Bewindvoering opeisen
zondag 5 februari 2017 om 00:13
Hai,
Een naaste familielid van mij heeft een verstandelijke beperking en valt onder curatele/bewindvoering van zijn vader.
Deze familielid heeft een partner welke ook onder bewindvoering valt vanwege een verstandelijke beperking. Dit is een andere bewindvoerder dan die van mijn familielid.
Nu hebben zij op de planning om op korte termijn te gaan samenwonen. (Ik heb daar mijn mening over, maar die is in deze kwestie niet van belang)
Wij hebben nu begrepen dat de andere bewindvoerder ook de bewindvoering/curatele van mijn familielid op kan eisen omdat ze samen een huishouden gaan delen.
Via Google kon ik niet veel wijzer worden, of ik zoek niet op de juiste manier.
Zijn hier mensen die hier meer over weten?
Alvast bedankt!
Een naaste familielid van mij heeft een verstandelijke beperking en valt onder curatele/bewindvoering van zijn vader.
Deze familielid heeft een partner welke ook onder bewindvoering valt vanwege een verstandelijke beperking. Dit is een andere bewindvoerder dan die van mijn familielid.
Nu hebben zij op de planning om op korte termijn te gaan samenwonen. (Ik heb daar mijn mening over, maar die is in deze kwestie niet van belang)
Wij hebben nu begrepen dat de andere bewindvoerder ook de bewindvoering/curatele van mijn familielid op kan eisen omdat ze samen een huishouden gaan delen.
Via Google kon ik niet veel wijzer worden, of ik zoek niet op de juiste manier.
Zijn hier mensen die hier meer over weten?
Alvast bedankt!
zondag 5 februari 2017 om 00:18
Opeisen? Dat is volgens mij niet mogelijk hoor. Die bewindvoerder van partner kan dit natuurlijk wel aanvragen bij de rechter. Als alle partijen akkoord gaan en ze kunnen beargumenteren waarom ze van bewindvoerder willen veranderen, kan de rechter hiermee akkoord gaan.
Maar waarom je niet even naar de rechtbank voor duidelijke en correcte informatie? Of neem contact op met de bewindvoerder van je naaste familie lid.
Maar waarom je niet even naar de rechtbank voor duidelijke en correcte informatie? Of neem contact op met de bewindvoerder van je naaste familie lid.
zondag 5 februari 2017 om 00:27
Geen idee waarom die andere curator denkt de bewindvoering op te kunnen eisen. Ik ben zelf curator geweest en bij mijn weten ben je curator af als je:
- ontslagen wordt van de bewindsvoering door de kantonrechter
- overlijden van curator of persoon die onder curatele stond
- bewindvoering een maatregel was en deze is afgelopen
Wat ik weet: een kantonrechter laat altijd de voorkeur uitgaan naar familieleden, ook als de persoon die onder curatele staat zelf verzoekt om een andere curator. Er zal altijd eerst gezocht worden binnen de familie naar geschikte curatoren. Lijkt mij ook heel makkelijk om aan te tonen dat dit niet in belang is van jouw familielid. Sowieso vind ik het vreemd, onder curatele/bewindvoering staan is per persoon, niet per huishouden.
- ontslagen wordt van de bewindsvoering door de kantonrechter
- overlijden van curator of persoon die onder curatele stond
- bewindvoering een maatregel was en deze is afgelopen
Wat ik weet: een kantonrechter laat altijd de voorkeur uitgaan naar familieleden, ook als de persoon die onder curatele staat zelf verzoekt om een andere curator. Er zal altijd eerst gezocht worden binnen de familie naar geschikte curatoren. Lijkt mij ook heel makkelijk om aan te tonen dat dit niet in belang is van jouw familielid. Sowieso vind ik het vreemd, onder curatele/bewindvoering staan is per persoon, niet per huishouden.
zondag 5 februari 2017 om 00:33
Mocht dit klopen, dan kan jouw vader precies hetzelfde eisen Wanneer hij bewindvoerder wordt van beide scheelt dit de kosten van een professioneel bureau. De andere bewindvoerder kan daar misschien tegenin brengen dat vader al op leeftijd is en een extern bureau daarom de continuïteit beter waarborgt. Waar vader weer tegenin kan brengen dat te zijner tijd nog altijd de bewindvoering anders kan worden geregeld. Tot die tijd scheelt de vader-oplossing het stel geld.
Well behaved women rarely make history.
zondag 5 februari 2017 om 00:46
Vanwege het samenwonen is dit. Ik weer het niet precies maar toen mijn client ging samenwonen wilde bewindvoerder dat zij ook onder bewind ging. Waarschijnlijk om te voorkomen dat zij schulden maakt waardoor hij ook schulden krijgt? Om te voorkomen dat zijn financiële situatie verslechterd. In dit geval had zij geen bewindvoerder. Maar dat gaar in dit geval niet op omdat vader bewindvoerder is. Toch even navragen
zondag 5 februari 2017 om 07:21
quote:paggy schreef op 05 februari 2017 @ 04:18:
Er zit wel een groot verschil in onder curatele of bewind staan.... en dan is het ook nog de vraag of het vrijwillig of onvrijwillig is.
Dit.
En eisen kan natuurlijk slaan op het regelen via de rechter. Ik weet ook niet waarom dat TO gerust zou stellen.
Er zit wel een groot verschil in onder curatele of bewind staan.... en dan is het ook nog de vraag of het vrijwillig of onvrijwillig is.
Dit.
En eisen kan natuurlijk slaan op het regelen via de rechter. Ik weet ook niet waarom dat TO gerust zou stellen.
zondag 5 februari 2017 om 07:21
quote:paggy schreef op 05 februari 2017 @ 04:18:
Dit. Een curator is geen bewindvoeder.
Dit. Een curator is geen bewindvoeder.
zondag 5 februari 2017 om 12:16
In dit geval staat mijn familielid onder curatele en bewindvoering van dezelfde persoon.
Het stelt mij gerust als het niet zo 1,2,3 "op te eisen" is en de voorkeur naar familie gaat. De bewindvoerder van de partner laat nogal wat steken vallen. Zoals geen uitvaartverzekering, en dus is partner onverzekerd en ze heeft geen vermogen om een uitvaart te financieren.
We willen liever niet dat familielid onder zo'n bewindvoerder komt terwijl het nu tot in de puntjes geregeld is.
De soep wordt dus niet zo heet gegeten als dat die opgediend wordt. Dat is voor mij een geruststelling.
Het stelt mij gerust als het niet zo 1,2,3 "op te eisen" is en de voorkeur naar familie gaat. De bewindvoerder van de partner laat nogal wat steken vallen. Zoals geen uitvaartverzekering, en dus is partner onverzekerd en ze heeft geen vermogen om een uitvaart te financieren.
We willen liever niet dat familielid onder zo'n bewindvoerder komt terwijl het nu tot in de puntjes geregeld is.
De soep wordt dus niet zo heet gegeten als dat die opgediend wordt. Dat is voor mij een geruststelling.
zondag 5 februari 2017 om 18:45
quote:raketje schreef op 05 februari 2017 @ 18:14:
Waarom laat de bewindvoerder steken vallen?
Zijn er gewoon zoveel schulden of is er te weinig inkomen?
Natuurlijk moeten verzekeringen geregeld zijn, maar als alles opgaat aan schulden huur gas water licht etc wie laat dan steken vallen?
Er zijn geen schulden. De bewindvoering van partner is omdat ze verstandelijk niet in staat is om zelf de financiën te regelen.
De financiele middelen zijn er.
Waarom laat de bewindvoerder steken vallen?
Zijn er gewoon zoveel schulden of is er te weinig inkomen?
Natuurlijk moeten verzekeringen geregeld zijn, maar als alles opgaat aan schulden huur gas water licht etc wie laat dan steken vallen?
Er zijn geen schulden. De bewindvoering van partner is omdat ze verstandelijk niet in staat is om zelf de financiën te regelen.
De financiele middelen zijn er.
zondag 5 februari 2017 om 19:39
Je kunt niet èn onder curatele èn onder bewind staan, het is het één of het ander. Overigens is het wel gebruikelijk bij partners dat er inderdaad maar één bewindvoerder wordt benoemd, aangezien partners een gezamenlijk huishouden voeren en het dan erg onpraktisch is als er twee bewindvoerders aan het roer staan. Maar uiteindelijk beslist een rechter wie dat dan moet worden, daarbij rekening houdend met de wensen van de rechthebbenden zelf.