Kat krabt oren kaal

02-02-2017 22:23 19 berichten
Hoi!

Ontdekte net bij onze kitten (bijna 9 maanden) een kale plek achter z'n oor en ook kale plekjes op z'n oortjes. Viel me op omdat 'ie aan z'n oren zat te krabben.

Begin januari heeft 'ie oorontsteking gehad, en daar een antibioticakuur voor gekregen. Toen ook meteen een test met huidschilfers om te kijken naar oormijt/schimmel/vlooien of wat dan ook.

Hij heeft 9 januari voor het laatst Stronghold gehad en kan niks in zijn vacht ontdekken wat in de richting van vlooien wijst.

Zou hij weer last van z'n oren hebben (behalve het jeuken af en toe verder geen zichtbare klachten) of zou het iets van een allergie kunnen zijn?

En wat zou ik op het ene plekje kunnen smeren wat nu open is? Een héél klein plekje, geen bloed. Heb wel meteen z'n nagels geknipt en morgen ga ik naar de dierenarts, maar vroeg me af of ik nu iets verzachtends kan smeren eventueel

Bedankt voor jullie tip(s) alvast!
Alle reacties Link kopieren
Op een open wondje zou ik niks smeren eerlijk gezegd.
't Is niet echt open maar schraal zeg maar. Net alsof het een schaafwondje is, van z'n nageltjes denk ik
Even een foto van maken en aan de DA vragen morgen.
Niks aan doen, gewoon morgen de DA laten kijken.
Oké, niks aan doen dus, en morgenochtend even de dierenarts bellen.

Kat zit nu in m'n tenen te bijten om aandacht dus hij is verder nog net zo overactief als altijd
Pure vaseline kan je wel op een schraal plekje smeren, of uierzalf. Als het maar vettig is en geen parfum bevat.
Onze kat heeft dat ook, kale plekken en krabben. Dit komt door een allergie.

De plekken zijn zelfs een keer gaan ontsteken en dat heeft toen tot oorontsteking geleid.

Dus de oorontsteking was een gevolg van het krabben en niet andersom.

Het is een voedselallergie en we zijn lang bezig geweest om te ontdekken welk voer wel wordt verdragen.

Als je dat goed wilt testen, dan moet je 6 weken lang voer geven dat uitsluitend uit 1 of 2 ingrediënten bestaat waarvoor katten gewoonlijk het minst allergisch zijn, bijv. geit en rijst. Als dat goed gaat, kun je 6 weken lang iets anders gaan uittesten. Je kunt dit zelf klaarmaken met de pure ingrediënten. Wij hebben het wat gemakzuchtiger aangepakt en dat heeft goed gewerkt:

6 weken lang heel goed en zuiver anti-allergievoer (brokjes) gegeven waar inderdaad maar 1 soort vlees en geen gewone granen inzitten e.d. Dit werd goed verdragen. Toen 6 weken hetzelfde soort voer maar dan met andere ingrediënten (ander vlees). etc. Neem eerst ingrediënten die de kat zelden at, dus geit, eend, kalkoen, etc.

Als het voer niet goed verdragen wordt, stop je natuurlijk eerder. Wordt het wel goed verdragen, dan geef je het zes weken en daarna schakel je over op wat anders.

Zo bouw je een lijstje voer op dat goed wordt verdragen.

Als je genoeg soorten voer hebt verzameld die goed worden verdragen, kun je deze afwisselend geven.

Het is belangrijk dat je niet te lang hetzelfde voer geeft. Die fout hebben we de eerste keer gemaakt. Na een tijd kan nl. een nieuwe allergie worden opgebouwd.

We hadden goed voer met vis dat goed werd verdragen, maar na een langere tijd begon de kat weer last van allergie te krijgen.

Dus: telkens 6 weken uitproberen, niet veel langer.

En als je klaar bent met uitproberen, afwisselend verschillende soorten voer geven die goed worden verdragen.

Kat heeft nu helemaal geen last meer van krabben en kale plekken op de kop!
quote:Chocopinda schreef op 02 februari 2017 @ 22:49:

Pure vaseline kan je wel op een schraal plekje smeren, of uierzalf. Als het maar vettig is en geen parfum bevat.

Dit.

Uierzalf werkt goed bij mens en dier op ruwe plekjes.
quote:Wikka schreef op 02 februari 2017 @ 22:54:

Onze kat heeft dat ook, kale plekken en krabben. Dit komt door een allergie.

Het is een voedselallergie Denk dat je nu op de zaak vooruit loopt.
oormijt jeuk kan ook...even bij dierenarts langs gaan voor diagnose en hulp!
quote:-Puss-in-Bootz- schreef op 03 februari 2017 @ 00:03:

[...]

Denk dat je nu op de zaak vooruit loopt.

Bij onze kat is het zeker een voedselallergie. Daar loop ik niet op vooruit.

Wat het bij de kat van TO is weet niemand. Maar ik denk dat het wel goed is om te denken aan voedselallergie. Dat kan zeker een mogelijkheid zijn.

Zeker omdat mijt, vlooien e.d. al onderzocht is.

TO vraagt zelf of het een allergie zou kunnen zijn. Mijn antwoord: ja dat kan.

TO vraagt of de kat weer oorontsteking zou kunnen hebben. Ik maak TO er op attent dat oorontsteking ook een gevolg van allergie kan zijn.
quote:swifty schreef op 03 februari 2017 @ 00:47:

oormijt jeuk kan ook...even bij dierenarts langs gaan voor diagnose en hulp!Hier dacht ik ook gelijk aan.
Kan oormijt zijn. Kan vlooien of voedselallergie zijn. Kan ook zijn dat hij door de ontsteking is gaan krabben en dat omdat wondjes genezen hij jeuk heeft gehad en dat open blijft krabben want nieuwe wondjes genezen en gaan jeuken ect ect.

DA dus.
Oormijt is hij vorige maand op gecontroleerd en hij heeft schone oortjes. Maar zal straks sowieso even bellen voor een afspraak.

Hij krijgt Royal Canin kitten, moet zo een nieuwe zak halen dus zal aan de telefoon meteen vragen wat de dierenarts denkt van voedselallergie voor ik een nieuwe voorraad brokjes in ga slaan.
quote:lilyjo schreef op 03 februari 2017 @ 07:27:

Oormijt is hij vorige maand op gecontroleerd en hij heeft schone oortjes. Maar zal straks sowieso even bellen voor een afspraak.

Hij krijgt Royal Canin kitten, moet zo een nieuwe zak halen dus zal aan de telefoon meteen vragen wat de dierenarts denkt van voedselallergie voor ik een nieuwe voorraad brokjes in ga slaan.Als je nou eerst even een foto laat zien, hoeft kitten misschien niet eens gezien te worden. Is wel wat goedkoper..
quote:Fee-de-Goede schreef op 03 februari 2017 @ 07:15:

Kan oormijt zijn. Kan vlooien of voedselallergie zijn. Kan ook zijn dat hij door de ontsteking is gaan krabben en dat omdat wondjes genezen hij jeuk heeft gehad en dat open blijft krabben want nieuwe wondjes genezen en gaan jeuken ect ect.

DA dus.

Dit!

Niet zelf diagnoses stellen omdat de kat van iemand op een forum dat ook heeft. Geen foto's laten beoordelen door een forummer die geen dierenarts is.

Gewoon even naar de dierenarts. Kost geen fortuin en dan kijkt er iemand naar die er voor geleerd heeft.
quote:-Puss-in-Bootz- schreef op 03 februari 2017 @ 09:28:

[...]

Dit!

Niet zelf diagnoses stellen omdat de kat van iemand op een forum dat ook heeft. Geen foto's laten beoordelen door een forummer die geen dierenarts is.

Gewoon even naar de dierenarts. Kost geen fortuin en dan kijkt er iemand naar die er voor geleerd heeft.Als je even wat beter leest, ik heb het over een foto aan de dierenarts laten zien.
Gisteren zag ik in een dierenartsen-programma ook een mevrouw met een kat met dergelijke klachten.

Ze zei tegen de dierenarts : "het is misschien raar gezegd, maar ik heb een kale poes!"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven