Geld & Recht alle pijlers

Discussie over bestedingen

15-02-2017 17:02 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Manlief wil een grote uitgave doen voor hobby (hifi) . Ik ben het er niet mee eens, het is niet mijn hobby en de Sky is THE limit hierin... Afgelopen jaren diverse upgrades gedaan en nu weer een nieuwe upgrade op het oog. Gezamenlijke rekening, gemeenschap van goederen. Heb nu gezegd dat als ie het echt wil/doet ik een vergelijkbaar bedrag claim om een reis te maken. Daar houdt hij niet van, en doen we dus ook nooit. Ben ik raar bezig? Wat zouden jullie doen?
Hebben jullie allebei inkomen?
Dergelijke grote uitgaven kan hij dan toch van zijn eigen geld financieren?
1 gezamenlijke rekening voor de vaste lasten en daarnaast beiden een eigen rekening zodat je beide je eigen ''zakgeld'' kunt besteden zonder dat je daar toestemming voor hoeft te vragen bij de ander. Dan krijg je ook geen verwijten dat de een meer heeft uitgegeven deze maand en al dat gezeur. Dan heb je gewoon jouw geld te besteden aan wat dan ook, tot het op is.
I'm a goal digger.
En indien alles al jaren op één bult gestort wordt; dan heb jij natuurlijk 'recht' op een evenredig deel voor eigen gebruik
Ja, allebei inkomen en t bedrag op zich is t probleem niet. Alleen heb ik het er totaal niet voor over....
Lijkt me niet raar, TO. Gewoon doen.
quote:Annie1964 schreef op 15 februari 2017 @ 17:04:

Ja, allebei inkomen en t bedrag op zich is t probleem niet. Alleen heb ik het er totaal niet voor over....

Hij werkt ook neem ik aan?

Dan heeft hij toch net zoveel recht als jij om zijn welverdiende uit te geven aan iets wat hij leuk vindt?
I'm a goal digger.
En wat vind je man er van?
indien beide inkomen, is het een ongeveer gelijkwaardig inkomen?

Heb je toevallig geen zin om (in je uppie) met een groeps rondreis mee te gaan?

Ik zou er ook helemaal klaar mee zijn een partner die het geld over de balk smijt?

(ik vind bv extra aflossen een betere besteding)
quote:Annie1964 schreef op 15 februari 2017 @ 17:04:

Ja, allebei inkomen en t bedrag op zich is t probleem niet. Alleen heb ik het er totaal niet voor over....Jij hoeft het er toch ook niet voor over te hebben? Jullie werken beiden, dus hebben beiden recht op het besteden van het geld lijkt mij. Beiden mogen een hobby hebben. Aangeven dat jij voor hetzelfde bedrag een reis maakt lijkt me dus niet gek.
quote:md0110 schreef op 15 februari 2017 @ 17:05:

[...]

Hij werkt ook neem ik aan?

Dan heeft hij toch net zoveel recht als jij om zijn welverdiende uit te geven aan iets wat hij leuk vindt?Dit inderdaad. Ieder z'n hobby.
nou ik kan mij voorstellen dat een partner het zat aan het worden is, als er weer geld aan min of meer hetzelfde wordt uit gegeven.

Bv iemand die 5 tvs heeft waarom moet er dan de 6de bij als de rest nog allemaal goed is. (net zoals ik mij kan voorstellen dat een man op een gegeven moment denkt als een vrouw weer een nieuwe louboutins wil dat hij ook even zegt....zo wacht eens even)
We hebben jaren geleden de "eigen" rekeningen opgeheven, omdat t toch broekzak vestzak was... En tweede rekeningen kosten ook geld. Tot nu toe "gunde" ik t m, maar ben er nu klaar mee. Misschien toch maar weer invoeren... Ieder een eigen rekening. Maar dat vind ik ook weer zo "zakelijk" . En dan met terugwerkende kracht over 2 jaar kijken? Of per hier en nu... Hij 4000€ ik 4000? Wat zouden jullie doen?
quote:Annie1964 schreef op 15 februari 2017 @ 17:08:

We hebben jaren geleden de "eigen" rekeningen opgeheven, omdat t toch broekzak vestzak was... En tweede rekeningen kosten ook geld. Tot nu toe "gunde" ik t m, maar ben er nu klaar mee. Misschien toch maar weer invoeren... Ieder een eigen rekening. Maar dat vind ik ook weer zo "zakelijk" . En dan met terugwerkende kracht over 2 jaar kijken? Of per hier en nu... Hij 4000€ ik 4000? Wat zouden jullie doen?

Nee, ik zou gewoon duidelijke afspraken maken.

Als hij 4000 euro uit wil geven (wat ik veel geld vind) dan moet hij ervoor 'sparen'. Dus dan zet hij maar een paar maanden (of een jaar) geld apart. Jullie moeten daar toch afspraken over kunnen maken?
Maar wat vind je man van het feit dat jij nu ook geld wil claimen voor iets voor jezelf?

Als hij het namelijk geen probleem vindt: doen! En dan meteen weer allebei een eigen rekening waar hij zijn hobby van betaald.
Ik ga denk ik maar en n reis boeken... Inderdaad, alleen op groepsreis lijkt me super leuk! Verder heb ik geen hobbies die geld kosten, behalve een paar wandelschoenen en haakgaren
quote:Annie1964 schreef op 15 februari 2017 @ 17:08:

Niet met terugwerkende kracht, tenzij je nog meer gezeur wilt natuurlijk.

Een eigen rekening kost hooguit € 5,- per maand o.i.d. aan bankkosten. Als jullie beiden € 4.000,- verdienen, dan zouden ik me niet echt zorgen maken om die paar euro bankkosten..

Liever maar wat ''zakelijker'' dan toestemming moeten vragen aan je wederhelft voor geld waar je zelf hard voor werkt.
I'm a goal digger.
Ik zou inderdaad eigen rekeningen regelen. En anders beiden hetzelfde bedrag. Je hoeft niet dezelfde hobby's te hebben en je mag ook andere prioriteiten hebben. Maar dan wel allebei en niet alles naar de ene.
Ik vind €4000 ook een hoog bedrag voor een hobby. Zeker als het in de afgelopen jaren al meerdere keren is uitgegeven.

Wat je je kunt afvragen is of hij het ook kan betalen als jij hetzelfde bedrag ook claimt. Dat lijkt mij een prima uitgangspunt om te bepalen of hij er voor moet sparen of niet. Dus als hij nu €4000 opneemt, dan neem jij dat ook op. Als je vervolgens je eten niet meer kunt betalen, dan kon deze hobby-uitgave dus niet.
Dank voor de reacties. Even en reality check , doet me goed
quote:md0110 schreef op 15 februari 2017 @ 17:12:

[...]

Niet met terugwerkende kracht, tenzij je nog meer gezeur wilt natuurlijk.

Een eigen rekening kost hooguit € 5,- per maand o.i.d. aan bankkosten. Als jullie beiden € 4.000,- verdienen, dan zouden ik me niet echt zorgen maken om die paar euro bankkosten..

Liever maar wat ''zakelijker'' dan toestemming moeten vragen aan je wederhelft voor geld waar je zelf hard voor werkt.Denk dat je haar post niet begrijpt. Ze verdienen niet beiden 4000 euro, ze stelt voor om ieder nu dit moment van de gezamenlijke (spaar)rekening 4000 euro op te nemen, om naar eigen inzicht te besteden. En dan vanaf nu iedere maand elk wat sparen voor zichzelf of zo.
Daarom hebben wij dus nog extra een eigen rekening. Sommigen vinden dat misschien onzin, toch sta ik hier compleet achter. Ik wil soms dingen kopen die mijn vriend niet nodig vindt en vice versa.

Maar daar heb je niks aan. Ok, je hebt de keuze gemaakt om alles op 1 hoop te gooien, consequentie in mijn ogen is dan ook dat je samen beslissingen over dat geld neemt. En als een persoon iets niet wil heeft de ander pech. Dat is wel zwart wit. Probeer het eens andersom naar je man, wat zou hij ervann vinden als je een nieuwe bank koopt (terwijl de oude nog prima voldoet). Of dat jij een vakantie voor jezelf boekt of weet ik veel wat waar hij niet van 'profiteert'. Lijkt me allemaal prima, maar wel in overleg en wel dat beiden het ermee eens zijn.

Anders zou ik alsnog 2 aparte eigen spaarrekeningen overwegen. Wettelijk schiet je daar niks mee op, gezien de gemeenschap van goederen. Het kan echter wel dingen inzichtelijk maken. Hij heeft bijvoorbeeld niks op zijn spaar, omdat hij aalles aaan gadgets uitgeeft en bij jou staat er €5000 op na 2 jaar. Dan ga je dus anders met je geld om, niks mis mee, maar wel belangrijk om afspraken over te maken met zijn tweeën.

Want stel je gaat over 5 jaar uitelkaar en je hebt maar weinig geld gespaard omdat er elke 2 jaar een nieuwe auto gekocht moet worden. Of je hebt er €100000 op staan, maar daar krijgt degene die al 10 jaar vrreemdgaat de helft van? Nu is dat t gevolg van gemeenschap van goederen. En dat is misschien niet de discussie die je hier wilt voeren
quote:Marana_ schreef op 15 februari 2017 @ 17:16:

[...]

Denk dat je haar post niet begrijpt. Ze verdienen niet beiden 4000 euro, ze stelt voor om ieder nu dit moment van de gezamenlijke (spaar)rekening 4000 euro op te nemen, om naar eigen inzicht te besteden. En dan vanaf nu iedere maand elk wat sparen voor zichzelf of zo.

Ohh, dat had ik inderdaad niet zo begrepen.

Dan lijkt me dat wel een goed voorstel.
I'm a goal digger.
Trouwens TO, ik weet niet of MoneYou dat nog steeds heeft maar voorheen kon je onder 1 spaarrekening meerdere spaardoelen instellen. Bijvoorbeeld ''huis'' en ''vakantie''. Dan betaalde je wel maar voor 1 rekening maar kon je het geld verdelen onder de spaardoelen. Wellicht kan je hier eens naar informeren?
I'm a goal digger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven