BDSM, voor de liefhebbers - deel IV

27-01-2017 16:39 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al sinds de oudheid bestaat er op dit forum een 'centraal' BDSM topic. Het vorige topic vind je hier. Het clubje SM-ers is niet zo heel erg groot, dus het lijkt af en toe misschien alsof het een besloten topic is, maar niets is minder waar! Dus wil je meepraten, je hart luchten, gênante vragen stellen of wat dan ook, over welke variant van BDSM dan ook, stort jezelf er in, je wordt met open armen ontvangen. Het wordt daarbij wel gewaardeerd als je, je even voorstelt.

Aangezien de meeste mensen die net komen kijken nog op zoek zijn naar zo veel mogelijk informatie zijn hier wat links naar sites die Viva forummers in het verleden hebben aangedragen:

Deviance & Desire

Kink Aware Info

Marijkes Praktijken

Submissive Guide

Wandering Spirits

Klein detail, naast gewone heerlijke geile ranzigheid komen er hier ook een hoop emoties om de hoek kijken. Mensen delen hier hun persoonlijke ervaringen en belevingen, het is daarbij belangrijk dat iedereen zich vrij voelt om dat te doen. Wees daarom altijd respectvol, ook als hun kink en beleving niet dezelfde is als de jouwe. Onthoud: YKINMKBYKIO of te wel: Your kink is not my kink, but your kink is okay

En omdat BDSM een zeer serieuze zaak is, ahum

een paar filmpjes
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Ah, ja ik zie dan inderdaad meer wat specifiek gerelateerd is aan hun Ds dynamiek.

Khemam ervaar jij dat ook zo? Dat het nu specifiek veranderd is omdat jullie Ds dynamiek veranderd is? Of is het iets wat in algemene zin op jullie relatie/manier van omgang van toepassing is (en dus ook de Ds dynamiek heeft verandert).
Ik maak me (onterecht?) zorgen over mijn vriendin.

Zij zit in een BDSM relatie en vertelde me dat ze niet alleen in haar seksuele relatie onderdanig is,maar ook in de rest van de relatie.

Zij is een heel sterke ,assertieve vrouw( zo ken ik haar) ,maar zodra haar man in de buurt komt laat ze zich domineren.

Hij vraagt niet om koffie,hij beveelt haar om koffie te maken.

Zij moet(ondanks haar eigen inkomen) toestemming vragen om iets voor zichzelf te mogen kopen,zelfs als het om een eenvoudige deo gaat.Ook belt ze regelmatig een afspraak af met ons vriendinnenclubje omdat hij vindt dat ze het niet verdiend. ze heeft met 1 vriendin de vriendschap moeten verbreken omdat hij de vriendin in kwestie niet bij haar vond passen.

Ik heb er over gesproken met mijn vriendin .

Ze geeft zelf aan het niet fijn vindt maar dit er nou eenmaal bij hoort,en dat ze wel heel erg geniet van de seksuele relatie en de rest op de koop toe neemt.

Wat ik tot nu toe over bdsm gehoord heb, beperkt dit zich alleen tot het seksuele gedeelte van een relatie?

Misschien heb ik een verkeerd beeld van bdsm ,vandaar dat ik hier mijn licht opsteek.

Mede omdat ik zie dat zij zich (mi )te veel aanpast aan zijn dominantie in het dagelijks leven.En ze dat zelf dus ook niet fijn vindt.

Wie geeft me helderheid? is dit een gezonde relatie? en is het normaal in de bdsm wereld dat de 1 zich totaal voegt naar de ander? op alle gebieden?

In de omgang met vriendinnen en familie is mijn vriendin overigens zelf een tikkie dominant( niet extreem) en komt ze heel goed voor zichzelf op. Dit is voor mij echt verwarrend ,het lijkt wel of ze twee verschillende personen is?
@Lady49 Een bdsmrelatie kan zeer zeker doorlopen in het dagelijks leven, maar dat is dan wel omdat beiden dit willen. Niet omdat één van de twee het maar accepteert, omdat de rest wel fijn is.

Voor mij persoonlijk, en ik ben iemand die een bdsm-relatie wil die ook buiten de seks doorloopt, zijn dit allemaal hele grote rode vlaggen.

In wat je schrijft komt hij over als iemand die continu actief bezig is om te laten zien hoe dominant hij is. Een goede D heeft dat over het algemeen niet over. Het klinkt ook alsof hij haar afhankelijk maakt. Bepalen hoe ze haar geld mag uitgeven en met wie ze bevriend mag zijn. Voor mij persoonlijk zouden dat echt harde grenzen zijn. Maar de grootste rode vlag is wel dat ze het zelf ook eigenlijk niks vind. Dat is geen basis voor een gezonde relatie en een goede D zou dat niet moeten willen.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Dat vermoeden had ik al. Dank Lollypopje.

ik ga toch nog eens met haar praten.
Ik sluit me geheel aan bij lollypopje.

Het is niet vreemd dat een bdsm/Ds relatie ook een belangrijk deel in neemt van de dagelijkse omgang binnen een relatie. En ook is het niet vreemd dat een assertief persoon zich (juist) erg fijn voelt als onderdanige persoon binnen de relatie.

Wel lijkt de manier waarop hij er mee om gaat mij erg ongezond. Het lijkt meer op manipuleren en isoleren dan op een gezonde relatie waarin je beide een andere rol vervult.
quote:Lady49 schreef op 09 februari 2017 @ 22:05:

Dat vermoeden had ik al. Dank Lollypopje.

ik ga toch nog eens met haar praten.

Als zij de manier waarop ze met elkaar omgaan koppelt aan hun vorm van relatie, heeft het waarschijnlijk niet veel zin om de soort relatie kritisch te benaderen. Ik zou eerder aangeven dat juist in een dergelijke relatie de onderlinge benadering heel open moet zijn. Je neemt al een ongelijke positie in (bewust) maar daarom moet je extra allert zijn dat je wel elkaars gelijke waarde behoudt. Degene die de onderdanige positie aan neemt isoleren/manipuleren/beperken staat daar haaks op.

Als je zelf niet echt bekend bent met een dergelijke relatie is het wel iets lastiger om het gesprek aan te gaan. Misschien kan je daarom ook eens vragen of ze geen contact heeft met vrouwen/stellen die ook een Ds of BDSM relatie hebben? (Of sleur haar hier dit topic eens in zodat ze hier een beetje kan spiegelen?)
Ok hoop reacties. Laat me gewoon bij het begin beginnen wie weet krijg ik ook wat duidelijkheid.

Er is idd veel veranderd sinds onze laatste week. We zijn dieper gegaan en de focis is inderdaad wat meer op zijn wensen komen liggen. Tot daar alles ok. Pas toen ik weer thuis was en gesprekken met hem wilde voeren via app, skype, ed merk ik dat er spontaniteit mist. Hij komt kouder over en daar ben ik nou eenmaal overgevoelig voor. De keren dat ik erover begon zei hij dat hij daar later op terug zou komen en dat ik geduld moest hebben. Net ik!

Natuurlijk heb ik meerder malen toch mij inzekerheden bij hem neergelegd tot ik gisteravond een niet mis te verstane reactie kreeg.

Copy/pasted bericht:

Our only issue is you not understanding that the answer you seek are questions asked at the wrong time. Not today, not now. I'm moving about my home getting ready for my celebration tonight. I will eventually get to those questions. You seem not to understand the concept of appropriate timing. Ask permission to ask me questions. Do not make me repeat myself again.

Dus ipv dat ik via social media en whatsapp zijn succes meevierde voelde ik mij heel.erg klein en ongewenst.

We hebben er vanochtend wel over gesproken alleen ik blijf uit balans en dat irriteert hem nogal omdat ik precies weet waar ik aan begon en er op dit moment weinig aan de afstand te doen is. Onze dynamiek was/is niet 24/7 maar nu heb ik allerlei nieuwe regels die in de praktijk lastiger zijn dan verwacht. Dus ga ik opnieuw bevestiging lopen zoeken en antwoorden zoeken waarvan ik weet dat ik ze niet ga krijgen op dit moment.

Copy/pasted bericht:

Don't try me then, by now you should know me well enough to know never to question on shit you know already.

Dit is de eerste keer dat dat niet genoeg is om mij gerust te stellen. Ben nog nooit van mijn leven zo onzeker en needy geweest en kan niks ermee.
Dat een D/s verdiept hoeft een D niet kouder tr maken. Hoe diep mijn relatie als slavin ook ging, mijn D bleef een warm mens.

Juist als het zo diep gaat en het zoveel los maakt, moet je er in mijn ogen over kunnen praten. Het is namelijk niet niks. Daarbij dient hij ook juist zijn verantwoordelijkheid als D te nemen en hij zou er tijd voor vrij moeten kunnen maken, al is het maar kort. En als dat echt niet kan, zou hij er goed aan doen jou te vertellen wanneer er wel tijd voor is. Weten dat en wanneer er over gepraat gaat worden zou misschien al schelen.

Daarbij ben ik van mening dat aanpassing van afspraken en regels iets is waar jullie beiden achter moeten staan. Tenzij je natuurlijk hebt afgesproken dat hij dat gewoon mag doet. Maar als hij wil dat jij toestemming vraagt om zoiets te vragen, moet dat ook voor jou goed voelen. Al klinkt die regel in deze context een beetje als afpoeieren.
quote:khemam schreef op 10 februari 2017 @ 00:07:

Ok hoop reacties. Laat me gewoon bij het begin beginnen wie weet krijg ik ook wat duidelijkheid.

Er is idd veel veranderd sinds onze laatste week. We zijn dieper gegaan en de focis is inderdaad wat meer op zijn wensen komen liggen. Tot daar alles ok. Pas toen ik weer thuis was en gesprekken met hem wilde voeren via app, skype, ed merk ik dat er spontaniteit mist. Hij komt kouder over en daar ben ik nou eenmaal overgevoelig voor. De keren dat ik erover begon zei hij dat hij daar later op terug zou komen en dat ik geduld moest hebben. Net ik!

Natuurlijk heb ik meerder malen toch mij inzekerheden bij hem neergelegd tot ik gisteravond een niet mis te verstane reactie kreeg.

Copy/pasted bericht:

Our only issue is you not understanding that the answer you seek are questions asked at the wrong time. Not today, not now. I'm moving about my home getting ready for my celebration tonight. I will eventually get to those questions. You seem not to understand the concept of appropriate timing. Ask permission to ask me questions. Do not make me repeat myself again.

Dus ipv dat ik via social media en whatsapp zijn succes meevierde voelde ik mij heel.erg klein en ongewenst.

We hebben er vanochtend wel over gesproken alleen ik blijf uit balans en dat irriteert hem nogal omdat ik precies weet waar ik aan begon en er op dit moment weinig aan de afstand te doen is. Onze dynamiek was/is niet 24/7 maar nu heb ik allerlei nieuwe regels die in de praktijk lastiger zijn dan verwacht. Dus ga ik opnieuw bevestiging lopen zoeken en antwoorden zoeken waarvan ik weet dat ik ze niet ga krijgen op dit moment.

Copy/pasted bericht:

Don't try me then, by now you should know me well enough to know never to question on shit you know already.

Dit is de eerste keer dat dat niet genoeg is om mij gerust te stellen. Ben nog nooit van mijn leven zo onzeker en needy geweest en kan niks ermee.

Moeilijk om mee om te gaan hoor; zeker op afstand.

Als ik zijn tekst lees en wat jij zelf aangeeft wat je dwars zit, lijkt het alsof je heel heel erg behoefte aan hem hebt en hij dat niet kan beantwoorden in de mate die jij van hem wil. Ik kan het natuurlijk niet echt overzien, maar het lijkt alsof hij vraagt om wat ruimte/tijd en juist dat ook bij jou onzekerheid triggert zodat je hem gaat overladen met de vraag waarom.

En daarnaast lijkt het alsof hij denkt dat hij je vragen al meerdere keren heeft beantwoord maar dat jij dat helemaal niet zo ervaart. Dat suggereert dat jullie de vraag anders interpreteren. Dat kan komen door de taal (en de afstand) maar bijvoorbeeld ook doordat je misschien de vraag niet rechtstreeks stelt? Je draait er misschien omheen? Hoopt dat hij door de regels heen leest wat je eigenlijke vraag is?. Of hij snapt gewoon niet wat je nou eigenlijk vraagt; hij heeft immers voor zijn gevoel de vraag al lang en breed beantwoord en ziet de herhaling van de vraag daarom als drammen.

Dus twee dingen die niet bij elkaar lijken te komen:

1. Hij lijkt minder tijd en/of energie te hebben. Jouw reactie daarop is aan hem gaan 'trekken' wat hij lastig kan beantwoorden; je vraagt meer aandacht van hem omdat hij minder aandacht geeft.

2. Hij denkt dat hij je vragen al beantwoord heeft en jij hebt duidelijk nog niet het antwoord gekregen waar je naar op zoek bent. Hij ziet dat als drammen en gaat regels opleggen om dat in te perken. De focus verschuift nu naar de manier waarop de vraag gesteld wordt en dat frustreert nog meer. Jij krijgt daardoor nog steeds je antwoord niet en bent in zijn ogen, behalve aan het drammen over vragen die al beantwoord zijn, ook nog ongehoorzaam en/of onnadenkend bezig.

Ik zou even rustig een goed nadenken of je voor jezelf helder hebt wat nou eigenlijk je vraag is. Kan je een manier vinden om je vraag in elk geval anders te stellen dan voorheen? En vervolgens proberen een manier te vinden om die vraag te stellen waarbij hij genoeg ruimte/gelegenheid heeft om er inhoudelijk op te reageren. Dat haalt hopelijk de irritatie en de druk weg waardoor er ruimte komt om het over de inhoud te hebben in plaats van de verpakking.
Ik heb een hoop bij te lezen merk ik. Ga ik dit weekend toch eens voor zitten. Dus nu even geen zinnige reactie van deze kant.

Wel een vraag....als je op fet je profiel deactiveert, verdwijnen dan ook je reacties bij foto's ed? Zie wat rare dingen op mijn fet en snap ze niet. Of fet ligt gewoon overhoop, geen idee of dat ook kan.

Wie een antwoord weet....graag!
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Thanks Shifty,

Je hebt een paar dingen goed duidelijk gemaakt. Hij vraagt niet om ruimte hij vraagt mij om rustig te blijven. Dat ik hem tegenwoordig altijd met Sir aanspreek maakt onze conversaties wat formeler vind ik. Volgens hem is dat een kwestie van wennen en beperkt hij mij niet in wat ik verder kan zeggen. En ik voelde mij ook heerlijk toen wij samen waren. Dingen klikten, vielen op hun plek en ik voelde mij als superwoman. Vanaf het moment dat ik thuis ben ervaar ik het gemis als een fysieke pijn bijna en ben ik veels te focussed op hem. Ieder woord of geluidje probeer ik te analyseren wat ik natuurlijk niet moet doen maar zucht.

Hij heeft mij meerdere malen heel duidelijk gezegd dat dit een fase is waarin ik mijzelf moet bewijzen. Geduld moet hebben en vertrouwen dat hij weet waarom en dat hij bezig is om snel weer samen te zijn en dat ik zijn alles ben. Hij gebruikt nog steeds dezelfde koosnaampjes voor mij etc. Hij is niet de persoon die veranderd is maar ik.

Ik ben kwetsbaarder geworden en heb grote moeite dat een plek te geven. Er is ook geen grote vraag, maar een onzeker gevoel waarvan ik ook niet weet hoe hij het weg kan nemen. Ik kan niks met mijn nieuwe gevoelens hier en dat frustreert me misschien?

Pffff welkom in mijn hoofd.
Niet alleen jij bent veranderd, Khemam, jullie zijn veranderd, jullie relatie heeft een andere laag, een andere toon gekregen en jij bent daarin zwemmend en zoekend terwijl hij weet welke koers er gevaren gaat worden. Zijn geruststelling helpt niet dus zou hij het eigenlijk over een andere boeg mogen gooien, doorgaan met wat niet werkt gaat niet werken dus.

Ik denk dat je hierin zijn stabiliteit, zijn schouder mist, je voelt je losgelaten in een oceaan van gevoelens en belevingen en hij gooit je geen reddingsboei toe. Of misschien gooit hij die wel maar niet nu omdat hij vindt dat het daar de tijd nog niet voor is. Ik vind het lastig te lezen dat hij er niet voor je lijkt te zijn, hij is met zijn feestje bezig en jij moet niet zeuren. Hij zal daar ongetwijfeld zijn redenen voor hebben maar ik heb wel even een plaatsvervangend "auw" gevoel.
Dankje Roos, dit was een moment opname. Ik wist dat hij zich aan het aankleden was en druk was met voorbereiding. Timing was ook off van mijn kant maar kon het weer niet laten.

Maar idd moet ik erg wennen aan de strenge Meester die ipv nog een keer mij bij mijn handje neemt zegt. Niet nu. In zijn verdediging krijg ik wel antwoorden alleen niet wat ik wil.

Copy/paste bericht:

I said wait patiently, I am SIR and will save you soon. Real soon, don't wonder

Stop trying to read me, if your not flowing with me. Your flowing against me.

You need my touch, the distance is starting to show. I see now

If you continue on with stressing over what you imagine may or may not be. It will drive me to anger. Do not anger me,

Dit zijn allemaal dingen die hij de afgelopen 2 weken o.a. gezegd heeft maar het lijkt wel of ik mijzelf niet kan helpen.

En hij heeft al aangegeven dat hij wil dat ik 2e week maart bij hem ben. Alleen ziet hij mijn zwakte nu voor brattyness denk ik.

Wie kan mij een enorme schop onder mijn reet verkopen of wakker schudden? Im fucking up here.
Kheman........ik lees de teksten van je D.......ik weet zeker maar dan ook 100% dat ik hem ken......deze teksten ken ik namelijk.
quote:peecee schreef op 10 februari 2017 @ 19:17:

Kheman........ik lees de teksten van je D.......ik weet zeker maar dan ook 100% dat ik hem ken......deze teksten ken ik namelijk.

Lijkt me sterk aangezien dit zinnetjes zijn uit langere gesprekken en antwoorden op vragen van mij. Maar vertel!

Desnoods via pm.
quote:khemam schreef op 10 februari 2017 @ 19:10:

If you continue on with stressing over what you imagine may or may not be.

Dan gaat dat ten koste van jezelf.

Ik heb even het laatste deel van dit stukje weggehaald en daar iets anders aan toegevoegd. Een ander perspectief. Vaak is mijn advies als je iets voor jezelf moeilijk vind het voor je D te doen, maar in dit geval wil ik het omdraaien. Doe het voor jezelf.

Ik was vroeger echt een stresskip, maakte me druk om alles waar ik me maar druk over kon maken. Onzekerheid en onverwachte dingen, zelfs leuke, zorgde voor een acute stress reactie waardoor ik het liefst wilde vluchten. Het gevolg daarvan was dat het ten koste ging van mijzelf.

BDSM heeft mij geleerd om los te laten. Jij bent niet de baas. Jij hebt geen controle. Jij bepaald niet wat er gaat gebeuren. Dat doet hij. Je kunt je daar druk om maken, maar dat veranderd er niks aan. Ondanks alles had ik nog altijd één zekerheid. Eén ding dat ik altijd zeker wist en dat was waar ik mij op instelde. Namelijk dat er geen zekerheid was. Dat alles kon gebeuren.

En gek genoeg heeft die instelling mij heel erg geholpen en dat heeft mij ook in mijn vanilla leven minder gestresst gemaakt over onverwachte dingen.

Ik snap en herken wat het met je doet, jullie relatie. Dat is ook niet niks. Je zult daarin een nieuwe balans moeten vinden. Maar dat moet je ook samen doen. Jij kunt niet continu aan hem blijven trekken, maar hij kan je misschien wel helpen er een weg in te vinden. Een manier om er een oplossing voor te vinden. Heb je hem dat weleens gevraagd of hij je kan helpen om beter met dit gevoel, dat hem niet zien oproept, om te gaan?

En besef je dat het niet niks is. De verandering in jullie relatie is niet langzaam gegaan, maar heel snel. Een week is niet heel lang. Een deel van je zal waarschijnlijk tijdens die week al omgeschakeld zijn, zal zich er aan hebben overgegeven, maar een ander deel lijkt er nog achteraan te hollen. Het deel dat moet wennen aan de nieuwe relatie en daar haar weg in moet vinden. Dat aan de ene kant waarschijnlijk zichzelf er nog in zoekt en aan de andere kant moet leren omgaan met het gemis dat de kant, die zich al heeft overgegeven, bij je oproept.

Dit is tenminste het gevoel dat ik krijg bij wat je schrijft, maar zeg me gerust als ik iets op je plak wat totaal niet klopt.
Veel D hebben meerdere subs hoor. Ik herken de teksten.
quote:peecee schreef op 10 februari 2017 @ 19:33:

Veel D hebben meerdere subs hoor. Ik herken de teksten.

Mijn D heeft niet meerdere subs, het is mijn echtgenoot. Dus als je 100% zeker weet dat je hem kent wil ik graag antwoorden en bewijs. Waar ken je hem van? Op welke manier ken je hem en hoe sta jij in relatie met hem? Waar zegt hij te wonen etc?

Dit is namelijk een heel slecht moment voor mij om dit soort dingen te lezen. Dan wil ik weten ook hoe het zit. Heb nu niets aan ongefundeerde uitspraken om mij nog vwrder de kast op te krijgen. Hij heeft namelijk geen enkele reden om daarover te liegen tegen mij vandaar dat jouw reactie mij enorm verbaasd.
Tja er zijn D's met meerdere subs, maar over het algemeen zijn de andere subs daar dan wel van op te hoogte.

En als ik lees wat hij schrijft zijn dat dingen die wel vaker worden gezegd binnen een BDSM context.
Wat ik heb gedeeld zijn niet zeer persoonlijke uitspraken die ecgt prive zijn maar dingen die aan kunnen geven hoe hij en ik nu tegenover elkaar staan binnen onze D/s dynamiek.

Maar als iemand op basis daarvan kan zeggen dat zij 100% zeker weten dat ze hem kennen wil ik antwoorden. Zeg dan ook B.

Het laatste wat ik nu nodig heb is extra vraagtekens.
quote:khemam schreef op 10 februari 2017 @ 19:39:

[...]

Mijn D heeft niet meerdere subs, het is mijn echtgenoot. Dus als je 100% zeker weet dat je hem kent wil ik graag antwoorden en bewijs. Waar ken je hem van? Op welke manier ken je hem en hoe sta jij in relatie met hem? Waar zegt hij te wonen etc?

Dit is namelijk een heel slecht moment voor mij om dit soort dingen te lezen. Dan wil ik weten ook hoe het zit. Heb nu niets aan ongefundeerde uitspraken om mij nog vwrder de kast op te krijgen. Hij heeft namelijk geen enkele reden om daarover te liegen tegen mij vandaar dat jouw reactie mij enorm verbaasd.EN jij denkt dat een echtgenoot nooit vreemd gaat???????????
quote:peecee schreef op 10 februari 2017 @ 19:33:

Veel D hebben meerdere subs hoor. Ik herken de teksten.Ik vind het ook wel een beetje onnozel gesteld ..ik weet niet of je het zo bedoeld maar het klinkt een beetje alsof je zegt: 'He wat leuk dat je een plaatje van de tato op de kont van je man laat zien, die herken ik uit duizenden' ....
quote:peecee schreef op 10 februari 2017 @ 19:54:

[...]

EN jij denkt dat een echtgenoot nooit vreemd gaat???????????nee, ze denkt dat jij uit je nek kletst .. begrijpelijk ook.
@peecee Als je er zo zeker van bent bespreek dit dan in een privebericht. Ik vind het echt niet netjes om op een openbaar forum Khemam's echtgenoot te beschuldigen van vreemdgaan. Dit is iets tussen jou en haar en ik vind het naar haar toe heel onrespectvol dit soort dingen hier zomaar te roepen en haar eigenlijk voor gek te verklaren.
Belachelijke posts PC, de zinnen die Khemam hier heeft neergezet kunnen nooit 100% zekerheid geven over de auteur ervan, ze zijn daarvoor veel te algemeen. Het slaat werkelijk helemaal nergens op wat jij zegt. Vind je het leuk om die onzekerheid nog wat te voeden?

Khemam, ik kan er even niet zoveel zinnigs op zeggen denk ik. Alleen dat het fijn zou zijn als je het wat meer zou kunnen loslaten. Je vraagt op het moment meer bevestiging dan hij kan geven, en ik denk dat je die bevestiging helemaal niet nodig hebt, je kunt echt zeker van hem zijn. Maar wel op zijn moment. Dat spreekt heel duidelijk uit zijn berichten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven