Geld & Recht alle pijlers

Moeite met geld sparen. Tips?

01-02-2017 16:36 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik baal.. ik kan namelijk geen geld sparen. Mijn uitgaven zijn niet meer dan mijn inkomsten. Ik houd elke maand een bedrag over. Dat zet ik dan op een spaarrekening(waar ik bij kan op elk moment).. toch haal ik het er na twee weken weer vanaf. Dan wil ik weer iets leuks doen of lekker uiteten of tref ik in de etalage een leuke jurk of vind ik cosmetica weer in de uitverkoop.. Het lukt me slechts twee weken.. ik vind dit vreselijk maar toch lukt het me niet ermee te kappen. Helaas kan ik ook geen spaarrekening nemen waar ik niet bij kan. Heeft iemand tips?
Waarom kun je geen spaarrekening nemen waar je niet bij kunt?
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Hayek schreef op 01 februari 2017 @ 16:37:

Waarom kun je geen spaarrekening nemen waar je niet bij kunt?Volgens de bank heb ik daar geen recht op vanwege m'n leeftijd.
Neem een spaarrekening die niet aan je betaalrekening is gekoppeld en waar je elke maand een vast bedrag moet inleggen. Dat leg je in zodra je loon binnen is / je huur wordt afgeschreven. Daar blijf je dan met je handen met gat erin vanaf.
quote:DogFish schreef op 01 februari 2017 @ 16:38:

Neem een spaarrekening die niet aan je betaalrekening is gekoppeld en waar je elke maand een vast bedrag moet inleggen. Dat leg je in zodra je loon binnen is / je huur wordt afgeschreven. Daar blijf je dan met je handen met gat erin vanaf.Kan dat bij elke bank? En hoelang mag ik er dan niet aankomen?
Bij de Rabobank kun je een spaarrekening openen waarbij je 30 dagen van tevoren moet aangeven dat je geld wilt op gaan nemen. Misschien is dat wat voor je?
Iedere maand automatisch geld over laten maken naar een spaarrekening waar je niet zo 1/2/3 bij kan nadat je loon is gestort.
quote:Bumba1985 schreef op 01 februari 2017 @ 16:39:

Bij de Rabobank kun je een spaarrekening openen waarbij je 30 dagen van tevoren moet aangeven dat je geld wilt op gaan nemen. Misschien is dat wat voor je?Ik ga er meteen naar kijken. Bedankt voor de tip!
quote:Rijstverslaafd schreef op 01 februari 2017 @ 16:38:

[...]

Volgens de bank heb ik daar geen recht op vanwege m'n leeftijd.Neem een spaarrekening bij een andere bank waar je een randomreader o.i.d. nodig hebt om het geld terug te boeken. Verstop vervolgens de randomreader of geef 'm aan iemand die je kan vertrouwen.
quote:Rijstverslaafd schreef op 01 februari 2017 @ 16:39:

[...]

Kan dat bij elke bank? En hoelang mag ik er dan niet aankomen?Ja, dat kan bij nagenoeg elke bank. Je blijft er zo lang af als je zelf wil. Ballen kweken heet dat.
Er zijn ook wel andere spaarvormen dan een spaarrekening waar je je geld voor langere tijd vast kunt zetten.

Daar krijg je vaak ook wat meer rente op.

Misschien is dat een idee?

En misschien alleen een pinpas meenemen van een rekening waar niet zo veel op staat?

Alleen genoeg voor je gewone boodschappen.

En vraag je bij elke aankoop eens af of je het echt nodig hebt en of je het echt gaat gebruiken.

En heb je misschien iemand in je omgeving aan wie je anders je pinpas kunt geven, om die te bewaken?

Pin een contant bedrag dat je nodig hebt voor je boodschappen die week en verder is het dan jammer voor je
Marrie geeft inderdaad wel wat goede tips!

Wat ik mij afvraag. Houd je, met het geld dat je niet opje spaarrekening zet, rekening dat je daar ook je kleding en makeup ed van moet kopen? Of leuke dingen van moet doen?

Voor mezelf heb ik een bepaald bedrag wat ik kwijt ben aan huur, boodschappen, studie en een stukje leven. Dat leven is dan geld voor leuke dingen.
Een spaarpot zonder opening? Die je echt kapot moet slaan om het geld eruit te krijgen.
Koop een spaarpot met sleutel

Sleutel geef je aan je vriendin/zus wie dan ook. Vervolgens beloof je die vriendin 20 % van het geld wat je binnen een jaar uit die spaarpot wil halen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:Rijstverslaafd schreef op 01 februari 2017 @ 16:38:

Volgens de bank heb ik daar geen recht op vanwege m'n leeftijd.

Hoe oud ben je dan?

quote:Het lukt me slechts twee weken.. ik vind dit vreselijk maar toch lukt het me niet ermee te kappen.Zo heel vreselijk vind je het blijkbaar niet, als je het toch keer op keer doet. Je zult voor jezelf moeten bedenken wat je liever hebt: een goedgevulde spaarrekening of het zoveelste kledingstuk/make-upding.
Tjonge jonge, beheers je!

Denk aan het grotere doel.

Of stel een aankoop uit, als ik het volgende week nog wil kopen dan doe ik het....
Ik kon het een paar jaar geleden ook niet zo goed, er blijft niet zo heel veel over per maand dus ik denk dan ook vaak dat het niet heel veel zin heeft. Maar natuurlijk hebben kleine beetjes ook zin.

Wat voor mij goed werkt is er een soort spelelement van te maken, en daarnaast budgetteren. Boodschappen doe ik met budget, wel zo ruim dat ik best af en toe kan kopen waar ik zin in heb, maar daar tegenover staat dat ik af en toe een grote pan low budget eten maak en porties invries. Door het budget maak ik bewustere keuzes en geef ik niet meer uit dan ik nodig vind.

Dit heb ik ook een tijdje met leuke dingen doen gedaan, dan gaf ik mezelf 25 euro per week voor een drankje, film etc. Wilde ik uit eten betekende het dat ik de week daarvoor even wat rustiger aan moest doen. Alles wat bewuster dus. Nu doe ik dat overigens niet meer, maar toen was dat de max die ik aan dat soort dingen uit kon geven en daarnaast een klein beetje sparen. Door het begin van de maand te pinnen en alvast per week te verdelen in bijv enveloppen kon ik daar niet mee sjoemelen.

Op het forum doe ik met mee de spaarchallenge, daardoor heb ik vorig jaar al een leuk bedrag weten te sparen. Mijn spaarrekening die ik daarnaast heb geef ik altijd een ondergrens. Bijvoorbeeld, er staat 70 op, maar ik mag sowieso niet onder de 50 moment van mijzelf. Kan ik diezelfde maand 60 euro sparen en staat er 110 op dan mag ik bijvoorbeeld niet onder de 100 komen. Alleen waar noodzakelijk, tenslotte is het daarvoor onder andere bedoeld. Maar dus niet voor etentjes en kleding enzo. Zo verleg ik de grens af en toe en is het voor mij de uitdaging om me er aan te houden.
Ik heb een plan: niet rigoreus en daarom haalbaar:

Maak van 14 dgn 15 dgn ...steeds 1 dag uitstellen dus je mag het daarna echt kopen maar dwingt jezelf tot uitstel...net zo lang tot het een maand is.
--
Bedenk je bij alles wat je koopt of je het wel echt nodig hebt!
Rijsteter, ik ben ook benieuwd hoe oud je bent.
Prrrr, mauw miawwwww.
Ik lees ff mee.. :p
quote:Bananendoos schreef op 01 februari 2017 @ 17:24:

Tjonge jonge, beheers je!

Ja hè hè, dat geldt voor zo'n beetje alles.

"Ik ben depri" -- "Schop jezelf onder de kont!"

"Ik ben dik" -- "Beheers je!"

Et cetera.
Je kunt ook spaardoelen aanmaken met een naam erbij. Bijv. afblijven of vakantie of kleding. Daar kun je een behaald bedrag bijzetten, dan krijg je een groen vinkje erbij, als je het behaald hebt.
Eens met de meesten, niet te streng zijn voor jezelf. Eventueel een tweede spaarrekening openen. Eentje voor korte termijn, waar je geld af mag halen voor leuke dingen en eentje voor lange termijn doelen, waar dat niet mag.
quote:wauqs schreef op 04 februari 2017 @ 20:49:

Je kunt ook spaardoelen aanmaken met een naam erbij. Bijv. afblijven of vakantie of kleding. Daar kun je een behaald bedrag bijzetten, dan krijg je een groen vinkje erbij, als je het behaald hebt.Dit werkt prettig, geeft meer overzicht in je spaargeld en waar je voor spaart. En als je er geld af wil halen zie je ook direct welk doel je dan niet of pas later gaat halen. Dus als je er nu geld af haalt voor een etentje, duurt het langer voor je genoeg gespaard hebt om je vakantie te betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven