LAT, jij ook?

14-02-2017 09:43 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_328207 wijzigde dit bericht op 02-06-2017 13:30
99.81% gewijzigd
Wij hebben ook een tijd gelat, omdat we beiden een koophuis hadden en zijn 'pas' toen dochter 2 werd gaan samenwonen.

Aan de ene kant wel prettig, aan de andere kant merk ik nu hoe ontzettend veel tijd en energie het heen en weer gereis en gesleep heeft gekost.
Voor mij een vraagstuk. Wij latten nu 4 jaar. Aanvankelijk vanwege mijn kinderen (hij heeft geen kinderen). Die zijn nu 18 en 20. En het samenwonen zou langzaam in zicht komen. Maar.... hetzelfde als jij. Ik ben erg gehecht aan mijn (koop)huis, ik ben er erg graag, en heb ook echt tijd voor mezelf alleen nodig.

Anderzijds zie ik mezelf niet oud worden alleen, maar samen in een huis. Mijn vriend wil wel graag samenwonen. Ik vind het dus lastig.
Wij hebben eigenlijk nooit de vraag gekregen wanneer we nou eens samen gingen wonen.

We hebben trouwens 5 jaar aparte huishoudens gehad.
.
99.59% gewijzigd
Hoi Inne, wij latten al bijna 9 jaar. het is niet zo dat we niet samen willen wonen, maar vanwege praktisch zaken (lees kinderen) doen we dit nog even niet. Nu wonen wij 10 min rijden bij elkaar vandaan, dus no big deal.

Het ligt niet aan het contact tussen mijn kinderen en mijn vriend, want dat is meer dan prima, maar het zijn meer wat praktische zaken wat nu nog even niet oplosbaar is, over een paar jaar wel en dan gaan we zeker samenwonen. Mijn vriend heeft er soms meer moeite mee dan ik dat we nog niet samenwonen, maar ik vind het afgezien van de kinderen, soms zelf ook wel even lekker om mijn eigen bedoeninkje te hebben. Heb daar wat meer behoefte aan zeg maar.Maar uiteindelijk is het bij ons wel de bedoeling om te gaan samenwonen, en daar sta ik dan ook helemaal achter.

Ook wij krijgen regelmatig vragen wanneer we gaan samenwonen. Blijkbaar is het zo dat als je verliefd bent, een relatie hebt (we delen praktisch alles behalve 7 dagen per week een huis) en van elkaar houdt, dat je dan binnen niet al te lange tijd hoppa moet gaan samenwonen. Maar mensen vergeten dat dat niet altijd maar even zo makkelijk kan.

Ik krijg dan soms wel eens het idee dat mensen denken: ze zullen wel niet zo heel erg gek op elkaar zijn, anders hadden ze al samengewoond. maar de realiteit is soms anders.
Hier hetzelfde, zou niet anders willen, gaat al meer dan 10jr goed.

Heb mijn eigen plek nodig, en hij ook, en ik zou er benauwd van worden om elkaar elke dag te zien.
.
99.64% gewijzigd
.
98.83% gewijzigd
Ik lat ook, ben (zelfs?) getrouwd. Ik heb geen behoefte om samen te wonen, partner zou het wel willen maar vind het zo ook geen probleem. Ik ben graag op mijzelf, me-time enzo. En hoewel mijn partner mij alle ruimte geeft om dingen voor mijzelf te doen, doe ik dat liever op mijn eigen dagen. We zijn van vrijdagavond tot maandagochtend bij elkaar, soms ook nog doordeweeks. En vakanties ook.

We hebben wel vragen gehad (zeker toen we gingen trouwen) of we niet samen gingen wonen, maar onze uitleg was prima. Verschillende mensen hebben ook gezegd dat ze dat ook wel zouden willen, of dat ze in een volgende relatie ook niet meer samen zouden willen wonen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik zou het soms ook wel willen, maar ben getrouwd en heb kinderen, dus dat zit er niet in. Maar soms snak ik naar even mijn eigen tijd en ruimte.
quote:Inne schreef op 14 februari 2017 @ 09:54:

[...]

Ja zulke gedachten/oordelen zijn er vast wel inderdaad. Dat gevoel heb ik ook. Terwijl voor mij geldt dat ik waarschijnlijk een leukere relatie heb als ik niet met diegene 24/7 samenwoon dan als dat wel zo zou zijn.

Balen dat jullie het wel zouden willen, maar het nog niet mogelijk is. Maar het zit er dus wel aan te komen?

Ja het zit er zeker aan te komen, we hebben het er vaak genoeg over. Het is niet onmogelijk , maar nu alleen niet zo makkelijk en praktisch (wegens eventuele herkenbaarheid wil ik niet benoemen wat) .

Gelukkig wonen we dicht bij elkaar, dus we zien elkaar zeer regelmatig, 4 a 5 dagen per week. En de dagen dat we elkaar niet zien, besteed ik volop aan min kinderen, vriendinnen en andere dingen. en hij heeft dan ook genoeg te doen waar hij niet aan toekomt als we bij elkaar zijn. Want dan nemen we echt tijd voor elkaar en voor de kinderen . Dus 4 a 5 dagen per week is de aandacht er vol voor elkaar. best wel veel als ik er nu over nadenk. Maar vind het niet teveel hoor En niet hele dagen natuurlijk, er moet ook nog gewerkt worden haha. En wij appen ook niet de hele dag door, ook geen tijd voor.
quote:Inne schreef op 14 februari 2017 @ 09:55:

[...]

Vertel!

En wat leuk te lezen dat ik er dus écht veel meer LAT-ers zijn!

Had later nog wat meer bij mijn berichtje gezet

Wij zijn allebei erg druk en zeer zelfstandig, totaal niet afhankelijk van elkaar, hebben onze eigen plek nodig en hoeven elkaar niet elke dag te zien. Daarom blijft het juist extra leuk om zo'n 2x pw (soms 1x) af te spreken, we hebben elkaar dan ook echt iets te vertellen en kijken er naar uit elkaar weer te zien

En ik denk dat ik gewoon niet gemaakt ben voor samenwonen, trouwen of kinderen.
In geval van geen kinderen (of kinderen uit een eerdere relatie) kan ik me er nog wel iets bij voorstellen. Maar als je samen kinderen hebt, lijkt het me toch prettiger om samen in één huis te wonen. Als je dan graag op jezelf wilt zijn, zou je ook een kamer kunnen inrichten met je eigen dingetjes. Met (slaap)bank, tv, koelkastje etc. Maar ieder zijn ding natuurlijk. Ik kan me prima alleen vermaken, als mijn partner niet is. Vind dat ook echt lekker, af en toe. Ook meerdere dagen, geen enkel probleem. En toch vind ik het fijn als hij wel bij me is. Als we 's avonds op de bank zitten kunnen we vaak fijne gesprekken hebben, maar soms ook helemaal niet. Doen we ieder ons eigen ding.
.
99.82% gewijzigd
Nou ja, ik denk inderdaad ook dat de financiële afweging een heel belangrijk punt is.
quote:vivamien schreef op 14 februari 2017 @ 11:04:

Nou ja, ik denk inderdaad ook dat de financiële afweging een heel belangrijk punt is.Ja terwijl ik denk dat dat echt geen argument moet zijn.
En de afstand wellicht? Ik kan me voorstellen dat als je redelijk dicht bij elkaar in de buurt woont dat het goed te doen is, maar als je een flinke reistijd hebt dan wordt al dat heen en weer gereis al gauw vervelend, lijkt me.

Ik ken overigens ook getrouwde stellen die latten, en die zijn daar heel gelukkig mee.
Ik leerde mijn vriend kennen 2 jaar na mijn scheiding. Hij had 3 jonge kinderen, ik 1. Dus een jaar lang ging ik elk weekend naar hem, afwisselend 1 weekend alleen, 1 weekend met mijn zoon…

Na een jaar was ik die verhuis zo beu (en ik had nauwelijks nog tijd voor mijn eigen huishouden, ik werkte ook fulltime) en zijn mijn zoon en ik bij hem ingetrokken.

Ik had het erg moeilijk met het gebrek aan een minimum aan me-time. Ook als mijn zoon bij zijn vader was, waren mijn stiefkinderen bij ons (nl. elk weekend). Omdat ook de moeder van mijn stiefkinderen mijn relatie met haar kinderen boycotte, ging het alsmaar slechter, ook al hielden we nog veel van elkaar.

Na 4 jaar heb ik besloten om terug apart te gaan wonen. Ik woon nu alleen met mijn zoon in een huurappartement en vind het heerlijk. Ik kan echt genieten van de tijd voor mezelf, voor de inrichting naar mijn smaak, van een opgeruimde woning, … Donderdagavond en zondagavond (nadat zijn kinderen terug naar hun moeder zijn) komt vriend naar mij toe. Wij wonen op 5 minuutjes van elkaar. Voor de rest komen we nog vaak samen in het weekend, maar het gevoel van ’s avonds weer de rust van mijn eigen thuis te hebben, maakt het zo veel beter. Mijn relatie met zijn kinderen is nu erg goed.

Ook mijn vriend is gelukkig met deze regeling. Hij kan zo laat werken als hij wil door de week, in het weekend heeft hij veel exclusieve tijd voor zijn kinderen. Het is wel een voorwaarde dat beide partijen hier gelukkig mee zijn. Wij latten nu toch al 3 jaar!

Ik maak me wel een beetje zorgen over later. De bedoeling was dat we terug zouden samenwonen als alle kinderen uit huis zijn. Maar ik weet niet zeker of ik me ooit nog kan aanpassen aan zijn grote huis. Ik vind het heerlijk om klein te wonen. Maar misschien zoeken we samen wel iets nieuws. Toch zullen we tegen dan moeten leren om terug veel samen te zijn.

Het enige negatieve aan latten is het kostenplaatje… Maar voorlopig is mijn gemoedsrust dat extra geld meer dan waard.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
.
anoniem_328207 wijzigde dit bericht op 02-06-2017 13:31
99.15% gewijzigd
quote:vivamien schreef op 14 februari 2017 @ 11:04:

Nou ja, ik denk inderdaad ook dat de financiële afweging een heel belangrijk punt is.

Dit zou nooit een afweging moeten zijn.

Voordat je je lief onmoette woonde je toch ook alleen? (Mag ik hopen! Niet dat je meteen uit je ouderlijk huis bent gaan samenwonen)

Ik woon liever wat kleiner op mezelf, dan wat groter met zijn twee.
.
98.65% gewijzigd
quote:Inne schreef op 14 februari 2017 @ 10:58:

[...]

Oh leuk dat jullie zelfs () getrouwd zijn! Ik heb me daar weleens in verdiept, maar dat kan dus ook allemaal wettelijk gezien e.d. trouwen en LAT-relatie?

Jahoor, bij trouwen of geregistreerd partnerschap heb je niet de verplichting om samen te wonen. Uiteraard van te voren geïnformeerd..
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
.
98.40% gewijzigd
quote:Inne schreef op 14 februari 2017 @ 11:24:

MrsNG: knap dat je weer 'terug' bent gegaan. Ook goed om te merken waar je tegenaan liep en wat je miste. Klinkt als een goede constructie nu, toch?

Voor ons is dit echt de beste oplossing. Toen we de beslissing namen, wisten we niet zeker of dit het begin van het einde was. Maar integendeel, het heeft onze relatie gered! Ik kan het iedereen (zeker met kinderen uit een andere relatie) aanraden. Ik merk ook in mijn omgeving tot oude, getrouwde stellen soms toch wel een beetje jaloers zijn

Natuurlijk zijn er ook nadelen. Zo lang de kinderen nog klein zijn, hebben we echt heel weinig tijd voor elkaar. Maar dat was ook zo toen we nog samenwoonden. En nu zijn in ieder geval de ergernissen véél minder...
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven