Weinig vrienden

10-02-2017 16:39 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al; ik heb weinig vrienden/vriendinnen en ik heb daar last van. Ik ben 44 heb op dit moment geen relatie en voel me regelmatig eenzaam. Afgelopen maand ben ik een leuke vriendin kwijt geraakt door een stom misverstand en dat zit me best dwars.

Ik zou graag willen horen van anderen met weinig contacten hoe zij toch een leuke invulling hebben voor hun weekenden bijvoorbeeld en niet aan zichzelf gaan twijfelen.

De topics die ik hier heb gevonden zijn al wat ouder dus daar kan ik niet op reageren. Zelf heb ik al op verschillende manieren geprobeerd contacten te leggen (via nmlk oa) en daar is ook wel een gezellig avondje uit gekomen maar vervolgens bloedden de contacten dan jammergenoeg weer dood.

Ik heb leuk werk , een leuk huis en ik sport maar mis dus gezelligheid en verbinding met iemand. Af en toe bekruipt mij wel het gevoel dat er iets mis is met me, maar eigenlijk wil ik daar niet aan en ik wil zeker niet negatief of een zeur worden want dan kom ik helemaal niet verder. Iemand die dit herkent?
quote:mab schreef op 10 februari 2017 @ 20:51:

[...]

Ik zou dit ook zo geschreven kunnen hebben. Een grote vriendengroep is ook niet mijn ding. Met sommige moeders van school heb ik een leuk contact en m'n kennissenkring wordt daardoor groter, maar om ze nu vriendinnen te noemen, nee. Ik mis het ook niet, maar misschien komt dat ook omdat ik nooit een hechte vriendinnengroep heb gehad.

Hier precies hetzelfde inderdaad

Ik praat echt met alles en iedereen (schoolplein, supermarkt etc) en dat vind ik ook leuk.

Een paar kennissen om thee mee te drinken is fijn, maar liefst zonder verplichtingen.

Ben echt heel slecht in afspreken en ben een echte huismus.

Lekker in huis keuvelen met de kindjes, heeeeeerlijk!!

Voor een echte vriendschap moet ik echt een echte klik hebben en ik vind die mensen maar zeldzaam met wie ik dat heb.

Mijn man is wel mijn beste vriend
Als dit iets is wat niet normaal is voor je vriendin, zou ik het heel serieus nemen. Wat jij er ook van vindt, voor HAAR is dit heel belangrijk. Accepteer dat en luister echt naar je vriendin, Het kan iets kleins zijn, maar voor haar is dat misschien een symbool voor een veel groter probleem. Toon interesse en begrip voor haar gevoelens, kijk wat je kan veranderen, en bied zonodig je excuses aan. Misschien kan het ook heel leerzaam voor je zijn als je hoort waar je vriendin mee zit. Dat is misschien een fout die je, onbedoeld, ook bij anderen maakt.

Goede vriendschap begint met oprechte interesse in elkaar. Als je dit bij je vriendin vindt, koester het. En zoek het ook in anderen. Verschuif de aandacht van jezelf naar een ander, dat zal al veel uitmaken.

Ik ben even oud als jij maar heb veel vrienden en sociale contacten, ook al ben ik niet zo'n extravert persoon. Maar ik geef wel veel om andere mensen en doe mijn best voor de mensen die dat waard zijn. Het kan soms even duren voor je de vruchten plukt van een nieuwe vriendschap, maar blijf investeren in echt goede mensen, en je zal op den duur veel terug krijgen.
Alice dat gaat niet altijd op, ik heb zelf ook veel tijd geïnvesteerd in zogenaamde ''vrienden'' als ze dan uiteindelijk niks voor jou over hebben of alleen aan zichzelf denken, is dat best een domper.
Een kaartje schrijven lijkt me wat persoonlijker dan een sms of app in die situatie. Een kaartje kan ze weggooien of ergens bewaren. Een mooi, passend plaatje spreekt ook meer aan dan een paar woorden op je mobiel.

Er zijn wel allerlei organisaties voor alleenstaanden die dingen organiseren. Het gaat vooral om de contacten. Vaak wel in je achterhoofd dat je hoopt iemand te ontmoeten. Of je moet gewoon durven om in je eentje ergens naartoe te gaan, zoals bijvoorbeeld een dansavond.

Ik vind het zelf wel best zonder vriendinnen. En wat zijn vriendinnen? Soms spreek ik een oude buurvrouw van me, dan wip ik daar even aan. Is een warm contact. We bellen niet, doen geen dingen samen maar ik vind het zo prima.

Ik ga er veel op uit, gewoon een eindje fietsen, bakkie thee drinken. Voel me dan niet alleen. Soms een praatje, kan overal gebeuren. Kwam een keer een andere, voormalige buuf tegen. Samen wat gedronken en daarna ieders ons weegs. Of ik had een keer 2 kaarten gewonnen voor een concert maar ik had niemand om mee te nemen. Ter plekke iemand gevonden die ook alleen was. Zij voordelig uit.

Gewoon leuk, van die ontmoetingen.

Een strandwandeling maak ik graag in m'n eentje, dan kan ik m'n hoofd leegmaken.

Verder heb ik 1x per 2 weken een cursus in het weekend, om mezelf te ontwikkelen en dan spreek je ook - gelijkgestemde - mensen.

Dingen doen voor een ander, in het klein of in het groot kan ook voldoening geven en mogelijkheden tot contact. Het hoeft niet eens vrijwilligerswerk te zijn maar gewoon een klein gebaar. Zo zag ik twee mooie meiden foto's van elkaar maken op een perron en bood ik even aan een foto van hen twee te maken.

Ben sowieso wel voorzichtig geworden met contacten. Omdat ik aan het opkrabbelen ben uit moeilijke tijden gaan mensen gauw betuttelen. Zo kende ik een vrouw maar die deed uit de hoogte, betuttelend, en dat contact heb ik maar afgebroken.
Ik herken het. Ik ben de paar mensen die ik als vriend beschouwde kwijtgeraakt. Ook ik heb geen relatie, wel wat collega's waar ik privé mee om ga maar ik mis iemand om tegen aan te kleppen en die tegen mij aan klept.

Ik doe veel dingen alleen. Concerten, sportwedstrijden.. En an sich vind ik dat geen probleem, ik heb altijd wel aanspraak dan. Maar als ik ergens mee zit, kan ik nergens terecht en dat voelt soms behoorlijk eenzaam. Tegelijkertijd weet ik dat het ook aan mij ligt, ik heb een paar keer flink m'n neus gestoten en ik ben erg voorzichtig geworden in zowel relaties als vriendschappen.
Bedankt voor de reacties. Het helpt mij om te lezen dat jullie alleen dingen ondernemen en je daar ook oké bij voelt.

Als ik om me heen kijk en op social media is het net of iedereen veel contacten heeft en dat er iets mis met je is als je dat niet hebt.

Voor mijzelf denk ik dat ik terughoudend overkom ook al zit het anders in mijn hoofd. Eerdere ervaringen hebben mij ook voorzichtig gemaakt.
quote:Evda2016 schreef op 11 februari 2017 @ 07:09:

Alice dat gaat niet altijd op, ik heb zelf ook veel tijd geïnvesteerd in zogenaamde ''vrienden'' als ze dan uiteindelijk niks voor jou over hebben of alleen aan zichzelf denken, is dat best een domper.

Dat is helemaal waar, soms is het beter om vriendschappen te beëindigen met mensen die helemaal geen echte vrienden zijn. Maar Francoise gaf aan dat dit geen normaal gedrag was van haar vriendin, en dan vraag ik me af of er niet toch iets mis is gegaan bij Francoise zelf. Hoeft niet, maar een vriendschap afkappen kan altijd nog. En als je ruzie krijgt met je laatste vriendin, zit er misschien toch iets niet goed bij hoe je zelf met vriendschappen omgaat.

Ik reageer ook omdat ik vaak dit soort verhalen hoor/lees van mensen die gekwetst zijn, eenzaam zijn, maar de oorzaak altijd bij de slechte vrienden leggen. Ik heb ook vriendschappen moeten beëindigen en mensen uit mijn leven geband die niet goed voor me waren. Maar ik ben extra gaan investeren in de mensen die dat wel waren, en op den duur levert dat veel op.
Jeetje zeg wat een eenzaamheid. Zoveel social media en zoveel mensen die niet eens meer een echte vriendschapsband hebben. Er is echt iets goed mis met onze samenleving.

Hoop dat het nog goed komt met je vriendschap, en sowieso een goed idee om nieuwe kennissen op te doen. Nmlk is een idee, misschien kun je ook een sport of nieuwe hobby oppakken? Hier wat sympathie van een random stranger on the internet in ieder geval.
kennis is knowledge
fellas.nl
1. leg het bij met je vriendin, ook al zat ze volgens jou fout en doet ze idioot, mensen doen nu eenmaal domme dingen maar daar moet je hen niet levenslang op afrekenen, krijg je enkel spijt van jaren later

2. plaats een advertentie in een magazine zoals Libelle

3. doe een workshop in het weekend, daar kan je nieuwe mensen leren kennen

Heb via een talencursus een vriendin van me leren kennen waarmee ik nu op reis ga
1. leg het bij met je vriendin, ook al zat ze volgens jou fout en doet ze idioot, mensen doen nu eenmaal domme dingen maar daar moet je hen niet levenslang op afrekenen, krijg je enkel spijt van jaren later

2. plaats een advertentie in een magazine zoals Libelle

3. doe een workshop in het weekend, daar kan je nieuwe mensen leren kennen

Heb via een talencursus een vriendin van me leren kennen waarmee ik nu op reis ga

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven