Geld & Recht alle pijlers

Andermans auto op mijn naam

27-01-2017 09:38 152 berichten
Mijn vader wilt zijn auto op mijn naam laten zetten maar eigenlijk wil ik dat liever niet. Ik heb alleen het gevoel geen keus te hebben en ik durf geen nee te zeggen.

Ik heb al een beetje gezocht op het internet maar wat zijn de nadelen ervan?

Hij heeft volgens mij nooit boetes maar wel geldproblemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Anoniem927 schreef op 27 januari 2017 @ 10:28:

Bedankt voor al jullie reacties, jullie bevestigen wel mijn gevoel dat ik het beter niet kan doen.

Ik woon nog thuis, en ik weet dat als ik nee zeg dit problemen oplevert en dus voelt het allebei niet goed om te kiezen, kiezen tussen twee kwaden voelt het.

Vanavond zal het er wel over gaan, ik ga in ieder geval proberen om het niet te doen en er zijn hier ook wel dingen genoemd die ik niet wist en wat me ook heel naar lijkt dus die ga ik opschrijven.

Maar wat ik niet snap, als hij wel boetes zal krijgen of de belastingen niet betaald, waarom kan ik het dan niet meer van mijn naam af laten schrijven?

Op het moment dat jij de auto in bezit bent, ben je persoonlijk aansprakelijk voor de boetes en belastingen. Jij bent verantwoordelijk voor de betalingen van de belastingen, boetes en verzekeringen. Stel dat deze niet betaald worden en de auto overgeschreven is naar iemand anders, ben je nog steeds aansprakelijk voor de openstaande boetes en belastingen.

Daarnaast stel je vader krijgt een boete voor fout parkeren, het is dan heel moeilijk aan te tonen dat hij daar verkeerd geparkeerd heeft en niet jij. Dus de boete is voor jou.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Bedankt voor al jullie reacties, jullie bevestigen wel mijn gevoel dat ik het beter niet kan doen.

Ik woon nog thuis, en ik weet dat als ik nee zeg dit problemen oplevert en dus voelt het allebei niet goed om te kiezen, kiezen tussen twee kwaden voelt het.

Vanavond zal het er wel over gaan, ik ga in ieder geval proberen om het niet te doen en er zijn hier ook wel dingen genoemd die ik niet wist en wat me ook heel naar lijkt dus die ga ik opschrijven.

Maar wat ik niet snap, als hij wel boetes zal krijgen of de belastingen niet betaald, waarom kan ik het dan niet meer van mijn naam af laten schrijven?

Hij is niet degene die de boetes krijgt hè, jij bent dat. En je kan de auto wel overschrijven, maar ten eerste verdwijnen die boetes daar niet mee en ten tweede zul je dan wel daadwerkelijk moeten beschikken over de auto én de papieren. Als je vader daarin niet meewerkt ben je toch echt het haasje.

Ik had al het vermoeden dat je afhankelijk van je vader bent (je woont nog bij hem lees ik nu), is het niet tijd om een eigen plekje te zoeken? Dan hoef je je niet meer zo gedwongen te voelen.
Bovendien moet er dan nog iemand zijn aan wie je de auto kan overschrijven hè. Het is namelijk 'overschrijven' en niet 'van je naam af schrijven'.

Als er een overtreding wordt gemaakt met een auto, gaat justitie (of de verzekeraar) op zoek naar de dader, om de schade te verhalen of gewoon om te bestraffen. Het is natuurlijk nooit zeker wie heeft gereden, maar wel wie de eigenaar is, want de eigenaar staat geregistreerd op het kenteken. Om die reden, wordt de eigenaar verantwoordelijk gesteld voor alles wat er met die auto gebeurt. De enige manier om die verantwoordelijkheid terug te krijgen bij de persoon die reed, is als de eigenaar kan aantonen dat die andere persoon de bestuurder was. Daarmee is overigens niet alle ellende opgelost, want van de verzekeraar mag je bijvoorbeeld niet structureel iemand anders in je auto laten rijden. En je moet er al in slagen om het te bewijzen. En je moet er bovendien voor zorgen dat alle kosten zoals wegenbelasting en verzekering worden betaald.

Er rust dus een grote verantwoordelijkheid op de schouders van de eigenaar van een auto. Om die reden, moet je expliciet akkoord gaan met het eigendomschap van een auto. Als jij dus weer van die registratie als eigenaar af wil, moet je iemand vinden die ervoor wil tekenen om de nieuwe eigenaar te worden. Die persoon (in dit geval je vader) moet daar dus aan meewerken, anders kom je er niet van af.
Spreuken 18:2
Je komt er niet zo makkelijk van af, omdat je vader naar alle waarschijnlijkheid alle eigendomsbewijzen (kenteken etc) in handen houdt. Om de auto weer van jouw naam af te krijgen, heb je die papieren nodig. Als je vader dit weigert, zit je tot ik weet niet hoe lang vast aan deze auto met alle financiële ellende die erbij komt En alles wat eenmaal op jouw naam openstaat krijg je er ook nooit meer af.

Echt geloof me, ik heb heel wat mensen op mijn werk zien langskomen met een auto op hun naam waar ze vanaf willen, maar dat dit niet lukt omdat ze de benodigde papieren niet hebben en met dus duizenden euro's boetes en schulden hieromtrent. NIET DOEN !!!!
Wat zegt je moeder hierover?
quote:mary57 schreef op 27 januari 2017 @ 10:39:

[...]

Misschien heeft vader een uitkering en wat zwart geld om een auto te kopen. Je auto op je eigen naam zetten moet je opgeven als vermogen aan de uitkeringsinstantie. Als hij op naam van een kind staat, kraait er geen haan naar.

Is maar een voorbeeld, maar gebeurt wel vaak.Bizar toch, je eigen kind meeslepen in criminele en frauduleuze handelingen.
Afgezien van al hetgeen hierboven staat, kun je je ook afvragen of je iemand met geldproblemen echt helpt door de aanschaf van een auto te faciliteren.

Om de auto over te schrijven heb je iemand nodig die de auto op zijn naam wil hebben en je hebt alle papieren van de auto nodig. Als je vader niet meewerkt aan het overschrijven heb jij een probleem. Zelfs als je de auto laat overschrijven blijven de bestaande boetes en achterstallige betalingen op jouw naam staan. Die staan niet op het kenteken maar op jouw naam.

Wat lastig zeg als je nog thuis woont. Zijn er veel financiële problemen? Ik zou toch voet bij stuk houden want dit kan je in het ergste geval nog jaren achtervolgen. Als het echt uit de hand loopt kan het er dus zelfs op neerkomen dat jij de gevangenis in moet als je de openstaande bedragen niet kunt betalen..
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
quote:PowerCube schreef op 27 januari 2017 @ 10:50:

[...]

Bizar toch, je eigen kind meeslepen in criminele en frauduleuze handelingen.Er zullen wel meer ouders zijn die dat doen.
Heeft je vader al verteld waaróm hij dit wil?

Als hij aanvoert dat hij niet genoeg geld heeft, betekent dat, dat jij dus bepaalde zaken moet betalen.

Mogelijk kan hij een auto op zijn naam niet verzekeren, daar zal dan ook wel een financiele reden voor zijn.

De conclusie die je dan moet trekken is : je hebt geen geld voor een auto, dan kan je ook geen auto hebben. Jammer maar waar.

Je antwoord is dus: nee, ik wil niet meegetrokken worden in de schulden.

Ik hoop dat je de goede adviezen op dit forum ter harte neemt.
quote:PowerCube schreef op 27 januari 2017 @ 10:50:

[...]

Bizar toch, je eigen kind meeslepen in criminele en frauduleuze handelingen.Ach er zijn ouders die hun baby met een luier vol coke de grens mee overnemen dus het verbaast me niet meer. Sommige mensen hebben helemaal nergens respect voor, ook niet voor hun eigen kinderen..
quote:MwTheelepel schreef op 27 januari 2017 @ 10:58:

[...]

Ach er zijn ouders die hun baby met een luier vol coke de grens mee overnemen dus het verbaast me niet meer. Sommige mensen hebben helemaal nergens respect voor, ook niet voor hun eigen kinderen..Ja, ook onbegrijpelijk, maar daar dupeer je je kind niet rechtstreeks mee. TO is een jongvolwassen meerderjarige die hier langdurig last van kan krijgen.
Ja daar komt het geen respect hebben voor andere om de hoek kijken. Mensen die dit soort grapjes uithalen zijn sowieso niet zuiver op de graat en alleen met zichzelf bezig. Dat is voor normale mensen gewoon niet te begrijpen.

Een luier vol verdovende middelen kan trouwens ook levensgevaarlijk zijn, een baby hoeft maar een heel klein beetje binnen te krijgen om een overdosis te krijgen, het aan zijn lijf binden kan dus extreem schadelijk zijn. Maar daar ging het verder niet om. Al die mensen hebben gemeen dat ze alleen aan zichzelf denken ten kosten van alles en iedereen, ook hun kinderen.
Wat overigens interessant is, is dat de 'normale' vorm van deze verzekeringsfraude, die door de meeste consumenten als onschuldig en soms zelfs als normaal wordt gezien, precies andersom is: ouders zetten de auto van hun kind op hun naam, om ze te helpen. Dan hebben ze meestal een lagere verzekeringspremie omdat de ouders al schadevrije jaren hebben. Is nog steeds verwerpelijk en kan je heel veel last bezorgen als de verzekeraar er achter komt, maar omgekeerd, dat de ouders de auto op naam van de kinderen zetten, is echt heel raar en daarom is het des te zekerder dat dit helemaal verkeerd uit gaat pakken. Want ouders die de auto van hun kind op hun naam zetten, proberen hun kinderen te helpen en hebben het beste met hun kinderen voor, terwijl ouders die hun auto op naam van hun kinderen zetten, hun kinderen misbruiken en zeker niet het beste met ze voor hebben.
Je bent strafbaar als jij dit doet want je pleegt verzekeringsfraude.

Het. Mag. Niet. Van. De. Wet.

Ik. Ben. Strafbaar. Dan.

Lijkt me een prima manier om nee te zeggen.
Als ze nog thuis woont gelden er andere regels voor de verzekering. Vader kan dan wel de auto op zijn naam verzekeren, terwijl de auto op naam van dochter staat, mits ze ook op dat adres ingeschreven staat. Maar dan nog zit je met de belasting en eventuele boetes.
quote:dilaatje schreef op 27 januari 2017 @ 11:12:

Als ze nog thuis woont gelden er andere regels voor de verzekering. Vader kan dan wel de auto op zijn naam verzekeren, terwijl de auto op naam van dochter staat, mits ze ook op dat adres ingeschreven staat. Maar dan nog zit je met de belasting en eventuele boetes.Ook dat is dus precies andersom bedoeld: dat de ouders hun kinderen kunnen helpen.
quote:hanke321 schreef op 27 januari 2017 @ 11:10:

Je bent strafbaar als jij dit doet want je pleegt verzekeringsfraude.

Het. Mag. Niet. Van. De. Wet.

Ik. Ben. Strafbaar. Dan.

Lijkt me een prima manier om nee te zeggen.

Je haalt het e.e.a. door elkaar.

Het mag namelijk best. Jij mag een ander in een auto laten rijden die op jouw naam staat.

Bij de verzekering moet echter wel worden aangegeven dat de vader van TO de hoofdbestuurder is. Maar de tenaamstelling van de auto en de hoofdbestuurder die bij de verzekering geregistreerd staat, zijn twee verschillende zaken.
Oh dear, how sad, never mind.
Weer wat geleerd. Thanks
Ik neem aan dat jou vader wel gewoon de kosten betaald. KOM OP. Het is je vader..weet je hoeveel hij wel niet voor jou heeft gedaan in zijn leven. Vind dit een kleine moeite.
quote:MeerDanZat schreef op 27 januari 2017 @ 11:29:

Ik neem aan dat jou vader wel gewoon de kosten betaald. KOM OP. Het is je vader..weet je hoeveel hij wel niet voor jou heeft gedaan in zijn leven. Vind dit een kleine moeite.

Als de vader van TO te vertrouwen zou zijn, zou hij dit niet aan zijn dochter hoeven te vragen.

Niet alle vaders zijn goede mensen hè..........
quote:gelderka schreef op 27 januari 2017 @ 10:46:

Er zijn diverse redenen om je auto op naam van een ander te willen zetten.

Maar geen enkele positieve goede reden.

Dit!

TO, ik snap dat het moeilijk is, maar zeg NEE. Dit wil je niet. Er is geen enkele goede reden voor te verzinnen.

Ik ken iemand die er zwaar mee in de problemen is gekomen. Zij kreeg ook de auto van haar vader op haar naam. Ze woonde overigens niet meer thuis. Vader had een uitkering, en die auto bleek achteraf betaald met crimineel geld. Ze is daarom 'medeplichtig' en heeft nu een strafblad. Afschuwelijk, ze had net een superleuke baan gevonden in de jeugdzorg maar naar die carrière kan ze nu fluiten.

Doe het niet!
quote:Hayek schreef op 27 januari 2017 @ 11:30:

[...]

Als de vader van TO te vertrouwen zou zijn, zou hij dit niet aan zijn dochter hoeven te vragen.

Niet alle vaders zijn goede mensen hè..........Je weet toch de reden niet ? We zijn mensen ..iedereen zit wel eens in de shit ! Maakt dat je meteen een slecht mens ? Sommige mensen zijn zo koud en bot .. echt kan er met me hoofd niet bij. Zal wel iets typisch Nederlands zijn.
quote:MeerDanZat schreef op 27 januari 2017 @ 11:35:

[...]

Je weet toch de reden niet ? We zijn mensen ..iedereen zit wel eens in de shit ! Maakt dat je meteen een slecht mens ? Sommige mensen zijn zo koud en bot .. echt kan er met me hoofd niet bij. Zal wel iets typisch Nederlands zijn.Noem één goede reden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven