Geld & Recht alle pijlers

Scheiden en de scheiding: stap voor stap?

09-03-2017 09:38 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ben in mijn 4de dag van besef dat ik en man uit elkaar gaan. Je kunt hier meer lezen over het emotionele stuk.

Nu probeer ik praktisch een stappenplan te maken. Het liefste dat ik een soort to do list kan maken met taken die ik elke dag kan uitvoeren.

Ik ga zo naar maatschappelijk werk voor hulp.

Maar als iemand echt super praktische tips heeft, graag.

Ben al begonnen met het uitpluizen van de officiële websites van rijksoverheid, nibud, belastingdienst, rechtsbijstand. Ik heb een document waarin ik alle info bijhoud.

Korte samenvatting van gegevens

-mijn inkomen: IVA rond 1000 euro

-zijn inkomen: vast contract rond 2200 euro

-1 kind van 12

-1 kat

-huurflatje waar ik, kind en kat blijven wonen

-geen vermogen op 1 hele oude auto na

-geen spaargeld

-schulden 19000 euro (doorlopend krediet)

-negatieve BKR tot eind 2019

-ik doe alle administratie in Excel en heb een vrij accuraat beeld van de huidige inkomsten en uitgaven

Ik begrijp dat de eerste stappen vooral juridisch en financieel van aard zijn. Weet nog niet wat ik als eerste moet uitzoeken: advocaat? toeslagen?

Alvast superbedankt!

p.s. Nederlands is niet mijn moedertaal dus excuses voor taalfouten en als ik afkortingen e.d. niet direct begrijp
Ik heb heel veel gehad aan de tips op www.echtscheiding-wijzer.nl

Wat goed is om als eerste te bedenken is of je wilt scheiden mbv een mediator (dat kan heel goed als je nog redelijk kunt communiceren met elkaar) of dat je zelf een advocaat wilt inhuren en je ex ook.
Ik ben gescheiden mbv een mediator. Ex deed altijd de financiën, ik had er geen kaas van gegeten. We konden toen nog prima door een deur, en dat is heel goed gegaan, mediator heeft ons financiële plaatje compleet uitgeplozen en een eerlijk voorstel gedaan. Het kost wel wat, een mediator, maar een advocaat ook. Scheiden is niet goedkoop, hou daar rekening mee.
wat ik nog mis in je rijtje:

- getrouwd in gemeenschap van goederen of op huwelijksvoorwaarden?

- hebben jullie al een idee of je straks voor co-ouderschap gaat of voor een omgangsregeling?
quote:Roggenbrood schreef op 09 maart 2017 @ 09:45:

Ik ben gescheiden mbv een mediator. Ex deed altijd de financiën, ik had er geen kaas van gegeten. We konden toen nog prima door een deur, en dat is heel goed gegaan, mediator heeft ons financiële plaatje compleet uitgeplozen en een eerlijk voorstel gedaan. Het kost wel wat, een mediator, maar een advocaat ook. Scheiden is niet goedkoop, hou daar rekening mee.

Mij is de mediator ook wel goed bevallen.

Ik vind het wel een financieel slecht vooruitzicht TO, de schuld en je kleine inkomen, je partner ook geen heel hoog inkomen dus ook niet veel alimentatie waarschijnlijk. Hoe ga je straks rondkomen?
Jij hebt bedacht dat jij met kind en kat in je huidige flat wil blijven wonen maar heb je dat al overlegd met je aanstaande ex?

Hij heeft namelijk ook rechten. Je kan wel zeggen zo wil ik het maar hij heeft ook wat te willen.

In het andere topic schreef je dat je absoluut geen co-oudrrschap wil. Dan hoop ik voor jou dat je ex dat ook niet wil. Wil hij dat wel dan kan jij dat zeer waarschijnlijk niet tegenhouden.
Dank jullie wel

Ff voordat ik vertrek paar antwoorden:

-gemeenschap van goederen

-ik volledig ouderschap, man af en toe een weekend (grootste onduidelijkheid ivm zijn werk/wonen, bijv. anti-kraak wonen blijkt geen minderjarige kinderen op bezoek toe te staan en hij kan geen andere woning vorm betalen ivm voorschoten zoals borg, dubbele huur vooruit etc.). Man staat hier 100% achter (op dit moment), heb het zwart op wit via email van hem ontvangen.

En ja, de situatie is wrang en ik had het graag anders gezien, Maar het is wat het is...
Het is dat manhier niet ophetforum zit anders zou ik hem ednadvocaat aanraden. Hij la as t zich nu wel heel erg in de hoek drijven dokr jou. Hopelijk houdt een mediator ook zijn belangen in het oog.
Heeft je man al woonruimte?

Eigenlijk is dit een makkelijke, zonder vermogen en koophuis. Als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd krijgen jullie allebei de helft van de bezittingen. Je moet dus alle spullen waarderen, en degene die meer spullen (w.o. de auto) krijgt, krijgt minder van de schuld. Per saldo moeten jullie dus op hetzelfde bedrag uitkomen.

Ook moet bepaald worden of je man nog kinderalimentatie kan betalen naast de aflossing van zijn stukje schuld en zijn overige lasten. Ik weet niet precies wat IVA is, en of je dan ka wel zelf mag houden (bij bijstand wordt dat verrekend). Je hebt als alleenstaande ouder in ieder geval recht op verhoogd kindgebonden budget en alleenstaande ouderkorting. Dat laatste wordt met de belasting verrekend, dus ik weet niet of je daaraan toe komt (kan alleen als je voldoende belasting betaalt).
Wat is IVA?
Afgekeurd. Vroegere WAO.
flinke schuld
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
In sommige gemeente hebben ze tijdelijke noodwoningen (woningbouw) Omdat urgentie tegenwoordig zo moeilijk is is dat een soort van tussenstap. Met borg, dubbele lasten wordt dan dus ook rekening gehouden.

Wie weet bij jullie in de buurt ook ?

Anders (studenten) kamer, onderhuur?
Hoe hoog is de huur van de flat? Als hij uitgeschreven is en officieel de scheiding is aangevraagd, zou je mogelijk recht op huurtoeslag hebben.
Ook zal je kindgebonden budget vanaf het moment dat je alleen woont en scheiding is aangevraagd, fors omhoog gaan omdat je alleenstaande ouder wordt.
quote:sugarmiss schreef op 09 maart 2017 @ 09:59:

Het is dat manhier niet ophetforum zit anders zou ik hem ednadvocaat aanraden. Hij la as t zich nu wel heel erg in de hoek drijven dokr jou. Hopelijk houdt een mediator ook zijn belangen in het oog.+1
quote:gizzmo-returns schreef op 09 maart 2017 @ 10:28:

Hoe hoog is de huur van de flat? Als hij uitgeschreven is en officieel de scheiding is aangevraagd, zou je mogelijk recht op huurtoeslag hebben.

Voor huurtoeslag gelden andere voorwaarden. Daar is uitschrijving van adres alleen een vereiste.

Bij de andere toeslagen geldt beide voorwaarden. Uitschrijving van adres EN echtscheiding ( of verzoek tot echtscheiding ingediend).
Toeslagen per maand na indieningsverzoek scheiding

KGB € 370 per maand

Zorgtoeslag € 88 per maand

Op basis van je IVA uitkering krijg je de maximale toeslag bedragen die toegekend kunnen worden.

Kinderbijslag per kwartaal € 283,40

Huurtoeslag hangt af van je rekenhuur en kun je gelijk aanvragen zodra je aanstaande ex zich uitschrijft.

Alimentatie nog af te spreken in het ouderschapsplan

Voor de rest worden er al goede tips gegeven. Veel sterkte in ieder geval.
Basisstappen berekenen kinderalimentatie:

1. Berekenen behoefte kind op basis van het netto maandelijkse gezinsinkomen op het moment dat jullie uit elkaar gingen, inclusief eventueel kindgebonden budget. Gaat op basis van tabellen en normbedragen, dus als je het eens bent over het gezinsinkomen, is de behoefte makkelijk vast te stellen.

2. Bepalen zorgkorting (zorg die man al in natura aan kind geeft in de tijd dat kind bij hem is): zoals ik het nu lees, 15% van de behoefte

3. a draagkracht man: op grond van huidige inkomen man en een formule komt er een draagkracht uit per maand

b. idem voor de vrouw, maar nu met kindgebonden budget en alleenstaande ouderkop (gaat om forse maandelijkse bedragen)

4. Optellen gezamenlijke draagkracht en vergelijken met behoefte. Als draagkracht hoger is dan behoefte: man betaalt naar verhouding. Als draagkracht lager is: tekort ieder voor de helft dragen. Bij man wordt tekort in minder gebracht op zijn eventueel te verzilveren zorgkorting, dat dan mogelijk nog van zijn draagkracht wordt afgehaald. Als de helft van het tekort hoger is dan de zorgkorting, dan geen rekening houden met zorgkorting. Man moet dan gehele draagkracht betalen voor kinderalimentatie.

Belangrijk in deze zaak: wie betaalt er af op de huwelijkse schulden? Als de man afbetaalt, kan dat ten koste gaan van zijn draagkracht en blijft er misschien helemaal geen ruimte over voor kinderalimentatie.
Sugarmiss, heb je het verhaal van TO gelezen op relaties?
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Dank jullie wel voor alle superhandige tips

Vandaag langs maatschappelijk werk en juridisch loket en meer handige info verzameld. Eerst dus een intake bij advocaat-mediator met een stevig achtergrond in het financiële gebeuren.

Wat omgangsregeling betreft, zie idd de topic in mijn OP. Mocht man van gedachten veranderen dan sta ik daar wel open voor, op het moment dat hij een goed therapeutisch traject krijgt rondom agressie beheersing en huiselijk geweld.
Paar praktische vragen als het mag:

-heeft iemand een idee hoe het gaat met de kosten in de tijd voordat de scheiding officieel is? (als ex bijv. elders woont en we beiden dubbele lasten hebben plus advocaatkosten)

-moeten advocaat/mediator kosten voorgeschoten worden?

-wordt alimentatie ingehouden op IVA?

-hoe kom ik achter de waarde van inboedel? Bijna alles wat we hebben is oud/tweedehands etc.

-waar staan die tabellen voor de zorgbehoefte van kind? Nibud?

-wat deed mediator/advocaat precies, hoe gaat een eerste gesprek, tweede gesprek etc.? Ik kan alleen algemene info vinden.

-wat kan ik alvast voorbereiden voor mediator/advocaat gesprek qua papieren, overzichten e.d.?

Alvast bedankt!
Ik ga ff flauw doen en je verwijzen naar de site waar ik je al eerder naar verwees.

-heeft iemand een idee hoe het gaat met de kosten in de tijd voordat de scheiding officieel is? (als ex bijv. elders woont en we beiden dubbele lasten hebben plus advocaatkosten)

http://www.echtscheiding-wijzer.nl/schu ... ingen.html

Zie onder de kop 'voorlopige voorziening': de hoogte van de schuld wordt bepaald op de dag dat het huwelijk wordt ontbonden. Wil je geen risico lopen dat hij nu nog een schuld aangaat waar jij dan ook aansprakelijk voor wordt, dan kun je een voorlopige voorziening aanvragen.

Alle kosten die je nu maakt zijn in principe voor jullie samen, hij moet in theorie de helft van jouw huur betalen en jij de helft van zijn huur. Je kunt echter onderling afspreken dat je dat vanaf de dag dat hij verhuist ieder zelf betaalt.

-wat deed mediator/advocaat precies, hoe gaat een eerste gesprek, tweede gesprek etc.? Ik kan alleen algemene info vinden.

-wat kan ik alvast voorbereiden voor mediator/advocaat gesprek qua papieren, overzichten e.d.?

http://www.echtscheiding-wijzer.nl/medi ... ocaat.html

-moeten advocaat/mediator kosten voorgeschoten worden?

http://www.echtscheiding- ... en-van-een-scheiding.html

Het gaat op urenbasis, dus de rekening komt achteraf

-wordt alimentatie ingehouden op IVA?

Dat kun je vragen aan de uitkeringsinstantie

-hoe kom ik achter de waarde van inboedel? Bijna alles wat we hebben is oud/tweedehands etc.

Wij hebben destijds gewoon besproken wat ieder mee wou nemen, en het daarbij redelijk verdeeld. Hij het vrij nieuwe bed, ik de vrij nieuwe bank, hij de eettafel, ik het dressoir, hij de droger, ik de wasmachine, etc.

Mocht je het officieel willen bepalen, dan kost je dat geld:

http://www.echtscheiding-wijzer.nl/taxa ... oedel.html

-waar staan die tabellen voor de zorgbehoefte van kind? Nibud?

http://www.echtscheiding- ... limentatie-berekenen.html
quote:Marana_ schreef op 10 maart 2017 @ 12:18:

Ik ga ff flauw doen en je verwijzen naar de site waar ik je al eerder naar verwees.

Superbedankt! Ik zal die site verder uitpluizen, ik was nog bezig met die van de overheid.

Ik ga niet moeilijk doen over inboedel, als de spullen van kind maar intact blijven.
Er zijn altijd weer mensen, zal geen namen noemen, die iets roepen zonder de moeite te hebben genomen een link die in de op staat te openen en te lezen

Sterkte Cassandra.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven