Gezondheid alle pijlers

Gek van hyperventilatie

27-02-2017 21:36 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb nu ongeveer vier jaar last van hyperventilatie, maar ik word er echt helemaal gek van. Veel bezoeken gebracht aan de huisarts, maar die kon mij niet verder helpen. Ik ga nu naar een ademhalings- en ontspanningstherapeute maar ook dat lijkt niet te helpen. Misschien ben ik er onbewust ook te veel mee bezig, maar ik vind het soms ook zo'n eng gevoel. Zoals gisteravond ook: ik ging slapen en dan word ik wakker met zo'n gevoel van vallen, daarna begint alles (duizelig, tintelingen, kortademig etc etc) en kan ik weer moeilijk in slaap komen. Ik weet dat ik moet ontspannen etc, maar ik heb het gevoel of helpt niks. Ook op momenten dat ik geen stress heb of druk ervaar, krijg ik last van die verschijnselen. Heeft iemand misschien tips hiervoor?
ga eens met een psychiater praten, ik had er ook last van en van paniek en angststoornis heb nu medicatie en heb er nu veel minder last van. sterkte, het is heel erg vervelend en eng gevoel.
Ik lees mee, ik herken het woord voor woord. Alle therapie ten spijt is het enige dat mij af en toe helpt de cirkel te doorbreken: medicijnen

Sterkte. Ik voel je!

(Momenteel zit mijn strot weer dicht en heb ik gevoelloze lippen en tintelende handen en pijn op de borst, het houdt gewoon nooit op )
quote:Yggdrasil- schreef op 27 februari 2017 @ 22:06:

Ik lees mee, ik herken het woord voor woord. Alle therapie ten spijt is het enige dat mij af en toe helpt de cirkel te doorbreken: medicijnen

Sterkte. Ik voel je!

(Momenteel zit mijn strot weer dicht en heb ik gevoelloze lippen en tintelende handen en pijn op de borst, het houdt gewoon nooit op )bij mij werkte therapie ook niet. Ik heb toen een gesprek gehad met psychiater die mocht medicatie uitschrijven. bij mij werkt ook alleen medicatie.
Ik heb meerdere therapieën gehad en waar ik het meeste baat bij heb gehad was een alternatieve therapie waarbij voornamelijk werd gefocust op de ademhaling en om die (on)bewust weer terug te brengen naar de buikademhaling.

Ik had daarnaast ook de diagnose angststoornis.

Ik ben er nooit helemaal vanaf gekomen, maar heb er wel mee leren leven. Voornamelijk in tijden van stress en spanning steekt het bij mij de kop op.

Wellicht is het een optie om eea eens met psycholoog te bespreken.
Belangrijk is om ook wat te doen aan de oorzaken. Zo kunnen er dingen spelen als een stuk onzekerheid, boven je macht werken, dingen doen die niet bij je passen. Doe je dingen omdat anderen dat willen of omdat je het zelf wil? Dan is het zaak om goed naar je eigen lichaam te luisteren. Als je dingen doet die niet goed voor je zijn, kan je lichaam reageren.

Ook is er de lichamelijke component. Door verkeerde voeding en bepaalde tekorten kan je ook hyperventilatieklachten ontwikkelen. Zo is een stabiele bloedsuikerspiegel belangrijk. En verder stofjes als magnesium, zink, vitamine D, vitamine B/B12, omega 3 (visolie, krillolie). En sporten/lichaamsbeweging is natuurlijk belangrijk.

http://www.natuurgeneesku ... l/index.php?pagina=stress

http://jessevandervelde.c ... en-oorzaken-en-oplossing/
Wat vervelend dat je zo'n last hebt van deze klachten!

Ik herken er veel van. Ik heb dit jaren terug ook gehad.

Ademhalingstherapie hielp mij ook niet.

Van de huisarts kreeg ik spierverslappers en een mededeling dat hyperventilatie normaal niet voorkomt bij 20 jarige mensen, maar ik had er toch last van.

Zoals Schapewolkje hierboven aangeeft, kunnen klachten onstaan uit tekorten of eetgewoonten. Of kan een extra zetje zijn.

Bij mij heeft een omschakeling in mijn eetpatroon geholpen met daarbij behandelingen bij een osteopaat. Daarnaast helpt magnesium goed voor ontspanning.

Sterkte!
Beste TO,

Ik weet niet of je nog last hebt van je klachten. Ik hoop van niet in ieder geval!

Ik kamp ook al jaren met hyperventilatie, het is zelfs zo erg geworden dat ik de diagnose 'chronische hyperventilatie' heb gekregen. Als je dan bedenkt dat ik ook nog last heb van een lage bloeddruk is het wel altijd feest voor mij.

Mijn ergste aanval heb ik in juni '16 gehad. Ik was die dag bloed gaan prikken, omdat ik al een aantal dagen heel erg duizelig en misselijk was. Ik had ook nog een paar andere vage klachten die ik toen niet kon plaatsen. Een kwartier nadat ik op werk aankwam ging het volledig mis bij mij. Ik werd eerst heel duizelig dus ik ging even zitten, water drinken en raam open. Ik trok blijkbaar heel bleek weg en om een lang verhaal kort te maken is eerst de BHV-team langs gekomen en daarna de huisarts. Ik werd onwel. Als ik er aan denk krijg ik het nogsteeds Spaand benauwd. Het bleek dat mijn schildklier te snel werkte. Daar kan je dus ook behoorlijk onrustig en angstig van worden. Dat samen met mijn chronische hyperventilatie en lage bloeddruk was dus vragen om moeilijkheden.

Ik ben voor mijn hyperventilatie-aanvallen in behandeling geweest bij twee fysiotherapeuten. In eerste instantie ging het om te leren ademen tijdens zo een aanval. Dat deed ik dan liggend, zittend, staand en joggend. Dit heeft mij vrij goed geholpen. Mijn tweede keer bij de fysiotherapeut had een geheeld andere reden. Ik heb twee keer mijn ribben gekneusd, achter elkaar. Dus net op het moment dat ik 'genezen' was, waren ze weer gekneusd en ik heb ook nog een zware griep/hoestbui opgelopen. Uiteindelijk was mijn ademhaling niet meer normaal. Ik moest dus naar de fysiotherapeut gaan om te leren adem halen vanuit mijn buik. Probeer in ieder geval op deze dingen te letten.

Wat het allerbelangrijkst is, is je mindsetting. In meeste gevallen weet je wanneer een hyperventilatie-aanval komt opzetten. Je voelt je wat draaierig, je voelt je onrustig en je voelt angst. ik heb mij zelf aangeleerd dat ik 'rustig' moet blijven. Relativeren. Het kost even tijd en je kan het niet gelijk onder de knie krijgen, maar je moet jezelf aanpraten dat het maar een 'aanval' is en dat het zo voorbij is mits jij rustig blijft. Het zal niet makkelijk zijn, maar probeer rustig te blijven. Laat je collega's of klasgenoten weten dat jij kan hyperventileren en als ze jou dan zo meemaken dat ze rustig moeten blijven. Mensen in je omgeving moeten ook rustig zijn anders wordt het erger voor jou. Ik heb het vaak gehad dat ik uit een vergadering ben gelopen of eerder uit een OV ben gestapt voor wat frisse lucht. Ik hoop dat deze tips je helpen.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-07-2017 11:45
Reden: spam
99.89% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven