Lastig gesprek

16-03-2017 09:54 41 berichten
Lang zitten dubben onder welke pijler dit moest en hoe ik het zou omschrijven zonder er als slechterik af te komen. Binnenkort heb ik een gesprek met mijn ex over de financiën van ons kind na haar 18e. Ik vond dat zij dat zelf moest aangaan, maar de 'hulpverlening' vind me te rechtlijnig als ik er vanuit ga dat 18 ook echt volwassen is. Daar ben ik het wel mee eens, al vindt iedereen op fora en in mijn omgeving wat anders, maar goed. Ik zie er zelf gigantisch tegenop om een op een in gesprek met mijn ex te gaan, dan krijg je namelijk nooit gelijk en eindigt het altijd in een impasse omdat ik zelf ook niet de meest flexibele ben. Ex stuurde mee mailtje met de boodschap dat hij een 'coach' heeft bij het gesprek. Ik heb er verder niet op doorgevraagd, maar hoop dus niet dat hij die man of vrouw ervan heeft overtuigd dat ik de lastige ben, of de persoon juist heeft uitgenodigd om zijn kunsten te aanschouwen. Ex kan namelijk heel goed debatteren en kan iemand laten geloven dat rood blauw is (een van de kenmerken van zijn stoornis).

Goed, het gesprek gaat dus over geld. Ex betaalt nu alimentatie voor ons kind en ik wil dat hij vanaf de 18e verjaardag hetzelfde bedrag aan kind betaalt. Kind zal daarom nooit vragen en zal ook nooit een incassobureau op vader af sturen. Het bedrag is 15 jaar niet geïndexeerd dus ex is al aan deze uitgave gewend (in mijn optiek). Daarbij is het wettelijk vastgesteld dus waarom daar van afwijken? Ex vindt echter dat hij 15 jaar zeer gul is geweest en wil nu de helft van de studiekosten betalen. Ongeveer 1/3 van wat hij nu betaalt.

Als het gesprek gaat zoals onze voorgaande gesprekken vang ik bot en ik vind dat zo oneerlijk. Wat zou nu een goede insteek zijn? Ik probeer mijn vaardigheden vanuit mijn werk mee te nemen ('we willen er samen uitkomen'), maar mijn minimumpositie heb ik al duidelijk gemaakt. Ik ben alleen niet degene die de macht heeft.
quote:sandra1905 schreef op 16 maart 2017 @ 10:28:

En ik zou alvast een compleet kostenplaatje maken. Studiekosten alleen is niet waar het om gaat, levensonderhoud kost ook geld. Als kind bij jou woont is het niet gek als pa meebetaalt. En als kind niet meer bij jou woont ook. Heeft je kind een bijbaantje? Want ook dat kan worden meegenomen in het kostenplaatje.

(Het zou mij trouwens ongelofelijk storen dat ex zo'n kniepert is...., maar dat terzijde..)Ik heb al een overzichtje van alleen het hoogst noodzakelijke en daarin na zijn bijdrage een gat van 2500 euro per jaar. Dan is kind gekleed, gevoed en verzekerd, maar heeft ze nog geen uitjes of leuke dingetjes. We werken eraan dat ze ook een baantje gaat zoeken maar in beginsel zijn dat kosten die ik dan waarschijnlijk ga betalen, want lenen wil je toch beperken. En als zijn bijdrage wordt verminderd wordt dat gat nog groter.
quote:MinkeDeWit schreef op 16 maart 2017 @ 10:34:

[...]

Ik heb al een overzichtje van alleen het hoogst noodzakelijke en daarin na zijn bijdrage een gat van 2500 euro per jaar. Dan is kind gekleed, gevoed en verzekerd, maar heeft ze nog geen uitjes of leuke dingetjes. We werken eraan dat ze ook een baantje gaat zoeken maar in beginsel zijn dat kosten die ik dan waarschijnlijk ga betalen, want lenen wil je toch beperken. En als zijn bijdrage wordt verminderd wordt dat gat nog groter.

Duidelijk verhaal, lijkt mij. Denk je dat hij niet wil betalen omdat hij zo gierig is, of omdat hij misschien denkt dat jij al die jaren teveel hebt opgestreken? Ik kan me namelijk echt niet voorstellen dat hij niet wil wat goed is voor zijn dochter. Dus misschien zit er een verhaal achter dat jij als ex meer triggert dan een onafhankelijk persoon.

En misschien kun je de informatie van het Nibud nog gebruiken, als onafhankelijke bron.
Alle reacties Link kopieren
Je moet proberen te zorgen dat je ex inziet dat het om het belang van jullie kind gaat, niet om de strijd tussen jullie.

Heel herkenbaar want dat vergeet mijn ex ook regelmatig. Hij wil overal een strijd met mij aangaan, terwijl hij het belang van de kinderen over het hoofd ziet en daar gaat het om.

Als jouw ex minder wil betalen voor jullie kind, wordt mss jullie kind gedupeerd (ik kan niet in jouw financien kijken, mss ben jij heel goed in staat omdat ontbrekende bedrag aan te vullen, en gaat het tussen jullie om een principekwestie, maar het kan ook best zijn dat jij niet in staat bent om dat bedrag aan te vullen en in dat geval is kind de dupe, probeer het vooral in dat licht te zetten).

Vanaf hun 18e tot 21 e jaar zijn ouders verplicht om bij te dragen in kosten en levensonderhoud van hun kind. Dus met 18 is het nog niet klaar
https://winkel.nibud.nl/consumenten/gel ... -studenten
quote:MinkeDeWit schreef op 16 maart 2017 @ 10:27:

[...]

We hadden van de week een gesprek met de begeleider van ons kind, en daar hield hij een hele tirade over hoe goed hij het altijd had gedaan en altijd alles voor kind had betaald ook naast de alimentatie. Eenmaal in de auto zei ons kind tegen me dat daar niets van klopte want dat ik altijd alles betaalde (en hij alleen bed, bad en brood als ze daar is). Als ik daar voorbeelden van ga aanhalen hebben we zeker heibel. Ik heb bijv wel eens een berg extra kleding moeten kopen omdat hij lang op vakantie ging en ter plaatse niet wilde wassen ja maar jij hebt ook de kinderbijslag ontvangen en wellicht wel meer subsidies etc ivm kind
quote:sandra1905 schreef op 16 maart 2017 @ 10:45:

[...]

Duidelijk verhaal, lijkt mij. Denk je dat hij niet wil betalen omdat hij zo gierig is, of omdat hij misschien denkt dat jij al die jaren teveel hebt opgestreken? Ik kan me namelijk echt niet voorstellen dat hij niet wil wat goed is voor zijn dochter. Dus misschien zit er een verhaal achter dat jij als ex meer triggert dan een onafhankelijk persoon.

En misschien kun je de informatie van het Nibud nog gebruiken, als onafhankelijke bron.Hij wil vooral niet meer betalen dan ik doe, ik denk dat het daarin zit. Mijn overzicht bevat nu zijn bijdrage en de zorgtoeslag als inkomsten, maar ik wil zelf geen bijdrage toezeggen in contanten. Misschien kan ik dat beter wel doen, maar dan kan ik nooit zoveel missen als wat ik van hem vraag. Dus dan blijft hij het zien als sponsoren van mij (waar wel wat in zit, en wat hij dan heel overtuigend uitmelkt).
quote:MinkeDeWit schreef op 16 maart 2017 @ 10:34:

[...]

Ik heb al een overzichtje van alleen het hoogst noodzakelijke en daarin na zijn bijdrage een gat van 2500 euro per jaar. Dan is kind gekleed, gevoed en verzekerd, maar heeft ze nog geen uitjes of leuke dingetjes. We werken eraan dat ze ook een baantje gaat zoeken maar in beginsel zijn dat kosten die ik dan waarschijnlijk ga betalen, want lenen wil je toch beperken. En als zijn bijdrage wordt verminderd wordt dat gat nog groter.

Hier ook hoor, ik heb geen partneralimentatie, wilde ik niet omdat ik akkoord ging met de verdeling. Dat mijn ex daarna met een trucje een streep door de verdeling haalde maakt dat extra zuur. Ik heb weinig inkomen, solliciteer me een slag in de rondte (mijn leeftijd is geen pre en opvoeding kind met een beperking), maar ex vindt wel dat ik alle extra's moet betalen.

Zoals de sport die ze al deden voordat we uit elkaar gingen, hij vindt het is een vrijwillige keuze van de kinderen, dus daarom moet ik het maar betalen, ik snap die logica niet. Maar wil mijn kinderen waar ze zo'n plezier aan hebben , toch dat niet ontnemen, dan bezuinig ik wel weer hier en daar op ( ex heeft ruim voldoende financieele middelen, dus daar ligt het niet aan).

Laatst de kosten van idd bewijs, nee wil hij niet meebetalen want dat zit in de alimentatie. Mijn ex maakt zijn eigen regels en wetten (uiterst vermoeiend). hij bepaalt wat er uit alimentatie betaalt moet worden, of wat hij vindt dat ik er van moet betalen.

Overigens moet hij de helft van de kosten(schoolkosten, studiekosten,orthodontist) die hij dan, na veel zuinige grimassen van zijn kant, toch zei te betalen,nog steeds voldoen. Ik schiet steeds alles voor en moet er diverse keren op terug komen dat hij mij de helft terugbetaald.

Ik vraag me af of er zowel voor jou als voor mij niet wat aan te doen is. Jij teert ook in met al die extra lasten
Ik had zelfs al bedacht om het maar zo te draaien dat ze daar wordt ingeschreven. Dan betaal ik wel het bedrag dat hij nu betaalt, aan haar, en verder niets. Ook niet de boodschappen die ze meeneemt van mij naar vader. Risico daarvan is echter dat hij dan alsnog zegt dat hij genoeg betaalt aan kost en inwoning en ze toch nog veel moet gaan lenen. Dat gat blijft immers hetzelfde.
quote:namita schreef op 16 maart 2017 @ 10:59:

[...]

Hier ook hoor, ik heb geen partneralimentatie, wilde ik niet omdat ik akkoord ging met de verdeling. Dat mijn ex daarna met een trucje een streep door de verdeling haalde maakt dat extra zuur. Ik heb weinig inkomen, solliciteer me een slag in de rondte (mijn leeftijd is geen pre en opvoeding kind met een beperking), maar ex vindt wel dat ik alle extra's moet betalen.

Zoals de sport die ze al deden voordat we uit elkaar gingen, hij vindt het is een vrijwillige keuze van de kinderen, dus daarom moet ik het maar betalen, ik snap die logica niet. Maar wil mijn kinderen waar ze zo'n plezier aan hebben , toch dat niet ontnemen, dan bezuinig ik wel weer hier en daar op ( ex heeft ruim voldoende financieele middelen, dus daar ligt het niet aan).

Laatst de kosten van idd bewijs, nee wil hij niet meebetalen want dat zit in de alimentatie. Mijn ex maakt zijn eigen regels en wetten (uiterst vermoeiend). hij bepaalt wat er uit alimentatie betaalt moet worden, of wat hij vindt dat ik er van moet betalen.

Overigens moet hij de helft van de kosten(schoolkosten, studiekosten,orthodontist) die hij dan, na veel zuinige grimassen van zijn kant, toch zei te betalen,nog steeds voldoen. Ik schiet steeds alles voor en moet er diverse keren op terug komen dat hij mij de helft terugbetaald.

Ik vraag me af of er zowel voor jou als voor mij niet wat aan te doen is. Jij teert ook in met al die extra lastenMijn ex heeft altijd aangedrongen op naschoolse activiteiten. Vorig jaar kreeg hij haar enthousiast voor muziekles. Mag ik natuurlijk betalen, 120 euro per maand. Moet ze dan maar stoppen als ze gaat studeren? Dat vind ik ook zuur.
quote:MinkeDeWit schreef op 16 maart 2017 @ 11:05:

[...]

Mijn ex heeft altijd aangedrongen op naschoolse activiteiten. Vorig jaar kreeg hij haar enthousiast voor muziekles. Mag ik natuurlijk betalen, 120 euro per maand. Moet ze dan maar stoppen als ze gaat studeren? Dat vind ik ook zuur.Klopt, da's zuur. Maar je dochter zal toch ook snappen dat niet alles kan. Studeren kost nu eenmaal geld. En stel dat jij en je ex allebei evenveel betalen voor jullie dochter, hoe komt het dan uit, financieel?
Maar je geeft aan dat de alimentatie is gebaseerd op het loon wat hij destijds verdiend, wat een heel stuk hoger lag als dat van jouw. Inmiddels is het verschil een stuk kleiner geworden gaf jij aan.

Wordt het dan niet tijd dat jij ook wat meer betaald!

Die man had op een eerder moment al een herziening kunnen aanvragen en heeft dit niet gedaan.

Jij hebt dus al die jaren te veel ontvangen. De helft van de studiekosten is dus 1/3 van wat jij betaald, dan heeft hij wel voldoende ingelegd.
quote:MinkeDeWit schreef op 16 maart 2017 @ 11:05:

[...]

Mijn ex heeft altijd aangedrongen op naschoolse activiteiten. Vorig jaar kreeg hij haar enthousiast voor muziekles. Mag ik natuurlijk betalen, 120 euro per maand. Moet ze dan maar stoppen als ze gaat studeren? Dat vind ik ook zuur.

Maar waarom moet jij dit betalen? Ik vind het wat anders als jij (of Ik) buiten ex om met een kind afspreekt om bv muziekles of sport te gaan doen en dan je hand ophouden bij ex. Dat vind ik wat anders.

In mijn geval deden ze de sport al jaren voordat we uit elkaar gingen ,mijn ex juicht dat ook toe, maar als het op betalen aankomt mag ik dat dan gaan doen.(omdat het een vrije keuze van de kinderen is, mij ontgaat de logica waarom ik dat dan alleen moet betalen).

In jouw geval net zo ,jouw ex heeft haar enthousiast gemaakt voor muziekles. Hartstikke leuk natuurlijk, maar dan moet hij gewoon meebetalen, en niet dat jou alleen laten doen.

Ik heb met mijn ex ook de afspraak dat als de kinderen resp bij hem of bij mij zijn, dat we niet in elkaars tijd dingen voor de kinderen plannen en dan daar de ander mee opzadelt (zonder overleg). Als ik iets plan voor de kinderen in de tijd dat ze bij hem zijn,(lees ik geef ze op voor een toernooi oid ) dan vraag ik aan hem of hij dat wil/kan doen.Zo niet dan ben ik er. En andersom
quote:Vissertje87 schreef op 16 maart 2017 @ 13:43:

Maar je geeft aan dat de alimentatie is gebaseerd op het loon wat hij destijds verdiend, wat een heel stuk hoger lag als dat van jouw. Inmiddels is het verschil een stuk kleiner geworden gaf jij aan.

Wordt het dan niet tijd dat jij ook wat meer betaald!

Die man had op een eerder moment al een herziening kunnen aanvragen en heeft dit niet gedaan.

Jij hebt dus al die jaren te veel ontvangen. De helft van de studiekosten is dus 1/3 van wat jij betaald, dan heeft hij wel voldoende ingelegd.Nee dat klopt niet. De helft van de studiekosten is een derde van wat hij nu betaalt. Ik betaal ongeveer evenveel, maar krijg dan de kinderbijslag. De eerste jaren, toen ik nog zo weinig verdiende, betaalde ik in verhouding veel. Later kwamen een aantal jaren lagere kosten (geen kinderopvang) dus zal ik 'voordeel' gehad hebben. De laatste jaren had ik echter weer heel hoge kosten dat het elkaar echt niet veel zal ontlopen.
Probeer uit je ex te krijgen wie hij mee neemt en met welk doel. Neem zo nodig zelf iemand mee

Zo te lezen heb je de eet aan jouw kant. Hamer daarop.

En blijf zo neutraal mogelijk al zal dat moeilijk zijn met zo iemand als hij

Succes
Je kan het ook gewoon aanhoren wat ze willen en daar niet inhoudelijk op reageren. Dat kan je later doen nadat je de tijd hebt gehad om er over na te denken. Jij hebt het recht aan je kant. Hij will waarschijnlik gewoon minder betalen.

Maak inderdaad een overzicht van wat nu de kosten zijn (ook de electra, de gemeentelijke lasten gedeeld door het aantal pesonen in huis) schoolkosten, boeken, telefoon, kleding, sportclubjes, ziektekosten, de boodschappen delen door het aantal personen, kleding, telefoon, zorgverzekering, kadootjes voor verjaardagen van vriendinnen etc.. Maak ook een lijstje van de inkomsten, geen kinderbijslag nu meer, wel zorgtoeslag.

Op die manier kan je duidelijk aantonen wat de kosten en inkomsten zijn. Waarschijnlijk kan je dan zien dat hij minder dan de helft betaald van de kosten.

Dus niet meteen beslissen, ga erover nadenken. Je hoeft niet minder te accepteren, met een index op de jaren zou je zelfs meer kunnen krijgen.
Even een update. Het gesprek verliep verrassend soepel. De coach bleek een begeleider te zijn voor volwassenen met autisme. Hij vertelde dat ex heel gespannen was voor dit soort gesprekken, het overzicht mist en mijn gedachtensprongen niet altijd kan volgen. Dat was best wel een eye opener, ik ken mijn ex al 25 jaar en heb hem altijd gezien als intelligent en zeer verbaal vaardig. Daarbij delf ik dus altijd het onderspit.

Ik had een waterdicht verhaal en goed kostenplaatje, en ex was het eigenlijk overal mee eens. Geen stemverheffing, manipulatie en machtsvertoon, gewoon rustig en constructief. Had hij eerder moeten doen, zo'n coach

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven