Geld & Recht alle pijlers

Kost en inwoon

14-02-2017 23:45 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Volwassene (30 jaar) die nog bij haar ouders woont.

Betaalt zelf kleding (alles, ook lingerie, jassen en schoenen)

concerttickets

openbaar vervoer

sessies psycholoog (€160/maand) (België)

andere medische kosten (huisarts, psychiater (€22/ 8 weken, medicatie)

uitgaan (drank, etentje)

allerlei / verzorging (ladyshave, scheermesjes, scheergel, bodylotion, handcrème, gezichtsverzorging, scrub,..)

Ontspanning, af en toe een snack/snoep

Heeft inkomen van € 900 (uitkering - heeft handicap - nu arbeidsongeschikt)

Woont nog thuis omwille van handicap

Wat is een redelijk bedrag om de kosten (kost en inwoon) te dekken?
quote:patchouli_ schreef op 15 februari 2017 @ 00:01:

[...]

En wat is haar inkomen dan?

Je leeft naar wat je verdient of krijgt.

Oh, 900 euro.

Nou, ik denk dat 300 euro kost en inwoning minimaal is.

En nu?
En nu heeft ze haar antwoord. 300 euro. Klaar
For whom the bell tolls
Lingerie? Jassen (meervoud?)?

Spaarzame mensen kopen niet meerdere jassen per jaar maar doen meerdere jaren met een jas. Ik vind het zelf heel raar om het inkomen puur als zakgeld te beschouwen en de ouders kennelijk al jaren voor normaal levensonderhoud te laten opdraaien.

Maar dat is slechts gebaseerd op deze summiere informatie.
Hoeveel zijn de totale vaste lasten van de ouders?
Sjeez natuurlijk betaalt iemand van 30 alles zelf, vreemd dat er expliciet kleding etc. genoemd wordt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Wat is jouw rol hierin? 1 van de ouders, een zus, de persoon van 30?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Waarom kan iemand van 30 met een handicap niet zelfstandig wonen?
quote:delphicat schreef op 15 februari 2017 @ 00:06:

Spaarzame mensen kopen niet meerdere jassen per jaar maar doen meerdere jaren met een jas. Ik vind het zelf heel raar om het inkomen puur als zakgeld te beschouwen en de ouders kennelijk al jaren voor normaal levensonderhoud te laten opdraaien.

Maar dat is slechts gebaseerd op deze summiere informatie.Dit.
quote:karin12345 schreef op 15 februari 2017 @ 00:10:

Waarom kan iemand van 30 met een handicap niet zelfstandig wonen?

Daar kunnen genoeg redenen voor zijn natuurlijk

Misschien is dat onhaalbaar
Eerst de vaste lasten en daar vallen kleding, uitjes, uitgaan, snacks, allerhande extra verzorgingsproducten en concertkaartjes niet onder.

400 euro bijdrage in de kosten. Dan heb je nog 500 euro vrij te besteden. Meer dan een gemiddeld huishouden p.p. overhoudt denk ik.
400,minder zeker niet, je bent 30 ! best goedkoop voor een woning en eten en drinken.
quote:Phaedra__ schreef op 15 februari 2017 @ 00:13:

Dan heb je nog 500 euro vrij te besteden. Meer dan een gemiddeld huishouden p.p. overhoudt denk ik.Dat denk ik wel.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Gaat dit over je eigen situatie? Wat betaal jij nu?

Is er mogelijkheid om ooit op jezelf te wonen of begeleid oid? Over wat voor soort handicap hebben we het? Ouders betalen dus ook nog het eten, de verzekeringen, mobiele telefoon? Doe je ook klussen in het huis zoals koken, was en schoonmaken?

Afhankelijk van de antwoorden zou ik 400 wel redelijk vinden.
.
tessaa wijzigde dit bericht op 11-08-2017 17:59
Reden: privacy
0.00% gewijzigd
quote:delphicat schreef op 15 februari 2017 @ 00:06:

Maar dat is slechts gebaseerd op deze summiere informatie.

Niet over deze kleine foutjes vallen (jassen meervoud), vermelding om jullie een zo duidelijk mogelijke inschatting te laten maken

Laatste gekochte jas is van 2012 (?)
quote:ICNothing schreef op 15 februari 2017 @ 00:20:

[...]

Niet over deze kleine foutjes vallen (jassen meervoud), vermelding om jullie een zo duidelijk mogelijke inschatting te laten maken

Laatste gekochte jas is van 2012 (?)Dan zit je op een flinke berg geld inmiddels. Of betaal je nu 700 kost en inwoning?
Ik zou minimaal 1/3 van de huur(of rente op de hypotheek), gas, water, licht, gemeentje belastingen en andere vaste laste waar je gebruik van maakt zoals tv abonnement doen en in boodschappen ook 1/3 of alles dat je gebruikt. Krijgen ze ook nog minder toeslagen omdat jij er woont?

Dus ik zou op zijn minst alle kosten die ze aan je hebben vergoeden.
Is het een psychische handicap?

Anders snap ik dat uitgaan, OV, concerten etc. niet in combinatie met niet op jezelf kunnen wonen.
Als ik een inwonend kind van 30 had, met of zonder handicap, die elke maand 900 euro zakgeld krijgt, kon ze toch echt 300 euro per maand meebetalen. En dat is heeeeel goedkoop!
.
tessaa wijzigde dit bericht op 11-08-2017 17:57
Reden: privacy
98.06% gewijzigd
Wil je ook antwoord geven op de andere vragen?
Mensen van 30 kunnen veel beter niet meer in huis bij hun ouders wonen.

Behalve als het echt hun eigen keus is en de ouders vinden het nog steeds heel gezellig met een volwassen kind in huis.

Of tijdelijk, vanwege een scheiding of zo.

Als het kind vanwege een handicap nog thuis woont, zou het kind er alles aan moeten doen om te kijken of zelfstandig wonen geen haalbare kaart is. Voor (bijna) alles is een oplossing te vinden.

En als dat volwassen kind het e.e.a. niet zelf kan uitzoeken, dan is er vast wel hulp te vinden om te begeleiden bij dat proces.
quote:chocolol schreef op 15 februari 2017 @ 00:39:

Wil je ook antwoord geven op de andere vragen?Na een nacht slapen, ja
Eerst vaste lasten dan de extra's. Vaste lasten zijn huur eten zorg. Concert, snackje dinertjes zijn luxe. Zeker als je maar 900 hebt. Ik zou minimaal 500 betalen. Die psycholoog niet meegerekend.
quote:ICNothing schreef op 15 februari 2017 @ 00:20:

[...]

Laatste gekochte jas is van 2012 (?)Het gaat niet zozeer om die jas(sen), maar om de volgorde. Je noemt nu op wat diegene allemaal betaalt aan persoonlijke uitgaven en dan vraag je wat hij/zij hiernaast zou kunnen betalen aan levensonderhoud. In de grotemensenwereld gaat dit andersom: je betaalt je huur, GWL, verzekeringen, boodschappen en dan kijk je wat er over is voor kleding, uitgaan en make-up.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven