Geld & Recht alle pijlers

beleggen?

09-02-2017 11:20 26 berichten
Hoi,

Wij wonen in een huurhuis en hebben wat spaargeld verzameld. Dit is bedoeld om het wat ruimer te hebben na de pensionering want dan volgt er een inkomensteruggang. Dit zal zijn over een jaar of zeven.

Extra aflossen kunnen we dus niet en vanwege de lage rente vroeg ik me af of beleggen zou lonen.

Nu ben ik een totale leek op dit gebied en durf dus niks.

Hebben jullie leuke tips voor me?

Het bedrag wat ik eventueel beschikbaar durf te hebben is 10.000 euro. Met meer wil ik geen risico nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dan kijken naar een beleggingsfonds van je eigen bank. Die hebben ze in verschillende risicoprofielen. En er zit dan iemand die er verstand van heeft en die kijkt naar wat er aangekocht en verkocht wordt voor het fonds.
Het is een slecht moment om nu in te stappen, dus ik zou het niet doen.

Overigens is 10k ook niet echt interessant om mee te gaan beleggen, de kosten wegen dan amper op tegen de mogelijke rendementen.
Je kan het beste beleggen met geld wat je echt over hebt, en wat je de komende 10 a 15 jaar niet wil gaan gebruiken.

Verder heb je een paar mogelijkheden. Het ene is risicovoller dan het andere.

Obligaties, minst risico vol maar op dit moment niet echt gunstig

30/70, 30 aandelen en 70 obligaties, laag in risico maar wel risicovoller dan alleen obligaties, naar mijn mening op dit moment ook niet interesant

50/50 Dit is neutraal

70/30 70 aandelen en 30 obligties, risico voller dan de voorgaande zou mijn voorkeur op dit moment zijn als ik zou beleggen

100 aandelen dit is uiteraard risicovol

Je kan is een gesprek met je bank aangaan. Er zijn namelijk ook nog wel wat andere opties maar dat is een beetje te uitgebreid om hier neer te zetten.

Aandelen fondsen zijn overigens het meest interesant in mijn ogen vanwege de spreiding binnen de fondsen.
quote:ghostly41 schreef op 09 februari 2017 @ 11:30:

Overigens is 10k ook niet echt interessant om mee te gaan beleggen, de kosten wegen dan amper op tegen de mogelijke rendementen.O echt? Ik dacht altijd dat beleggen al vanaf hele kleine bedragen kon lonen. Zoals gezegd: ik ben echt een leek.....
quote:herfstappeltaart schreef op 09 februari 2017 @ 11:33:

[...]

O echt? Ik dacht altijd dat beleggen al vanaf hele kleine bedragen kon lonen. Zoals gezegd: ik ben echt een leek.....Er is bijna nooit een goed moment om in te stappen. Je kan ook met weinig bv 250 euro beginnen en kijken of het je bevalt
Lees het boek "de beleggingsillusie".

De schrijvers wouden eerst een boek schrijven met tips over hoe je actief moest beleggen en daardoor beter zijn dan de markt. Oftewel veel kopen/verkopen en hoge winsten halen. Dit mislukte. De conclusie werd dat aandelenfondsen en indexfondsen beter scoren dan actieve beleggers. Dit is goed nieuws voor de "leek" want fondsen zijn veel makkelijker om mee te beginnen en het is het beste om zo lang mogelijk vast te houden in plaats van heel actief te handelen.

Een indexfonds is helemaal makkelijk om mee te beginnen. En daarna aandelenfondsen.

Er zijn 2 banken die geen transactiekosten vragen voor fondsen. De een is ING en de ander weet ik niet meer (staat wel in dat boek). Bij 10k is het verstandig wel 1 van die 2 te kiezen of in elk geval 1 met hele lage kosten. Wel kan het uit met 10k hoor. Bij geen transactiekosten zou je zelfs kunnen beginnen met 250 zoals hier boven wordt geopperd. Geen enkel probleem.

Als je het niet zelf wilt doen is Meesman ook nog een idee. Zelf geen ervaring mee maar wel goede verhalen over gehoord. Hier zitten echter wel lage kosten aan vast. Dan kan beginnen met 250 niet uit.
Bedankt allemaal!
quote:Zinerva schreef op 09 februari 2017 @ 11:35:

[...]

Er is bijna nooit een goed moment om in te stappen. Je kan ook met weinig bv 250 euro beginnen en kijken of het je bevalt

Dat is niet waar... er zijn zeker wel goede momenten om in te stappen. De beurzen staan nu hoog, dus nu moet je het zeker niet doen.

En daarnaast zijn de transactiekosten met 250e erg hoog en verlies je er alleen maar op.
quote:ghostly41 schreef op 09 februari 2017 @ 11:44:

[...]

Dat is niet waar... er zijn zeker wel goede momenten om in te stappen. De beurzen staan nu hoog, dus nu moet je het zeker niet doen.

En daarnaast zijn de transactiekosten met 250e erg hoog en verlies je er alleen maar op.

De beurzen zijn idd wel hoog maar er zijn maar weinig echt goede momenten, in mijn ogen.

Als je overdenkt aandelen te nemen moet je je wel realiseren dat het stressvol kan zijn.

Weet niet of je daar tegen kan TO?
quote:Zinerva schreef op 09 februari 2017 @ 11:47:

[...]

De beurzen zijn idd wel hoog maar er zijn maar weinig echt goede momenten, in mijn ogen.

Als je overdenkt aandelen te nemen moet je je wel realiseren dat het stressvol kan zijn.

Weet niet of je daar tegen kan TO?Ik ben bang van niet....daarom durf ik ook maar een klein deel in te zetten... Maar doordat ik soms zo kan knarsetanden over de lage rente kwam ik op dit idee. ....
quote:herfstappeltaart schreef op 09 februari 2017 @ 11:50:

[...]

Ik ben bang van niet....daarom durf ik ook maar een klein deel in te zetten... Maar doordat ik soms zo kan knarsetanden over de lage rente kwam ik op dit idee. ....Denk dan goed na of je het echt wel wil, je kan te maken krijgen met verlies van je geld.
Ik heb geen tips voor je, maar lees graag even mee of er tips voorbij komen waar ik zelf iets mee zou kunnen.
Ik beleg overigens zelf ook niet maar heb er bij mijn vorige werk mee te maken gehad
"Nu" is ook behoorlijk relatief... vorige maand en zelfs vorige week vond ik ze behoorlijk laag staan en vorige maand heb ik bijgekocht. Nu vandaag wel even hoog.

Maar eerst inlezen (boek of google op "indexbeleggen") en daarna zou je via de website Morningstar bijvoorbeeld een paar fondsen in de gaten kunnen houden die je zou willen kopen. En daarna dus echt kopen.

Ik koop ook alleen wanneer het laag staat, maar een andere strategie is om elke maand hetzelfde bedrag in te leggen. Volgens dat boek vlak je dan de slechte momenten om iets te kopen automatisch uit met de goede momenten. Volgens onderzoek werkt dat prima, vooral omdat je niet hoeft te wachten tot het laag staat en je geld dus langer "belegt" is. Dit geloof ik wel, want ik koop alleen bij laag en moet soms een paar maand wachten voor ik weer inleg. Dan is mijn geld een paar maand niks aan het doen. Je winstpercentage zal bij maandelijks inleggen lager zijn, maar omdat je het eerder belegt dan degene die steeds wacht op een laag punt kan het rendement in euro's hetzelfde of zelfs hoger zijn.

Ik kies dus wel voor laag inkopen, vind het wel leuk om het in de gaten te houden. Maar koop wel steeds rond de 750-1k, dus niet 10k in 1 keer. Dit om het risico dus wel te spreiden.

En wat mij 2 jaar terug over de streep trok om te beginnen was dat ik toen écht wou weten hoe dat beleggen nou werkte.
quote:Zinerva schreef op 09 februari 2017 @ 11:54:

Ik beleg overigens zelf ook niet maar heb er bij mijn vorige werk mee te maken gehad

Als ik jullie waarschuwingen zo lees denk ik dat ik me beter neer kan leggen bij de feiten en het bij sparen houden. Maar proberen zoveel mogelijk extra opzij te leggen ondanks de lage rente en er het best van hopen.

Bedankt!
Indexbeleggen en losse aandelen kopen vind ik wel een wereld van verschil trouwens... qua risico.

Overigens is 10k ook niet echt interessant om mee te gaan beleggen, de kosten wegen dan amper op tegen de mogelijke rendementen.

Wat een onzin!

Er is nooit een goed of slecht moment om in te stappen. Als je heel risicomijdend bent, zou je elke maand (of elk kwartaal, of elk jaar, afhankelijk van je horizon) een deel kunnen inleggen. Nadeel is dat je daarmee ook potentieel rendement misloopt.

Qua kosten: dat is echt volledig achterhaald. Je kunt gratis een account openen bij Binck of DeGiro, en als je in ETF's of iets dergelijks belegt betaal je nauwelijks kosten, het is heel eenvoudig om minder dan 0.5% per jaar te betalen. Aanschafkosten op ETF's en fondsen zijn vaak gratis of hooguit een tientje ofzo, dus als je die 10k niet opsplitst in 100 fondsen maar er gewoon 2 of 3 koopt, dan is dat 30 euro (0.3%), eenmalig. Met een horizon van 7 jaar is dat verwaarloosbaar.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik heb sinds maart of april beheerd beleggen, tegelijkertijd met mijn broertje. Ik beleg offensief (75% aandeel, 25% obligaties).

Tot nu toe heb ik een rendement dat schommelt tussen de 10% en 11%. Daar zijn de kosten van het beheerd beleggen dan al van af.

Ook ik ben ingestapt met €10.000,= en volgens de bank kon dat prima. Ik heb gekozen voor een kwart van mijn vermogen om te beleggen. Wil dit voor de komende 10 jaar laten staan en hopelijk telkens geld bij storten. Man van de bank is netjes bij ons thuis geweest en heeft het allemaal mooi uitgelegd aan mij en mijn broertje! Kreeg je een mooi inzicht in wat er allemaal mogelijk is met beheerd beleggen!
Indexbeleggen is inderdaad interessant, maar dan moet je er wel een hele tijd afblijven om niet teveel last te hebben van schommelingen op de beurs. Ik beleg via Meesman en leg iedere maand een vast bedrag in. Doe het nu een jaar met een gemiddeld rendement van 7%. Echter wil ik maandelijks blijven inleggen en er verder niet aankomen voor de komende 30 jaar. Met zo'n lange termijn is het risico zeer laag. Alleen tegen het eind heeft het dan zin om de koers in de gaten te houden en op een gunstig moment uit te stappen.

Of 7 jaar indexbeleggen zin heeft... ik denk het wel.
quote:wilma36 schreef op 09 februari 2017 @ 11:29:

Ik zou dan kijken naar een beleggingsfonds van je eigen bank. Die hebben ze in verschillende risicoprofielen. En er zit dan iemand die er verstand van heeft en die kijkt naar wat er aangekocht en verkocht wordt voor het fonds.

Waarom van je bank? Deze zijn hartstikke duur en doen het dus slechter als je zelf dezelfde aandelen zou kopen. Ook een bank koopt gewoon een indexfonds, een ETF. Zo'n ETF kopen kost als je dat zelf doet, 0,2% maar als je het een bank laat doen 0,9-1,7%. Dit zijn op termijn enorme bedragen. En zo'n bank biedt niets extra's.

Niemand "weet" wat de markt doet. Ook niet jouw "deskundige". Het enige dat die "deskundige" kan is jou hoge kosten aanpraten.
Life is fun. Live it.

Wat een kolder. Jij weet dus hoe de economie zich de komende 25 jaar ontwikkeld? Heb je en glazen bol?

Heb je enig benul wat de rendementen over langere termijn doen? Vind je 8-10% werkelijk amper een rendement? Heb je suggesties wat je beter kan doen?

Gemiddeld gezien levert die 10000 na 30 jaar inleg gemiddeld zo'n 80000 op. Inderdaad, niet interessant!
Life is fun. Live it.
TO: prima plan. Vooral als je je geld > 10 jaar niet echt nodig hebt.

Aandelen kunnen dalen en stijgen. Dalen doen ze soms hard, maar dat maakt niet uit want de dip is altijd tijdelijk. Lange termijn doen aandelen 8-10% rendement. Dus op een dip verkopen zoals veel leken doen, is niet verstandig.

Hier alles wat je weten wil.

Zelf heb ik 15 jaar lang de helft van mijn salaris consequent ingelegd en belegd. Flinke dalen gehad, maar stug blijven doorgaan met kopen. Mede daarom ben ik voor mijn 40ste met pensioen. Zie dalen van de markt juist als een kans om aandelen goedkoop te kopen.

Het best is om een rekening bij DeGiro of Binq te openen. Dan koop je een indexfonds, zoals van Vanguard World Index of Think ETF global eq. Hiermee koop je één aandeel, waarmee je een deel koopt van duizenden bedrijven over diverse sectoren. Je volgt dus met zo'n aandeel het gemiddelde stijging van de economie. Een (vermogens) beheerder kan het nooit consequent beter doen dan de markt, maar juist slechter door de hoge kosten. Wél kunnen ze mooie praatjes houden om je geld af te troggelen.
Life is fun. Live it.
quote:herfstappeltaart schreef op 09 februari 2017 @ 11:33:

[...]

O echt? Ik dacht altijd dat beleggen al vanaf hele kleine bedragen kon lonen. Zoals gezegd: ik ben echt een leek.....Ja, dat kan gewoon hoor. De kosten zijn niet zo heel hoog (bij ING ~1%). Als het rendement minder is dan de kosten heb je het verkeerde fonds gekozen
quote:viva1966 schreef op 11 februari 2017 @ 17:20:

[...]

Ja, dat kan gewoon hoor. De kosten zijn niet zo heel hoog (bij ING ~1%). Als het rendement minder is dan de kosten heb je het verkeerde fonds gekozen Niet hoog? Dat is 5x zo duur dan zelf de ETFs kopen. En kost je al snel 20% rendement.
Life is fun. Live it.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven