Geld & Recht alle pijlers

Wat is wijsheid

13-02-2017 19:56 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Verstand zegt het een gevoel het ander..

Vorig jaar gescheiden, woon ruim 8 maand bij mijn ouders, 2 jonge kindjes co-ouderschap.. Geen alimentatie ( wil ik ook niet ). Kan eindelijk een woning krijgen huurprijs € 636,- bruto, € 511,- netto ( huurtoeslag eraf gehaald.

Inkomen ong. € 2000,= werk full time ( incl. Huur, kgb)

Als ik dan ong. Gas/energie, water, gemeentelijkebelasting, telefoon, reiskosten (300,= kan niet lager i.v.m werk), kdv, internet/tv, zorg, wegenbelasting, zorg etc. Eraf haal hou ik ong. 350/400 euro over voor variablele lasten. Boodschappen, kleding, cadeautjes etc.

verstand zegt niet doen, je zit te dicht aan je max. Je kunt te weinig sparen, wat als huur en kgb eraf gaat mag je niet op/mee rekenen.

Gevoel, doen!! Je vrijheid terug, eigen regels, je eigen plekje etc. Je hebt een kleine buffer ( ong. 5000 na inrichten huis ). Je kunt je vakantiegeld en 13e maand sparen.

Wat zouden jullie doen ?
Extra tip; met vrijkomen van hypotheek moet je je huurtoeslag in de gaten houden daar staat een bepaald spaargeld voor met wat je mag hebben voor huurtoeslag.

Vermogen toeslagen.

https://www.belastingdien ... ermogen/maximaal-vermogen
Werk al 40 uur... Heb nog zon 12 jaar van periodieken te gaan tot dat ik aan mijn max van 2800 euro bruto zit. Heb de inkomensafhankelijke combinatiekorting niet meegerekend, omdat ik dan voor mijn gevoel te veel op toeslagen/ib moet leven.

Ik heb dus echt neiging voor kopen ( niemandin mijn familie huurt, geen ooms, tantes neven of nichten. Iedereen heeft koop en huren vinden ze maar zonde geld. Wordt heel negatief over gedaan )
Je zegt eigenlijk al dat je het niet trekt thuis. Maar als je 2 jaar wacht is het wel goedkoper. Dus ja wat wil je..
Bam!!!!
Maarja kopen gaat niet nu zeg je en bij je ouders trek je het niet en word je uitgescholden. Meer smaken zijn er niet: nu huren of blijven wn kopen.

Voordeel van huren is wel dat je ook weer makkelijk op kunt zeggen. Je moet doen waar jij gelukkig van wordt
quote:the-crown schreef op 13 februari 2017 @ 20:38:

Werk al 40 uur... Heb nog zon 12 jaar van periodieken te gaan tot dat ik aan mijn max van 2800 euro bruto zit. Heb de inkomensafhankelijke combinatiekorting niet meegerekend, omdat ik dan voor mijn gevoel te veel op toeslagen/ib moet leven.

Ik heb dus echt neiging voor kopen ( niemandin mijn familie huurt, geen ooms, tantes neven of nichten. Iedereen heeft koop en huren vinden ze maar zonde geld. Wordt heel negatief over gedaan )Het gaat niet om andere he, maar om hoe je nu woont.
Als het een 1 gezinswoning met tuintje was geweest had ik niet getwijfeld. Maar flat binnenstad, 2 hoog jonge kinderen geen lift.

Rest schuld op woning, neemt ex geheel voor zijn rekening.
65 euro verschil hypotheek en huur zou ik het wel geweten hebben. Huren! (geen omkijken naar onderhoud) Maar je zal echt iets ergens nog moeten gaan bezuinigen! Of kijken naar overige toeslagen of je daar recht op hebt. Je kan evt ook een verzoek indienen om het spaardeel van je vakantiegeld te betalen. Dan heb je maandelijks 50 euro extra voor boodschappen. En als er ruimte in salaris evt zit dan snel dit huis aanpakken (wel al je toeslagen bij salarisverhoging weer aanpassen!!)
quote:the-crown schreef op 13 februari 2017 @ 20:42:

Als het een 1 gezinswoning met tuintje was geweest had ik niet getwijfeld. Maar flat binnenstad, 2 hoog jonge kinderen geen lift.

Rest schuld op woning, neemt ex geheel voor zijn rekening.Tja you can't always get what you want. Ik heb jaren in een huis gewoond waar ik niet wilde wonen, soit. Bij mij zou de rust en mijn kinderen voor gaan, no way dat ik mijn ouders zou laten bemoeien met de opvoeding.
Kopen is niet zoals vroeger een gegarandeerde manier om snel geld te verdienen. Met een beetje mazzel heb je na 5 jaar je kosten koper eruit als je zou verkopen. Huren is echt zoveel veiliger, en voor een alleenstaande moeder makkelijker. Als er iets stuk gaat bel je de woningbouw, en geen loodgieter die voor 200 euro langskomt.
quote:the-crown schreef op 13 februari 2017 @ 20:38:

Ik heb dus echt neiging voor kopen ( niemandin mijn familie huurt, geen ooms, tantes neven of nichten. Iedereen heeft koop en huren vinden ze maar zonde geld. Wordt heel negatief over gedaan )

T leek even of je (voor mij als huurder) dat je zo een 150 lager zou zitten met hypotheek dan met huren. Maar zag, las ik, allerlei kosten over het hoofd.

Huren bouw je niets op, maar bij elk akkefietje hoef je niet zelf de knip open te trekken.

Lek dak: woningbouw. Verwarming doet t niet: woningbouw. Boiler stuk: woningbouw.

Dat geeft best rust.

Enne als iedereen koopt in jouw familie en dat beheur jij eigenlijk ook te doen, dan kan je ze altijd jouw rekeningnummer geven voor the crown-palace.
Stel dat alles mee gaat zitten, aangifte maart direct DA aanslag ib in juni. Dan kan hypotheek in juli rond zijn. Ex heeft hoger inkomen dan ik. Ik kan de gezamelijke woning op naam krijgen maar wil woning niet ( ben toenertijd bij hem ingetrokken ).

Dan kan ik in juli kopen, en heb dan het idee doordat ik hyp. Aflos ik vermogen opbouw ( soort spaargeld ). Dat heb ik et huur niet en kopen wordt dan lastig als ik eerst huur want kan weinig sparen.

Ergste geval DA ib duurt 3 jaar.. En laat ik zo'n kans lopen...
quote:the-crown schreef op 13 februari 2017 @ 20:42:

Rest schuld op woning, neemt ex geheel voor zijn rekening.

Is het geen optie om deze woning voorbij te laten gaan en voor een ander huurhuis te gaan? 2 jonge kinderen in een flat 2 hoog zonder lift. Ik moet er niet aan denken. Maar je thuissituatie bij je ouders lijkt me ook geen gezonde situaties i.v.m. de sfeer die je omschrijft.

bedenk wel dat een koophuis ook onderhoud nodig heeft. Dus en een spaarpot voor het onderhoud en de tijd vinden om zelf te klussen i.c.m. een fulltime werkweek en 2 jonge kinderen is ook pittig.

Nu huren om in de toekomst te gaan kopen is ook een optie namelijk. Je heb een inkomen, de woningprijzen zijn laag in de regio waar je woont en ondertussen werk je dan dichter bij huis waardoor je benzinegeld bespaart. Wellicht ben je dan ook al klaar met terugbetalen van de DUO?
Stel nu he, je koopt een huis en je komt een leuke man tegen en hij heeft een leuk koophuis? Dan zal je ook je huis weer moeten verkopen. Ik zou niks aantrekken van je familie. Lekker gaan huren. Straks proberen te sparen en over een jaar of 5 gaan kijken voor koop. Succes!
Met zo'n vader ging ik zelfs voor €1000 huren. Heerlijk je eigen plekje met je eigen regeltjes.
quote:the-crown schreef op 13 februari 2017 @ 20:47:

Stel dat alles mee gaat zitten, aangifte maart direct DA aanslag ib in juni. Dan kan hypotheek in juli rond zijn. Ex heeft hoger inkomen dan ik. Ik kan de gezamelijke woning op naam krijgen maar wil woning niet ( ben toenertijd bij hem ingetrokken ).

Dan kan ik in juli kopen, en heb dan het idee doordat ik hyp. Aflos ik vermogen opbouw ( soort spaargeld ). Dat heb ik et huur niet en kopen wordt dan lastig als ik eerst huur want kan weinig sparen.

Ergste geval DA ib duurt 3 jaar.. En laat ik zo'n kans lopen...Je zit blijkbaar iets te goed bij je ouders.
Haha ouders willen niet helpen met kopen of geld schenken, dus dat lukt niet voor the crown palace was anders wel leuk geweest . Mijn ouders wonen al meer dan 30 jaar in hun woning. En qua onderhoud en lakkage hebben ze nog nooit gehad ( nog nooit qua onderhoud hier iets schokkends gebeurd. Geen nieuwe kozijnen of een nieuw dak, of iets ) en betalen nu geen hypotheek meer...
[quote]the-crown schreef op 13 februari 2017 @ 20:47:

Ergste geval DA ib duurt 3 jaar.. En laat ik zo'n kans lopen...[/quote]

Waarom zou het drie jaar kunnen duren? Is het een ondernemer die elke keer uitstel I.B. aanvraagt? Als hij gewoon in loondienst is en hij doet op tijd de aangifte heeft hij uiterlijk in juli de DA i.b.
quote:the-crown schreef op 13 februari 2017 @ 20:47:

Ergste geval DA ib duurt 3 jaar.. En laat ik zo'n kans lopen...Ik zou met de bank om de tafel of er geen andere opties zijn voor het omzetten van de hypotheek dan die definitieve aanslag. Als jij bij hem bent ingetrokken had hij die hypotheek daarvoor toch ook alleen op zijn naam, dan moet aantonen dat hij die last kan betalen ook wel op een andere manier mogelijk zijn.
Nou niet te goed, wat mee speelt en ik niet heb verteld is dat als ik in die woonplaats ga wonen ( ex woont daar ook goede band mee, 20 min dichter bij kdv, school oudste en iets sneller op werk ). Ben ik niet meer welkom in ouderlijk huis wat mijn vader betreft...
quote:the-crown schreef op 13 februari 2017 @ 20:51:

Haha ouders willen niet helpen met kopen of geld schenken, dus dat lukt niet voor the crown palace was anders wel leuk geweest . Mijn ouders wonen al meer dan 30 jaar in hun woning. En qua onderhoud en lakkage hebben ze nog nooit gehad ( nog nooit qua onderhoud hier iets schokkends gebeurd. Geen nieuwe kozijnen of een nieuw dak, of iets ) en betalen nu geen hypotheek meer...

Daar gaat mn argument ;)

Maar t is een pittig vraagstuk TO met veel afwegingen.

Soms weet je pas achteraf, dat bepaalde dingen doorslaggevender hadden moeten zijn in een keuze. Gevoel valt niet te beredeneren of de juiste lichtte of zwaarte aan te hangen in een keuze, die voornamelijk op feiten gebaseerd is.

Dus wat je kiest, je kiest vanuit nu, met alle wijsheid die je hebt en bij elkaar verzameld hebt.

Dus er is geen foute, alleen achteraf.
quote:the-crown schreef op 13 februari 2017 @ 20:54:

Nou niet te goed, wat mee speelt en ik niet heb verteld is dat als ik in die woonplaats ga wonen ( ex woont daar ook goede band mee, 20 min dichter bij kdv, school oudste en iets sneller op werk ). Ben ik niet meer welkom in ouderlijk huis wat mijn vader betreft...Tja, dat zou voor mij de keuze makkelijker maken. Chantage daar kan ik namelijk niks mee en zou voor mij het bewijs zijn dat ik een nutcase als vader heb. Zo iemand heb ik liever niet te vaak in de buurt bij mijn kinderen. Dat schelden zou mij al te ver gaan.. Iets met slecht voorbeeld enzo..

Nou niet te goed, wat mee speelt en ik niet heb verteld is dat als ik in die woonplaats ga wonen ( ex woont daar ook goede band mee, 20 min dichter bij kdv, school oudste en iets sneller op werk ). Ben ik niet meer welkom in ouderlijk huis wat mijn vader betreft...Sjeezus!
Je kunt in juni ook een voorlopige krijgen gaat bank niet mee akkoord. Afgelopen jaar was zijn 1e jaar als ondernemer.

Had eerder alleen op naam, door huwelijk ben ik nu mede aansprakelijk. Ook al ben ik nooit gematigd voor hypotheek. Vele gesprekken met bank gehad. Maar zij vinden dat ze al heel soepel zijn om het op deze manier te doen... Hele discussies mee gehad.

Nou niet te goed, wat mee speelt en ik niet heb verteld is dat als ik in die woonplaats ga wonen ( ex woont daar ook goede band mee, 20 min dichter bij kdv, school oudste en iets sneller op werk ). Ben ik niet meer welkom in ouderlijk huis wat mijn vader betreft...Want je vader heeft het voor het zeggen waar jij gaat wonen?

Nou niet te goed, wat mee speelt en ik niet heb verteld is dat als ik in die woonplaats ga wonen ( ex woont daar ook goede band mee, 20 min dichter bij kdv, school oudste en iets sneller op werk ). Ben ik niet meer welkom in ouderlijk huis wat mijn vader betreft...Woww je bent toch geen 18 meer. Vreselijk zo'n vader!! Je bent volwassen geen kind
Bam!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven