Hypotheek verdelen o.b.v. salaris
donderdag 9 maart 2017 om 11:35
Ik ben erg benieuwd hoe andere mensen dit geregeld hebben.
Wij zijn bezig een samenlevingscontract op te stellen voor een huis dat we samen kopen, ieder voor 50%.
Mijn vriend verdient meer dan ik. Voorheen verdeelde we alle kosten (huur, boodschappen etc) naar verhouding.
Maar gezien het huis ook voor 50% van mij wordt (en dus ook de meerwaarde evt), is het niet gek dat ik 50% van de aflossing betaal.
In het concept samenlevingscontract staat nu dat ik 50% van de aflossing betaal, en dat alle andere kosten (dus ook de rente) naar evenredigheid van het salaris worden betaald.
Maar hoe pak je dat feitelijk aan?
Zullen allicht meer mensen met dit dilemma hebben gezeten
Wij zijn bezig een samenlevingscontract op te stellen voor een huis dat we samen kopen, ieder voor 50%.
Mijn vriend verdient meer dan ik. Voorheen verdeelde we alle kosten (huur, boodschappen etc) naar verhouding.
Maar gezien het huis ook voor 50% van mij wordt (en dus ook de meerwaarde evt), is het niet gek dat ik 50% van de aflossing betaal.
In het concept samenlevingscontract staat nu dat ik 50% van de aflossing betaal, en dat alle andere kosten (dus ook de rente) naar evenredigheid van het salaris worden betaald.
Maar hoe pak je dat feitelijk aan?
Zullen allicht meer mensen met dit dilemma hebben gezeten
donderdag 9 maart 2017 om 11:47
donderdag 9 maart 2017 om 12:16
Bij een annuitaire hypotheek verandert de verhouding tussen aflossing en rente steeds. Je hebt dus geen vast maandelijks bedrag als aflossing. Je zult jaarlijks een opgave krijgen van de financiële instelling waar je hypotheek loopt (achteraf meen ik) met de exacte bedragen. Als je het dan echt precies wilt doen zou ik per jaar een vast bedrag hanteren en achteraf kun he dat evt verrekenen. Maar het zal niet om enorme bedragen gaan, wil je je echt al die rompslomp op de hals halen?
donderdag 9 maart 2017 om 12:18
quote:Pantax schreef op 09 maart 2017 @ 11:46:
Wij geven onszelf evenveel zakgeld. Van wat overblijft betalen we alles zonder onderscheid.
Dit zou ik ook doen
En ik vraag me ook af hoe het evt in de toekomst zal gaan, als je samen besluit dat 1 van beiden minder gaat werken, hang je dan nog zo aan die 50% van het huis?
Wij geven onszelf evenveel zakgeld. Van wat overblijft betalen we alles zonder onderscheid.
Dit zou ik ook doen
En ik vraag me ook af hoe het evt in de toekomst zal gaan, als je samen besluit dat 1 van beiden minder gaat werken, hang je dan nog zo aan die 50% van het huis?
donderdag 9 maart 2017 om 12:22
Hier is het iets anders, omdat we een maand na de koop van het huis igvg getrouwd zijn. Op een vaste rekening storten we allebei een bedrag (vrouw iets meer dan ik, 2/5 om 3/5) voor alle vaste lasten, rente van de hypotheek en boodschappen. Van een andere rekening doe ik (zo nu en dan) een aflossing maar omdat we igvg zijn getrouwd doet mijn vrouw de aflossing feitelijk ook. Het geld staat eigenlijk alleen verspreid over verschillende rekeningen.
donderdag 9 maart 2017 om 13:02
quote:Erizon schreef op 09 maart 2017 @ 12:16:
Bij een annuitaire hypotheek verandert de verhouding tussen aflossing en rente steeds. Je hebt dus geen vast maandelijks bedrag als aflossing. Je zult jaarlijks een opgave krijgen van de financiële instelling waar je hypotheek loopt (achteraf meen ik) met de exacte bedragen, als je het dan echt precies wilt doen zou ik per haar een vast bedrag hanteren en achteraf kun he dat evt verrekenen. Maar het zal niet om enorme bedragen gaan, wil je je echt al die rompslomp op de hals halen?
Dat is exact waar we tegenaan lopen!
We hebben een annuitaire hypotheek afgesloten, dus inderdaad verandert de hoogte van de aflossing maandelijks.
Maar ik wil ook niet te moeilijk doen met alle rompslomp!
quote:spinnekop schreef op 09 maart 2017 @ 11:57:
Dus als jij minder gaat werken om voor een eventueel kind te zorgen betaal je nog steeds precies de helft? Ik zou er voor zorgen dat het voor de helft eigendom is en dat je naar rato betaald, ook in de toekomst
Inderdaad wat jij zegt vind ik ook lastig!
Ik werk nu bijvoorbeeld al 4 dagen en vriend 5 dagen, maar doe (daardoor) veel meer in het huishouden.
Bij een annuitaire hypotheek verandert de verhouding tussen aflossing en rente steeds. Je hebt dus geen vast maandelijks bedrag als aflossing. Je zult jaarlijks een opgave krijgen van de financiële instelling waar je hypotheek loopt (achteraf meen ik) met de exacte bedragen, als je het dan echt precies wilt doen zou ik per haar een vast bedrag hanteren en achteraf kun he dat evt verrekenen. Maar het zal niet om enorme bedragen gaan, wil je je echt al die rompslomp op de hals halen?
Dat is exact waar we tegenaan lopen!
We hebben een annuitaire hypotheek afgesloten, dus inderdaad verandert de hoogte van de aflossing maandelijks.
Maar ik wil ook niet te moeilijk doen met alle rompslomp!
quote:spinnekop schreef op 09 maart 2017 @ 11:57:
Dus als jij minder gaat werken om voor een eventueel kind te zorgen betaal je nog steeds precies de helft? Ik zou er voor zorgen dat het voor de helft eigendom is en dat je naar rato betaald, ook in de toekomst
Inderdaad wat jij zegt vind ik ook lastig!
Ik werk nu bijvoorbeeld al 4 dagen en vriend 5 dagen, maar doe (daardoor) veel meer in het huishouden.
donderdag 9 maart 2017 om 13:24
Als je samen een huis koopt dan zie je een toekomst samen.
Het zou mij dan ook echt niets uitmaken of de 1 nou net wat meer salaris heeft dan de ander.
Ik ben ook een dagje minder gaan werken toen, maar deed wel het huishouden ook fijn voor hem.
En later verdiende ik weer wat meer, en nu werk ik maar 2 daagjes.
Het loopt zoals het loopt ik zou helemaal doodmoe worden van die rekensommetjes.
Het zou mij dan ook echt niets uitmaken of de 1 nou net wat meer salaris heeft dan de ander.
Ik ben ook een dagje minder gaan werken toen, maar deed wel het huishouden ook fijn voor hem.
En later verdiende ik weer wat meer, en nu werk ik maar 2 daagjes.
Het loopt zoals het loopt ik zou helemaal doodmoe worden van die rekensommetjes.
donderdag 9 maart 2017 om 13:32
quote:Pantax schreef op 09 maart 2017 @ 11:46:
Dit. Lekker makkelijk.
Als je samen een huishouden runt voor de langere termijn heeft de een niet meer recht op de vermogensopbouw of luxe leven dan een ander, vind ik. Ookal verdient de een meer dan de ander.
Reeds opgebouwd vermogen is een ander verhaal. Dat zou ik wel apart houden, als het substantieel is.
Dit. Lekker makkelijk.
Als je samen een huishouden runt voor de langere termijn heeft de een niet meer recht op de vermogensopbouw of luxe leven dan een ander, vind ik. Ookal verdient de een meer dan de ander.
Reeds opgebouwd vermogen is een ander verhaal. Dat zou ik wel apart houden, als het substantieel is.
donderdag 9 maart 2017 om 14:29
Wij gaan uit van het principe dat iedereen even hard zijn best doet om bij te dragen aan het huishouden. De ene baan verdient nu eenmaal meer dan de andere. En soms levert werk helemaal niets op (huishoudelijke taken, zorg voor kinderen). Ik vind het heel raar om een verdeling te maken, puur gebaseerd op bedragen. Je doet toch allebei je best om het huishouden draaiende te houden? Waarom mag de een dan meer overhouden dan de ander?
donderdag 9 maart 2017 om 15:54
Wij storten allebei een bepaald bedrag per maand op de gezamenlijke rekening voor de vaste lasten. Op papier ben ik 50% eigenaar maar betaal niet 50%.
Vriend verdiend meer dus legt ook meer in. Ik zorg daaraan tegen voor het huishouden.
En geld is maar een bedrag. Vind het belangrijker dat je het samen leuk hebt. En soms moet de een wat meer betalen dan de ander. En soms moet er nog wat privé geld bij.
Bij ons is het geen issue geweest. Was vanzelfsprekend.
Vriend verdiend meer dus legt ook meer in. Ik zorg daaraan tegen voor het huishouden.
En geld is maar een bedrag. Vind het belangrijker dat je het samen leuk hebt. En soms moet de een wat meer betalen dan de ander. En soms moet er nog wat privé geld bij.
Bij ons is het geen issue geweest. Was vanzelfsprekend.
donderdag 9 maart 2017 om 20:07
Ik zou alle gezamenlijke vaste lasten bij elkaar optellen (dus hypotheekaflossing+rente, gas, water en elektra, boodschappen, eventueel reserveringen voor vakantie/huisonderhoud etc) en dat dan naar rato verdelen. Daarbij is en blijft het huis voor 50-50 van jullie samen. De naar rato-verdeling kun je per jaar bekijken of dat nog klopt, of dat je het anders wil doen (bv omdat je een kind samen hebt gekregen, bent gaan mantelzorgen, om een andere reden minder/meer werkt).