Mooie kast van (ex) cliënt

22-03-2017 10:31 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-03-2017 11:35
Reden: op verwijderd; maatregelen genomen.
% gewijzigd
quote:hoelahoepla schreef op 22 maart 2017 @ 10:41:

[...]

TO is zorgverlener. Een cliënt van haar heeft een mooie kast. Cliënt moet naar een verzorgingstehuis. TO wil niet dat de kast bij de kringloop komt en overweegt nu een briefje in de bus te doen. Vraag: is dit ongepast?Volledig tegen de beroepscodes en protocollen, hoe haal je dat nu toch in je hoofd. Als je werkgever erachter komt heb je een groot probleem.
quote:Oudblond schreef op 22 maart 2017 @ 10:44:

[...]

Nee cliënt is nu in een verzorgingstehuis en TO heeft gehoord dat cliënt waarschijnlijk niet meer naar huis kan. Dat is waarschijnlijk een flinke klap voor de cliënt. En in die omstandigheden wil ze even een briefje in de bus doen of ze die mooie kast op kan komen halen.

nee er stond waarschijnlijk

Client gaat waarschijnlijk naar een verzorgingstehuis
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
quote:Kootsies schreef op 22 maart 2017 @ 10:45:

[...]

Volledig tegen de beroepscodes en protocollen, hoe haal je dat nu toch in je hoofd. Als je werkgever erachter komt heb je een groot probleem.Dat zou ik ook denken ja.
Zat ik toch warm?!

KNETTERGEK! Ik zou je aangeven bij de instantie waar je werkt. Dit noemen ze lijkenpikkerij!
Aan het typen...............
Hoe verzin je het! Wij mogen nog geen euro aannemen van zorgvragers en terecht. Als familie dit bij je werkgever meld, kun je ontslagen worden.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Ik vraag me af hoe je dan rondloopt bij je zorgvragers. Met een soort verlanglijstje in je hoofd of zo?

De reacties spreken voor zich...

TO hoe haal je het in je hoofd
If you can dream it, you can do it.
Heb je wat lessen gemist tijdens je opleiding ofzo?
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Ik hoop dat je na t lezen van de reacties het uit je hoofd laat. Wat erg...
Openingspost niet meer kunnen lezen.

Ik heb vroeger ook bij mensen thuis gewerkt ( thuiszorg)

Heb bij een cliënt een lamp gezien waar ik soort verliefd op was. Cliënt zou binnen afzienbare tijd overlijden. Had een zeer warm contact met haar.

Maar het is werkelijk nooit in mijn hoofd opgekomen om mijn " verliefdheid " uit te spreken , laat staan om re zinsdelen op dat de lamp naar mij zou gaan!! Het idee!!!!

De lamp is misschien wel op de stort beland...Want was niet enorm waardevol. Maar als zorgverlener/ hulp ernaar vragen...fout!!!
Nou to het mag dus niet.

Dat is om clienten/patienten te beschermen. Of misschien gewoon omdat het niet ethisch (schrijf je dat zo?) is.

Dat dat dan per definitie betekent dat jij een verderfelijk persoon bent omdat het in je opkomt vind ik ook overdreven.

Er zijn genoeg zorgverleners die ik iets zou gunnen van mijn ouders waar zij voor gezorgd hebben. De ene zorgverlener is de andere niet uiteindelijk. Net zoals de ene client de andere niet is.

Eigenlijk zit er ook iets geks aan, sommige clienten zijn prima in staat iets weg te geven bij hun volle verstand zal ik maar zeggen, geld bijvoorbeeld. Maar als je het aanneemt wordt je ontslagen. Dan wordt de client dus eigenlijk ook niet helemaal serieus genomen.

Ik zou het risico maar niet nemen met dat briefje.

Jammer, want ik stel me zo voor dat ik zo'n briefje zou kunnen vinden en zou kunnen denken: Nou, dat lost mooi mijn probleem met die oude kast op! En wat fijn dat ik haar daar een plezier mee kan doen!
quote:sam1968 schreef op 22 maart 2017 @ 11:38:

Nou to het mag dus niet.

Dat is om clienten/patienten te beschermen. Of misschien gewoon omdat het niet ethisch (schrijf je dat zo?) is.

Dat dat dan per definitie betekent dat jij een verderfelijk persoon bent omdat het in je opkomt vind ik ook overdreven.

Er zijn genoeg zorgverleners die ik iets zou gunnen van mijn ouders waar zij voor gezorgd hebben. De ene zorgverlener is de andere niet uiteindelijk. Net zoals de ene client de andere niet is.

Eigenlijk zit er ook iets geks aan, sommige clienten zijn prima in staat iets weg te geven bij hun volle verstand zal ik maar zeggen, geld bijvoorbeeld. Maar als je het aanneemt wordt je ontslagen. Dan wordt de client dus eigenlijk ook niet helemaal serieus genomen.

Ik zou het risico maar niet nemen met dat briefje.

Jammer, want ik stel me zo voor dat ik zo'n briefje zou kunnen vinden en zou kunnen denken: Nou, dat lost mooi mijn probleem met die oude kast op! En wat fijn dat ik haar daar een plezier mee kan doen!

Wij hebben alle zorgverleners van mijn grootouders 'iets' gegeven toen ze 'niet meer nodig waren' (zo gezegd). Dat was voor ons normaal en een bedankje. Maar dat was 100% ons eigen initiatief en in overleg met het bedrijf, om elke vorm van verkeerde intentie te vermijden.

Als zorgverlener zelf heb ik ook wel eens iets (kleins) aangenomen. Een 83 jarige dame die me bij het afscheid met trillende handen een chocoladereep van de euroshopper overhandigt ga ik echt niet afwijzen, net zo min als een tupperwarebakje met zelfgemaakte soep (bakje wel terugggeven uiteraard) 'omdat jij ook goed moet eten meidje'.
Wat een idioot idee zeg, als ik het zo lees.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
quote:sam1968 schreef op 22 maart 2017 @ 11:38:

Eens.

Het kan best eens voorkomen dat je iets prachtigs ziet, wat dan tóch naar de stort gaat. En er zijn best situaties denkbaar dat een client het fijn zou vinden om je er blij mee te maken. En toch kan dit niet. Het is niet ethisch om zelfs de suggestie maar te doen.

Dat komt omdat er óók een heleboel situaties zijn waarin de zorgverlener misbruik maakt, of misbruik kan maken. Cliënten staan in een afhankelijkheidsrelatie en dús mag je niet, nooit, profijt uit die cliënt halen.

Als je daar uitzonderingen in gaat maken onder het motto "ja maar in dit geval is het toch niet erg, het ding gaat tóch naar de stort" zet je de deur open voor druk. Druk vanuit zorgverleners naar cliënten toe. "Ach toe mevrouwtje, ik zie dat u daar die mooie kast heeft, die gaat straks zeker naar de kringloop he, wat zonde nou. Ik weet er anders nog wel een bestemming voor".

Dat zou jij vast nooit doen, maar anderen wel. En er is maar één manier om cliënten daartegen te beschermen: een heel duidelijke regel.

En daarom kan en mag het dus niet.

Ik denk dat je de les ethiek inderdaad even hebt gemist . Dat maakt niet dat je direct een slecht persoon bent, maar je hoort dit wel te weten.
quote:Lady_Voldemort schreef op 22 maart 2017 @ 10:37:

Ach, de OP is weg.Ja en kijk ook even wie de OP heeft verwijderd.
Dus beter ook dat zij die een omschrijving van de OP hebben gemaakt het ook verwijderen.
quote:Bruise schreef op 22 maart 2017 @ 12:32:

Dus beter ook dat zij die een omschrijving van de OP hebben gemaakt het ook verwijderen.Wel bij de les blijven Bruise. TO haalde de OP leeg, de mods melden nu dat ze hierop actie ondernemen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras

Dus beter ook dat zij die een omschrijving van de OP hebben gemaakt het ook verwijderen.Waarom?
quote:Oudblond schreef op 22 maart 2017 @ 12:35:

[...]

Wel bij de les blijven Bruise. TO haalde de OP leeg, de mods melden nu dat ze hierop actie ondernemen.Ik was wat later in het lokaal.
quote:Bruise schreef op 22 maart 2017 @ 12:30:

[...]

Ja en kijk ook even wie de OP heeft verwijderd.De OP was al verwijderd door to zelf, de mod heeft enkel de aanpassing 'op verwijderd, maatregelen genomen' toegevoegd. Ik denk maarzo om ervoor te zorgen dat er niet meer voor gestaft wordt.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Zo mijn moeder is pas in de verzorging gekomen dat is echt heel ingrijpend voor haar maar ook voor ons.

Als ik zo'n briefje in de bus aan zou treffen zou ik je werkgever bellen en ook even tegen jou zeer ongenuanceerd mijn mening spuwen !

Dus beter ook dat zij die een omschrijving van de OP hebben gemaakt het ook verwijderen.Hoezo? En wat wordt er gestaft?
Wat kansloos weer dat de OP is weggehaald. Je bent toch volwassen TO? Als je een vraag stelt dan moet je ook tegen de antwoorden kunnen.

Wat betreft jouw vraag, doe ff normaal. Dit is zeer ongepast. Familie van mij werkt bij de thuiszorg en hebben cliënten waar ze al jaren komen en waar de omgang zo warm is dat er vaak genoeg iets voor elkaar gedaan word wat niet bij het werk hoort, maar wat jij wil is echt niet netjes en kun je niet maken vind ik.
Je mag als zorgverlener helemaal niks aannemen van een client dus naar iets vragen is helemaal not done en als het bedrijf waar je voor werkt hier achter komt kun je op staande voet ontslagen worden.

Ook al is client nog helemaal bij de tijd en kan prima eigen beslissingen nemen je mag in principe niet eens een doosje merci aannemen van client of een cadeautje voor je verjaardag. Natuurlijk gebeurd dat toch wel eens omdat je je client niet wilt kwetsen maar heel officieel mag het niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven