Gezondheid alle pijlers

Colitis ulcerosa

02-03-2017 13:48 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik weet nu sinds een maand dat ik colitis ulcerosa heb, had al zeker een jaar of 10 last van brijige ontlasting vaak met bloed en slijm.

Ben er in het begin wel mee naar de huisarts geweest, toen bleek dat ik aambeien had dus altijd gedacht dat het daar van kwam, heb er ook altijd een handje van gehad om het zo lang mogelijk uit te stellen dus vond dat best logisch klinken. Afgelopen kerst kreeg ik een aantal keer diarree met veel bloed en slijm, en had ook al een tijdje veel moeite om het op te houden als ik plotseling naar de wc moest ergens. Ik vertrouwde het dus niet meer en ben ermee bij de huisarts geweest die me vervolgens naar huis stuurde zonder ook maar iets te onderzoeken omdat ik hypochondrie zou hebben vanwege de vele klachten die ik erbij omschreef. Vervolgens na weer diarree met veel bloed toch weer terug gegaan en op eigen initiatief een sigmoidscopie gekregen(volledige scopie vond de huisarts niet nodig). Uit de scopie bleek dus dat ik colitis ulcerosa heb, en de biopt heeft dit bevestigd. Heb nu dus sinds ongeveer een maand pentasa compact granulaat voor een milde ontsteking. In het begin leek het iets beter te worden maar de ontlasting blijft wel brijig(niet meer waterdun). Tussendoor 1 keer wat meer slijm gehad en de laatste dagen zie ik soms wat rode slijmerige sliertjes. Het is wel zo dat ik maar 1 keer per dag moet en geen last heb van buikpijn, maar dat had ik de afgelopen jaren ook niet zo vaak en meestal was 3 keer per dag jaar de wc toch wel het maximum. Herkent iemand dit een beetje? want de verhalen die ik lees komen niet echt in de buurt van hoe het bij mij allemaal is. Krijg over een tijd nog een volledige scopie en zo maar dat duurt allemaal nogal lang, dus hoop dat er iemand is die me wat meer zou kunnen vertellen. Ik ben 25.
Heel herkenbaar. Ik heb ook atypische symptomen. Ik denk dat de meeste mensen met Crohn of CU dat wel hebben. Toen ik voor het eerst naar de huisarts ging had ik alleen bloed bij de ontlasting. Ik had geen koorts, geen diarree en viel niet af. De huisarts dacht in eerste instantie ook aan aambeien. Toch aangedrongen op een scopie en het bleek Crohn te zijn.

Je hebt pas een maand Pentasa, dat is nog niet zo lang. Een keer per dag brijige ontlasting heb ik zelf ook, dus dat vind ik niet zo raar. Je moet wel letten op bloed en slijm. Als je bloed hebt, heb je ergens een wond of ontsteking en dat is natuurlijk niet goed. Als je het niet vertrouwt, gewoon bellen met je arts of verpleegkundige. In het begin heb ik ook vaak gebeld.

Als je het leuk vindt, kun je hier meeschrijven: Crohn/ Colitis en andere darmzaken
Bedankt voor je snelle berichtje, dat lijkt inderdaad veel op hoe het bij mij is gegaan! Baal er ook nogal van dat ik jaren geleden niet al eens om een doorverrwijzing heb gevraagd, want denk dat ik het dus al heel lang heb. Wel fijn dat ik nu weet wat het is. Maak me ook best druk omdat ze dus nog niet de volledige darm hebben kunnen bekijken, want was voor de scopie best bang dat het misschien nog iets ergers zou zijn. De arts is er wel stellig van overtuigd dat het cu is en dat ze dat ook aan de biopt kunnen zien, dus dat neem ik dan maar aan! Vraag me ook af of het wel mogelijk is dat ondanks het gebruik van de medicijnen er dus nu weer een beetje bloed bij zit, heb er ook nog helemaal geen ervaring mee. Ik heb net even gebeld en als het goed is word ik er nog over terug gebeld, alles duurt ook zo lang en even iemand wat vragen lijkt onderhand onmogelijk!
Blijf je onder behandeling van de huisarts of ben je inmiddels ondergebracht bij een MDL arts in het ziekenhuis?
Bij een mdl arts, de huisarts heeft me alleen doorverwezen.
Hier ook eentje met CU. Je verhaal is zeer herkenbaar, bij mij heeft het ook jaren geduurd voor ik de diagnose kreeg.

Ook vage klachten gehad, geen typische verschijnselen, totdat het echt erg werd. Ik heb de huisarts zowat moeten smeken om een doorverwijzing... Nu ben ik al jaren onder behandeling bij de mdl arts.

Het heeft even geduurd voordat ik de juiste medicijncocktail te pakken had, nu gaat het eigenlijk wel okee. Af en toe een kleine opvlamming die dan vrij snel weer onder controle is.

Het is en blijft een vervelende aandoening, ik hoop dat jij snel de juiste medicatie hebt die voor jou goed werkt. Elke persoon reageert anders, dus dat moet je een beetje uitvogelen. Blijf je melden bij je behandelend arts totdat je in remissie bent.

Veel succes, en hier op het forum kun je ook veel vragen stellen en je zorgen delen.

Er schrijven een aantal dames mee met dezelfde 'shitziekte'. (Excusez Le mot)
Er is ook een besloten facebookgroep van crohn/collictus. Zoek maar op Facebook via ccuvn en vraag of je toegelaten kan worden,
Bedankt voor jullie berichtjes! Dacht dat ik één van de weinige was met zulke klachten na verhalen die ik op internet zag. Heb er eigenlijk niet eens heel veel last van gelukkig, alleen wat dunne ontlasting en dat bloed en slijm dan. Zojuist nog even contact gehad met de verpleegkundige, hoefde me voorlopig niet druk te maken als het niet erger zou worden dan! Misschien binnenkort wel andere medicijnen als het niet verbeterd. Uitslag van het bloed was ook binnen en dat was allemaal goed, alleen de leverwaarde was licht verhoogd(weet niet precies wat dat wil zeggen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven