Geluidsoverlast zang

07-02-2017 21:12 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha forummers!

Onlangs ben ik verhuisd naar een andere stad, naar een redelijk gehorig appartement. Ik woon er super, alleen blijkt dat de (onder)buren helaas geluidsoverlast van mij ondervinden. Ik speel piano en ik zing. De eerste avond nadat de piano was geleverd en ik kort aan het spelen was belden ze aan om dit te melden.

We hebben het er over gehad, en ik vind het echt vervelend dat mensen last van mij hebben. Nu is voor het pianospel inmiddels een oplossing gevonden : ik heb een 'silent system' in laten bouwen waardoor ik op verder akoestische piano met koptelefoon kan spelen. Ik blij , want onbeperkt spelen zonder problemen en de onderbuurvrouw ook blij!

Alleen: mijn 2e grote hobby is zingen. Ik zing in een klassiek kamerkoor (sopraan, dus ik snap: ook niet fijn voor de buren! ). Voor het koor moet ik toch regelmatig repeteren om nieuwe stukken in te studeren. VAnavond toen ik aan het oefenen was belde de benedenbuurvrouw weer aan om te klagen. Hebben jullie nog tips hoe ik zo min mogelijk overlast met zingen kan veroorzaken? Wat ik al doe:

-Oefenen in de slaapkamer (achterkant huis) met alle tussendeuren dicht

-Zo kort mogelijk oefenen (15-20 minuten per dag)

-Zo vroeg mogelijk oefenen (maar ik werk full time, en de buurvrouw ook met ongeveer dezelfde uren, dus elkaar helemaal ontlopen zal niet lukken). Ik ben rond 5 uur thuis en begin dus meestal rond 17:15 met zingen zodat ze niet laat op de avond overlast heeft.

Ik hoorde ooit dat iemand een kamer had laten isoleren voor het maken van muziek, maar ik moet eerlijk zeggen: dit is mijn eerste koophuis (= nu vrij lege spaarrekening), plus dat silent systeem van de piano heeft ook flink wat gekost (bijna 2000 euro) . Dus heel veel om te investeren is er op het moment niet. Maar wellicht zijn er wat low-budget oplossingen?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik vind echt dat je buurvrouw zeurt. Een kwartier a twintig minuten per dag de buren horen; wat maakt dat uit? Zeker als het op een schappelijke tijd zoals 17.15 is. Dan wordt er gekookt, gerommeld met pannen, etc. Dan zet zij toch een muziekje aan? Ze kan toch niet in een appartement gaan wonen en verwachten dat ze niets hoort van haar omgeving? Dan moet ze zelf iets vrijstaands gaan zoeken en hopen dat de vogels niet te hard fluiten.
quote:Belle73 schreef op 07 februari 2017 @ 21:28:

Je zou een kleed kunnen proberen. Heb je het laminaat zelf gelegd? Meestal mag dat niet in appartementen vanwege de geluidsoverlast, dus als het wel gebeurd is, is het misschien wel geïsoleerd. Ik zou eens contact opnemen met de verhuurder om te informeren naar dat laminaat en of buurvrouw wel vaker klaagt. Je klinkt me heel redelijk in de oren, dus misschien is buurvrouw gewoon een zeurkous.Het is een koophuis, ik heb deze vloer overgenomen van de vorige bewoners. Er ligt wel een isolatie onder inderdaad. Ik denk dat ik dan voor een kleed ga kijken ! HEt is te proberen in ieder geval.
quote:Belle73 schreef op 07 februari 2017 @ 21:28:

Ik zou eens contact opnemen met de verhuurder Het is een koopwoning.
quote:jules schreef op 07 februari 2017 @ 21:30:

Ik vind echt dat je buurvrouw zeurt. Een kwartier a twintig minuten per dag de buren horen; wat maakt dat uit? Zeker als het op een schappelijke tijd zoals 17.15 is. Dan wordt er gekookt, gerommeld met pannen, etc. Dan zet zij toch een muziekje aan? Ze kan toch niet in een appartement gaan wonen en verwachten dat ze niets hoort van haar omgeving? Dan moet ze zelf iets vrijstaands gaan zoeken en hopen dat de vogels niet te hard fluiten.
Lees ik goed dat je afspraken m.b.t. tijden waarop je oefent hebt gemaakt? En dat je buurvrouw dan toch komt klagen? Ik zou nog eens opnieuw in gesprek gaan en de afspraken duidelijk afstemmen. Eventueel op papier vastleggen. Want ik vind dat je al heel veel rekening houdt met je buurvrouw. Ik vind het bijzonder dat ze nog komt klagen over overlast terwijl je maar een korte periode oefent op een vooraf afgesproken, heel schappelijk tijdstip.
Nog een optie; sluit je aan bij een kerkkoor en vraag de buurvrouw mee. Dan gaat ze zelf ook oefenen. Probleem opgelost.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik vind ook dat je buurvrouw zeurt! Wij hebben jaren in een flat gewoond maar dit werd gewoon getolereerd van elkaar! Je buuf moet een beetje realistisch zijn. Ik houd ook echt niet van burengeluiden, maar zelfs ik weet dat het geven en nemen is en 20 minuten per dag zingen moet gewoon kunnen.
Dat zou dan ook mijn laatste stap zijn, een kleed kopen. En dan zou ik de discussie met buurvrouw afkappen. Je hebt genoeg maatregelen genomen, je hebt afspraken gemaakt etc. Dit valt onder gewone leefgeluiden. Dan zet ze inderdaad haar eigen muziek maar even wat harder.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Heb je een terras?

In de zomer en bij goed weer (lees: alles boven 15 graden zonder regen) op 't terras oefenen is geen optie?

Huurt de buurvrouw? Of is 't bij haar ook koop?

Want anders zou ik gaan hopen dat ze niet te lang blijft.

En dat ze verhuisd naar een onbewoond eiland zonder te veel apen en vogels.
quote:Cadance schreef op 07 februari 2017 @ 21:33:

Lees ik goed dat je afspraken m.b.t. tijden waarop je oefent hebt gemaakt? En dat je buurvrouw dan toch komt klagen? Ik zou nog eens opnieuw in gesprek gaan en de afspraken duidelijk afstemmen. Eventueel op papier vastleggen. Want ik vind dat je al heel veel rekening houdt met je buurvrouw. Ik vind het bijzonder dat ze nog komt klagen over overlast terwijl je maar een korte periode oefent op een vooraf afgesproken, heel schappelijk tijdstip.Thanks, ik ga denk ik toch nog maar eens langs voor expliciete afspraken!
Ik ben nogal een muziekbarbaar, dus klassiek sopraan zou voor mij klinken als hard kattengejengel en na een paar minuten ben ik dat héél erg zat. Dus ik begrijp je buurvrouw wel .

Nou is laminaat wel de rottigste vloer om in een appartement te leggen qua geluidsoverlast/-overdracht, dus daar zou ik dan wat mee doen als ik jou was.

Moet wel zeggen dat als ik je buuf was en jij aangeeft dat het 15à20 minuten per keer is, een paar keer per week, ik daar (hoe irritant ik het ook zou vinden) verder geen problemen van zou maken en zelf een koptelefoon op zou zetten op die momenten.
Je kunt voor vrij weinig geld een ruimte in je huis helemaal bekleden met geluidswerende matten, bij gamma en praxis enzo verkrijgbaar. Ook bij hornbach trouwens, ga maar eens kijken, ze hebben heel veel soorten. Daar kun je overheen behangen, of je verft ze gewoon.

Ik weet niet of je zo'n kleine ruimte hebt maar iemand uit mijn familie speelt ook een muziekinstrument wat veel herrie maakt en die heeft zo'n geluidstille ruimte gemaakt. Hij heeft dat met een klein budget gedaan en is er erg blij mee want zo kan hij ongestoord genieten en de buren horen niks meer.

Kan voor weinig geld, moet je wel even alle muren opmeten qua oppervlakte in m2, dus ook het plafond en de vloer, en dan kijken welke matten je wilt. Die zijn van een soort rubberachtig plastic en kun je tegen de muren spijkeren. Dat wordt dan de laatste geluidsoverlast, dat spijkeren. Je kunt op de vloer een kleed of zeil leggen, voor tijdelijk. Klaar is (zingende) Klara!
quote:evangeline_234 schreef op 07 februari 2017 @ 21:36:

[...]

Thanks, ik ga denk ik toch nog maar eens langs voor expliciete afspraken!

Neem gelijk effe oordopjes mee (van 't type dat je gratis krijgt voor een concert).

Steekt ze dat maar in voor ze de volgende keer komt zeuren.
Ik was trouwens net een moppie aan het zingen, en ik dacht toen ik dit topic zag, o jee! mijn buren horen me zeker.
quote:Mietrot schreef op 07 februari 2017 @ 21:36:

Heb je een terras?

In de zomer en bij goed weer (lees: alles boven 15 graden zonder regen) op 't terras oefenen is geen optie?

Huurt de buurvrouw? Of is 't bij haar ook koop?

Want anders zou ik gaan hopen dat ze niet te lang blijft.

En dat ze verhuisd naar een onbewoond eiland zonder te veel apen en vogels.Op het terras? Leuk heeft iedereen er last van.
quote:Fee-de-Goede schreef op 07 februari 2017 @ 21:41:

[...]

Op het terras? Leuk heeft iedereen er last van.Ik zou er spontaan moordneigingen van krijgen .
Ik weet het niet hoor maar zang en muziek vallen niet onder normale leefgeluiden. Echt niet. Ook niet als je dat voor 22.00 uur doet. Dat valt gewoon onder overlast. De buurvrouw zeurt niet. Ze heeft gelijk.

Als TO wil zingen dient ze dat te doen ergens waar ze geen overlast veroorzaakt. Ze kan vragen of de buurvrouw het oke vind elke dag een kwartiertje maar dat is geen onwijze gunst vanuit TO ofzo.
quote:Fee-de-Goede schreef op 07 februari 2017 @ 21:41:

[...]

Op het terras? Leuk heeft iedereen er last van.

Niet veel meer dan van alle voorbij-rijdende en toeterende auto's.

Of mensen die hun radio of tv te luid hebben staan.

Of die een potje lopen te schelden.

Of blaffende honden.

...
quote:Mietrot schreef op 07 februari 2017 @ 21:44:

[...]

Niet veel meer dan van alle voorbij-rijdende en toeterende auto's.

Of mensen die hun radio of tv te luid hebben staan.

Of die een potje lopen te schelden.

Of blaffende honden.

...

Toeteren ( kost hier ruim 300 euro als je dat zo maar doet) ? En schelden? En TV's buiten te hard aan?

Geen idee waar jij woont maar allemaal geen normale leefgeluiden en hoor ik niet vanuit mijn terras/ tuin/ balkon.

Wel kinderen die spelen en mensen die hard praten in de zomer na 10 bier. Maar dat is af en toe. Niet elke dag.
Mijn collega oefent overigens gewoon tijdens de middagpauze.

Wij eten beneden, zij eet eerst en gaat dan boven oefenen.

We horen het wel es (ze begint meestal al op de trap) en mij zou het niet kunnen schelen dat ze gewoon op 't gelijkvloers oefent.
Nou ik zing tijdens het stofzuigen hoor, is dat abnormaal dan? Tijdens de vaat inruimen ook. Met een mp3 speler in mijn oren dus waarschijnlijk nog hartstikke vals ook. Maar ik heb niet zoveel volume. Ik had vroegah een oud-tante die met haar stem zowat de ramen liet breken. Dus ja, het maakt wel uit, hoeveel decibellen je kunt produceren, dat verschilt nogal van mens tot mens.
Misschien kun je eens luisteren bij de buurvrouw (zet je iets van Callas op in je huis, ofzo). Het zou kunnen dat het voor de buurvrouw klinkt alsof Kiri te Kanawa persoonlijk in haar oor staat te schellen.

Maar alsnog kan ik me er weinig bij voorstellen. Ik zing wel eens een liedje als ik de was ophang in de tuin en ik kán niet eens zingen.
quote:Fee-de-Goede schreef op 07 februari 2017 @ 21:44:

Ik weet het niet hoor maar zang en muziek vallen niet onder normale leefgeluiden. Echt niet. Ook niet als je dat voor 22.00 uur doet. Dat valt gewoon onder overlast. De buurvrouw zeurt niet. Ze heeft gelijk.

Als TO wil zingen dient ze dat te doen ergens waar ze geen overlast veroorzaakt. Ze kan vragen of de buurvrouw het oke vind elke dag een kwartiertje maar dat is geen onwijze gunst vanuit TO ofzo.

Overlast? Wat is dan het verschil met muziek aan hebben staan of een tv die te horen is? En dat duurt meestal langer dan 20 minuten. Je moet toch je hobby kunnen uitoefenen thuis voor zo'n korte tijd?

Onze buurman drumt 2x per week een klein uurtje, vind ik iets minder maar valt voor ons ook binnen de grenzen van het normale en dat mag je ook wel voor elkaar overhebben.
quote:evangeline_234 schreef op 07 februari 2017 @ 21:18:

@Babuino : Ja, op zich zegt ze dan dat ze die tijd en het tijdstip wel oké vindt, maar vervolgens belt ze toch weer aan dat ze het heel goed hoort. Ik vind het zelf ook vervelend dat ze last van me heeft en dan ben ik ook niet echt ontspannen als ik oefen. Het zit toch steeds in je hoofd.

@Oefenruimte Ja dat is misschien nog wel een idee. Ik ga eens googlen, heb geen idee hoeveel zoiets kost. Ik had altijd het idee dat het vooral voor bands geschikt was die echt een hele avond bvb repeteren. Iemand ervaring mee toevallig?Hier is bij de bibliotheek een 'cel' met piano te huren voor €2,50 per uur.
Er zijn hele goede koptelefoons met noise canceling, draadloos en met Bluetooth. Als dat goedkoper is dan een kamer isoleren, kun je dat ook nog overleggen met je buurvrouw. Of half half betalen.

zij kan die dan ook mooi gebruiken in de trein, of met vliegen, of op haar werk, of....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven