Geld & Recht alle pijlers

Wat is wijsheid

13-02-2017 19:56 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Verstand zegt het een gevoel het ander..

Vorig jaar gescheiden, woon ruim 8 maand bij mijn ouders, 2 jonge kindjes co-ouderschap.. Geen alimentatie ( wil ik ook niet ). Kan eindelijk een woning krijgen huurprijs € 636,- bruto, € 511,- netto ( huurtoeslag eraf gehaald.

Inkomen ong. € 2000,= werk full time ( incl. Huur, kgb)

Als ik dan ong. Gas/energie, water, gemeentelijkebelasting, telefoon, reiskosten (300,= kan niet lager i.v.m werk), kdv, internet/tv, zorg, wegenbelasting, zorg etc. Eraf haal hou ik ong. 350/400 euro over voor variablele lasten. Boodschappen, kleding, cadeautjes etc.

verstand zegt niet doen, je zit te dicht aan je max. Je kunt te weinig sparen, wat als huur en kgb eraf gaat mag je niet op/mee rekenen.

Gevoel, doen!! Je vrijheid terug, eigen regels, je eigen plekje etc. Je hebt een kleine buffer ( ong. 5000 na inrichten huis ). Je kunt je vakantiegeld en 13e maand sparen.

Wat zouden jullie doen ?
Sorry fashion victim, wat is aan co ouderschap geen omgangsregeling ? Ik heb ze maar 3,5 dag.. Minder geen optie eet nog liever droog brood.

Mijn reiskosten drukken mijn budget mt 300 euro, als dat bijv. 100 was. Was klip en klaar maar heb nu vast contract.

Duo duurt nog 7/8 maand. Daarna 125 euro erbij.

Krijg nog klein periodiekje, 13e maand en vakantiegeld heb ik niet mee gerekend in mijn budget iemand gaf al aan kun je beter wel doen.

8 maand reageer ik mij al suf op woningen, dit is pas de 1e kans die voorij komt. Maar er is 1 iemand voor mij gezet (urgentie) dus sta nu 2e.. Normaal gesproken huur je hier voor 450/550 bruto een eengezinswoning. Wij wonen in een goedkope regio. ( ik heb echter maar weinig inschrijfpunten, dus sta achteraan ) Mijn oplossing is niet om bij opa en oma te blijven wonen.. Maar ik vroeg gewoon meningen, wel / niet en waarom zou iemand het juist wel of niet doen. Dubbeltjes draaien vind ik geen probleem maar zoals ik hierboven al aangaf, ben ik bang dat als er paar tegen klappen waren en ik het niet kon opbrengen schulden te maken en in neerwaartse spiraal terecht te komen met alle gevolgen van dien.

Mijn vrienden kijken er allemaal verschillend tegen aan, maar meesten vonden van niet doen en dat buffer van 5000 plus vak geld en 13e maand sparen te weinig is en dat ik thuis maar door zure appel heen moest bijten. En ik dacht het kan wel maar zag door alle meningen even niet meer het juiste pad. Vandaar de vraag wat is wijsheid..

Maar iemand is met urgentie voor mij gezet dus sta nu 2e kans is dus nog zeer klein dat ik woning krijg, helaas. Want ik had het wel gedaan..
Jammer, hopelijk komt er gauw iets soortgelijks voorbij
Jammer dat je de woning wellicht niet krijgt.

Hier zit ik in een zelfde situatie qua inkomen en kosten, alleen krijg ik wel alimentatie en zijn mijn kinderen ouder.

Ik heb, incl toeslagen 2000 inkomen en 1400 aan vaste lasten. Kosten van de kinderen komen op mij neer aangezien ik de alimentatie ontvang. Deze zitten beide op de middelbare school dus dat kost wat (en nee die kosten delen we niet)

Ik heb weinig ruimte om te sparen, krijg een winstuitkering en die bewaar ik voor onvoorziene kosten.

Ja sommige dingen kunnen niet en een grote buffer heb ik niet, maar he ik wel een eigen plekje en zorg dat ik altijd te eten heb.

Kinderbijslag doe ik voor kleedgeld voor de kinderen (zelf besteden) en soms iets voor mezelf.

Maar ook dat gaat veranderen want met 18 jaar houdt het op en komt er nog een zorgverzekering bij.

Gelukkig werken ze beide (al is het niet veel) dus worden mijn kosten daarvoor minder.

Ik zou met jouw salaris, dus geen buffer kunnen maken, niet gaan kopen. Zoals al gezegd, kosten kunnen zomaar hoog oplopen.

Succes met het vinden naar woonruimte
quote:the-crown schreef op 13 februari 2017 @ 22:04:

Dacht juist dat het verstandig was om 13e maand en vakantiegeld niet mee te laten tellen in maandelijks maar direct door te sluizen naar de spaarrekening voor onvoorziene uitgaven.

Maar merk dat ik mijn budget dus beter anders kan indelen. Kinderopvangtoeslag en kinderbijslag gaan rechtstreeks naar kinderrekening. Is dit dan wel handig om boj inkomsten op te tellen ? Ik ontvang voor 1 kind. Ex voor de ander maar betalen ieders fifty-fifty.

kinderopvangtoeslag is voor de kinderopvang. De kinderbijslag zou ik op je eigen rekening zetten en hier de kleding en schoenen van kopen.

Verder ben ik geen voorstander voor meenemen van vak.geld en 13e mnd in de mnd lasten. Dan zou je het op je spaarrek moeten storten en maandelijks een bedrag naar je betaalrek moeten overmaken. Ik heb dit vaak zat fout zien gaan. Even een maandje iets te weinig ach pak wat van de spaarrek en dan boek ik volgende maand niks over. Maar als je het op je spaarrek zet en echt alleen maar dan ook echt alleen voor nood gebruikt, werkt dat beter (kapotte stofzuiger, auto etc).
Vandaag zelfde soort woning op nr. 1 geeindigd.. Woning bekeken en nu alle papieren naar woningbouw in orde maken! Eindelijk een eigen plekje :-)
quote:summerheat schreef op 13 februari 2017 @ 21:34:

[...]

Niet iedereen heeft een hoge eigen risico he? Of je bent chronisch ziek of je maakt ineens extra kosten door een ongeval of iets dergelijks. Ik ben op jaarbasis ongeveer € 30 tot € 50 euro kwijt.

Dus als ts gewoon gezond is hoeft ze daar echt geen extra rekening mee te houden. Een (kleine) spaarpot is voldoende dan zoals het Nibud al adviseert.Ook als je gezond bent moet je gewoon rekening houden met 385/375 euro eigen risico op jaarbasis. Een keer vallen en naar de ehbo of een foto en medicatie en je zit er al aan.
Je ouders bepalen niet of jij huurt of koopt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:the-crown schreef op 10 maart 2017 @ 16:41:

Vandaag zelfde soort woning op nr. 1 geeindigd.. Woning bekeken en nu alle papieren naar woningbouw in orde maken! Eindelijk een eigen plekje :-)Kijk dat is fijn, en je red dat qua financieen?
Ik zeg doen, je kan toch niet altijd bij je ouders blijven wonen met je kinderen?

Ik lees net je bericht hierboven, gefeliciteerd met de woning!
Wordt krap, maar vakantiegeld en 13e maand zijn vrij om te sparen, plus iedere maand 50-100 en heb een buffer van ong. 5000 achter de hand. maar ik krijg de komende 12 jaar elk jaar een periodiek
Het lijkt me echt een ramp om bij een man als jouw vader te wonen.

Ik zou het doen!
Gefeliciteerd met je huis!
Proficiat
quote:the-crown schreef op 10 maart 2017 @ 18:22:

Wordt krap, maar vakantiegeld en 13e maand zijn vrij om te sparen, plus iedere maand 50-100 en heb een buffer van ong. 5000 achter de hand. maar ik krijg de komende 12 jaar elk jaar een periodiek

Maar als duo niet meer zo lang duurt en je hebt nog een spaarpot moet het helemaal goed komen lijkt mij.

Gefeliciteerd met je huisje!
quote:the-crown schreef op 10 maart 2017 @ 18:22:

Wordt krap, maar vakantiegeld en 13e maand zijn vrij om te sparen, plus iedere maand 50-100 en heb een buffer van ong. 5000 achter de hand. maar ik krijg de komende 12 jaar elk jaar een periodiekKlinkt prima! Gefeliciteerd!
Gefeliciteerd, en veel plezier in je nieuwe huisje!
Van harte!! En nu lekker genieten!

Kijk je ook even goed na of je misschien nog recht hebt op kwijtschelding gemeentelijke belasting straks. En als je kinderopvang nodig hebt, altijd flink hoger inschatten je salaris, dan zit je safe. En als je regelmatig je verbruik voor gas/warmte, electra na loopt zodat je niet voor verrassingen komt te staan moet het helemaal gaan lukken.
Gefeliciteerd met je nieuwe huis! En succes met je nieuwe start, maak er wat moois van!
Am Yisrael Chai!
Bedankt allen! Heb er zin in :-)
gefeliciteerd met je nieuwe woning!
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-02-2018 10:02
Reden: Spam
98.87% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven