
Ervaringen met cluster IV-onderwijs gevraagd
zondag 18 januari 2009 om 22:42
Onze zoon van 10 heeft PDD-NOS en er is onlangs een indicatie voor een zogenaamd "rugzakje" afgegeven voor hem. Hij zal binnenkort twee uur per week individueel begeleid worden bij taken die hij lastig vindt. Geweldig dat dit nu mogelijk is, maar ik vraag me soms af of het genoeg is voor hem. Hij loopt vooral op sociaal-emotioneel gebied vaak erg op zijn tenen (geen aansluiting kunnen vinden, een beetje gepest worden, veel last van de prikkels in zijn (drukke, en lastige) klas. Met de beschikking voor het rugzakje zou hij eventueel ook naar een cluster IV-school kunnen (waar ze gericht zijn op kinderen met o.a. zijn problematiek en waar de klassen kleiner zijn). Wie heeft ervaring hiermee? Wie heeft dus ook een kind dat begon op regulier onderwijs en de overstap naar een cluster IV-school heeft gemaakt? En hoe is de overstap bevallen?
zondag 18 januari 2009 om 23:25
IK!!!
En wat een opluchting voor mijn zoon! Daar wordt hij geaccepteerd zoals hij is. Ze leren met elkaar omgaan, ze leren elkaar te accepteren zoals ze zijn en hij hoeft sociaal/emotioneel niet meer op z'n tenen te lopen.
Nu ik dit schrijf weet ik opeens zeker dat, ondanks dat hij cognitief erg sterk is, ik voor hem ook een middelbare school (hij is schoolverlater) moet vinden die cluster IV-begeleiding biedt.
En wat een opluchting voor mijn zoon! Daar wordt hij geaccepteerd zoals hij is. Ze leren met elkaar omgaan, ze leren elkaar te accepteren zoals ze zijn en hij hoeft sociaal/emotioneel niet meer op z'n tenen te lopen.
Nu ik dit schrijf weet ik opeens zeker dat, ondanks dat hij cognitief erg sterk is, ik voor hem ook een middelbare school (hij is schoolverlater) moet vinden die cluster IV-begeleiding biedt.
maandag 19 januari 2009 om 00:23
Mijn zoon zit ook op het cluster IV onderwijs na afgelopen zomervakantie. Daarvoor heeft hij twee jaar op regulier middelbaar onderwijs gezeten en nu dus cluster IV vervolgonderwijs.
En daarvoor heeft hij nooit in het reguliere onderwijs meegedraaid.
De overstap is redelijk soepel verlopen tot nu toe. Hier wordt hij, net als in Nef haar situatie, geaccepteerd. Dat ontbrak een beetje op zijn vorige school, zowel door leerlingen als leraren.
Hij kon op deze nieuwe school meteen beginnen met in deelcertificaten zijn diploma te halen. Hij mag daar drie jaar over doen, het is mogelijk in twee.
En daarvoor heeft hij nooit in het reguliere onderwijs meegedraaid.
De overstap is redelijk soepel verlopen tot nu toe. Hier wordt hij, net als in Nef haar situatie, geaccepteerd. Dat ontbrak een beetje op zijn vorige school, zowel door leerlingen als leraren.
Hij kon op deze nieuwe school meteen beginnen met in deelcertificaten zijn diploma te halen. Hij mag daar drie jaar over doen, het is mogelijk in twee.
Het is mij: shaHla
(Iranian version)

maandag 19 januari 2009 om 00:29
maandag 19 januari 2009 om 07:07
Ik ben sinds kort juf op een cluster 4 school. Ik heb dit jaar een jongen in mijn klas die hiervoor lang regulier heeft gedaan. Ik zie hem gewoon ontspannen, gaande weg. Mooi om te zien!
Moet nu weer door in de mallemolen van broodtrommels maken en werken, maar kom vanavond nog wel even kijken
Nef, gaat de verwijzing naar VO niet in samenspraak met de school waar oudste nu op zit? Ik heb vorige week net een heleboel verwijzingsgesprekken gevoerd, en daarbij ook verwezen naar cluster 4 - havo/vwo.
Moet nu weer door in de mallemolen van broodtrommels maken en werken, maar kom vanavond nog wel even kijken
Nef, gaat de verwijzing naar VO niet in samenspraak met de school waar oudste nu op zit? Ik heb vorige week net een heleboel verwijzingsgesprekken gevoerd, en daarbij ook verwezen naar cluster 4 - havo/vwo.
maandag 19 januari 2009 om 07:38
maandag 19 januari 2009 om 07:45
Mijn zoon (10 jr, klassiek autisme en hoogbegaafd) zit sinds afgelopen zomervakantie op een cluster4 school. En wat een verademing. De kleine klas is voor hem denk ik het belangrijkste pluspunt, want hij heeft heel veel last van geluiden en dat was in het regulier onderwijs zijn grootste probleem.
Verder wordt er veel sructuur geboden.
Wel valt me tegen wat hij leert aan bijv sociale vaardigheden. School heeft daar prachtige plannen voor, maar tot nu toe lijkt dat niet veel op te leveren.
Ook hier (regio Haarlem) is geen cluster4 havo/vwo. Vmbo-t is het hoogste onderwijstype voor cluster4. Ik ben me dan ook al aan het oriënteren op het VO en heb inmiddels 2 scholen gevonden waar ik denk dat ze het kunnen. Gelukkig heb ik nog 1,5 jaar voordat het zover is.
Verder wordt er veel sructuur geboden.
Wel valt me tegen wat hij leert aan bijv sociale vaardigheden. School heeft daar prachtige plannen voor, maar tot nu toe lijkt dat niet veel op te leveren.
Ook hier (regio Haarlem) is geen cluster4 havo/vwo. Vmbo-t is het hoogste onderwijstype voor cluster4. Ik ben me dan ook al aan het oriënteren op het VO en heb inmiddels 2 scholen gevonden waar ik denk dat ze het kunnen. Gelukkig heb ik nog 1,5 jaar voordat het zover is.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

maandag 19 januari 2009 om 08:07
Ik heb 5 jaar voor de klas gestaan in het cluster IV onderwijs.
Hoe het gaat met kinderen daar valt of staat met de leerkracht die ze hebben.
Ik vermoed, dat als mijn kind een vorm van autisme zou hebben (of een andere indicatie had voor cluster IV) ik tóch eerst zou proberen het op een reguliere school te laten met een rugzak. Tenminste, als ik een kwetsbaar kind zou hebben.
Ik merkte dat op de school waar ik werkte (regio Amsterdam), er veel kinderen waren met oppositonele gedragsstoornissen. Daar zou ik persoonlijk een autist liever niet tussen hebben.
Ik weet overigens ook van scholen die een aparte klas hebben voor kwetsbare kinderen.
Als je twijfelt over wel of niet naar een dergelijke school gaan, dan zou ik er eens langs gaan om te kijken.
Als het voor je gevoel klopt, dan zou ik er zeker voor gaan.
Ik moet even opmerken, dat de school waar ik werkte, op een gegeven moment "op zijn gat" lag, omdat het verloop onder het personeel heel groot was.
Hierdoor was er veel onrust en weinig vertrouwen bij de kinderen. In de begintijd dat ik er werkte zag ik ook kinderen opbloeien.
Hoe het gaat met kinderen daar valt of staat met de leerkracht die ze hebben.
Ik vermoed, dat als mijn kind een vorm van autisme zou hebben (of een andere indicatie had voor cluster IV) ik tóch eerst zou proberen het op een reguliere school te laten met een rugzak. Tenminste, als ik een kwetsbaar kind zou hebben.
Ik merkte dat op de school waar ik werkte (regio Amsterdam), er veel kinderen waren met oppositonele gedragsstoornissen. Daar zou ik persoonlijk een autist liever niet tussen hebben.
Ik weet overigens ook van scholen die een aparte klas hebben voor kwetsbare kinderen.
Als je twijfelt over wel of niet naar een dergelijke school gaan, dan zou ik er eens langs gaan om te kijken.
Als het voor je gevoel klopt, dan zou ik er zeker voor gaan.
Ik moet even opmerken, dat de school waar ik werkte, op een gegeven moment "op zijn gat" lag, omdat het verloop onder het personeel heel groot was.
Hierdoor was er veel onrust en weinig vertrouwen bij de kinderen. In de begintijd dat ik er werkte zag ik ook kinderen opbloeien.
maandag 19 januari 2009 om 10:18
Mijn zoon van 8 (Asperger) heeft ook een cluster IV beschikking en sinds november 2007 een rugzakje. Hij zit op een gewone montessorischool. Ik heb lang gedubt wat moest met de keuze voor school. Zoon moet best op zijn tenen lopen en explodeert best wel eens. Toch ben ik juist blij met mijn besluit hem voorlopig nog op het reguliere te laten. Hij heeft nu voor het derde jaar een juf die alles voor hem doet en in mijn ogen al het goede voor hem uit de kast haalt. Zijn beste vriendje (ook 8 maar dan klassiek autist) heeft wel vorig jaar de overstap gemaakt naar bijzonder onderwijs en dat mannetje lijkt veel meer af te zien om redenen die gonien aangeeft.
Maw ik ben blij dat mijn zoon nog steeds op regulier onderwijs zit. Ik weet niet wat de toekomst brengt maar voor nu is mijn mannetje tevreden en zo gelukkig als ie maar zijn kan...
Maw ik ben blij dat mijn zoon nog steeds op regulier onderwijs zit. Ik weet niet wat de toekomst brengt maar voor nu is mijn mannetje tevreden en zo gelukkig als ie maar zijn kan...
maandag 19 januari 2009 om 11:25
quote:gonien schreef op 19 januari 2009 @ 08:07:
Ik vermoed, dat als mijn kind een vorm van autisme zou hebben (of een andere indicatie had voor cluster IV) ik tóch eerst zou proberen het op een reguliere school te laten met een rugzak. Tenminste, als ik een kwetsbaar kind zou hebben.
Ik merkte dat op de school waar ik werkte (regio Amsterdam), er veel kinderen waren met oppositonele gedragsstoornissen. Daar zou ik persoonlijk een autist liever niet tussen hebben.
Ik weet overigens ook van scholen die een aparte klas hebben voor kwetsbare kinderen.
Er zijn inderdaad steeds meer Cluster IV-scholen, die een aparte 'autistengroep' hebben. Vaak met een andere benaming hoor, maar daar zitten de meest kwetsbare kinderen bij elkaar, zonder dat ze nog eens extra last ondervinden van de kinderen met bijvoorbeeld een oppositionele gedragsstoornis. Deze kinderen horen óók thuis in Cluster IV, maar liever niet te dicht op elkaar, heb ik in de praktijk gezien. Als ze op de juiste plek in het Cluster IV terechtkomen, kunnen ze enorm opbloeien!
Mirjam, ik weet waar jij woont, en in jouw woonplaats heb ik jaaaaaaren geleden een opleiding bij het riagg gevolgd over autisme en onderwijs. Er is daar een zeer gespecialiseerd kenniscentrum. Althans, toen.... geen idee of dat nu na 10 jaar nog zo is. (10 jaar??? Ik wordt oud!!!)
Verder is het al gezegd: ga praten en kijken op een cluster IV-school. Alleen dan krijg je een indruk van de verschillen met het regulier en alleen dan kun je bedenken/besluiten wat eht beste is voor jullie zoon. Ik wens je alle sterkte met het uitzoeken en uitpluizen van de juiste info, het bezoeken van scholen en alle administratieve rotzooi er omheen. Soms Vaak gaan dat soort dingen zo traaaaaaaag in het onderwijs. Vastbijten en vasthouden hoor!
Ik vermoed, dat als mijn kind een vorm van autisme zou hebben (of een andere indicatie had voor cluster IV) ik tóch eerst zou proberen het op een reguliere school te laten met een rugzak. Tenminste, als ik een kwetsbaar kind zou hebben.
Ik merkte dat op de school waar ik werkte (regio Amsterdam), er veel kinderen waren met oppositonele gedragsstoornissen. Daar zou ik persoonlijk een autist liever niet tussen hebben.
Ik weet overigens ook van scholen die een aparte klas hebben voor kwetsbare kinderen.
Er zijn inderdaad steeds meer Cluster IV-scholen, die een aparte 'autistengroep' hebben. Vaak met een andere benaming hoor, maar daar zitten de meest kwetsbare kinderen bij elkaar, zonder dat ze nog eens extra last ondervinden van de kinderen met bijvoorbeeld een oppositionele gedragsstoornis. Deze kinderen horen óók thuis in Cluster IV, maar liever niet te dicht op elkaar, heb ik in de praktijk gezien. Als ze op de juiste plek in het Cluster IV terechtkomen, kunnen ze enorm opbloeien!
Mirjam, ik weet waar jij woont, en in jouw woonplaats heb ik jaaaaaaren geleden een opleiding bij het riagg gevolgd over autisme en onderwijs. Er is daar een zeer gespecialiseerd kenniscentrum. Althans, toen.... geen idee of dat nu na 10 jaar nog zo is. (10 jaar??? Ik wordt oud!!!)
Verder is het al gezegd: ga praten en kijken op een cluster IV-school. Alleen dan krijg je een indruk van de verschillen met het regulier en alleen dan kun je bedenken/besluiten wat eht beste is voor jullie zoon. Ik wens je alle sterkte met het uitzoeken en uitpluizen van de juiste info, het bezoeken van scholen en alle administratieve rotzooi er omheen. Soms Vaak gaan dat soort dingen zo traaaaaaaag in het onderwijs. Vastbijten en vasthouden hoor!
Loretta is De Mol. Punt.
maandag 19 januari 2009 om 12:07
Mijn zoon (8 jaar en pdd-nos) zit (sinds dit schooljaar) ook op een cluster 4 school en daar ben ik erg blij mee! (daarvoor heeft hij, wegens wachtlijst, in een tijdelijke opvangklas gezeten, daarvoor "normaal" sbo en daarvoor regulier onderwijs)
Maar wat al aangehaald werd: veel staat of valt met de leerkracht.
Ook is er volgens mij veel verschil tussen de ene school of de andere.
De school van mijn zoontje staat erg goed bekend en heeft veel expertise in huis. Dat voelt dus al erg goed. Maar buiten dat merk ik ook gewoon dat ze heel goed weten wat ze doen en enorm hun best doen om mijn zoon te helpen met zijn problematiek.
Maar goed, het ene kind is het andere niet (zeker bij pdd-nos), dus het blijft altijd zaak goed te kijken wat het beste aansluit bij jouw zoon.
Maar wat al aangehaald werd: veel staat of valt met de leerkracht.
Ook is er volgens mij veel verschil tussen de ene school of de andere.
De school van mijn zoontje staat erg goed bekend en heeft veel expertise in huis. Dat voelt dus al erg goed. Maar buiten dat merk ik ook gewoon dat ze heel goed weten wat ze doen en enorm hun best doen om mijn zoon te helpen met zijn problematiek.
Maar goed, het ene kind is het andere niet (zeker bij pdd-nos), dus het blijft altijd zaak goed te kijken wat het beste aansluit bij jouw zoon.
maandag 19 januari 2009 om 13:14
Wat anderen ook al zeggen; de ene cluster 4 school is de andere niet, het hangt er heel erg van op welke kinderen zich richten. Dus ik zou inderdaad een paar scholen bezoeken, en evetueel een lijstje met vragen maken van te voren.
Overigens is het niet de meest makkelijke leeftijd om over te stappen; relatief lopen veel kinderen die de overstap maken rond die leeftijd vast en dus is de kans op een wachtlijst groter.
Wat bij jullie denk ik ook meespeelt is dat hij dus over 2-3 jaar de overstap moet maken naar het voortgezet onderwijs, en regulier voortgezet onderwijs zal voor hem ook pittiger zijn dan het basisonderwijs vrees ik. Dat zou ik als extra overweging meenemen; als je nu niet de overstap maakt is er denk ik een reeele kans dat hij dan alsnog vastlooopt.
Overigens is het niet de meest makkelijke leeftijd om over te stappen; relatief lopen veel kinderen die de overstap maken rond die leeftijd vast en dus is de kans op een wachtlijst groter.
Wat bij jullie denk ik ook meespeelt is dat hij dus over 2-3 jaar de overstap moet maken naar het voortgezet onderwijs, en regulier voortgezet onderwijs zal voor hem ook pittiger zijn dan het basisonderwijs vrees ik. Dat zou ik als extra overweging meenemen; als je nu niet de overstap maakt is er denk ik een reeele kans dat hij dan alsnog vastlooopt.
maandag 19 januari 2009 om 17:50
Iedereen heel erg bedankt voor alle reacties! Ik moest vandaag werken en kan nu dus pas even bijlezen en reageren.
Mille, en anderen; sowieso zal hij hoogstwaarschijnlijk niet naar regulier vervolgonderwijs gaan.In onze woonplaats (1 van de 4 grote steden) zijn er gelukkig genoeg mogelijkheden wat dat betreft. Er is ook een VSO waar hij Havo zou kunnen doen (als hij dat zou kunnen natuurlijk), je kunt er zelfs VWO doen. De klassen zijn er heel klein (10 leerlingen gemiddeld) en de school telt in totaal 100 leerlingen. Over een paar weken gaan we naar een open avond van deze school, ik ben erg benieuwd. Hij moet nog 1,5 jaar op het basisonderwijs doorbrengen en hij lijdt soms erg onder zijn schoolleven; kan moeilijk uit bed komen, vindt het lastig om zich staande te houden, denkt negatief over zichzelf ("vindt zichzelf de sloomste van de klas" etc.). Ik weet niet zeker of hij nu heel erg gepest wordt (het kan ook zijn manier van zwart-wit-denken zijn die hem alles somberder doet voorstellen), maar hij ervaart het wel als zwaar in ieder geval. Hij heeft zijn vakanties ook keihard nodig; dan zie je langzamerhand de oude Mirjamzoon weer tevoorschijn komen.
Mille, en anderen; sowieso zal hij hoogstwaarschijnlijk niet naar regulier vervolgonderwijs gaan.In onze woonplaats (1 van de 4 grote steden) zijn er gelukkig genoeg mogelijkheden wat dat betreft. Er is ook een VSO waar hij Havo zou kunnen doen (als hij dat zou kunnen natuurlijk), je kunt er zelfs VWO doen. De klassen zijn er heel klein (10 leerlingen gemiddeld) en de school telt in totaal 100 leerlingen. Over een paar weken gaan we naar een open avond van deze school, ik ben erg benieuwd. Hij moet nog 1,5 jaar op het basisonderwijs doorbrengen en hij lijdt soms erg onder zijn schoolleven; kan moeilijk uit bed komen, vindt het lastig om zich staande te houden, denkt negatief over zichzelf ("vindt zichzelf de sloomste van de klas" etc.). Ik weet niet zeker of hij nu heel erg gepest wordt (het kan ook zijn manier van zwart-wit-denken zijn die hem alles somberder doet voorstellen), maar hij ervaart het wel als zwaar in ieder geval. Hij heeft zijn vakanties ook keihard nodig; dan zie je langzamerhand de oude Mirjamzoon weer tevoorschijn komen.
maandag 19 januari 2009 om 17:58
quote:gonien schreef op 19 januari 2009 @ 08:07:
Ik merkte dat op de school waar ik werkte (regio Amsterdam), er veel kinderen waren met oppositonele gedragsstoornissen. Daar zou ik persoonlijk een autist liever niet tussen hebben.
Ik weet overigens ook van scholen die een aparte klas hebben voor kwetsbare kinderen.
Op de school waar ze eventueel een plekje voor hem gaan zoeken, laten ze geen kinderen toe met deze gedragsstoornis. Maar wel bedankt voor de tip dat dat niet goed zou kunnen zijn voor hem!
Ik merkte dat op de school waar ik werkte (regio Amsterdam), er veel kinderen waren met oppositonele gedragsstoornissen. Daar zou ik persoonlijk een autist liever niet tussen hebben.
Ik weet overigens ook van scholen die een aparte klas hebben voor kwetsbare kinderen.
Op de school waar ze eventueel een plekje voor hem gaan zoeken, laten ze geen kinderen toe met deze gedragsstoornis. Maar wel bedankt voor de tip dat dat niet goed zou kunnen zijn voor hem!
dinsdag 20 januari 2009 om 21:40
Update; ik heb vandaag met de intern begeleider gesproken van de school waar hij op zit (regulier onderwijs dus). Zij heeft er goede hoop op dat met het rugzakje een flinke verbetering in zijn welbevinden zal kunnen worden bereikt. Ik heb er ook wel vertrouwen in, in ieder geval voor dit moment. Ik houd mijn zoon natuurlijk goed in de gaten en als hij toch weer signalen gaat afgeven dat hij het niet trekt, zal ik direct actie ondernemen (de cluster IV-school laten weten dat ze een plekje moeten zoeken etc.). Over die wachtlijsten viel volgens mijn contact bij de cluster IV-school overigens niet veel zinnigs te zeggen; ze kijken per aangemeld kind of zijn of haar problematiek in een klas past. Zo ja; dan heb je dus direct plek.
Iedereen nogmaals bedankt voor de input. Ik houd jullie reacties in mijn achterhoofd de komende tijd!
Iedereen nogmaals bedankt voor de input. Ik houd jullie reacties in mijn achterhoofd de komende tijd!