Geld & Recht alle pijlers

Onterechte bekeuring

03-03-2017 16:02 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Boete ontvangen van 239 euro voor het overschrijden van een verdrijvingsvlak. Echter ben ik niet aangehouden en heb ik de boete gewoon een paar dagen later in de bus ontvangen. Er hangen daar geen camera's oid dus een politieagent in een onherkenbare (anders was mij dit zeker wel opgevallen) auto moet dit gezien hebben en kon dus wel mijn kenteken noteren maar heeft mij niet staande gehouden.

Ik rij iedere dag op dit stuk en er is voor mij geen reden om over een verdrijvingsvlak te rijden. Op dit bewuste knooppunt zijn twee verdrijvingsvlakken maar beide kan ik onmogelijk overschreden hebben. In de boete en de brief daarbij staat niet aangegeven welke van deze twee verdrijvingsvlakken zij bedoelen.

Nu ga ik zeker bezwaar maken maar lees al op diverse websites dat dit vrij lastig zal zijn. Iemand ervaring hiermee? Nog tips wat hier dan wel of niet in te vermelden.

Als ik nou het verdrijvingsvlak had genomen om ergens voordeel te behalen is de boete terecht, laat dan duidelijk zijn... maar in dit geval weet ik gewoon zeker dat ik dit niet gedaan heb.

Dingen die ik in het bezwaar zeker ga opnemen:

- vraag welk verdrijvingsvlak er precies is overschreden.

- vraag om foto van deze overtreding waarin onomstotelijk vast staat dat mijn auto deze overtreding begaan heeft.

- onder de wet openbaarheid van bestuur wil ik graag het brondocument ontvangen.

- De akte van beëdiging van de dienstdoende verbalisant.

Alvast bedankt voor jullie ideeën, tips, aanvullingen
Helemaal eens met Handig met geld!

Je komt echt verder wanneer je je 'sullig/blond' opstelt.

Krijg beroepsmatig regelmatig met 'zinloze' wob-verzoeken te maken, en reken maar dat mijn haren dan al overeind gaan staan. Werkt absoluut niet in je voordeel kan ik je vertellen.
quote:Europe86 schreef op 03 maart 2017 @ 16:18:

Ik lees dat je als je je beroept op openbaarheid van bestuur en allerlei zaken opvraagt ze het vaak niet eens de moeite vinden en de boete gewoon laten vervallen. Zeker omdat die wet aangeeft dat ze dit binnen 2 weken moeten terugkoppelen.

Daar ben ik ook blij mee, goed of kwaadschiks.

Dat is absoluut niet waar.
kansloos dit. beste kans is voor laten komen en dan dom gansje spelen
en in vervolg niet meer over een verdrijvingsvlak rijden.

jammer van je geld
Bij de informatie die je via een Wob-verzoek krijgt mag ook informatie worden geanonimiseerd. Verder zijn ze niet verplicht alles wat jij opvraagt ook daadwerkelijk openbaar te maken. Het kan dus zijn dat je niet alles krijgt toegestuurd wat je wil of dat er informatie niet in te vinden is.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Ik snap echt niet waarom een stuk weg waar nooit iemand rijdt en dus de gevaarzetting 0 is, zoveel moet kosten. Ik heb deze nooit gehad (en rood licht ook niet), maar volgens mij is dit duurder dan rood licht! waarom? Ik snap de wet niet altijd.

Maar goed. je hebt dit ongevaarlijke stukje weg waarschijnlijk met een stukje buitenkant van je band geraakt en een agent getroffen die nog een quotum had. Balen!

bezwaar maken zorgt in ieder geval dat de winst voor de overheid zo klein mogelijk is, dus dat zou ik zeker doen. Geeft je ook uitstel van betaling. Maar niet te bont maken, want dan strijk je ze tegen de haren in en loop je misschien tegen een verhoging aan. Ik zou het inderdaad ook als dom blondje aanpakken.
Zonder oorzaak geen gevolg
Bedenk dat, wanneer je in beroep gaat, jij moet bewijzen dat je niet over dat verdrijvingsvlak hebt gereden. Lijkt mij best een onmogelijke opgave.

Overigens, ook een agent in zijn burgerauto onderweg naar de sportschool kan jou hier gewoon voor opschrijven. Best lastig om te bewijzen dat die agent ongelijk heeft.
Niet geschoten is altijd mis
quote:polkat schreef op 03 maart 2017 @ 17:34:

. Ik zou het inderdaad ook als dom blondje aanpakken.Hoe diep kun je zinken door je te gaan gedragen als dom blondje om onder een boete proberen uit te komen
quote:ainne schreef op 03 maart 2017 @ 16:09:

Jezus wat een achterlijk hoog bedrag, ik hoop voor je dat je er onderuit kunt komen.

(ik moest trouwens googlen wat een verdrijvingsvak is )

Nu je weet wat een verdrijvingsvlak is snap je waarom de boete achterlijk hoog is. Zoals TO al zei had ze geen reden dit te overschrijden. Er IS ook geen reden om deze te overschrijden. Het ligt er voor de veiligheid (en zelfs al valt je auto uit, dan is het nog veiliger om op de baan te stil te staan dan op dat vlak !).

En daarom is de boete zo hoog. En terecht.
Death may indeed be final, but the love we share while living is eternal
quote:mary57 schreef op 03 maart 2017 @ 18:33:

[...]

Hoe diep kun je zinken door je te gaan gedragen als dom blondje om onder een boete proberen uit te komen TO krijgt dat advies van anderen. Zij geeft aan er onderuit te willen komen en ik lees hier dat dat de beste tip is Ik zou waarschijnlijk niet eens de moeite nemen om bezwaar te maken, want inderdaad: de kans is TE klein dat het lukt. Zonde van je energie.
Zonder oorzaak geen gevolg
Kijk eens op boetejurist.nl

Misschien kunnen ze je helpen.
Je kan gewoon schriftelijk beroep aantekenen, je hoeft niet niet naar de uitspraak te gaan is meestal toch een grote veehal als ze dit afhameren met wat geluk heeft de rechter begrip voor je standpunt. Heb het gehad met een vriend bij een voetbal wedstrijd boete gekregen van een domme agent, in beroep gegaan beide hetzelfde verhaal vertelt hij vrijgesproken en mijn boete werd terug gebracht naar de helft heeft meer dan 2 jaar geduurd viel onder het strafrecht. Nee, heb je ja kan je krijgen zo simpel is het, zou niet de moeite nemen om er naar toe te gaan dan moet je weer een halve dag vrij nemen en dat is zonde van je tijd.
quote:ainne schreef op 03 maart 2017 @ 16:09:

Jezus wat een achterlijk hoog bedrag, ik hoop voor je dat je er onderuit kunt komen.

(ik moest trouwens googlen wat een verdrijvingsvak is )Het is een hoog bedrag maar de risico's zijn ook erg groot. Een verdrijvingsvak kan vaak vanuit beide rijrichtingen misbruik worden. Je moet er niet aan denken dat 2 tegenliggers allebei het vak gebruiken.
quote:polkat schreef op 03 maart 2017 @ 17:34:

bezwaar maken zorgt in ieder geval dat de winst voor de overheid zo klein mogelijk is, dus dat zou ik zeker doenDit is een heel vreemde opmerking. Ten eerste maakt de overheid geen 'winst', de overheid ontvangt geld van alle burgers en bedrijven en steekt dat geld weer in zaken die de burgers in het land belangrijk vinden (daarvoor mag je binnenkort stemmen). Waarom je dan liever hebt dat de overheid gemeenschapsgeld verkwanselt aan jouw zinloze bezwaarprocedures en WOB-aanvragen in plaats van aan zaken die echt belangrijk zijn (zorg, onderwijs, handhaving, etc) is mij een compleet raadsel.
Ik zou het zeker voor laten komen als je bezwaar afgewezen wordt TO. Ik heb eens een bekeuring gehad omdat een agent gezien zou hebben dat ik door rood gereden zou hebben. Dat had ik gewoon echt niet gedaan want dat doe ik nooit. Dat ook verteld aan de rechter en die gaf me het voordeel van de twijfel en seponeerde de bekeuring.
quote:Aragog schreef op 06 maart 2017 @ 20:22:

Ik zou het zeker voor laten komen als je bezwaar afgewezen wordt TO. Ik heb eens een bekeuring gehad omdat een agent gezien zou hebben dat ik door rood gereden zou hebben. Dat had ik gewoon echt niet gedaan want dat doe ik nooit. Dat ook verteld aan de rechter en die gaf me het voordeel van de twijfel en seponeerde de bekeuring.Let wel, dit werkt alleen zo wanneer je eigenlijk nog nooit een bekeuring op je naam hebt gehad.
Dat is gelukkig bij mij ook aan de orde. Nooit bekeuringen. Laatste is uit 2012 voor het vergeten van een blauwe parkeerkaart... waren dure minuten toen (90 euro)

thnx voor jullie input!
Men kan denken dat het misbruik is om het WOB systeem te gebruiken. Er is ook een hoop misbruik van gemaakt. Dat wil niet zeggen dat die WOB een verkeerde zaak is. Het spoort de overheid ook aan om zijn administratie op een zodanig degelijke wijze te voeren dat er geen discussie kan ontstaan over hoe men tot bepaalde beslissingen komt. Moeten bedrijven ook daar waar het publieke geding in het belang komt.

Het is vreemd dat een opsporingsambtenaar vrijwel uit de losse pols een bekeuring lijkt uit te kunnen schrijven en vrijwel geen verantwoording schuldig is en nauwelijks bewijs hoeft te leveren. Je mag verwachten dat zo'n constatering zorgvuldig gebeurt en dat je een mogelijkheid hebt om je te verdedigen. Althans in een rechtsstaat. En dat je onschuldig bent, tenzij het tegendeel onomstotelijk is bewezen.

Zo'n overtreding die op het oog geconstateerd wordt zou degelijk gedocumenteerd moeten worden, met enige andere onomstotelijke gedragingen (plaats, richting, snelheid, kleur auto, weer) zodat het in elk geval eenvoudig is om overduidelijke fouten uit te sluiten. Bijvoorbeeld een leesfout van het kenteken. Of dat de rechter soepel omspringt met "verdachten" die het feit ontkennen.

Van wat ik uit mijn kennissenkring heb vernomen kan het best lonen om zoiets voor te laten komen. Niet te benauwd zijn. Maar wees wel heel specifiek en gedetailleerd over de situatie. Het is niet zo dat de boete standaard word verhoogd als je laat voorkomen.
quote:viva1966 schreef op 06 maart 2017 @ 17:57:

[...]

Het is een hoog bedrag maar de risico's zijn ook erg groot. Een verdrijvingsvak kan vaak vanuit beide rijrichtingen misbruik worden. Je moet er niet aan denken dat 2 tegenliggers allebei het vak gebruiken.Bekeuringen in het verkeer zijn behoorlijk hoog in Nederland, neem Duitsland daar zijn ze een stuk lager zeker met snelheid overtredingen.
quote:groenebroek schreef op 07 maart 2017 @ 09:59:

[...]

Let wel, dit werkt alleen zo wanneer je eigenlijk nog nooit een bekeuring op je naam hebt gehad.Hoeft niet kan ook aan de rechter liggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven