Hond castreren ja/nee?

19-01-2009 14:15 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie je hond laten castreren? En heb je daarmee uiteindelijk het gewenste 'doel' behaald?

We twijfelen al een behoorlijke tijd.

Hebben een ontzettend lieve hond met een superkarakter (Jack Russell terrier van 2,5). Het probleem is dat hij ontzettend fel kan reageren en uitvallen naar andere honden. Zijn nekharen gaan overeind (soms zelfs tot aan zijn staart) en hij gaat helemaal rechtop staan. Dreigend rondjes lopen om andere honden heen.

Ook is hij niet meer te houden door loopse teefjes. Hij kan dan letterlijk janken van geilheid Het arme beestje haha.

Tenslotte heeft hij ook nog eens vaak ranzige afscheiding en wil hij letterlijk overal territorium afbakenen door overal te plassen. Niet bij ons thuis maar wel op bezoek bij mensen (dan moeten we hem echt in de gaten blijven houden, niet ontspannend). Buiten wil hij ook overal plassen.

Dit alles doet ons soms overwegen de hond te castreren. Alleen het is zo'n schatje. Mooi slank, ontzettend lief en gewoon helemaal leuk. We willen zijn karakter niet verpesten. Als dat al enigszins kan gebeuren dan hoeft het voor ons eigenlijk niet meer. Dan nemen we bovenstaande voor lief.

Had al begrepen dat we echt op zijn voeding moeten letten na eventuele castratie. Hij eet nu namelijk echt wat hij nodig heeft en laat de rest liggen. Maar na castratie is er vaak geen houden meer aan geloof ik?

Kan iemand mij adviseren?
Ik heb mijn hond om dezelfde redenen laten castreren en nooit spijt van gehad.

Hij is geen gram aangekomen sindsdien (daar ben je zelf bij hoor, en hem gewoon evenveel uitlaten als voorheen!) en zijn karakter is hetzelfde, maar dan minus de agressie en het territoriumgedrag.

Gewoon doen!
Plaste jouw hond ook zoveel Robo?

Jouw berichtje doet me wel goed! Heb je ook een terrier?
Ja, hij plaste overal tegenaan, om de 5 meter wel ergens.

Mijn hond is een terrier-mix: een slag groter dan jouw Jack Russell, wit met zwarte vlekken.
Hoi,ik kan het je alleen maar aanraden.Het is een kleine ingreep,en de hond(knapt er enorm van op) ik spreek uit ervaring.De teefjes interesseren hem niet meer.Geen geur sporen meer.(rustig op visite zitten).de hond wordt rustiger,en het allerbelangrijkste,hij heeft geen last meer van (lust)gevoelens,waar hij meestal toch niks mee kon.Oke ze dijen een beetje uit,maar dat geeft toch niet(gebeurd toch wel,naarmate de hond wat ouder wordt)Kortom veel voor-en geen nadelen.Sterkte met je beslissing.
Heey bedankt, dat klinkt allemaal goed !

In principe gaan we elke dag/twee dagen wel met hem naar het bos of strand dus beweging genoeg. Dus aankomen zal dan niet zo snel gebeuren denk ik.
Precies, je bent er echt zelf bij, qua aankomen.

Gezond laten eten en veel bewegen (maar met een Jack Russell gebeurt dat toch wel!) en dan is er echt niets aan de hand.
Nadeel vind ik dat als je je hond laat castreren andere reutjes denken dat het een teefje is en er bovenop willen duiken.

kan je dat agressieve gedrag em niet afleren?
Ja hij krijgt Royal Canin, dus dat moet goedkomen.
Zoals jij beschrijft vind ik dat je hond behoorlijk vervelend gedrag vertoond.... ik zou, als het mijn hond zou zijn, hem onmiddelijk castreren. Karakter blijft echt wel, je haalt alleen de vervelende dingen weg.
quote:Heyjij schreef op 19 januari 2009 @ 14:26:

Nadeel vind ik dat als je je hond laat castreren andere reutjes denken dat het een teefje is en er bovenop willen duiken.

kan je dat agressieve gedrag em niet afleren?

Nee trainen heeft geen enkele zin. Ook met het plassen:

De hondentrainster zei dat ik hem gewoon moest meetrekken elke keer als hij wilde plassen. Oneindig geprobeerd, maar nee..Vond het eigenlijk een beetje een vaag advies haha.

Dat andere reuen bovenop hem willen duiken vind ik niet echt een groot probleem. Dat gebeurt sowieso wel door rangbepaling. Heb vrouwtjes op reuen zien duiken, vrouwtjes op vrouwtjes..
Klopt Bermunda, ik heb al zijn negatieve kanten beschreven haha.
quote:Heyjij schreef op 19 januari 2009 @ 14:26:

kan je dat agressieve gedrag em niet afleren?heb ik nooit gehad met mijn honden hoor!
hier ook een ex-reu, prima bevallen die ingreep. t stelt niks voor, en hij is van een ras die je altijd alleen maar te dik ziet rondwaggelen maar hij is supermooi slank en gespierd. Hou hem heel kort op eten en beweeg veel. Hij is nu 5.
Hier geen positieve ervaring met castreren. Wij hebben ook een Jack Russel en op aanraden van de dierenarts laten castreren. Hij was zeer dominant/aggresief naar andere honden toe, en dat is hij na de castratie nog steeds.

Het enige wat hier helpt is hem aangelijnd houden en andere mensen met loslopende honden vragen om ze vast te houden. Dan gaat het allemaal prima.

Hij is trouwens niet dikker geworden na zn castratie.
Haha een ex-reu Arme beestjes.

Hm eigenlijk alleen maar positieve ervaringen dus! Dit maakt de keuze wel makkelijker. Zal het straks even bespreken thuis.
Tsja wohman, hij is dus niet veranderd in karakter verder? Heb nu wel zoiets van, baat het niet schaadt het niet.
nouja, jacks zijn ook berucht, gelukkig let jij erop wohman. ik heb weleens zon agressief mormel loslopend getroffen die gewoon aanviel.

ook na herhaaldelijk verzoeken aan de eigenaar om aanlijnen deed ie niks. ik moest mijn hond maar loslaten, want hij viel alleen aangelijnde hondjes aan. (naast een hele drukke doorgaande weg??!!)

Toen het kutbeest een oor van mijn sukkel watje hond vast had heb ik die jack met de punt van mijn cowboylaars onzacht in de ribben getikt.
Wij hebben onze JR ook laten castreren. Het is ons ook goed bevallen.

Hij plast niet meer elke meter, heeft geen ranzige afscheiding meer en is nog steeds heel erg lief! (wij deden het dus om het plassen, de afscheiding en omdat hij op alles en iedereen reed)

Hij is ook nog heel erg slank. Hij heeft juist minder eetlust!

Als ik jullie verhaal zo lees zou ik het doen. Alleen het is jullie hond, dus je moet de beslissing zelf nemen!
Eens Jack Russells kunnen heel irritant zijn ja.

Overigens heb ik dat ook met herders pff..Er loopt hier een zeer dominante herder rond, echt te erg. Wij lijnen onze hond meteen aan als we die in het vizier krijgen. Die eigenaar laat het gewoon gaan. Heb een keer geschreeuwd vanaf de overkant van het park, HOU JE HOND BIJ JE!

Hij is zo eng. Hij kijkt je recht in de ogen aan en grijpt mijn hond echt. En luisteren ho maar..Ben niet snel bang voor honden, maar deze is echt heel eng.
zonde he, die verknipte kutbeesten. verpesten menige leuke speelsessie omdat er niks anders opzit dan je hond maar aan te lijnen en te vertrekken.

wij hebben een gestoorde ridgeback rondlopen, kast van een dier, gespierd, enorme kop, en bloedjelink. Niet gecastreerd, want de eigenaar heeft noooit dominantieproblemen met hem. Wel heeft ie haar al 2 x aangevallen en tot bloedens toe gebeten, en ze vraagt altijd aan andere mensen of zij haar hond willen aanlijnen omdat zij het niet durft.

vrouwtje is ongeveer 54 kilo denk ik, en die hond net zoiets.

als mijn hond hem ziet/ruikt, komt ie jankend achter mijn benen staan en duwt zijn hoofd in de riem.
Same here. Onze hond is niet snel onder de indruk, maar hij is ook echt bang voor die herder.

Inderdaad zonde..maar ja wat doe je eraan?

Lekker trouwens, als je bang moet zijn voor je eigen hond.
je kan er niks aan doen, wachten tot de ellendeling een keer een kind grijpt en een spuitje moet. (en de eigenaar neemt dan weer een nieuwe herder, staff, ridge of rottweilert...zucht..)
Hier ook een gecastreerde Jack Russell. Niet omdat hij agressief was of op alles en iedereen dook, want dat deed hij niet, maar omdat z'n ballen niet ingedaald waren (ja, zielig he , nooit echt een mannetje geweest eigenlijk, haha) en dat veel kasn geeft op ontstekingen etc.

Ook hier een positieve ervaring, hij is niet dikker geworden, heeft geen ander karakter gekregen en qua uiterlijk ook nog steeds hetzelfde, want er hing toch al niks....
Happiness is nothing more than good health and a bad memory - Albert Schweitzer.
Hier in Frankrijk hadden we laatst een verhaal in de krant van een vrouw die alleen met haar 4 Rottweilers in een flatje woonde.

Die werd dus teruggevonden op een gegeven moment, aangevallen en opgevroten door haar eigen honden.

De buren zeiden al dat ze haar Rottweilers niet erg onder controle leek te hebben....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven