Shutters of houten jaloezie
zaterdag 11 februari 2017 om 00:01
Hallo!
Ik heb een poll gemaakt omdat ik tussen deze twee soorten raambekleding heel erg twijfel en na 2x verkeerd gekozen te hebben wil ik nu echt een goede keuze maken.
Wie heeft deze soorten thuis en kan mij meer vertellen over de voor en nadelen? Ik heb vrij grote ramen, een voorraam, zijraam, aan de achterkant een raam (formaat deur) en een schuifpui.
Ik vind shutters het einde, maar is zo'n "bak" wel praktisch met het open en dichtmaken van bijvoorbeeld de roosters? Verlies je er lichtinval mee? Bij de houten jaloezieën heb je namelijk geen bak, ( geen idee hoe het anders heet)
Ook zie ik op internet dat de prijzen heel erg verschillen, bij de ene firma ben ik rond de €2200 klaar, bij een andere heb ik daar 1 raam voor, nu hoef ik daar niet zo op te letten maar is het dat wel waard?
Ik vind het lastig om een keuze te maken, als ik ze zie denk ik prachtig! Anderzijds denk ik, ach houten volstaan ook
Iemand tips voor mij??
Ik heb een poll gemaakt omdat ik tussen deze twee soorten raambekleding heel erg twijfel en na 2x verkeerd gekozen te hebben wil ik nu echt een goede keuze maken.
Wie heeft deze soorten thuis en kan mij meer vertellen over de voor en nadelen? Ik heb vrij grote ramen, een voorraam, zijraam, aan de achterkant een raam (formaat deur) en een schuifpui.
Ik vind shutters het einde, maar is zo'n "bak" wel praktisch met het open en dichtmaken van bijvoorbeeld de roosters? Verlies je er lichtinval mee? Bij de houten jaloezieën heb je namelijk geen bak, ( geen idee hoe het anders heet)
Ook zie ik op internet dat de prijzen heel erg verschillen, bij de ene firma ben ik rond de €2200 klaar, bij een andere heb ik daar 1 raam voor, nu hoef ik daar niet zo op te letten maar is het dat wel waard?
Ik vind het lastig om een keuze te maken, als ik ze zie denk ik prachtig! Anderzijds denk ik, ach houten volstaan ook
Iemand tips voor mij??
zaterdag 11 februari 2017 om 01:29
zaterdag 11 februari 2017 om 01:30
quote:alexandra03 schreef op 11 februari 2017 @ 01:29:
Wij hebben ook getwijfeld.
Schutters nemen veel ruimte in beslag als je ze open zet (harmonica open).
Mede hierdoor zijn we voor jaloezieën gegaan.
Tevens was het een voordeel dat het kostenplaatje een stuk gunstiger werd (€3000,- ipv €12000,-).
Wij hebben ook getwijfeld.
Schutters nemen veel ruimte in beslag als je ze open zet (harmonica open).
Mede hierdoor zijn we voor jaloezieën gegaan.
Tevens was het een voordeel dat het kostenplaatje een stuk gunstiger werd (€3000,- ipv €12000,-).

zaterdag 11 februari 2017 om 06:04
Wat hierboven ook al wordt gezegd, shutters nemen veel licht weg als ze toch open staan en voor het raam zitten. Je kan ze niet half omhoog doen bv zoals met jaloezieën wel kan. En ze nemen inderdaad veel plek in.
Ik zit hier met hetzelfde. Heb tuindeuren en daarnaast 2 smalle ramen. Er hangen nu paneelgordijnen, maar als die open zijn hangen ze voor die zijramen en houden dat licht dus tegen. Ik wil daar dus ook houten jaloezieën voor of een duo rolgordijn. Die vind ik ook heel mooi!
Ik zit hier met hetzelfde. Heb tuindeuren en daarnaast 2 smalle ramen. Er hangen nu paneelgordijnen, maar als die open zijn hangen ze voor die zijramen en houden dat licht dus tegen. Ik wil daar dus ook houten jaloezieën voor of een duo rolgordijn. Die vind ik ook heel mooi!

zaterdag 11 februari 2017 om 06:52
In Nederland is het gewoon niet licht genige grote delen van het jaar voor shutters. Als je ze de helft open zet dan komt er behalve in de zomer zo weinig licht binnen dat je de lamp aan moet zetten. Buren van ons hebben ze en zitten vaak met lucht aan. Terwijl wij veel licht inval hebben namelijk aan de voor als achter gevel over de hele breedte een schuifpui een op no en op zw.
zaterdag 11 februari 2017 om 07:44
Hier een tegengeluid!
Wij hebben shutters hangen en zijn er dolblij mee.
Shutters nemen inderdaad te allen tijde licht weg, maar (bij) ons valt dat 100% mee. (Het is zeer zeker niet het geval dat wij overdags al lichten aan hebben staan.)
Wij wonen in een doorzonwoning. Aan de voorkant hebben wij drie grote ramen, aan de achterkant twee deuren en een groot raam (loopt van plafond tot grond). Wij hebben redelijk smalle harmonicadelen, dus het openzetten ervan is geen probleem en neemt geen enorme ruimte in beslag. Daarnaast scharnieren ze tot 180 graden. Wij hebben standaard de shutters van een achterdeur open staan, deze klappen zover open, dat de shutters tegen de muur staan.
Wij hebben shutters hangen en zijn er dolblij mee.
Shutters nemen inderdaad te allen tijde licht weg, maar (bij) ons valt dat 100% mee. (Het is zeer zeker niet het geval dat wij overdags al lichten aan hebben staan.)
Wij wonen in een doorzonwoning. Aan de voorkant hebben wij drie grote ramen, aan de achterkant twee deuren en een groot raam (loopt van plafond tot grond). Wij hebben redelijk smalle harmonicadelen, dus het openzetten ervan is geen probleem en neemt geen enorme ruimte in beslag. Daarnaast scharnieren ze tot 180 graden. Wij hebben standaard de shutters van een achterdeur open staan, deze klappen zover open, dat de shutters tegen de muur staan.
bosuitje wijzigde dit bericht op 11-02-2017 07:51
Reden: aanvulling, voor kort en bondig moet je blijkbaar niet bij mij zijn. =D
Reden: aanvulling, voor kort en bondig moet je blijkbaar niet bij mij zijn. =D
% gewijzigd
zaterdag 11 februari 2017 om 07:48
zaterdag 11 februari 2017 om 08:08
Hmm, lastig, we hebben wel veel ramen maar om ze echt groot te noemen, nee,
Nog even een vraag over het openzetten, ik had inderdaad gezien dat het meestal via de harmonica manier gaat, maar kan dit niet op een "schuifmanier"? Ik kan helaas nog geen foto's plaatsen, voor de schuifpui staat namelijk onze bank, nu ideaal omdat we zo heerlijk de tuin in kunnen kijken.
Ik denk dat het dan toch de jaloezieën gaan worden, mede ook omdat we overgordijnen hebbben, lijkt me inderdaad onhandig met het openzetten van de Shutters.
Bedankt voor alle reacties, meer ervaringen zijn altijd welkom
Nog even een vraag over het openzetten, ik had inderdaad gezien dat het meestal via de harmonica manier gaat, maar kan dit niet op een "schuifmanier"? Ik kan helaas nog geen foto's plaatsen, voor de schuifpui staat namelijk onze bank, nu ideaal omdat we zo heerlijk de tuin in kunnen kijken.
Ik denk dat het dan toch de jaloezieën gaan worden, mede ook omdat we overgordijnen hebbben, lijkt me inderdaad onhandig met het openzetten van de Shutters.
Bedankt voor alle reacties, meer ervaringen zijn altijd welkom

zaterdag 11 februari 2017 om 08:11
Het ligt ook aan je huis, of dat al donker is van zichzelf of niet. Wij hadden in ons vorige huis tuindeuren met zijraampjes en een bovenraampje, open keuken met daar ook een gewoon raam. Tuin op zuid en dus heel licht. Nu een huis met tuindeuren met zijramen, smal raam in de zijmuur, maar een bijna dichte keuken met een normaal raam. En niet op zuid. Dit huis is dus van zichzelf al donkerder en daar moet je wel aan denken bij het kiezen van de raambekleding
zaterdag 11 februari 2017 om 08:31
Ik denk dat onze lichtinval meer is dan gemiddeld de achterwand is namelijk pui, stukje muur (ong 110-120cm) en dan weer een raam (formaat deur) op zich vrij licht dus.
Wat ik me nu zit te bedenken, bij ons zijraam, van vrijwel plafond tot vloer, daar zit een radiator voor, er is daar dus eigenlijk geen ruimte om ze open te klappen, dat raam is ongeveer 190 breed, denk dat als we ze daar laten schuiven het wel erg druk en donker gaat worden
Wat ik me nu zit te bedenken, bij ons zijraam, van vrijwel plafond tot vloer, daar zit een radiator voor, er is daar dus eigenlijk geen ruimte om ze open te klappen, dat raam is ongeveer 190 breed, denk dat als we ze daar laten schuiven het wel erg druk en donker gaat worden
zaterdag 11 februari 2017 om 08:39
Wij hebben aan de achterkant vh huis shutters (bij de keuken) en op de slaapkamer. Op deze plaatsen zijn wij er erg blij mee en staat het gezellig.
Ik zou ze bij ons alleen niet aan de voorkant doen (woonkamer). Daar staat de bank en wat potten met planten en lampen op de vensterbank. Dan zit je vanaf de bank echt te dichtbij om er goed doorheen te kijken. Dan heb je altijd de latten in het zicht en je doet ze niet snel open omdat je vanalles hebt staan op de vensterbank. Dan zou ik een te "opgesloten" gevoel krijgen.
Maar op de plaatsen waar we ze wel hebben zijn we erg blij mee!
Ik zou ze bij ons alleen niet aan de voorkant doen (woonkamer). Daar staat de bank en wat potten met planten en lampen op de vensterbank. Dan zit je vanaf de bank echt te dichtbij om er goed doorheen te kijken. Dan heb je altijd de latten in het zicht en je doet ze niet snel open omdat je vanalles hebt staan op de vensterbank. Dan zou ik een te "opgesloten" gevoel krijgen.
Maar op de plaatsen waar we ze wel hebben zijn we erg blij mee!

zaterdag 11 februari 2017 om 08:47
Wij hebben shutters genomen en zijn er superblij mee. We hebben ook lang getwijfeld, omdat we het zo'n bak geld vonden.
Wij hebben eerst een goedkopere aanbieder laten inmeten, maar die begon er in ons (oude) huis niet aan, omdat alle kozijnen nogal scheef waren. Hij zei dat hij meer dan de helft van de aanvragen afwees. Dus ik heb de indruk dat de goedkope aanbieders vooral de makkelijke klussen doen.
Maar we hadden echt onze zinnen erop gezet.. Dus toen is een minder goedkope aanbieder langsgeweest en die deed het wel. Het is echt heel mooi geworden. Niet te donker. Wij klappen ze eigenlijk alleen helemaal open om schoon te maken. De open-stand is licht zat en staat gezellig. De sluimerstand is fijn als je wel wat licht wilt maar geen inkijk. En in de avond gaat alles dicht, scheelt veel kou van de ramen, en dat zien we ook duidelijk terug in het energieverbruik.
Wij hebben eerst een goedkopere aanbieder laten inmeten, maar die begon er in ons (oude) huis niet aan, omdat alle kozijnen nogal scheef waren. Hij zei dat hij meer dan de helft van de aanvragen afwees. Dus ik heb de indruk dat de goedkope aanbieders vooral de makkelijke klussen doen.
Maar we hadden echt onze zinnen erop gezet.. Dus toen is een minder goedkope aanbieder langsgeweest en die deed het wel. Het is echt heel mooi geworden. Niet te donker. Wij klappen ze eigenlijk alleen helemaal open om schoon te maken. De open-stand is licht zat en staat gezellig. De sluimerstand is fijn als je wel wat licht wilt maar geen inkijk. En in de avond gaat alles dicht, scheelt veel kou van de ramen, en dat zien we ook duidelijk terug in het energieverbruik.

zaterdag 11 februari 2017 om 09:36
Ik heb spijt van de houten jaloezieën. Als je veel grote ramen hebt, worden het zware ondingen die je met veel gedoe open krijgt. Het touw snijd aardig in mijn hand en ik heb vreselijk kleur verschil op de bovenste randen (waar het mechanisme in zit verwerkt). Gelukkig heb ik er maar twee dus het is niet zo'n ramp, maar ik ga wel iets anders doen de volgende keer.
zaterdag 11 februari 2017 om 09:51
Oooo wat een wisselende reacties, dat ik een bak geld moet uitgeven is niet erg, maar ik wil er wel jaren mee doen natuurlijk, kwantum etc heeft ze inderdaad ook maar ik heb ergens gelezen dat deze op den duur krom kunnen trekken? Hier enig ervaring mee? Soms is goedkoop duurkoop.
Bosbessen, mag ik vragen hoe groot jouw ramen zijn?
Bosbessen, mag ik vragen hoe groot jouw ramen zijn?

zaterdag 11 februari 2017 om 11:16

zaterdag 11 februari 2017 om 11:41
Ik zou geen van beiden doen. Stofnesten inderdaad, en gewoon niet zo praktisch. Zoiets als op dit plaatje vind ik persoonlijk veel mooier, maar is ook praktischer omdat je ze helemaal omhoog kunt halen, of helemaal omlaag, of op iedere gewenste hoogte kunt hangen. Het hele raam dicht of alleen een baan in het midden of onderaan of bovenaan.
zaterdag 11 februari 2017 om 11:55
Shutters met overgordijnen vind ik echt heel raar. Denk ik
Ik vind shutters mooi in een bepaalde type sfeer bij een bepaald type raam.
De reden dat ik ze niet heb en ook geen jaloezieën, ik wil licht in huis, veel licht.
Jaloezieën half open vind ik niet mooi, dan zie je bovenin al die plankjes tegen elkaar.
De gordijnen hieronder, plissé heet dat volgens mij, zijn heel praktisch, maar ik vind ze zo lelijk, dat het in het midden dicht is en boven en onder open, dat staat heel raar.
Wij hebben vouwgordijnen gekozen, mooie stof uitgekozen en alles op maat laten maken. Ik heb veel licht in huis en 's avonds alles dicht.
Maar smaken verschil, blijkt ook uit mijn bericht.
In de badkamer heb ik overigens wel een brede houten jaloezie, dat is het enige raam waar ik 'm nooit omhoog doe dus daar staat het wel goed.
Ik vind shutters mooi in een bepaalde type sfeer bij een bepaald type raam.
De reden dat ik ze niet heb en ook geen jaloezieën, ik wil licht in huis, veel licht.
Jaloezieën half open vind ik niet mooi, dan zie je bovenin al die plankjes tegen elkaar.
De gordijnen hieronder, plissé heet dat volgens mij, zijn heel praktisch, maar ik vind ze zo lelijk, dat het in het midden dicht is en boven en onder open, dat staat heel raar.
Wij hebben vouwgordijnen gekozen, mooie stof uitgekozen en alles op maat laten maken. Ik heb veel licht in huis en 's avonds alles dicht.
Maar smaken verschil, blijkt ook uit mijn bericht.
In de badkamer heb ik overigens wel een brede houten jaloezie, dat is het enige raam waar ik 'm nooit omhoog doe dus daar staat het wel goed.
DTEEZ!
zaterdag 11 februari 2017 om 12:03