Hoe geef ik aan dat dochter(4) niet met vriendje wil spelen?

19-01-2009 15:21 18 berichten
Snaak gaat naar de basisschool, heerlijk! Maakt er al veel vriendjes en vriendinnetjes, en heeft het enorm naar der zin. Alleen.... het 'vriendje' van de psz gaat ook naar de basisschool, ze zitten weer bij elkaar in de klas. Vriendje is helemaal idolaat van Snaak, wil altijd naast haar zitten etc, en Snaak vind het maar niks. Vriendje is hardhandig, vervelend en gewoon niet leuk. Op de psz toch maar eens een speelafspraakje gemaakt, en Snaak vond het niet leuk. Vriendje bleef aan haar trekken als ze iets niet wilde, en slaan etc. Nu vertelde vriendje zn moeder dat ze eens met hem langs de ha wil, want ze vermoed dat hij iets van adhd heeft, en dat het zo sneu voor hem is dat niemand met hem wil spelen.

En nu voel je hem al aankomen, om de zoveel dagen vraagt ze wanneer Snaak weer eens komt, en Snaak wil niet. Niet omdat ik het een vervelend jong vind want dat laat ik (hoop ik) niet merken, maar ze wil gewoon niet, ze vind hem niet leuk. Hoe breng ik dit nu tactisch naar vriendjes mama toe? Ik begrijp dat het voor haar een teleurstelling is als er weer iemand niet met haar zoontje wil spelen, maar ik kan Snaak toch ook niet dwingen..

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

( Snaak heeft nog enkele keren op een vrijdagochtend tijdens ouderkind ochtend van de buurt met hem gespeeld, samen met allemaal andere kinderen, en hij blijft haar maar opzoeken, en dingen doen die zij niet wil. Normaal gesproken is Snaak echt niet op haar mondje gevallen, weet precies wat ze wel en niet wil, maar op zo'n moment laat ze zich aan haar arm over de vloer trekken naar een speelhuisje, waar ze absoluut niet heen wil, maar dit niet durft te zeggen..)
Alle reacties Link kopieren
Gewoon tegen die moeder zeggen en tegen het bij de juf aankaarten dat zij het ook in de gaten houdt.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Als jouw kind het andere kind om bepaalde redenen niet leuk vindt en niet met hem wil spelen, dan dat ook gewoon tegen de moeder zeggen en voorbeelden geven van waar je merkt dat Snaak het echt niet fijn vindt in zijn gedrag.

Hopelijk heeft de moeder er iets aan en kan bij het zoeken naar hulp dat ook aangeven zodat men kan kijken of ze daar iets bij kunnen doen.

Je kind altijd maar met tegenzin met iemand laten spelen waar ze zich heel onprettig bij voelt, zou ik niet doen.
De juiste communicatie voor dit soort dingen is volgens mij:

Constateren: ik merk..., ik zie...., ik hoor... (niet: ik vind... want dat geeft ruimte voor discussie).

Vertellen wat dat met je doet : ik voel me..., het stoort me... etc.

Check: Herken je dat? Kun je dat begrijpen? etc.

Eindigen met iets positiefs: (iets dat je wel kunt/wil doen) haar steunen ofzo.

Dus duidelijk vertellen wat je wilt op een manier die discussies geen ruimte geeft. Altijd positief eindigen.

Uiteindelijk is de boodschap voor haar natuurlijk een beetje zuur, maar ja, ik zou niet ten nadele van mijn dochter een volwassen vrouw daartegen beschermen.
Eens met Vlinder, en ik zou daarbij ook benoemen dat je het heel vervelend vindt omdat het lastig moet zijn om zoiets te horen (als je dat bij moeder merkt, want misschien boeit het haar helemaal niet zoveel).
Toch gewoon aangeven dat Snaak niet wil. Eerlijk zijn. Ze heeft zelf ook al aangegeven dat ze weet dat veel kindjes niet met hem willen spelen en dat ze zijn gedrag nader wil laten bekijken. Dus de verbazing zal niet groot zijn. Ik zou wel even ruimte maken voor die moeder, zodat ze haar teleurstellingen verdriet over hoe het gaat even kan delen. Een hart onder de riem kun je natuurlijk wel geven, zolang het niet ten koste van je eigen dochter gaat.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Jij bent er niet verantwoordelijk voor of die andere moeder wel of niet teleurgesteld is. Misschien wordt het wat makkelijker als je je dat realiseert. En verder, het is niet jouw persoonlijke boodschap richting haar, Snaak wil niet met haar kindje spelen, jij zegt niet dat jij haar stom vindt.

Tuurlijk is het lullig voor haar, maar nogmaals jij kunt er niets aan doen en in mijn ogen staat het belang van jouw kind boven haar al dan niet teleurgesteld zijn. Neemt verder niet weg dat je het natuurlijk niet botweg hoeft te brengen: Nee joh, stop nou eens met vragen, Snaak wil niet met jouw kind spelen. Daar zijn tactischere manieren voor, als je maar wel duidelijk blijft en geen opening laat voor een volgende keer.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Als ik die andere moeder was, had ik liever gehad dat je me eerlijk zei dat ze niet wilde, dan dat je afspreekt tegen de zin van het kind in. Tevens zou je kunnen vertellen dat Snaak het gevoel heeft niet haar eigen ding te kunnen doen bij hem in de buurt. Zo krijgt zij misschien ook een beter beeld van de interactie van haar zoon met andere kinderen. Gewoon zeggen dat je het heel vervelend vindt maar dat je niet je kind gaat dwingen te spelen met een ander kind waar ze zelf liever niet wil. Lijkt me heel begrijpelijk.

Beter nu duidelijk zijn dan zo aan blijven modderen, voor je het weet wil ze elke week afspreken.
Ik zou juist zeggen dat jij niet wilt, als je Snaak haar gevoelens gaat proberen te verwoorden dan geeft dan namelijk ruimte voor discussie.

Eowynn heeft ook een goed punt. Benoem het feit dat het voor haar niet leuk is.

Zoiets:

Ik merk dat Snaak zich niet op haar gemak voelt tijdens het spelen met X.

Ik vind dat vervelend, begrijp je? Ook voor jullie.

Ik wil daarom voorlopig geen speelafspraakjes tussen Snaak en X. Maar ze kunnen natuurlijk wel gewoon bij elkaar in de klas met elkaar blijven spelen.

Zoiets?
hoe zou jijzelf willen dat mensen dit tegen jouw zeggen als een kindje niet met snaak wilt spelen..

hou het bij jezelf.. dat je aan snaak merkt dat ze het niet leuk vindt.. daar kwets je verder niemand mee..

het belang van je eigen kind gaat toch voor alles?
Gelijk bij die moeder aangeven op een vriendelijke en respectvolle manier (=niet haar kind afkammen)

En de enige reden waarom je dit MOET doen is omdat jou dochter aan jou aangeeft het niet te willen maar het niet durft te zeggen. Je moet haar helpen. Laten zien hoe je dat oplost. Ook de juffrouw inlichten. Als je je dochter steeds in deze situaties laat komen dan doet dat slechte dingen met haar zelfvertrouwen en met haar vertrouwen naar jou toe.

Dit lijkt misschien iets kleins maar zij zit de komende jaren bij dat jongentje in de klas en dit soort dingen kunnen heel ver gaan.

succes
Gewoon aangeven dat je een speelafspraakje plant als Snaak dat wil met het kindje waar Snaak mee af wil spreken. Kan me voorstellen dat het niet leuk voor jou en Snaak is, want zo zit je tijdens zo'n afspraakje ook niet lekker. Je hoeft ook niet te zeggen dat er never nooit een speelafspraakje komt, maar dat Snaak dat geduw niet begrijpt en dat ze nu te ver uit elkaar liggen.

Maar heeft die moeder dan zelf helemaal niets door? Jij noemt duwen en trekken en gesleep aan een arm; ik vind dat best heftig. Ik heb een zoontje wat soms best wild kan spelen en ik probeer juist dingen te voorkomen. Ik wil niet dat hij andere kindjes pijn doet. Gelukkig is hij nu wat rustiger geworden. Ik merkte wel dat hij het op de psz heel goed kan vinden met een jongetje dat nog wilder is. Mijn zoon geeft hem namelijk gewoon een duw terug, en nu is dat jongetje een beetje rustiger geworden omdat hij weet dat iemand ook terug kan duwen. De leidsters reageerden daar dan ook heel goed op: "Tja, jij duwt hem ook. Dat is niet leuk."

En "vermoeden van adhd" door de moeder... laat haar er dan wat mee doen. Het onderzoeken of misschien ondersteuning vragen bij het consultatiebureau. Dan kan ze ook leren hoe ze er mee om moet gaan.
Ik ben moeder van zo'n kind waar niemand mee wil spelen, mede omdat hij erg dwingend is en dat nogal fysiek aanpakt.

En ja, het is niet leuk om te horen als niemand met je kind wil spelen, maar als het goed is zie je als ouder ook wel dat je kind 'moeilijk' is.

Ik heb liever dat mensen het gewoon tegen me zeggen dan dat mijn zoon steeds opnieuw hoopt op een afspraakje.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Maar Solomio; geloof jij dat je kind adhd of een andere gedragsstoornis heeft? Of is hij gewoon wat ruwer? Zijn er geen andere kinderen in de klas die hem aan kunnen?
Ik denk dat je beter eerlijk tegen die moeder kunt zijn over de reden waarom je kind niet meer met 'm wil spelen. Dan kunnen de ouders hem aanpakken. Als ze niet weten dat ie z'n klasgenoten treitert dan doen ze er ook niks aan.
Jullie hebben gelijk, "gewoon" zeggen is het beste. Pest is alleen dat ik niet zo goed ben in zulke gesprekjes, vind het sneu voor de moeder. Kan me zo voorstellen dat het mij iig zou raken als niemand met Snaak zou willen spelen.

Moeder heeft wel iets door hoor, als vriendje te ruw is moet ie wel sorry zeggen. Nu wil het geval dat Snaak ook niet altijd een lieverdje is, die laat zich normaalgesproken de kaas niet van het brood eten, maar voor dit ventje lijkt ze gewoon bang.

En aan de andere kant heeft moeder weer niks door, belt gerust om het weekend op om te vragen of we meegaan naar een treintjesmuseum, of dat we op vriendjes verjaardag komen, op een zondag. Nu kon ik er beide keren 'onderuit' doordat Snaak die weekenden niet thuis was, ze was bij papa. En ik heb aangegeven dat de weekenden lekker voor onszelf zijn, en dat we die samen besteden, desnoods met familie, maar geen speelafspraken plannen.

Nu alleen nog het juiste moment vinden om het even aan te geven, meestal vraagt ze het in het bijzijn van andere moeders, en dan vind ik het helemaal sneu om het af te wijzen, zucht...
quote:LouiseP schreef op 19 januari 2009 @ 17:04:

Maar Solomio; geloof jij dat je kind adhd of een andere gedragsstoornis heeft? Of is hij gewoon wat ruwer? Zijn er geen andere kinderen in de klas die hem aan kunnen?Zwaar offtopic tuuk: de meningen zijn verdeeld over of mijn zoon een stoornis heeft of niet. Hij wordt momenteel onderzocht en tegelijk behandeld.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Nou, pffffff.

Maak ik me helemaal druk, over wat ik moet zeggen ed, vraagt de moeder het niet meer, haha.

Snaak heeft inmiddels wel al andere speelafspraakjes gemaakt, en met haar afgesproken dat ze dat met de kindjes zelf af moet spreken, of ze het zelf willen, en dan aan de mama's vragen of het mag.

Nu wel al goeie tips gehad voor het geval moeder van 'vriendje' het alsnog vraagt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven