Stoffen lapje over jampot
maandag 13 februari 2017 om 16:02
Ik zit net een boterham met jam te eten en nou vraag ik me af; waarom zit er op jampotjes (meestal potjes van de boer of biologisch) een lampje stof met een elastiekje erom?
Waar zou dit vandaan komen, misschien iets van vroeger nog?
Ik weet niet hoe het heet, dus ik kom met google niet verder dan 'overlapje'
Super bedankt alvast!
Waar zou dit vandaan komen, misschien iets van vroeger nog?
Ik weet niet hoe het heet, dus ik kom met google niet verder dan 'overlapje'
Super bedankt alvast!
maandag 13 februari 2017 om 16:07
Het is puur ter decoractie vanuit vroeger. Geeft een gevoel van 'weleer'. Destijd echter gebruikte men hem omdat een deksel met een lapje open maken makkelijk was. Je had meer 'grip' op de glade deksel tijdens het open draaien. Maar het lapje had destijds ook een 'kunstof' onderkantje (vandaar de grip). Nu is het gewoon voor de sier. Om het meer 'ambachtelijk' eruit te laten zien.
maandag 13 februari 2017 om 16:08
Wat ik me voor kan stellen is dat het er destijds ooit omgedaan is om de rand van de potten schoon te houden. Jam is ooit bedacht om vruchten in te kunnen maken en op te slaan voor langere tijd. Als je zo'n weckpot langere tijd in een kelder of schuur opslaat kan er vuil op de rand komen die in de jam kan komen als je de pot opent. Met zo'n lapje kan je dat voorkomen.
Of dat het is weet ik niet, maar ik vind het niet onlogisch klinken
Of dat het is weet ik niet, maar ik vind het niet onlogisch klinken
maandag 13 februari 2017 om 16:19
Bedankt voor de reacties!
Hier nog iemand die het zich af vroeg en daar wordt oa ook het tegenhouden van vuil en ter decoratie als reacties gegeven.
https://www.startpagina.n ... doekjes-deksels-jampotjes
Hier nog iemand die het zich af vroeg en daar wordt oa ook het tegenhouden van vuil en ter decoratie als reacties gegeven.
https://www.startpagina.n ... doekjes-deksels-jampotjes
maandag 13 februari 2017 om 16:29
quote:Orangetree schreef op 13 februari 2017 @ 16:07:
Het is puur ter decoractie vanuit vroeger. Geeft een gevoel van 'weleer'. Destijd echter gebruikte men hem omdat een deksel met een lapje open maken makkelijk was. Je had meer 'grip' op de glade deksel tijdens het open draaien. Maar het lapje had destijds ook een 'kunstof' onderkantje (vandaar de grip). Nu is het gewoon voor de sier. Om het meer 'ambachtelijk' eruit te laten zien.Vroeger gebruikte men weckpotten en geen schroefdeksels volgens mij .
Het is puur ter decoractie vanuit vroeger. Geeft een gevoel van 'weleer'. Destijd echter gebruikte men hem omdat een deksel met een lapje open maken makkelijk was. Je had meer 'grip' op de glade deksel tijdens het open draaien. Maar het lapje had destijds ook een 'kunstof' onderkantje (vandaar de grip). Nu is het gewoon voor de sier. Om het meer 'ambachtelijk' eruit te laten zien.Vroeger gebruikte men weckpotten en geen schroefdeksels volgens mij .
maandag 13 februari 2017 om 16:30
Bij het zelf masken van jam gebruikt men ook wel een cellofaan lapje/doekje over de opening van de pot met een elastiekje, voordat men de deksel er opdraait. Om de boel luchtdicht te houden.
Ik denk dat het hier puur ter decoratie is om het toch een 'authentieke' uitstraling te geven.
Ik denk dat het hier puur ter decoratie is om het toch een 'authentieke' uitstraling te geven.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
maandag 13 februari 2017 om 19:02
quote:jaw schreef op 13 februari 2017 @ 16:30:
Bij het zelf masken van jam gebruikt men ook wel een cellofaan lapje/doekje over de opening van de pot met een elastiekje, voordat men de deksel er opdraait. Om de boel luchtdicht te houden.
Ik denk dat het hier puur ter decoratie is om het toch een 'authentieke' uitstraling te geven.Dat ik ook ergens gelezen iid, dat er nog iets tussen zit. Grappig wel want ik denk er verder nooit eigenlijk over na
Ik denk dat het hier puur ter decoratie is om het toch een 'authentieke' uitstraling te geven.Dat ik ook ergens gelezen iid, dat er nog iets tussen zit. Grappig wel want ik denk er verder nooit eigenlijk over na
anoniem_323767 wijzigde dit bericht op 13-02-2017 19:03
Reden: Spelfout
Reden: Spelfout
% gewijzigd