Belastingaangifte vraag
vrijdag 10 februari 2017 om 21:06
voor 1 april moet ik belasting aangifte doen.
Dat ik ik zelf,heb geen bijzondere aftrekposten oid.
Alleen ,in 2016 is ons huis verkocht,dit heeft na de scheiding een jaar te koop gestaan en is verkocht toen ik al lang op mezelf woonde.
Moet ik ivm de verkoop nog iets speciaals opgeven aan de belasting dienst?
Of kan ik hier nog kosten voor aftrekken?
Het huis stond op naam van mijn ex en mij, maar hij heeft alle (hypotheek)kosten betaald dat jaar.
Dat ik ik zelf,heb geen bijzondere aftrekposten oid.
Alleen ,in 2016 is ons huis verkocht,dit heeft na de scheiding een jaar te koop gestaan en is verkocht toen ik al lang op mezelf woonde.
Moet ik ivm de verkoop nog iets speciaals opgeven aan de belasting dienst?
Of kan ik hier nog kosten voor aftrekken?
Het huis stond op naam van mijn ex en mij, maar hij heeft alle (hypotheek)kosten betaald dat jaar.
vrijdag 10 februari 2017 om 21:18
vrijdag 10 februari 2017 om 21:52
Kijk eerst of jullie nog (of voor een deel van het jaar) elkaars fiscaal partner zijn in 2016.
Die kosten heb jij niet betaald en 'drukken' dus niet op jou, hierdoor kan jij ze niet aftrekken. Als de kosten van een en/of rekening zijn betaald kan het wel.
Wat je wel moet invullen in de aangifte is de bijleenregeling ivm verkoop woning.
Die kosten heb jij niet betaald en 'drukken' dus niet op jou, hierdoor kan jij ze niet aftrekken. Als de kosten van een en/of rekening zijn betaald kan het wel.
Wat je wel moet invullen in de aangifte is de bijleenregeling ivm verkoop woning.
vrijdag 10 februari 2017 om 23:20
zaterdag 11 februari 2017 om 08:27
quote:Erizon schreef op 11 februari 2017 @ 08:24:
Waarom wacht je niet nog even tot het aangifteprogramma online staat bij de BD vanaf 1 maart? Er staat overal uitleg bij, je wordt dan door de aangifte heen geleid.
Ik dacht trouwens ook dat de aangifte tot 1 mei (ipv 1 april) ingediend kan worden.Klopt, echter voor 1 april is garantie dat je een teruggave voor 1 juli op je rekening hebt staan.
Waarom wacht je niet nog even tot het aangifteprogramma online staat bij de BD vanaf 1 maart? Er staat overal uitleg bij, je wordt dan door de aangifte heen geleid.
Ik dacht trouwens ook dat de aangifte tot 1 mei (ipv 1 april) ingediend kan worden.Klopt, echter voor 1 april is garantie dat je een teruggave voor 1 juli op je rekening hebt staan.
zaterdag 11 februari 2017 om 08:40
Natuurlijk moet je daar iets mee in je aangifte, je bent mede eigenaar van een woning die je waarschijnlijk in box 1 hebt staan. Die verkoop je en dat moet je fiscaal afwikkelen. Mijn ervaring is dat dat best lastig is. Het zou zomaar kunnen dat je nog wat moet betalen (geen kosten aftrekken, wel bezit = eigen woningforfait betalen; maar ook evt winst op de woning of op de onderliggende beleggingsverzekering). Als ik jou was, juist door je vraagstelling zo, hulp inschakelen. Vaak zijn er in deze tijd fiscale bijklussers die je voor een paar tientjes goed kunnen helpen. Succes!