Geld & Recht alle pijlers

Boodschappenbudget

09-02-2017 13:34 343 berichten
Ik heb net gereageerd op een topic over bezuinigen op boodschappen en las daarna tot mijn schrik dat de laatste post uit 2010 was, dus niet erg recent.

Toch vind ik het op dit moment wel een leuk onderwerp. Doen jullie mee of zijn jullie dit onderwerp beu?

Ik trap af:

Wij zijn met 2 personen en ik heb een maandbudget van 400 euro.

Hiervan worden alle boodschappen gedaan, dus ook shampoo, schoonmaakmiddelen e.d.

We drinken alleen alcohol in het weekend, rode wijn en soms een speciaalbiertje, anders pils.

Gewoon bier kopen we bij Lidl,alleen als we visite krijgen kopen we merkbier. In het weekend hebben we ook altijd iets lekkers bij de koffie en 's avonds een toastje met franse kaas o.i.d. Chips heb ik in huis voor visite, zelf lust ik het ook graag maar beperk het vanwege de gezondheid/lijn Door de week drinken we koffie, thee, water en mijn man 's avonds maltbier of soms fris (Lidl)

Vlees is hier kipfilet(scharrel) rundergehakt en soms een stukje verse worst of een speklapje ofzo, dit alles wel biologisch i.v.m. dierenleed. Melk kopen we ook bij Lidl, wel biologisch. Zalm uit de diepvries van Lidl. We eten ongeveer 3x per week vlees.

Brood altijd bij de bakker (volkoren) en groente en fruit meestal bij Lidl.

Een keer per maand ga ik naar de markt voor een pond gemengde noten waar ik dan bijna een tientje voor kwijt ben. Duur, maar lekkerdere noten dan op de markt zijn er niet en voor de gezondheid zijn ze ook goed.

Ik moet bekennen dat ik nog best moeite moet doen om rond te komen met die 400 euro. Ik snap het zelf niet maar bij de kassa is het toch altijd weer schrikken.

Weggooien doe ik weinig. Soms een bekertje crème fraiche ofzo omdat ik plannen had iets te maken wat dan niet is gebeurd.

Wel koop ik in bulk bij de Lidl XXL weken bijvoorbeeld keukenrollen, toiletpapier e.d.

Dat is dan natuurlijk ook even wat meer geld.
Ben het met je eens hoor, ik vind het een prima maaltijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ook. Je kunt ook overal om zeilen.broccoli soep is hartstikke gezond
Ik heb afgelopen weekend zelf soep gemaakt. Kostte ongeveer 6 euro voor 8 porties (4 liter) http://kokenvoormijndochter.nl/2010/12/12/linzensoep/ ik heb iets meer Linzen en spekjes erin gedaan. Was echt heerlijk en voedzaam, hebben er met vijf van gegeten en rest in de vriezer gedaan.
quote:permis schreef op 20 februari 2017 @ 19:58:

[...]

Bouillonblokje, afbakbroodjes en roomkaas zijn echt niet gezond.Dit vind ik een beetje ver gezocht hoor. Inderdaad kun je beter volkorenbrood eten dan witte afbakbroodjes, maar bouillonblokjes worden zelfs in recepten van het voedingscentrum en de hartstichting gebruikt. Er zijn er ook met minder zout trouwens.
Net heb ik weer de weekboodschappen gedaan. Vorige week zat ik keurig op 50 euro (ipv de gemiddelde 80 euro). Maar deze week is mijn man jarig en er komen zo'n 30 mensen gebak eten, heel wat mensen lusten wel een lekker wijntje én nog 10 mensen eten mee 's avonds (zelfgemaakte sushi is de planning). Kortom: wég budget! Ik was 140 euro kwijt... Pfff... Volgende week maar weer beter hoop ik.
Leonie, of goedkopere maaltijd ipv sushi? Bijvoorbeeld soep of stamppot, patat en zelf taart maken.
Jongensmama; ik heb de boodschappen al in huis. En ik ben gék op koken en bakken, dus ik vind het ook vooral leuk om zelf dan goede sushi te maken. Koken en bakken is ook een hobby van me. Taarten maak ik uiteraard ook zelf, maar dat zijn dan geen goedkope taarten (hazelnoten-schuimtaart en oreo-chocolade-taart). Maar dat is natuurlijk wel een keuze die ik zelf maak. Ik vind het niet leuk om aan te komen met een standaard kwark-taart en een pan soep.

En dan een paar goede flesjes wijn, wat lekkere nootjes, paar goede kaasjes, enz...

En we kunnen het geld gelukkig prima missen, maar het was toch even slikken bij de kassa.
Met de verjaardagboodschappen erbij vind ik het meevallen. Ik ben vaak alleen voor die boodschapen al 100 euro kwijt. En dan komen mijn wekelijkse boodschappen daar nog overheen. Dankzij je berichtje krijg ik zin in taart haha!

Zelf ben ik deze week netjes binnen budget ge bleven. Heb een budget van 80 voor ons 3en.

Was 71 euro kwijt. En dan had ik ook nog wat extra dingetjes meegenomen uit de reclame.
Ik heb voor dit jaar een budget van € 50,- per week vast gesteld. Dit is voor 2 volwassenen en een kleine vent van 1 1/2. Tot nu toe lukt dat best aardig. Vooral ook omdat we vorig jaar zoveel boodschappen hadden gedaan, dat de vriezer en de voorraadkast uitpuilde. Vorig jaar hebben we er ook niet echt heel erg op gelet, maar dit jaar moet de badkamer vervangen worden en de tuin. Dus ik wil hiervoor extra budget sparen. En met zo'n volle voorraadkast moet dat volgens mij best gaan lukken.
Hier zijn we voor de verjaardagen ook altijd 100 kwijt.

Verder proberen we het voor 2 personen en een kat met 500 per maand. Hier gaan we ook van weg. Eigenlijk lukt het nog niet echt. We gaan in maart de boodschappen online eens bestellen, zien of dat wat helpt. Binnen enkele maanden komt er een kindje bij. Dan gaan we het doen van 650-700 per maand.

Ik blijf de indruk hebben dat België duurder is dan Nederland. Naar mijn gevoel doen we niet veel speciaal. Nu zitten we meestal rond de 90 euro. Dat zou wel naar 70 kunnen denk ik als je alle luxe eruit haalt, maar minder kan hier echt niet!
Met verjaardagen zijn wij wel meer dan 100 euro kwijt maar het is altijd best druk en iedereen drinkt alcohol.
Met verjaardagen zijn wij ook vaak rond de 100 euro kwijt. En dan doen we echt niks geks. Maar wil iedereen voldaan naar huis zien gaan.
quote:Leonie1983 schreef op 21 februari 2017 @ 13:36:

Jongensmama; ik heb de boodschappen al in huis. En ik ben gék op koken en bakken, dus ik vind het ook vooral leuk om zelf dan goede sushi te maken. Koken en bakken is ook een hobby van me. Taarten maak ik uiteraard ook zelf, maar dat zijn dan geen goedkope taarten (hazelnoten-schuimtaart en oreo-chocolade-taart). Maar dat is natuurlijk wel een keuze die ik zelf maak. Ik vind het niet leuk om aan te komen met een standaard kwark-taart en een pan soep.

En dan een paar goede flesjes wijn, wat lekkere nootjes, paar goede kaasjes, enz...

En we kunnen het geld gelukkig prima missen, maar het was toch even slikken bij de kassa.Oh nou ja als je het kunt missen en het zo prima vindt dan heb ik niets gezegd natuurlijk ik ben zelf ook liever van overdadig bij verjaardagen.
dubbel
Nou het eerste effect van mee schrijven in dit topic, is er. Ik heb mijn boodschappen besteld en kwam uit op 86 euro deze week (bij budget van 100). Ik heb potjes per type product, bijv een apart budget voor drinken, voor drogist, etc.

Nu liep ik vandaag in de Action en had ik al wat voorraaddingen in mijn mandje gegooid, tot ik mij bedacht dat ik al over het budget voor voorraad/schoonmaak zat. Alles er weer uit gehaald. Bij thuiskomst bleek ik nog zat voorraad te hebben. Eerste besparing is een feit
quote:Lovely_Meghan schreef op 21 februari 2017 @ 20:11:

Met verjaardagen zijn wij ook vaak rond de 100 euro kwijt. En dan doen we echt niks geks. Maar wil iedereen voldaan naar huis zien gaan.Dat is voor ons ook de reden. De alcohol tikt natuurlijk ook aan. 6 flessen cava is a snel 40 euro. Dan nog wat witte wijn en frisdrank zitten we aan 60 euro. De rest dient dan om te eten. Soms is 100 zelf onvoldoende.
Wij vieren onze verjaardagen gewoon niet. De verjaardagen voor de kids vieren we overdag zonder alcohol. Dan zijn we voor een taart en zelfgemaakte hapjesschaal zo'n 25 euro kwijt. Moet er wel bij zeggen dat het voor hooguit 15 personen is. Kleine familie :-)
Ik vier m'n verjaardag ook liever niet haha. Van

mijn zoon dan weer wel, idd overdag. Maar hier wordt dan overdag ook wel een biertje of wijntje gedronken, taart, hapjes etc. Vorig jaar bbq dus voor zon 20 man dus dat tikt wel aan. 150 euro zijn we zeker wel kwijt aan verjaardagsboodschappen. Maar ach het kan en het is maar 1 x per jaar. Moet wel zeggen dat ik eigenlijk altijd overhoud
Hier zijn het ook altijd verschillende hapjes, maar dan ook echt verschillende en veel. Voor de 2 verjaardagen komt er zeker 20 personen. Daarna nog eens de vrienden. Dat is de gewoonte geworden.
Helaas zit niet vieren er hier niet in. We hebben nog een opa en oma van ver in de 80, en of je wilt of niet. Zij komen langs, net als mijn schoonouders en ouders. Dus dan nodigen we iedereen maar uit.
Hier de laatste paar weken flink bespaard! Als try-out drinken we een maand lang filterkoffie ipv (dure) Nespresso. Scheelt 70 euro per maand(!) is wel even wennen hoor.

En ik ga nu eens in de week naar de Lidl ipv alleen maar AH. Sommige dingen ben ik wel merkvast maar over het algemeen valt het niet tegen! 100 pw is nog niet gelukt maar blijf nu iig binnen budget. Ik denk dat dit zo bij elkaar ruim 150 pm bespaart en heb niet eens het gevoel er erg veel voor te moeten laten. Die Nespresso bewaar ik dan maar voor speciale dagen ( 's ochtends in het weekend een bakkie ofzo?)
Koffie is inderdaad een dure aangelegenheid. Zeker als je het veel drinkt en een duurder merk.
Nou het voordeel is ook dat ik van filterkoffie minder drink haha want vind het toch minder lekker
quote:Sosa85 schreef op 02 maart 2017 @ 09:59:

Hier de laatste paar weken flink bespaard! Als try-out drinken we een maand lang filterkoffie ipv (dure) Nespresso. Scheelt 70 euro per maand(!) is wel even wennen hoor.

En ik ga nu eens in de week naar de Lidl ipv alleen maar AH. Sommige dingen ben ik wel merkvast maar over het algemeen valt het niet tegen! 100 pw is nog niet gelukt maar blijf nu iig binnen budget. Ik denk dat dit zo bij elkaar ruim 150 pm bespaart en heb niet eens het gevoel er erg veel voor te moeten laten. Die Nespresso bewaar ik dan maar voor speciale dagen ( 's ochtends in het weekend een bakkie ofzo?)

Knap!!

En slim om Nespresso voor de geniet momenten te houden.

( nog nooit gehad ik drink... gruwel...koffiepauze... Het went niet
2 volwassenen, 3 kinderen waarvan 1 in de luiers, 3 katten en een hond. Exclusief dieetkattenvoer voor 1 van de katten geven we 100 euro per week uit aan de boodschappen.

Is volgens ons prima te doen, zeker met aanbiedingen in de gaten houden en veel bij de Lidl kopen. Jongste draagt regelmatig wasbare luiers, dat scheelt ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven