een half jaar na de plaatsing, kreeg ik last van de eerste geestelijke verschijnselen. Ik kreeg last van sociale angsten, had geen zin meer in sex en voelde me depressief. Deze verschijnselen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen toen de Mirena is verwijderd.

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben. Heel fijn om te horen dat na verwijdering de klachten weer verdwijnen.

Vind het inderdaad vreemd dat er door de ene wel wordt beweerd dat het kan en dan andere zegt dat dit niet mogelijk is. Maar goed dat ding gaat er gewoon uit en kijk of dit werkt en ik me weer als mezelf voel zo niet kan ik altijd nog aan de slag gaan met het één of ander.
@lien275,

Weet je wat het is, alleen jij kunt voelen wat de reactie van jouw lichaam is op bepaalde stoffen. Dat kunnen anderen helemaal niet bepalen, omdat ieder lichaam toch net weer even anders op bepaalde stofjes reageert...

Als ik je één raad mag geven; pas een beetje op voor een koperspiraaltje... Deze was voor mij een hele logische keuze na mijn Mirena. Maar helaas bleek ik vier jaar na plaatsing, een grote endometriose cyste in mijn eierstok te hebben... Omdat de menstruaties heel heftig kunnen worden (heel veel bloedverlies) door een koperspiraal, heb je een verhoogde kans op endometriose.
The life and love we create, is the life and love we live!

Soms gebeuren dingen, je weet niet waarvoor, zoek niet te lang een reden, de tijd gaat gewoon door!
Ja die waarschuwing had ik al gehad van iemand in mijn omgeving dus die wilde ik sowieso niet nemen
Ik heb precies hetzelfde, mirena werd geplaatst en eerst ging het wel goed, maar rondom de volgende 'menstruatie' enorme huilbuien etc, maand later weer en het bleef een beetje hangen ging niet meer over. Uiteindelijk na 2,5 maand trok ik het niet meer, m'n relatie stond op het spel en ik heb m laten verwijderen. Ben snel opgeknapt en heb geen last meer van die buien. Geen mirena meer voor mij. Ik heb trouwens ook al die tijd last gehad van buikpijn, had elke dag ibuprofen nodig om te kunnen functioneren.
Mijn moeder is ook heel depressief geworden nadat ze een mirena had laten plaatsen. Het ging gelukkig wel snel weer over nadat hij verwijderd was. Ik heb hem zelf ook al een aantal jaar, maar heb zelf gelukkig geen klachten. Ik werd juist depressief als ik de pil een tijdje doorslikte. Als je op de pil niet reageerde hoeft dus niet te betekenen dat je ook niet op de mirena reageert. Ze bevatten tenslotte niet precies dezelfde stofjes.
Nou, lekker dan... Heb dat kreng een halve week terug laten plaatsen, maar voelde me eigenlijk al snel wegzakken. Had HA me wel even voor mogen waarschuwen, gezien mijn verleden met depressie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven