Werk & Studie alle pijlers

Creatieve WO studie

01-03-2017 00:14 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik baal er van dat we geen creatieve academische opleidingen hebben. Op de kunstacademie na.



Wie volgt een creatieve opleiding en kan er iets meer over vertellen?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of dit iets helpt, maar... Ik doe niet de creatiefste opleiding..



Ik doe hbo communicatie, we krijgen vakken zoals creatief schrijven, creatief denken, fotografie, photoshop. Er wordt vooral heel veel gepusht op creatief bezig zijn. Ze moedigen dat heel erg aan.



Succes met je keuze.
I used to be an adventurer like you, but then I took an arrow to the knee..
Alle reacties Link kopieren
Tsja, je zou kunnen zeggen dat een creatieve opleiding over het algemeen niet opleid tot het doen van wetenschappelijk onderzoek. Dat is namelijk het idee achter een universitaire studie, je wilt wetenschappelijk onderzoek gaan doen. Waarom moet het zo nodig wo zijn? Dan gaat het dus alleen maar om de naam 'universitaire studie' en niet om de inhoud? Zoek een studie die jij wilt doen, een opleiding waar jij gelukkig van wordt. Of dat nou op het mbo, hbo of wo is.
De kunstacademie is geen WO niveau hoor.
Alle reacties Link kopieren
Technische studies kunnen ook creatief zijn, bijvoorbeeld industrieel ontwerpen of bouwkunde.
Alle reacties Link kopieren
Zoals iemand hierboven al schreef, is een universiteit primair gericht op wetenschap(penlijk onderzoek). En wat jij met creatief bedoelt, is bijna per definitie niet wetenschappelijk. Want wie bepaalt of een schilderij mooi is? Of het ontwerp van een nieuwe stoel geslaagd? Creatieve beroepen vragen absoluut veel kennis, veel kunde en nog veel meer oefenen en doen. Maar wetenschappelijk is het niet, dus heeft het weinig op een universiteit te zoeken. Dat maakt het niet minder, maar anders.

Ik ben wetenschapper (ok, ik vind dat zelf altijd stom klinken, maar ik doe onderzoek aan een universiteit, dus dat is het wel), mijn broer heeft kunstacademie gedaan. Je zou dus zeggen dat er bijna geen groter verschil denkbaar is en toch valt dat best mee. Mijn broer heeft bijvoorbeeld vaak materiaalkennis nodig van allerlei metalen, kunststoffen etc. Daar komt soms nog best wat schei- en natuurkunde aan te pas. En ik moet dan weer regelmatig een creatieve oplossing verzinnen hoe ik een bepaalde meting kan doen. Je wilt niet weten hoe vaak ik al niet bij de Gamma/Etos gestaan heb om specifieke lijm/glassnijders/melkpoeder/enz voor op het lab te kopen.

Vakken die misschien op het eerste oog niet creatief lijken, kunnen dat soms tot verrassende hoogte wel zijn. En vakken die puur kunstzinnig lijken kunnen ineens heel technisch blijken. Schrijf dus niet te snel dingen af, ga overal kijken en praten. En laat je vooral niet leiden door hbo/WO etc, maar door de inhoud en toekomstmogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht ook aan industrieel ontwerpen. Misschien is dat wat voor je?



Verder kan ik uit eigen ervaringen beamen dat wiskunde ook een creatieve studie is. Ik heb het dan wel over creatief denken, niet over met je handen bezig zijn.
Vivo per lei
quote:janna-sophie schreef op 01 maart 2017 @ 00:31:

Technische studies kunnen ook creatief zijn, bijvoorbeeld industrieel ontwerpen of bouwkunde.



Dit, dus. Ik heb 1 jaar bouwkunde gedaan en ben er gillend weggerend van de hoeveelheid knippen-plakken-lijmen in die opleiding. En bij industrieel ontwerpen mocht je dan ook nog kleien!



En in mijn ervaring zijn heel veel academische opleidingen creatief, alleen niet in de crea-bea zin van het woord. Bij het zoeken van oplossingen voor maatschappelijke problemen, het verzinnen van nieuwe theorieën of het linken van bestaande theorieën komt namelijk ook verdomd veel creativiteit kijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:safrat schreef op 01 maart 2017 @ 00:27:

De kunstacademie is geen WO niveau hoor.Meerdere kunstacademies geven ook masters hoor.
De zee is groen
Alle reacties Link kopieren
quote:nausicaa schreef op 01 maart 2017 @ 00:43:

Zoals iemand hierboven al schreef, is een universiteit primair gericht op wetenschap(penlijk onderzoek). En wat jij met creatief bedoelt, is bijna per definitie niet wetenschappelijk. Want wie bepaalt of een schilderij mooi is? Of het ontwerp van een nieuwe stoel geslaagd? Creatieve beroepen vragen absoluut veel kennis, veel kunde en nog veel meer oefenen en doen. Maar wetenschappelijk is het niet, dus heeft het weinig op een universiteit te zoeken. Er is volgens mij ook een internationale master tot curator in Maastricht. Daar leer je dus wel welk schilderij/welke stoel 'geslaagd' is.
De zee is groen
quote:groenogig_monster schreef op 01 maart 2017 @ 07:33:

[...]





Meerdere kunstacademies geven ook masters hoor.

Sterker nog: je kunt tegenwoordig zelfs promoveren met artistiek onderzoek. Als kunstenaar dus, niet als kunsthistoricus.



We hebben dus in NL masters in kunst, design, industrieel ontwerp, architectuur, gamedesign, enz.

Je kunt ook restaurator worden, prachtige combi van hersens en handen.
Lopen hbo en wo tegenwoordig zo door elkaar dat je een wo-master kan krijgen op een hbo-opleiding (kunstacademie)? Of begrijp ik het nu verkeerd?
quote:PowerCube schreef op 01 maart 2017 @ 08:14:

Lopen hbo en wo tegenwoordig zo door elkaar dat je een wo-master kan krijgen op een hbo-opleiding (kunstacademie)? Of begrijp ik het nu verkeerd?Nee, je kan een master krijgen op een masteropleiding. Zoals bijvoorbeeld het Sandberg instituut.
Alle reacties Link kopieren
quote:PowerCube schreef op 01 maart 2017 @ 08:14:

Lopen hbo en wo tegenwoordig zo door elkaar dat je een wo-master kan krijgen op een hbo-opleiding (kunstacademie)? Of begrijp ik het nu verkeerd?Zowel op HBO als WO niveau heet het een "master", maar voor zover ik weet is het HBO niveau. Er zitten wel ontwikkelingen in, want bij bijv de KABK kan je (zoals eerder vermeld) promoverem. Dat gaat ism Universiteit Leiden en is "gewoon" een volwaardig promotietraject. In veel andere landen is het al mogelijk om een creatief vak op dr universiteit te volgen, en ook in Nederland komt er steeds meer mogelijkheden voor een inhoudelijke verdieping.
Wat zou je bij je ideale opleiding willen leren/ waar wil je mee bezig zijn? Dat denkt wat makkelijker mee. Zo heb je op fontys hogescholen ook allerlei opleidingen ogv rock, musical, maar ook media. Is wel hbo, maar er zijn allerlei mogelijkheden om daar een master aan te hangen volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Kunstacademie is inderdaad geen WO.

Er zijn geen opleidingen in de kunst op WO volgens mij. Inderdaad wel bachelors en masters op hbo. In de aard zijn bachelors en masters op hbo nu eenmaal meer toegepast dan op WO. Op WO zijn de masters bijna allemaal meer theoretisch. Officieel is het niveau gelijk (beide leiden internationaal tot een MA of MSc titel).

Maar waarom zou je meer creatieve opleidingen op WO niveau willen?
In het buitenland heb je meer opleidingen tot Master of Fine Arts: drama, muziek, fotografie etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:MollyHooper schreef op 01 maart 2017 @ 09:03:

In het buitenland heb je meer opleidingen tot Master of Fine Arts: drama, muziek, fotografie etc.



Die heb je in Nederland ook.



Sorry, het stoort mij nogal dat er wordt gesuggereerd dat een master van een kunstacademie dan geen echte master zou zijn. De uva geeft ook een master hierin, in samenwerking met Sandberg. En dat kunst/design geen wetenschap zou zijn. Als er een veld is waar er overmatig wordt geanalyseerd, research gedaan wordt en geouwehoerd dan is wel in de kunsten.



Ik heb hem zelf niet gevolgd hoor. Wel kinstacademie gedaan. En dat ging echt wel verder dan lekker met je handen bezig zijn
De zee is groen
quote:groenogig_monster schreef op 01 maart 2017 @ 14:38:

[...]





Die heb je in Nederland ook.



Sorry, het stoort mij nogal dat er wordt gesuggereerd dat een master van een kunstacademie dan geen echte master zou zijn. De uva geeft ook een master hierin, in samenwerking met Sandberg. En dat kunst/design geen wetenschap zou zijn. Als er een veld is waar er overmatig wordt geanalyseerd, research gedaan wordt en geouwehoerd dan is wel in de kunsten.



Ik heb hem zelf niet gevolgd hoor. Wel kinstacademie gedaan. En dat ging echt wel verder dan lekker met je handen bezig zijn Dat heb je er zelf van gemaakt. Ik heb alleen gezegd dat de kunstacademie geen WO niveau is. Over andere opleidingen en vervolgopleidingen had ik het niet. Als TO de kunstACADEMIE aanziet voor iets academisch, mag die opmerking best worden gemaakt. Als jij vindt dat de kunstacademie wel WO niveau is mag dat best. In ieder geval heeft niemand gesuggereerd dat een master van de kunstacademie geen echte master. Ik lees dat nergens terug.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties.



Mij gaat het absoluut niet om de titel. Ik heb al hbo gedaan. Nou is het ook niet zo dat ik naar de kunstacademie wil. Juist niet.



Ik wil graag wo studie volgen waarbij ik al mijn creativiteit kwijt kan. Dan kan op verschillende manieren en in allerlei vormen. Ik sluit niets uit.

Ik heb al 3 open dagen bezocht van verschillende opleidingen en universiteiten en het valt me op dat er weinig ruimte voor eigen inbreng is. Dat gedeelte mis ik tijdens de open dagen en in folders.
Alle reacties Link kopieren
quote:groenogig_monster schreef op 01 maart 2017 @ 14:38:

[...]





Die heb je in Nederland ook.



Sorry, het stoort mij nogal dat er wordt gesuggereerd dat een master van een kunstacademie dan geen echte master zou zijn. De uva geeft ook een master hierin, in samenwerking met Sandberg. En dat kunst/design geen wetenschap zou zijn. Als er een veld is waar er overmatig wordt geanalyseerd, research gedaan wordt en geouwehoerd dan is wel in de kunsten.



Ik heb hem zelf niet gevolgd hoor. Wel kinstacademie gedaan. En dat ging echt wel verder dan lekker met je handen bezig zijn



Het is een echte HBO Master. Ik heb ook de kunstacademie gedaan, maar zal nooit pretenderen dat het een WO opleiding is. Ik ben zelf tegen het gelijktrekken van HBO en WO niveau (Want het is gewoon iets anders).



Overigens eens dat Kunstacademie echt wel iets meer is dan met een jontje in je mondhoek wat verf op een doek gooien. Ik geloof ook zeker in de potentie van artistic research.
Alle reacties Link kopieren
In Groningen heb je de studie Kunsten, Cultuur en Media. Er bestaat een master Journalistiek.



Dan heb je natuurlijk ook de filosofische discussie wat is creativiteit? Als ik kijk wat voor statistische methodes ik uit de kast moest trekken om toch significante resultaten voor mijn scriptie te vinden, vind ik dat met terugziende blik best heel creatief :D
Aint nobody got time for that!
Alle reacties Link kopieren
quote:groenogig_monster schreef op 01 maart 2017 @ 14:38:

[...]





Die heb je in Nederland ook.



Sorry, het stoort mij nogal dat er wordt gesuggereerd dat een master van een kunstacademie dan geen echte master zou zijn. De uva geeft ook een master hierin, in samenwerking met Sandberg. En dat kunst/design geen wetenschap zou zijn. Als er een veld is waar er overmatig wordt geanalyseerd, research gedaan wordt en geouwehoerd dan is wel in de kunsten.



Ik heb hem zelf niet gevolgd hoor. Wel kinstacademie gedaan. En dat ging echt wel verder dan lekker met je handen bezig zijn



Maar dat ontkent toch ook niemand? Ik zeg juist dat je voor de kunstacademie een enorme hoeveelheid kennis én kunde nodig hebt. Zoals ik al zei, mijn broer heeft kunstacademie gedaan, dus ik weet heel goed dat dat niet 'een beetje leuk schilderen of tekenen is'.



Maar dat maakt het nog geen wetenschappelijk vak. Over kunst valt enorm veel te ouwehoeren, discussiëren en vinden, maar dat is allemaal nog steeds iets anders. Dat is juist ook wat het zo zwaar maakt, er zit altijd een enorm onzekere factor in. Als je een wiskundesom moet maken, of een woord vertalen is het antwoord goed óf fout. Klaar. Als jij een kunstopdracht gedaan hebt, kan een docent dat ineens niet ok vinden op basis van soms best vage argumenten. Of het eindproduct is wel goed, maar 'het proces' was niet helemaal in orde. Echt, ik weet heel goed dat het zeker niet de makkelijkste opleidingen zijn.



Maar wetenschap is iets anders. Niet beter, wel anders. En net zo goed een vak op zich. Net zoals kunstacademie niet 'leuk verf op een doek smijten is' is wetenschap niet 'eindeloos ergens over discussiëren'.

En ja, je kunt wetenschappelijk onderzoek doen in de kunstwereld, maar dat is maar heel zelden het doel en de focus van de opleidingen.



Meer on topic: TO, je hebt het over gebrek aan eigen inbreng. Wat bedoel je dan precies? Want mijn ervaring is dat er juist vaak wel veel mogelijk is, alleen moet je daar dan wel zelf mee komen en het zelf regelen. Een keuzevak bij een heel andere studie, een stage die jij wilt, een minor etc. Vaak is het eerste antwoord nee, maar als je eerst eens goed met mensen gaat praten kan er veel toch wel. Juist al die 'niet standaard' dingen hangen enorm af van je eigen inzet. Ik werk in de geneeskunde, en wij hebben regelmatig studenten die zelf een projectje bedacht hebben en vragen of ze dat naast hun vakken mogen komen doen. We hebben ook laatst iemand op het lab gehad die de microscopie plaatjes zo mooi vond dat hij ze wilde gebruiken als opdruk voor producten, waarmee geld werd ingezameld voor een goed doel. Daar hebben we toen samen mee toepasselijke plaatjes gemaakt. Maar dat zijn allemaal wel mensen die daar zelf mee kwamen.
quote:hoelahoepla schreef op 01 maart 2017 @ 18:34:

[...]





Het is een echte HBO Master. Ik heb ook de kunstacademie gedaan, maar zal nooit pretenderen dat het een WO opleiding is. .Dan zul je toch ook weten dat de vervolgopleidingen echte masters zijn. Artistiek onderzoek, kunst maken met big data, dat soort dingen. En dat je, zoals ik al zei, tegenwoordig zelfs kunt promoveren met kunst.
Alle reacties Link kopieren
quote:groenogig_monster schreef op 01 maart 2017 @ 07:44:

[...]





Er is volgens mij ook een internationale master tot curator in Maastricht. Daar leer je dus wel welk schilderij/welke stoel 'geslaagd' is.Curator is niet echt een creatief vak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven