Vocht in hoofdje?

04-02-2017 07:35 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben nu 12 wkn zwanger ( 5e zwangerschap, 3 miskramen en 1 gezond kindje! ) maar op de termijnecho zagen ze veel vocht in het hoofdje van ons kindje.

Zoveel dat lichaam qua groei op 10,5 week zou zitten en hoofdje 11,5.

We moeten nu over 2 wkn opnieuw een echo laten maken en een vlokkentest afnemen. Die uitslag duurt dan ook weer 2 wkn. Ze vinden de situatie 'zeer zorgwekkend' maar kunnen ons ook geen zekerheid geven in wat dit nu precies kan betekenen en voor gevolgen heeft.

We moeten er in iedergeval ook rekening meehouden voor de keus te komen staan deze zwangerschap af te breken..

Iemand dit of iets soortgelijks meegemaakt??
Niet meegemaakt maar wilde je even sterkte wensen.
Hier ook geen ervaring, wel veel sterkte!

Overigens wil ik wel wat met je delen wat erg gevoelig ligt.. bij mijn zwangerschap is er nooit iets ontdekt (wel nekplooimeting en std echos gehad), maar toch heb ik nu een kind met een flinke verstandelijke beperking, autisme e.d. Nu ze er eenmaal is hou ik natuurlijk heel veel van haar en doe ik alles voor haar om haar de ondersteuning, zorg en kansen te geven die zij verdiend. Maar soms, ergens heel ver in mijn achterhoofd, -en ik zou het nooit niet anoniem ergens bekennen- ben ik wel eens een beetje jaloers op mensen die wel de keuze hadden om niet voor een zorgenkindje te kiezen.. wat ik wil zeggen is: ik hoop van harte dat het allemaal goedkomt voor je, maar als dat niet zo is, kun je in elk geval een bewuste keuze maken of je voor een dergelijk leven kiest. Al is die keuze natuurlijk afgrijselijk, je krijgt zo wel een keuze...
Twijfel of ik bovenstaande post moet laten staan, hier wil je natuurlijk nu nog niet mee bezig zijn. Maar laat hem toch staan, ik hoop dat je het verhaal snapt zoals ik het bedoeld heb. Als dat zo is, is het misschien wel fijn om te horen. Excuses als dat niet zo is.
Mijn schoonzus en zwager hadden dit ook. Is gewoon weer bijgetrokken. Maar de artsen zeiden ook dat dat kon. Zeer zorgwekkend is het toen niet gevonden. Dus wellicht was daar minder vochtnoid... sterkte To.
Heel veel sterkte in deze onzekere periode
@miems, heel veel sterkte en wat knap dat je hier zo eerlijk over bent.
Miems ik snap helemaal wat je bedoelt..

Zo'n keuze is idd vreselijk maar je weet dan wel waar je aan toe bent.

Voor alsnog is het een en al onzekerheid.

En wekenlang nog wachten maakt het daar niet beter op.

Bedankt dat je je verhaal wilde delen en ik wens je heel veel sterkte met je dochter!
Noerie mag ik vragen met hoeveel weken dit was gezien?

Bij ons vinden ze het juist zorgwekkend omdat het al in een vroeg stadium te zien is, en kindje dus qua lijf en hoofd week verschil in groei heeft.

Wij hopen natuurlijk ergens ook nog steeds op n goede afloop maar denk dat we ons ook moeten voorbereiden op een afscheid

Dit wil je niet horen. Wat een slecht scenario.

Heel veel sterkte met wachten.

Ik ben 3 keer zwanger geweest, de laatste keer was anders en ging al met acht weken mis.

Het was verdrietig, omdat er al een kloppend hartje was. Omdat het heel welkom was. Het was duidelijk dat er iets mis was, liep met zeven weken al een-twee weken achter met groei. Dat maakte het makkelijker voor mij.

Ondanks dat had ik wel hoop dat er iets gemist was en ik na deze hobbel een gewone zwangerschap uit zou dragen. Heel dubbel. Maar het ging wel over een mogelijk kind van ons. Dat kon ik niet zomaar afschrijven.

Het werd een miskraam na een kleine week bloedverlies.

Met de uitgerekende datum had ik niets. Had ik wel verwacht.

Met twintig weken voelde ik een soort opluchting, wat als we er dan pas achter waren gekomen, wat had ik dan gedaan.

Dus, ja, veel succes volgende echo, ik hoop op vals alarm en vrees dat dat niet het geval is.
Hoi Madderijn,

Dat gevoel herken ik helaas ook.

3 miskramen gehad met eerst kloppend hartje.

Laatste pas met ruim 10 wkn.

Dat is inderdaad heel moeilijk maar als ik naar mezelf kijk was dat beter dan dit scenario.

Onzekerheid en afwachten is vreselijk.

Maar we kunnen niet anders.

Bedankt voor je berichtje!
ik heb bij mijn 20 weken echo slecht nieuws gehad dus weet hoe het voel pat30 het is heel moeilijk om verdere onderzoeken af te wachten. ik wens je veel sterkte en hoop dat alles goed komt
Wat erg Piene! En toen ook voor die vreselijke keuze gestaan?
jah :( ben 27 dec bevallen van een dochtertje met 21 weken zwangerschap.

maar dat is bij jou nog niet aan de orde he meid!! wie weet komt het nog goed. het is afwachten en ik duim voor je!
Wanneer is de termijnecho gemaakt?

Bij mijn dochter bij 10 weken...toen veel vocht bij het nekje..2 weken later bij de combinatietest was het goed.

Iig wens ik jullie heel veel sterkte en hopelijk valt alles mee...waardeloos iig die onzekerheid!

Wat vreselijk Piene!!!

Dankjewel, we houden nog beetje hoop terwijl ik vrees voor het ergste..

Bedankt voor je verhaal
Jeemina, echo is gemaakt bij bijna 12 wkn zwangersvhap alleen bleek het kindje dus 10,5 wkn te zijn en de groei van het hoofdje 11,5 week.

Omdat ze het 'zorgwekkend' noemen en ze kans klein achten dat t vocht afneemt, laat staan wegtrekt, dit hebben ze niet eens benoemd, zijn we erg bang voor n foute afloop.

Hoe werd bij jullie gereageerd op het zien van het vocht?

Hier ook geen vocht bij het nekje of ergens anders te zien, maar puur in het hoofd
Geen ervaring, wel een dikke

Ik duim dat het goed afloopt.
Dankjewel happyapple
Ik twijfelde of ik t op moet schrijven, maar je wilde ervaringen. Helaas geen positief verhaal hier...Ik heb dit ook gehad bij een 12 weken echo..alleen zat het vocht behalve bij het hoofdje ook nog bij het nekje en ruggetje. We hebben een vlokkentest gehad, genetisch onderzoek, en nergens kwam iets uit. Met 16 weken zag de echo er normaal uit, vocht was weg en we kregen hoop. Helaas bleek ons kindje bij de 20 weken echo te zijn overleden. Na de bevalling werd pas duidelijk dat ons kindje een Trapp tweeling was (er was dus nog een half kindje dat via de navelstreng op het gezonde kindje parasiteerde, zodoende krijgt het gezonde kindje hartproblemen,dus vandaar het vocht) Nu is dit enorm zeldzaam en ws niet de reden bij jouw kindje, maar onze ervaring met zo'n "hydrops" zoals dat vocht heet, is helaas niet positief. Ik hoop natuurlijk voor jou op een andere afloop TO. Als het goed is ,word je nu goed in de gaten gehouden. Ik herken de spanning en de onzekerheid die je voelt en ik wens je heel veel sterkte! Er zijn ook mensen bij wie het goedkomt, daar heb ik me toen aan vastgehouden.
TO wat heb je al veel meegemaakt zeg. :(

Allereerst wil ik zeggen dat het soms ook weer weg trekt en echt wel goed kan komen.

Helaas hier een slechte ervaring. Bij mij was het beeld zeer ernstig, vocht zat eigenlijk overal (hoofd, nek, rug, benen) en was al bij 10 weken duidelijk aanwezig. Is helaas niet goed afgelopen (hartje gestopt bij 12 wk), en na onderzoek achteraf bleek dat het kindje Turner syndroom had. De laag vocht in de nek was bij 12 weken 8.1 mm dik.

Vlokkentest bestaat meestal uit twee delen (een sneltest en een uitgebreide test) sneltest duurt 2-3 dagen, de rest kan idd twee weken duren. Maar misschien geeft die sneltest jullie dus al eerder wat uitsluitsel.

Ik duim voor je!
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Ach TO wat een klote nieuws ...

Hier helaas ook geen goed verhaal. Op de echo bij nekplooi metig met 12 weken zagen ze vocht rondom het hoofdje en een verdikte nekplooi. Ik mocht de volgende dag gelijk komen voor een vlokkentest. 5 dagen later wisten we dat ons meisje een trisomie 13 had. Met bijna 15 weken ben ik bevallen van haar.

Ondanks mijn slechte verhaal, ken ik ook verhalen waarbij het achteraf niets was. En het kind volkomen gezond ter wereld is gekomen. Het kan dus nog alle kanten op gaan.

Heel veel sterkte de komende tijd; wachten is echt heel erg ruk ..
TO waarom mag je eigenlijk niet eerder een vlokkentest doen?
Bedankt allemaal voor jullie reacties, positief of negatief. Het is iig iets... We weten nu helemaal niet welke richting we op kunnen/moeten denken namelijk.

Vlokkentest mag eerder maar nu zou het nog risicovol (er) zijn voor het kindje en over 2 wkn denken ze meer informatie eruit te kunnen halen.

Wat mij wel opvalt is dat er meer verhalen zijn van vocht rondom hoofdje/ nek of zelfs heel het lijfje maar evht alleen in het hoofdje zoals bij ons lijkt wel iets apart(er) te zijn?!

We kunnen niet meer dan afwachten maar idd dat is ruk :-/
Veel sterkte er mee to, ik hoop dat het goed komt.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven