Gezondheid alle pijlers

hyrax

11-02-2017 15:10 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Maandag krijgt mijn jongste dochter een hyrax, een spin-beugel. Ik heb me ingelezen op internet, en zie dat het vaak erg pijnlijk is, daarnaast de eerste dagen/weken moeite met slikken en eten. Ik heb al veel zacht/vloeibaar eten in huis gehaald als yoghurt, appelmoes, knakworstjes (met zachte bolletjes), dat soort dingen. Paracetamol in huis gehaald... Wat kan ik verder voor haar doen om het wat makkelijker te maken?

ik probeer naar haar te doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is, alleen het eten wordt aangepast zo lang nodig. maar eerlijk gezegd zie ik er zelf ook enorm tegen op, twee weken lang die beugel aandraaien om haar kaak breder te maken
The past may be in tatters
But today is all that matters
Ik heb ook zo'n soort ding gehad en idd hielp paracetamol.

Qua eten: spaghetti met fijngehakte spinazie ging er op dag 1 vaak goed in.

Andijvie slierten bleven hangen achter de beugel dat was écht niet fijn. Havermout enzo gaat prima...let op voldoende inname van vezels ivm verstopping.

Mijn spraak veranderde...de 'th' uitspreken lukte niet waardoor ik met Engels opeens onvoldoende scoorde met mondeling...met name in de avond deed mijn tong zeer, die werd dik van de ijzeren balkjes in mijn mond. Kauwgom -beetje stevige zoals sportlife-wilde nog weleens helpen in de avond bij de zere plekken in mijn mond. Gebruikte ik als een soort was..
Is dat zo'n spin tegen je gehemelte aan?

Ik had zelf alleen een slotjes beugel ma a r een vriendinnetje had wel zo'n spin. Het was even wennen maar daarna hadden we de grootste lol want je kon er snoepjes tegenaan plakken.

Verder was heel warm eten ook niet fijn (soep bv) want dan werd dat ding ook warm.

Je zou ook haar favoriete gerecht in huis kunnen halen. Dan heeft ze iets om naar toe te leven.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Vleeswaren zoals ham of kipfilet ging prima hoor. Maar karbonade bijv niet. Dat deed echt zeer. En rauwe wortels was ook niet fijn....

Appels at ik in kleine schijfjes. Gewoon een mesje gebruiken.
Jeetje, nooit over nagedacht.

Mijn zoon kreeg hem, eerste 2 dagen paracetamol en al die tijd gewoon gegeten.

Aandraaien is echt een eitje en voelen ze niets van.
Ouders zien vaak op tegen het aandraaien van de hyrax maar uiteindelijk valt het reuze mee!

Het is per kind een beetje verschillend hoeveel pijn ze ervan hebben maar meestal voelen de kinderen erg weinig van het aandraaien omdat ze nog in de groei zijn! Ook zijn het niet de tanden en kiezen die pijn doen maar het is meer een druk onder haar ogen die ze zal voelen. Wij adviseren als het kind er veel last van heeft een paracetamol te nemen een half uur voor het draaien. Verder niet draaien net voor het eten of net voor het naar bed gaan. Zorg dat daar even wat tijd tussen zit zodat de druk weer wat af kan nemen.

Verder valt eten meestal wel mee. Eigenlijk kunnen ze alles eten alleen raden wij aan om slierterig eten goed fijn te snijden...zoals bijvoorbeeld spaghetti of andijvie, dit draait snel om de beugel heen.

Succes maar reken er maar op dat het reuze meevalt!
dank voor jullie berichtjes en tips. Ik hoop ook dat het mee gaat vallen, de berichten op internet zijn erg wisselend. Paracetamol dus klaar leggen. wat eten betreft heb ik voor de eerste dag een ovenschotel met oa aardappelpuree en geruld gehakt gepland. tweede dag lasagne, wat een van haar lievelingsgerechten is.

Missrose, werk jij bij een orthodontist omdat je schrijft 'wij adviseren'? dochter is bijna 13, op het randje dat ze de spin nog gebruiken volgens onze ortho. ik hoop daarom dat het aandraaien bij haar ook weinig pijn zal doen. ze hoeft 'maar' twee weken aan te draaien, daarna is het 6 maanden fixeren.
Gruffalo, klopt ik werk bij de orthodontist. 13 is idd al wel wat ouder om met deze beugel te beginnen maar meiden zitten dan juist vaak in de groei. Hoop voor je dat het meevalt t blijft natuurlijk per persoon verschillend hoe ze erop reageren.
Hoe gaat het gruffalo?
lief dat je het vraagt

het was gister een drama. ze kon niet slikken, eten, praten enzovoort. het deed haar heel erg pijn en soms raakte ze door het moeilijk slikken in paniek en flink overstuur. maar ja het ding zit vast in haar mond dus ze kon hem niet even uit doen.

vandaag is ze naar school gegaan maar de laatste uren is ze naar huis gegaan omdat ze veel pijn had. pijnstillers lijken niet veel te helpen.

dus nee, het is nog niet echt een succes. maar we gaan stug door. ze heeft hem vanavond zelf aangedraaid dat vond ik een goede stap! en je ziet nu al verschil bij haar voortanden. het zal nog wel even duren voor ze er echt aan gewend is. moeilijk om dit zo te zien en niet veel te kunnen doen om te helpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven