Gezondheid alle pijlers

Probleem met afvallen

11-02-2017 21:43 41 berichten
Ik wil heel graag tien kilo afvallen alleen door mijn angst om flauw te vallen lukt het me totaal niet.

Zodra ik me ook maar een beetje leeg voel van binnen of hongergevoel krijg komt bij mij de angst om flauw te vallen direct.

Vroeger is dat een paar keer gebeurd toen ik wel erg op m'n eten lette. Maar toen had ik nog geen kind en sinds ik dat wel heb ben ik dus echt extreem bang dat ik flauw val omdat ik de verantwoordelijkheid heb voor hem ook en daardoor eet ik dus zeg maar echt de hele dag door en voornamelijk koolhydraten dus omdat ik weet dat die zorgen voor een hoge bloedsuiker en ik niet flauw kan vallen.

Koolhydraatarm dieet geprobeerd maar na drie dagen begon ik weer zo te trillen dat ik t niet meer vol hield.

Welk dieet zou bij mij wel helpen of bestaat er iets dat je kunt eten dat niet dik maakt en toch flauwvallen voorkomt?

Wil nu echt van die kilo's af want voel mezelf echt niet goed zo.
Gewoon gezonde keuzes maken en zoetigheid laten staan. Dus fruit, rauwkost, noten etc.
Alle reacties Link kopieren
Weight watchers al geprobeerd? Hier leer je een gezond eetpatroon zonder honger te krijgen.
Geen dieet, gewoon normaal eten.
Hulp zoeken tegen de irreële en ongezonde angst om flauw te vallen.
"Whatever happened back there is being managed and kicked right up into its own ass one way or another, I know that."
Hoe meer je aan eten denkt des te meer je maag gaat knorren. Die bereidt zich voor.

Maar je moet maar kijken wat je het belangrijkst vindt. Flauwvallen, mocht dat daadwerkelijk gebeuren, is niet je einde. Misschien moet je gewoon maar gaan flauwvallen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Flauwvallen komt niet door een laag bloedsuiker.
Ik denk dat je niet zo snel flauw valt. Ik ben ook wel eens flauwgevallen in mijn leven maar nooit omdat ik te weinig heb gegeten. Mocht je wel flauwvallen, hoe erg is dat dan? Je kunt altijd even gaan zitten als je je heel erg slap voelt.

Is het misschien een idee voor jou om stapsgewijs je dieet aan te passen? Dus dat je eerst overstapt op bijvoorbeeld een goed, stevig ontbijt. Dan afstapt van de frisdranken (ik zeg maar wat). Dan overstapt op een gezond tussendoortje voor de ochtend. Vervolgens stopt met suiker in te thee/koffie, enzovoorts. Kleine stapjes en pas de volgende zetten als je het gevoel hebt dat je gedrag blijvend veranderd is.
quote:Magneet schreef op 11 februari 2017 @ 21:52:

Hulp zoeken tegen de irreële en ongezonde angst om flauw te vallen.Dit.
quote:MN-- schreef op 11 februari 2017 @ 21:48:

Gewoon gezonde keuzes maken en zoetigheid laten staan. Dus fruit, rauwkost, noten etc.Dit! En voornamelijk plantaardig en hele producten eten. Dus geen fabrieksvoer. Dan kun je eten wat je wilt en val je nog af ook!
Idd je hoeft geen honger te leiden om af te vallen. Gewoon gezond eten: veel fruit, groentes en de rest erbij.

Ga anders eens een dag proberen met een volwassene erbij. De angst voor het flauwvallen is irreëel. A. Je valt niet zomaar flauw als je gezond eet. B. En wat dan nog? Je voelt het aankomen en dan ga je zitten met je hoofd omlaag.

Ik snap wel als je bang wordt van het gevoel dat je hebt als je bijna flauwvalt: zweten, licht in he hoofd. ... prettig is het niet nee. Maar erg? Of ongezond? Of gevaarlijk? Of oncontroleerbaar? Nee.

Ga eens naar de huisarts en laat je uitleggen wat er medisch gezien gebeurt als je flauwvalt. Het is echt niet zo erg als je denkt.
Jaren geleden ben ik veel aangekomen omdat ik bang was om flauw te vallen wanneer ik te weinig at. Als ik me ook maar even slap voelde nam ik meteen weer wat te eten.

Langzaam heb ik mijn eetpatroon omgegooid en ben ik meer gaan bewegen. Ben toen 10 kilo afgevallen in ongeveer een jaar.

Stap voor stap veranderingen maken in je eetpatroon. Sterkte met de angst, ik weet hoe naar het is.
quote:monroe1988 schreef op 11 februari 2017 @ 22:54:

Jaren geleden ben ik veel aangekomen omdat ik bang was om flauw te vallen wanneer ik te weinig at. Als ik me ook maar even slap voelde nam ik meteen weer wat te eten.

Langzaam heb ik mijn eetpatroon omgegooid en ben ik meer gaan bewegen. Ben toen 10 kilo afgevallen in ongeveer een jaar.

Stap voor stap veranderingen maken in je eetpatroon. Sterkte met de angst, ik weet hoe naar het is. Ja dan heb je dus precies hetzelfde dan ik gehad. Ben er ook 10 kilo van aangekomen. Maar hoe ben je dan van die angst afgekomen want met omgooien van je eetpatroon krijg je toch constant dat draaierige gevoel lijkt me. En dan pak ik idd ook weer direct een koekje of een warme chocomel of een boterham met kaas etc..
quote:boomklever schreef op 11 februari 2017 @ 22:04:

Flauwvallen komt niet door een laag bloedsuiker.

Oh waardoor komt het dan wel volgens jou?

Heb trouwens ook chronisch een lage bloeddruk dus in combi met lage bloedsuiker val ik dan wel flauw. Zou niet weten waardoor anders..
quote:misstwix schreef op 12 februari 2017 @ 10:02:

[...]

Ja dan heb je dus precies hetzelfde dan ik gehad. Ben er ook 10 kilo van aangekomen. Maar hoe ben je dan van die angst afgekomen want met omgooien van je eetpatroon krijg je toch constant dat draaierige gevoel lijkt me. En dan pak ik idd ook weer direct een koekje of een warme chocomel of een boterham met kaas etc..Waarom kies je dan voor een koekje of warme chocomel in plaats van een gezonder alternatief zoals een appel en kopje bouillon?
quote:misstwix schreef op 12 februari 2017 @ 10:12:

[...]

Oh waardoor komt het dan wel volgens jou?

Heb trouwens ook chronisch een lage bloeddruk dus in combi met lage bloedsuiker val ik dan wel flauw. Zou niet weten waardoor anders..

Je schrijft zelf al dat dit vroeger is gebeurd. Niet nu dus. Het zit in je hoofd.

Ik heb een hele lage bloeddruk en een hele lage hartslag, beiden als in extreem laag. En ik ben in mijn leven slechts 1x flauw gevallen (bijna 30 jaar geleden, toen ik als jonge tiener op school een filmpje van een operatie moest kijken).

Ik ben momenteel aan het afvallen en dat geeft echt geen enkel probleem. Download de MyFitnessPal-App op je telefoon, en houd bij wat je zoal eet per dag. Je hebt zo'n 1000 calorieën per dag nodig om niet flauw te vallen, maar je krijgt dan nog niet voldoende gezonde voedingsstoffen binnen. Als je verantwoord af wil vallen, eet dan zo tussen de 1600-1700 calorieën per dag.

Als jij zoveel suiker en koolhydraten eet dat je er 10 kilo van bent aangekomen, dan zul je zien dat jij daar ver overheen gaat. De app vertelt je precies welke stoffen je teveel of te weinig binnen krijgt, en aan het eind van de dag vertelt hij je ook precies wat het effect van jouw eetpatroon zal zijn op jouw gewicht over een 5 weken. Het helpt je dus om meer inzicht te krijgen in jouw voedingspatroon en het leert je ook om verstandigere keuzes te maken, en vooral welke keuzes je dan moet maken.

[...]

En dan pak ik idd ook weer direct een koekje of een warme chocomel of een boterham met kaas etc..Schrap suikers en minder met koolhydraten. Suikers en andere koolhydraten zorgen voor snelle stijgingen en dalingen in je bloedsuikerspiegel waardoor je je slap en flauw gaat voelen. Heeft niks met echte honger of echt flauwvallen te maken, maar je lichaam (en geest) ervaart dat wel zo. Kies voor volle producten (volle melk, volle yoghurt, roomboter), meer vetten en eiwitten, neem tussendoor een handje ongebrande en ongezouten noten.

[...]

Ja dan heb je dus precies hetzelfde dan ik gehad. Ben er ook 10 kilo van aangekomen. Maar hoe ben je dan van die angst afgekomen want met omgooien van je eetpatroon krijg je toch constant dat draaierige gevoel lijkt me. En dan pak ik idd ook weer direct een koekje of een warme chocomel of een boterham met kaas etc..

Echt kleine stapjes nemen en dan kom je erachter dat het draaierig worden wel meevalt. Ik at 8 of 9 boterhammen per dag, veel te veel voor mij natuurlijk. Ik deed steeds een halve boterham minder. Elke keer dat ik merkte dat het goed ging, at ik weer een halve minder.

Ook koos ik tussendoor voor gezondere alternatieven zoals fruit, groente, noten of wat kwark. Ik zorgde ervoor dat ik altijd een rolletje druivensuiker in mijn tas had voor het geval ik draaierig werd. Dit gebeurde eigenlijk nooit, maar zo was ik "voorbereid". Natuurlijk had ik ook dagen dat het even niet lukte, maar er zat zeker een stijgende lijn in. Nu eet ik 5 boterhammen per dag en 2 tussendoortjes, gaat prima.
quote:MN-- schreef op 12 februari 2017 @ 10:20:

[...]

Waarom kies je dan voor een koekje of warme chocomel in plaats van een gezonder alternatief zoals een appel en kopje bouillon?Juist omdat ik denk dat ik die suikers nodig heb om me weer goed te voelen. Blijf honger houden na een appel.
quote:misstwix schreef op 12 februari 2017 @ 11:36:

[...]

Juist omdat ik denk dat ik die suikers nodig heb om me weer goed te voelen. Blijf honger houden na een appel.Je houdt "honger" omdat je door teveel suiker en koolhydraten naar meer suiker en koolhydraten blijft hunkeren. Dat werkt namelijk net als nicotine en alcohol en drugs: verslavend. Het zit in je hoofd, niet in je lijf.
quote:misstwix schreef op 12 februari 2017 @ 11:36:

[...]

Juist omdat ik denk dat ik die suikers nodig heb om me weer goed te voelen. Blijf honger houden na een appel.Appel is ook (snelle) suikers. Kies voor ongezoete volle kwark of yoghurt, een gekookt ei, een handje ongebrande ongezouten noten. Of eet gewoon even niks, dat 'hongergevoel' verdwijnt vanzelf. Drink een kop thee ipv iets te eten.
Als je problemen hebt met je bloedsuikerspiegel kan je beter uitkijken met losse koolhydraten. Wat yoghurt met fruit zal op dat gebied minder problemen geven. Door de combinatie met vet - beter geen magere yoghurt - en eiwit krijg je minder pieken in de bloedsuikerspiegel. Zelf knabbel is weleens van die speltcrackers met zaden. Geeft veel meer voldoening dan een appel uit het vuistje. Je kan eens wat opzoeken over insulineresistentie en wat je eraan kan doen. Is voornamelijk goede voeding. Voor een stabiele bloedsuikerspiegel is onder andere chroom nodig. Kan je uit je voeding halen of eventueel een supplement. Eet zelf vaak edelgistvlokken, waar onder andere zink en chroom in zitten. Biergist werkt trouwens ook. Helpt voor een stabiele bloedsuikerspiegel en dus minder trillerigheid. Het zit ook in onder andere eidooiers. Helemaal koolhydraatarm is misschien niet direct handig maar beter wel goed voor jezelf zorgen en het gaat om het goed combineren.
quote:monroe1988 schreef op 12 februari 2017 @ 11:36:

[...]

Echt kleine stapjes nemen en dan kom je erachter dat het draaierig worden wel meevalt. Ik at 8 of 9 boterhammen per dag, veel te veel voor mij natuurlijk. Ik deed steeds een halve boterham minder. Elke keer dat ik merkte dat het goed ging, at ik weer een halve minder.

Ook koos ik tussendoor voor gezondere alternatieven zoals fruit, groente, noten of wat kwark. Ik zorgde ervoor dat ik altijd een rolletje druivensuiker in mijn tas had voor het geval ik draaierig werd. Dit gebeurde eigenlijk nooit, maar zo was ik "voorbereid". Natuurlijk had ik ook dagen dat het even niet lukte, maar er zat zeker een stijgende lijn in. Nu eet ik 5 boterhammen per dag en 2 tussendoortjes, gaat prima.Ik vind dit echt goede tips, ook omdat jij hetzelfde ervaren hebt als TO! En zo kan iemand langzaam naar een goed eetpatroon.
Ja fijne tips vooral dat rolletje druivensuiker bij je houden in geval van nood:) denk dat dit me wel zal helpen omdat ik dan weet dat ik iets bij me heb mocht ik me toch slecht gaan voelen.

Heb vandaag al geprobeerd en maar vier sneetjes volkoren brood met kaas een appel en sinaasappel en twee koffies en aardbeienyoghurt (had geen naturel in huis) en zoutstengels tussendoor en avondeten volkoren penne met pastasaus. Heb nu wel weer honger maar al drie uur geleden gegeten en begin me nu pas draaierig te voelen. Denk dat ik nu twee crackers ga maken met smeerpate.
Als je gewoon thuis bent, kun je ook eens experimenteren met nu niet meer eten tot het ontbijt morgen. Gewoon om te zien wat er gebeurt. Ben je wel eens met je klachten van draaierig voelen naar de huisarts geweest om uit te sluiten dat er niks aan de hand is met je?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven