Net moeder, scheiding

05-03-2017 03:42 107 berichten
Gisteren heb ik te horen gekregen dat mijn man waarschijnlijk wil scheiden.

Een aantal jaar geleden hebben wij een moeilijke periode gehad waarin hij zich steeds meer terugtrok.

Toen is naar voren gekomen dat mijn man als kind misbruikt is, hij heeft toen een tijdje hulp gehad en alles leek weer goed te gaan. Zo goed dat wij samen hebben besloten om aan een kind te beginnen.

Mijn dochter is nu 4 maanden oud . Ik wil niet zeggen dat alles koek en ei was de afgelopen weken, maar dit had ik nu niet verwacht. Ik ging er vanuit dat we in een wat "moeilijkere" fase zaten na het krijgen van een kind, waarin we beide onze weg moesten vinden.

Ik kan natuurlijk niet in zijn hoofd kijken maar ik denk dat hij ondanks de gezamenlijke keuze en gesprekken nu pas beseft wat een kind/gezin inhoud. Een deel van zijn vrijheid is weg, en dan loop ik ook nog te "zeiken" over wat ik van hem verwacht (wat naar mijn idee niet als een verrassing is gekomen).

ik weet nu niet wat ik wil, als je voor een kind kiest zie je het zo anders voor je. Je richt samen het kamertje in en leeft er naar toe en dan na 4 maanden laat hij ons ineens zo in de steek. In eerste instantie gaf hij aan dat hij een paar maanden alleen wilde wonen om te kijken hoe of wat, maar ik heb eigenlijk zoiets van "alles of niets". Ik zit nu bij mijn ouders voorlopig, ik denk dat hij daar van geschrokken is dat ik direct het huis uit ben gegaan. Maar het voelt nu gewoon zo anders als de "crisis" van een aantal jaar geleden, ik en mijn dochter verdienen dit niet.

Financieel hoef ik mij geen zorgen te maken, ik kan het huis aanhouden en betalen en hij niet.

Hoe zal een omgangsregeling gaan met een baby, ik geef nog borstvoeding (als dit niet opdroogt met deze ellende) in gun hem en mijn dochter een relatie maar zie het nu nog niet zitten om haar lange tijd bij mij weg te hebben. Ik denk nu om haar gewoon op zijn vaste vrije dag bij hem te laten zoals altijd en het voorlopig bij deze dag te laten, is dat eerlijke en realistisch?

Sorry voor het onsamenhangend verhaal, Maar zo zit het nu ook in mijn hoofd, ik krijg er geen duidelijk verhaal van nu. Maandag ga ik na werk met hem praten, mijn dochter blijft dan bij mijn moeder.
Alle reacties Link kopieren
Wellicht is dit een interessant stuk.

http://www.mediat.nl/wp-content/uploads ... hting1.pdf

Het gaat niet om van wie het kind is en wat de wens is van welke ouder. Het gaat er om wat het beste is voor een kind!
Ik hoop toch echt dat je man therapie wil overwegen. Een verse baby is voor veel relaties en mensen heftig, maar de baby tijd gaat over.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
TS Ik zie jou vooral veel denken en naar oplossingen zoeken. Wat doet jouw man om tot beterschap te komen? Zoekt hij zelf hulp? Heeft hij gebeld om aan relatietherapie te beginnen? Hulp bij het omgaan met een baby?

Oftewel hoe zet hij zich nu in voor zijn gezin en voor zijn dochter?
quote:KennyBee schreef op 05 maart 2017 @ 08:42:

[...]

Als er daadwerkelijk gedacht zou worden in het belang van het kind hoort daar uiteraard een co-ouderschap bij. Niet 1 x pw iets wat een 'bezoekregeling' of 'mans vrije dag' wordt genoemd. Dat is niet in het belang van het kind die een objectief gevoel heeft en vooral moet houden naar haar beide ouders. Er wordt door TO nu al gedacht vanuit haar eigen persoonlijke wens; straks over 1 of 2 jaar 1 x per twee weken een weekend en eventueel een dag, en dat moet dan op mans vrije dag etc. Dat is dus puur een eigen invulling zoals zij het zelf wil. Zij en velen met haar wil het kind niet 'delen'. Niet gedacht en bekeken vanuit belang van het kind zelf dus. Het kínd staat juist centraal en dié wil zijn/haar ouders niet delen. En als de scheiding toevallig vanuit de man komt doet dat er niet toe, het gaat om het kind en dan horen beide ouders zich aan te passen. Het kind heeft niets met hun scheiding te maken en moet niet belast worden door niet meer evenredig haar/zijn beide ouders te mogen zien omdat dit de moeder beter uitkomt om wat voor reden dan ook. Je gaat een paar straten bij elkaar vandaan wonen en bent beide dus co-ouder over je kind.

Dat kind is een babytje van 4 maanden oud. Dat is te jong om in een co-ouderschapsregeling te dwingen. Daar zijn veel pedagogische en psychologische bezwaren tegen.

En co-ouderschap moet op latere leeftijd ook in het belang van het kind zijn. Er wordt teveel uitgegaan van het recht van de ouders, waardoor het belang van het kind ondergeschikt raakt. Het is echt niet de heilige graal, het werkt alleen als de ouders goed communiceren en het kind zich bij beide ouders veilig en geliefd voelt.
Ik zit zwanger en alleen "achtergelaten", om het maar een naam te geven. Je kunt het echt wel alleen hoor!

Jouw man heeft besloten na 4mnd zijn verantwoordelijkheid deels af te willen schuiven naar jou want hij kan het niet meer aan. Wat moet je daar van vinden?

Bekijk de invulling van het Co ouderschap zoals jij het prettig zou vinden, uiteindelijk, en bespreek het met je ex-partner in spe.

Probeer toch een beetje te genieten van deze mooie eerste maanden, oke? Als je er later op terug kijkt zie je anders alleen maar hem met zijn ego. Zonde.

En zonde dat het voor hem allemaal schijnbaar al een uitgemaakte zaak is zonder jou eventjes in het proces te betrekken.
"positiviteit, vriendelijkheid, ontwikkeling"
quote:avianflu schreef op 05 maart 2017 @ 09:01:

[...]

Je hebt ook gelijk, mss reageer ik nu ook vanuit boosheid of verontwaardiging.

Heel begrijpelijk. Maar ik zou toch proberen het gesprek weer aan te gaan met je man en hem ook vertellen dat dit niet de weg is. Niet voor jou en zeker niet voor jullie kind. als hij t commiment voor een kind is aangegaan, moet hij daar nu ook de consequenties van dragen. En ja, dat is misschien moeilijk en kut zo'n therapie, maar ik zou hem vragen of hij z'n kind niet een andere jeugd gunt dan hij zelf heeft gehad.

En ik zou trouwens ook proberen hem eens heel stevig en liefdevol vast te pakken. Waarschijnlijk zit ie zichzelf grandioos in de weg...
quote:avianflu schreef op 05 maart 2017 @ 09:02:

Over co-ouderschap, dat is bij een kind van 4 maanden toch nog helemaal niet in het belang van het kind? Of zie ik dat verkeerd.Geen idee. Maar vergeet niet dat hij ook rechten heeft. En dat jouw idee bij wat het beste is voor jullie kind wel eens anders kan zijn dan het idee dat hij daarbij heeft. Jij vindt het het beste dat hij straks 1 weekend per 14 dagen voor jullie kind zorgt. Maar misschien wil hij wel co-ouderschap.
Ik moet inderdaad gewoon het gesprek van maandag afwachten.

Afhankelijk daarvan moeten er pas beslissingen worden genomen.
quote:pleats schreef op 05 maart 2017 @ 09:03:

Wellicht is dit een interessant stuk.

http://www.mediat.nl/wp-content/uploads ... hting1.pdf

Het gaat niet om van wie het kind is en wat de wens is van welke ouder. Het gaat er om wat het beste is voor een kind!Bedankt voor dit, verhelderend en bevestigd eigenlijk mijn gevoel.
quote:avianflu schreef op 05 maart 2017 @ 09:02:

Over co-ouderschap, dat is bij een kind van 4 maanden toch nog helemaal niet in het belang van het kind? Of zie ik dat verkeerd.Meer in het belang van je kind dan het kind wel naar oma/kdv brengen en niet naar vader. Hij is nl net zoveel voor het kind als jij bent: de ouder. Dat zijn jouw moeder en andere oppasvormen niet.
He bah wat een narigheid. denk aan jezelf en je kind, een man die in deze fase zich zo opstelt die is niet stabiel en kan meer kwaad dan goed doen...beter om hem even niet in de buurt te hebben tot hij zijn zaken weer op een rijtje heeft.
He wat naar heel veel sterkte x
quote:avianflu schreef op 05 maart 2017 @ 08:09:

Ik heb geen contact meer met mijn schoonfamilie , deze woont ook in zuid Amerika hij heeft sporadisch contact. Na ik ontdekt heb wat 1 van zijn broers hem heeft aangedaan en dat zijn moeder dit feitelijk had moeten weten (er zijn schijnbaar beschuldigingen geweest van een ander neefje) was ik er een beetje klaar mee .

Ik heb een aantal jaar daar gewoond en wij wonen nu 6 jaar samen in NL.

Mijn man heeft zelf geen fijne ouders, vader grotendeels uit beeld en moeder wel in beeld maar niet echt liefdevol. Zo word hij niet eens gebeld op zijn verjaardag en is er ook weinig interesse naar mijn dochter dat heef mij en ook hem best veel pijn gedaan.

Ik vind mijn man een goede vader, maar denk dat het 24/7 aspect hem zwaar valt. Natuurlijk kan hij nog dingen als individu ondernemen, maar niet meer zoals vroeger.

Wellicht dat zijn jeugd nog meespeeld, maar als hij dit zelf niet inziet en er niks mee wil doen ,dus de therapie van destijds genoeg vind houdt het denk ik op voor ons. De reden dat ik denk dat hij nog steeds niet alles verwerkt heeft is het feit dat er nog steeds (minimaal) contact is met de broer die hem misbruikt heeft, dit is toch heel raar?

Dat is niet raar, misbruik en mishandeling in je jeugd zijn heel lastig en moeilijk te doorgronden. Zo simpel als verbreek het contact ligt het echt niet. Ook de relatie met zijn moeder en haar reactie toen kan er toe doen.

Niet quoten aub ik haal het later weg:

to heeft het gelezen dus een persoonlijk stukje weer weg gehaald

Niet dat hij het zelfde is al ik, noch bedoel ik dat dit een excuus is voor zijn gedrag. Ik denk alleen dat de kans groot is dat het (een deel van) de rede is dat hij nu opeens zo doet en al even niet lekker in zijn vel zit.

Los daarvan vind ik dat je het goed aan pakt en het zo goed mogelijk voor jullie dohter probeert te doen. Hou haar voor ogen bij alles dat er nu gebeurd en mocht het zo ver komen dat je alles alleen moet doen dan komt het ook goed. Dat kan je! En heel veel sterkte
To ga je niet teveeel inleven in je man.

Tenslotte gooit hij het bijltje erbij neer als het even tegenzit.

Vergeet dat niet. Hij heeft het niet zo druk met inleven. En hij is niet eens bevallen.

Daarnaast ben jij met het kind weg en zit hij in het huis.

Wat een vent zeg.

Co ouderschap is echt niet aan de orde en in het belang van een baby dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Jij hoeft echt niet van alles voor hem te verzinnen. Een goede vader doet dat zelf wel.

Goed dat je een daad gesteld hebt en mocht hij nog enig verantwoordelijkheidsgevoel hebben draait hij zo weer bij.
Bedankt voor je reactie appletree, dat geeft ook weer een ander perspectief van iets wat ik waarschijnlijk uit mijzelf niet kan begrijpen.
quote:avianflu schreef op 05 maart 2017 @ 11:45:

Bedankt voor je reactie appletree, dat geeft ook weer een ander perspectief van iets wat ik waarschijnlijk uit mijzelf niet kan begrijpen.

Heel lullig gezegd, maar dat kan je ook niet begrijpen. Hoeft ook niet. Net als dat ik andere dingen niet kan begrijpen gewoon omdat je het niet zelf hebt mee gemaakt is dat iets wat niet in je zit, gelukkig maar.

Nogmaals sterkte en succes!
quote:jadaiswa schreef op 05 maart 2017 @ 10:36:

[...]

Meer in het belang van je kind dan het kind wel naar oma/kdv brengen en niet naar vader. Hij is nl net zoveel voor het kind als jij bent: de ouder. Dat zijn jouw moeder en andere oppasvormen niet.

Dat doet TO toch ook niet? Zoals ik het lees, hebben TO en haar (ex)partner beide werk, past de moeder van TO 1x per week op terwijl zij allebei werken, en heeft (ex)partner sowieso 1 dag per week dat hij niet werkt.

Op welke andere werkdagen, naast die ene vaste vrije dag, zie jij dan een mogelijkheid waarop (ex)partner thuis kan zijn en voor hun kind kan zorgen?
quote:meaki schreef op 05 maart 2017 @ 13:59:

[...]

Dat doet TO toch ook niet? Zoals ik het lees, hebben TO en haar (ex)partner beide werk, past de moeder van TO 1x per week op terwijl zij allebei werken, en heeft (ex)partner sowieso 1 dag per week dat hij niet werkt.

Op welke andere werkdagen, naast die ene vaste vrije dag, zie jij dan een mogelijkheid waarop (ex)partner thuis kan zijn en voor hun kind kan zorgen?

Weekenden, avonden, vrije dag en wat man verder voor mogelijkheden ziet (ouderschapsverlof?)

To wil die ene vaste dag als man vrij is en om het weekend omdat zij vindt dat het kind bij haar moet zijn voorlopig.

Ik denk dat dit heel anders kan.

Tenslotte geeft zij aan dat zij het huis kan betalen alleen; lijkt me stug met 2 dagen werken per week (1 dag de vader, 1 dag haar moeder)
quote:jadaiswa schreef op 05 maart 2017 @ 15:17:

[...]

Weekenden, avonden, vrije dag en wat man verder voor mogelijkheden ziet (ouderschapsverlof?)

To wil die ene vaste dag als man vrij is en om het weekend omdat zij vindt dat het kind bij haar moet zijn voorlopig.

Ik denk dat dit heel anders kan.

Tenslotte geeft zij aan dat zij het huis kan betalen alleen; lijkt me stug met 2 dagen werken per week (1 dag de vader, 1 dag haar moeder)

Jij denkt dat het heel anders kan?

Je kent dit hele gezin niet eens. Wat een arrogantie
anoniem_283691 wijzigde dit bericht op 05-03-2017 15:25
Reden: Paar letters vergeten
% gewijzigd
quote:Niceday76 schreef op 05 maart 2017 @ 15:25:

[...]

Jij denkt dat het heel anders kan?

Je kent dit hele gezin niet eens. Wat een arrogantieWat jij denkt is net zo arrogant; jij kent hen ook niet en reageert net zo goed.
Baby die borstvoeding krijgt uit logeren doen, al is het bij de vader, is echt onzin. En ook als de baby flesvoeding krijgt, is ze daar nog veel te jong voor. Inderdaad niet in het belang van het kind. TO, veel sterkte gewenst. Knap dat je zo sterk bent.
Best wel raar dat de meesten hier inzetten op scheiden. Laat ze eerst maar eens goede gesprekken voeren. Stoppen kan altijd nog.
quote:pieterpad schreef op 05 maart 2017 @ 18:39:

Baby die borstvoeding krijgt uit logeren doen, al is het bij de vader, is echt onzin. En ook als de baby flesvoeding krijgt, is ze daar nog veel te jong voor. Inderdaad niet in het belang van het kind. TO, veel sterkte gewenst. Knap dat je zo sterk bent.

Maar dan kan het wel naar je moeder?

Dat is dan net zo goed niet in belang van het kind: kan het beter bij haar papa zijn.
quote:jadaiswa schreef op 05 maart 2017 @ 19:57:

[...]

Maar dan kan het wel naar je moeder?

Dat is dan net zo goed niet in belang van het kind: kan het beter bij haar papa zijn.Tijd om je te verdiepen in de hechtingstheorie!
quote:pleats schreef op 05 maart 2017 @ 20:01:

[...]

Tijd om je te verdiepen in de hechtingstheorie!Niet nodig: daar ben ik meer dan bekend mee: alleen in nl denken wij dat de moeder en haar familie heilig zijn... Dat is niet zo: dat is wat de gemiddelde vrouw wil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven