Hoe was ik de Poes

04-02-2017 19:11 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Katten-kenners,

Een van mijn harige mormels is ziekjes. Na een aantal bezoeken aan de dierenarts, onderzoeken enzovoorts zit ze nu nog wel aan de antibiotica maar is aan de beterende hand.

Echter heeft ze nog weinig energie en wanneer ze wakker is gebruikt ze wat ze wel heeft om te eten en drinken. Het wassen schiet er dus nogal bij in en om het plat te zeggen: ze stinkt erger dan de kattenbak.

Behalve dat dit niet erg prettig is, lijkt het mij ook weinig gezond voor haar en met een jong kind in huis heb ik er geen prettig gevoel bij.

Lang verhaal kort: wat kan ik doen om haar op te frissen?

Onder de douche oid is geen optie gezien ze nog moeite heeft met zichzelf op temperatuur houden. Ik durf dus ook niet zo goed in de weer met natte doeken over d'r hele vacht enzo. Ik kan alleen de achterkant afdoen, maar echt alles aan haar ruikt zo sterk... En niets doen lijkt niet echt meer een optie zo langzaam aan.

Morgen neem ik sowieso nog even contact op met de dierenarts, maar misschien kunnen jullie mij alvast wat op weg helpen?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Keukenhanddoek (of badhanddoek) lichtjes nat maken en over haar rug halen?

Niet te nat, want dan gaat ze waarschijnlijk gelijk lopen ...

Kan het ook een combinatie zijn met de medicatie die ze gehad heeft?
Je hebt ook shampoo spray, misschien dat dat tegen de geur helpt. Komt dan in ieder geval geen water aan te pas, sprayen, even borstelen en je bent klaar.
Ik zou inderdaad even overleggen met de dierenarts. Als ik mijn katten ineens zou gaan wassen zouden ze daar enorm van in de stress schieten vrees ik en dat lijkt me in het geval van je kat ook niet echt fijn in deze situatie. Lastig! Ik ben wel benieuwd morgen wat de dierenarts zegt! Beterschap voor je kat!
quote:Mietrot schreef op 04 februari 2017 @ 19:15:

Keukenhanddoek (of badhanddoek) lichtjes nat maken en over haar rug halen?

Niet te nat, want dan gaat ze waarschijnlijk gelijk lopen ...

Kan het ook een combinatie zijn met de medicatie die ze gehad heeft?

Daar zat ik wel aan te denken, maar ik ben bang dat het te nat/koud wordt?

(Klikte te snel op plaatsen)

Misschien stukje bij beetje en dan in een doek gewikkeld knuffelen tot ze droog is.

Medicatie zou wel kunnen, vraag ik morgen sowieso even na. Ze heeft ontstekingsremmers gehad (gister laatste dag) en nu nog antibiotica. Kon er in de bijsluiter niets over vinden in elk geval.
Droogschampoo voor katten.
Prrrr, mauw miawwwww.
Washandje wellicht, niet te nat natuurlijk en voorzichtig. Toen mijn kat geopereerd was en zich niet kon wassen, merkte ik dat ze dat erg prettig vond.
quote:Dormouse schreef op 04 februari 2017 @ 19:16:

[...]

Daar zat ik wel aan te denken, maar ik ben bang dat het te nat/koud wordt?Dan niet het hele dier in 1 keer doen en de doek niet te nat maken.
kun je haar niet gewoon douchen met lauwwarm water en kattenshampoo, als je haar daarna goed afdroogt en warm houdt? Kijk wel uit dat het water echt niet te warm is. Katten hebben een hele gevoelige huid.
quote:Dormouse schreef op 04 februari 2017 @ 19:16:

[...]

Daar zat ik wel aan te denken, maar ik ben bang dat het te nat/koud wordt?

Met een halfdroge handdoek en zonder een half uur te schrobben (gewoon het doekje effe over haar rug halen) zal dat nog best meevallen.

En eventueel haal je er direct nadien nog een droge doek over. Als de kat nog niet gaan lopen is .
Ik zou zeker niet met allerlei luchtjes en shampoos in de weer gaan. Andere geuren kunnen een zieke kat behoorlijk verwarren.

Misschien schiet je al iets op met kammen? En zeker even bellen met de dierenarts.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Komt de stank van de medicijnen? Ik heb 6 katten, en die hoef ik echt niet proberen te wassen haha, maar gelukkig stinken die niet, ze wassen zichzelf de halve dag. Wel vervelend als ze zo ruikt, heb je de dierenarts gevraagd of het door de medicatie komt?
quote:spuit-elf schreef op 04 februari 2017 @ 19:17:

kun je haar niet gewoon douchen met lauwwarm water en kattenshampoo, als je haar daarna goed afdroogt en warm houdt? Kijk wel uit dat het water echt niet te warm is. Katten hebben een hele gevoelige huid.

Kat in de douche ... dat wil ik je zien doen met een kat die een afkeer van water heeft en nauwelijks op te tillen is.

En het niet van kitten af gewend is.
shampoo spray

Zoiets bedoel ik
Ik heb mijn kat toen ze gesteriliseerd was en een kap op moest omdat ze haar hechtingen eruit had gerukt gewassen. Gewoon onder de kraan met water (weet niet of zeep nou zo goed is voor die beestjes). Daarna dik ingepakt met een handdoek en een dekentje eromheen tot ze een beetje opgedroogd was. Maar het is wel een knuffelbeer die in je armen blijft zitten. Denk dat m'n andere katten me vermoord hadden. Hangt dus nogal van het karakter af.

Die stank is idd echt niet te harden. Succes. Hopelijk knapt je beestje snel weer op
Wow wat een boel reacties terwijl ik nog aan het typen was haha.

De shampoo schrijf ik even op zodat ik het morgen kan vragen.

Zo straks maar even met een lauwwarm washandje afdoen en dan droogknuffelen of een kruik in dr mandje als ze niet wil kroelen voor de zekerheid.
gewoon in bad pleuren

i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
quote:noisekick schreef op 04 februari 2017 @ 19:18:

Komt de stank van de medicijnen? Ik heb 6 katten, en die hoef ik echt niet proberen te wassen haha, maar gelukkig stinken die niet, ze wassen zichzelf de halve dag. Wel vervelend als ze zo ruikt, heb je de dierenarts gevraagd of het door de medicatie komt?Dat ga ik morgen navragen, in de bijsluiters kon ik er niets over vinden in elk geval.
quote:Mietrot schreef op 04 februari 2017 @ 19:19:

[...]

Kat in de douche ... dat wil ik je zien doen met een kat die een afkeer van water heeft en nauwelijks op te tillen is.

En het niet van kitten af gewend is.Dat heeft mijn man een keer met haar gedaan toen ze als kitten door dr eigen poep gerold was... Is een mooi litteken geworden
Doe het in ieder geval niet alleen, vraag iemand om je te helpen!
quote:7102 schreef op 04 februari 2017 @ 19:23:

Doe het in ieder geval niet alleen, vraag iemand om je te helpen!Man wil sowieso graag helpen (heeft er ook het meeste last van want het liefst slaapt ze op hem). Denk dat ik maar met de washand in de weer ga en hij in de startblokken mag zitten met de warme droge doeken
Ik zou niet met water in de weer gaan, eerder met Neutral babydoekjes bijvoorbeeld.
Zo'n wegwerpwashand voor honden? Dit...
In plaats van een natte handdoek kun je ook (ongeparfumeerde) billen doekjes gebruiken!
Die billendoekjes zijn een goed idee! Daar heb ik er nog wel wat van liggen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven