Lijf & Lijn alle pijlers

Gestopt en cravings

11-03-2017 19:07 45 berichten
Ik heb donderdagavond mijn laatste peuk gerookt. Ik was er zo klaar mee Niet het geld, niet de vergrote kans op allerlei nare ziektes deden het maar een opmerking van de tandartsassistente en dat ik het zo stom vond dat ik het niet kon op brengen om 3 dagen niet te roken na een tandheelkundige behandeling. Ik, als controlfreak, slaaf van zo'n stom iets. Daar wil ik van af.

Dag 1 ging prima, hoog uit af en toe een keer zo'n moment. Een moment dat ik uit automatisme dacht 'even roken' en mezelf moest corrigeren, want ik rook immers niet mee.

Nu op dag 2 (Wauw. Dit klinkt zo triest) heb ik echt wel cravings. Als ik er aan toe geef sta ik binnen 5 minuten bij de pomp. Ik wil dit niet, zoek de hele dag al afleiding maar ik moet natuurlijk wel gewoon kunnen zitten. Ik slik al valeriaan, maar dat helpt niet echt. Ook heb ik enorme dorst, de hele dag door. Dit neem ik maar voor lief en drink braaf water.

Zijn hier meer stoppers? Wat deden jullie tegen de cravings? Ik weet dat dit erbij hoort, hoor. Dat ik 13 jaar een half pakje (gemiddeld) per dag heb gerookt laat natuurlijk zijn sporen na. Ik ben op zoek naar tips die mij de craving doen vergeten. Ik ben enorm gevoelig voor directe beloningen, dus mezelf overtuigen dat als ik weer begin de kans op nare ziektes groter wordt, doet het hem ècht niet voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend knap van je! Zelf geen ervaring (nooit gerookt) hoorde ik dat de eerste 2 á 3 dagen het zwaarst zijn en dat je daarna de voordelen gaat merken.

Misschien helpt het om een vriend/vriendin/kennis in te lichten en wat te gaan doen vandaag (filmpje kijken) of bij de buren op de koffie? Als je je hoofd er maar van af kan houden
Goed van je dat je stopt!

Als de cravings alleen de eerste dagen zo erg zijn, mag je best iets lekkers nemen nu hoor! Een beker ijs, koekjes, popcorn, geef maar toe!

Over een paar dagen vervang je dat met kauwgom, muntthee, tanden poetsen etc.
Knap dat je aan het stoppen bent! Ik heb nooit gerookt en heb geen tips voor je. Ik wil je wel veel succes en sterkte wensen!
Nicotine-kauwgom doet wonderen...
Dampen al geprobeerd? Kan met en zonder nicotine, met afbouwen naar nul.
Gewoon niet roken. Die cravings kunnen wel twee jaar aanhouden. Ik be na zeven maanden weer voor de bijl gegaan
Bedankt voor de reacties! Ik eet niet meer dan normaal, geloof ik. Ik kan ook best een kilo of 5 erbij hebben, dus ik maak me daar ook niet druk om. Voor nu heb ik heel veel dorst. En dus die cravings.

Afleiding zoeken buitenhuis is lastig vanavond: Zoon is thuis. En mijn buren roken, daar ben ik gisteren ook al niet heen gegaan met die reden. Hahaha.

Nicotinekauwgom heb ik vroeger een keer geprobeerd en ben daar over mijn nek van gegaan. En ik denk dat ik na bijna 48u "Droog staan" niet meer moet beginnen met een nicotinevervanger.

Dampen heb ik nog nooit gedaan, is dat wat? Zijn ze er al achter wat dat voor schade toebrengt op de lange termijn?

@Minke: Niet helemaal wat ik wilde horen. Ik ben een paar jaar terug 5 maanden gestopt. Toen ook weer begonnen. 'Eentje kan wel'. Nou, die les heb ik op de harde manier geleerd. Eentje kan dus niet.
Goed dat je aan het stoppen bent! Misschien een hobby zoeken? Die je op die momenten kan doen? Zoals kleuren voor volwassenen, pixelhobby, denksportboekjes, puzzelen, etc. Afleiding dus. Succes iig! Hou in gedachten dat de eerste weken het zwaarst zijn.
Doe niet bij een ander wat je zelf niet wil!
ik ben nu bijna een jaar gestoot. eb o wat waren die eerste weken vervelend. ik sliep amper. ik ging veel wandelen.. heel veel wanneer ik maar kon! heeft mij geholpen:) suc6!
Je hebt geen motivatie nodig om te stoppen maar een motivatie om gestopt te blijven. En die motivatie is dan sterker dan de craving.

Ik ben gestopt toen ik vader werd..dat was motivatie genoeg om gestopt te blijven. Dus ik heb het eigenljik makkelijk gehad
Heeeel veel succes. Als je twee dagen haalt, haal je er ook wel drie. En na drie dagen is de nicotine al uit je lijf, dus dan ben je gestopt. Klaar.

*beseft dat ze makkelijk praten heeft*

Lees je graag? Ik kan je nog wel wat boeken doorsturen. En mijn moeder stopte ooit met behulp van puzzelboekjes. Aandacht bij de puzzel en een pen heeft ongeveer dezelfde dikte als een sigaret.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
zoek even op youtube en cravings handige filmpjes om jezelf af te leiden
you go girl
Die enorm trek in een sigaret duurt maar een paar minuten en is daarna voorbij. Die gedachte heeft mij heel erg geholpen toen ik stopte met roken. Korte tijd wachten is haalbaar en daarna is het verlangen weg. Het betekent ook dat je niet de hele dag weerstand hoeft te bieden, maar slechts een aantal keren per dag enkele minuten. Die wetenschap hielp me ook. Ik ben al jaren gestopt.
Ik ga eens even youtuben, ben wel benieuwd wat daar uitkomt.

Een nieuwe hobby zoeken is wel leuk. Maar ik moet echt aan de studie. Heb de komende weken examens. Mijn timing is geweldig! Maar goed, ik probeer mezelf in te prenten dat mijn cijfers niet hoger worden met een sigaret.

Ceylon: Nou, ik ben selectief in wat ik graag lees. Ik moet nog 6 boeken deze periode (3xEngels, 3xNederlands) en dat blijf ik maar uitstellen.

Tomcat: Dat is inderdaad waar. Stoppen is niet zo moeilijk, dat deed ik 11/12 keer per dag. Het gestopt blijven is klote. Ik ga geen baby's meer maken. Ik vond het echt heel erg dat de tandartsassistente zei dat ik ze kon ruiken dat ik rook(te). Dat vond ik ZO erg. Ik weet niet eens waarom, want in de afgelopen jaren heb ik dat natuurlijk wel vaker gehoord. Misschien een kwestie van verstand komt met de jaren ofzo...?

Ik hou inderdaad ook mezelf voor dat na 3 dagen de nicotine weg is. En ik maak gebruik van mij luiheid: Ik heb geen sigaretten in huis, dus moet ik eerst naar pomp. En mijn buren roken shag (dat vind ik heel vies), dus bietsen is geen optie.

Bedankt voor de steun allemaal, jullie zijn lief! Ik baal zo van mijn eigen verslaving. Het slaat echt nergens op, ik had nooit moeten beginnen (Ik weet nog mijn eerste sigaret toen ik 18 was..Dom, dom, dom.)
Ik ben inmiddels 4 (5?) maanden gestopt! Omdat ik een zwaar heftige tandvleesontsteking had (incl. afsterven zelfs ) Kostte me een trauma bij de mondhygiënist en een paar honderd euro, maar het is nu weer helemaal prachtig hersteld. Dat maakt het gestopt blijven ook zo lastig. Ben me wel heel bewust van het feit dat ik een niet-rokende vriend heb die het wel heel erg zou vinden als ik weer zou beginnen, dus hou me maar vast aan dat mijn relatie me zeker meer waard is dan een sigaret.

Helaas heeft het me wel 6kg extra opgeleverd.

Maar stoppen is zwaar, je bent goed bezig TO.
Hou vol! Het komt goed.

Kijk of je online iets van mindfulness-oefeningen kunt vinden, dat kan erg helpen. Realiseer je ook dat die cravings er mogen zijn. Ze komen, het gevoel komt aanrollen op een golf en wordt alsmaar erger, en dan net als bij de zee stroomt het water weer weg. De craving neemt áltijd weer af, ook als je niets doet zelfs.

Doe dingen die vies of moeilijk zijn in combinatie met een sigaret: vers sinaasappeltje persen en dit drinken, haken, borduren, breien, tandenpoetsen en uitgebreid flossen (goede mondverzorging kan nooit kwaad), in bad gaan, enz.
Heel goed dat je gestopt bent!!!

Voor iedereen helpt natuurlijk wat anders maar mij hielp het om bewust na te gaan denken over de verslaving en wat die precies inhield.

als ik honger had naar een sigaret stelde ik mijzelf elke keer opnieuw dezelfde vragen:

Zorgt die sigaret nu echt voor minder stress?

- nee! Ik heb mezelf aangeleerd dat een sigaret stressverminderend werkt, feitelijk ben ik voor, tijdens en na de sigaret precies even gestresst (of ontspannen). zit tussen de oren.

Is die sigaret echt lekker?

- nee! Een sigaret is niet lekker. Sushi, chocola, koekjes, ja dat is lekker. Rook inhaleren... Is niet lekker, ook jezelf aangeleerd, bedenk die eerste sigaret nog maar eens, was ook niet lekker. Hoeveel sigaretjes steek je wel niet op die je helemaal niet had gehoeven, omdat het simpelweg gewoon niet lekker is!

Bedenk dan dat je gezonder wordt, het je geld bespaart, je niet meer stink, niet in de kou meer hoeft te staan. En wat me ook hielp is dat je in dit tijdperk haast een 'looser' bent als je nog rookt. Wilde niet meer bij die groep horen die bij zo'n rokersplek met z'n allen een beetje stom aan zo'n sigaret staan te hijsen.

Misschien een slecht verhaal, maar mij heeft het geholpen door het allemaal zo te benaderen ging de lol er vanaf voor mij nog een sigaret op te steken.

Heel veel succes!!! Je kan het!!!
Goed bezig! Zelf 4 maanden gestopt en geloof het of niet het wordt echt beter!!! Ik dronk veel water, thee en zat de hele dag wortels etc te snaaien. Zo ben ik de eerste week doorgekomen en daarna werd het steeds makkelijker.
Ik snap precies hoe jij je nu voelt. Ben ook al eens gestopt met roken (inmiddels jaren geleden), en op dit moment ben ik ook gestopt met alcohol (niet dat ik nou zo heel veel drink, maar toch gewenning). Dat is voor mij af en toe ook best pittig, en gek genoeg denk ik nu ook op momenten aan wijn waarop ik dat normaal gesproken nooit deed. Wel merk ik nu al (na een week) dat het makkelijker wordt en minder heftig duurt qua trek momenten. Beseffen dat elke trek voorbij gaat is een goeie, dingen bedenken waar je je handen bij nodig hebt, veel bewegen, vaak tanden poetsen, je gebit laten reinigen en beseffen dat het zo mooi wit blijft. Bij mij helpen koolzuurhoudende drankjes ook tegen trek. Vooral cassis light is nu favoriet :-)) En als het vanavond echt lastig is: vroeg naar bed maar ?Zet hem op!
Ik lees nu trouwens net op een ander topic allemaal slechte dingen over light frisdrank. Schijnt nogal de trek naar suiker aan te wakkeren. Wil je natuurlijk niet aan een andere verslaving helpen :-)
Goed dat je bent gestopt!

Ikzelf was vorig jaar januari gestopt, 4 maanden toen weer begonnen in stress situatie

Had toen eerst een pakje peuken gekocht, 6 euries in een potje gedaan en vervolgens die peuken 1 voor 1 gebroken en in de vuilnisbak gegooid. Om mezelf te laten zien dat ik elke keer 6 euro voor een pakje verneuk aan niets.

Toen een app gedownload en iedere keer als ik zin had in een peuk alle veranderingen en gespaarde geld bekeken. Het duurde bij mij toch wel 2 weken, ook omdat in mijn omgeving veel gerookt werd/wordt.

Het is een kwestie van een andere mindset, maar dat is wel super lastig. En eigenlijk is het super simpel, gewoon niet doen. Maargoed, dat is makkelijk praten.

Succes in ieder geval en keep up the good work!
Lekker gaan dampen; met of zonder nicotine (ik zou zonder doen want je hoeft nog maar 1 dag). op rookwinkel.nl zo besteld en het is echt een heel stuk minder schadelijk. misschien kun je op die manier door die cravings komen en uiteindelijk besluiten ook de e-sigaret aan de kant te gooien. Veel mensen hebben het op die manier gedaan en geen peuk meer aangeraakt
Goed dat je bent gestopt!

Voor mij zat de clue in dat ik mezelf geen verbod oplegde. Stoppen neigt zo snel naar oh ja ik mag niet meer roken.

Voorgaande pogingen waren soms na weken mislukt. De laatste keer dat ik nu al een aantal jaar definitief gestopt ben stopte ik ook zo ongepland onverwacht. En omdat ik ergens ook wel wist dat cravings niet oneindig aanhouden en echt momenten zijn hield ik mezelf voor goed als ik over 15 minuten nog trek heb in een sigaret mag ik roken. En dat ging ik niet de minuten zitten tellen, maar gewoon door met wat ik deed of even afleiding, Eigenlijk in alle gevallen was die trek dan weg tot de volgende craving. Zo verbood ik mezelf niks sterker nog ik mag immers weer gaan roken. De toestemming ipv het verbod was bij mij de key. Nooit meer een sigaret aangeraakt en de enkele keer na jaren dat ik nog zoiets heb van hmm zou ik om wat voor reden dan ook pas ik hetzelfde weer toe.

Succes, je kan het en hebt die sigaretten niet nodig!
Anyone can find the dirt in someone be the one that finds the gold
het boek de opluchfing van jan geurtz geeft hele andere inzichten! ik zeg lezen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven