Gezondheid alle pijlers

Ervaringen verwijderen eierstok

25-03-2017 08:33 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Na jarenlang buikpijn te hebben gehad en onderzoeken bij de gyno, heb ik gisteren te horen gekregen dat er iets vreemds aan de hand is.

Mijn linker eierstok, waar ik bijna altijd pijn heb, zit op een vreemde plek. Teveel naar beneden ofzo. De arts heeft dit in ieder geval nog nooit meegemaakt.

Ik ben er best van geschrokken.

Het is onduidelijk of mijn eierstok uberhaupt verbinding heeft met mijn eileider, en ook bestaat er de kans dat mijn linker eierstok afsterft wegens geen/te weinig bloedtoevoer.

De arts gaat nu met collega's overleggen en "huiswerk" doen omdat ik zo'n bijzonder geval ben.

Daarnaast zal er gekeken moeten worden of mojn rechter eierstok dan wel goed functioneert.

Aangezien wij al tien maanden bezig zijn om zwanger te worden vind ik het nogal spannend.

Er zal gekeken worden hoe ze mij precies gaan opereren.

Nu zullen geen tot weinig dames hier ervaring mee hebben, maar misschien welmet een operatie aan de eierstok!

Ik zou graag jullie verhalen willen horen als iemand ook pijn heeft gehad aan een eierstok en deze heeft laten verwijderen.

Ik ben benieuwd, alvast bedankt!!
Heb er geen ervaring mee, maar wil je heel veel sterkte wensen!

Misschien goed om je pb-functie even aan te zetten, voor het geval er mensen willen reageren die hun verhaal niet op het voor iedereen leesbare gedeelte willen zetten? PB aanzetten: rechtsbovenaan naar mijn account/mijn instellingen/vinkje zetten voor anderen mogen mij berichten sturen.
quote:Tijdschriftenverslindster schreef op 25 maart 2017 @ 08:43:

Heb er geen ervaring mee, maar wil je heel veel sterkte wensen!

Misschien goed om je pb-functie even aan te zetten, voor het geval er mensen willen reageren die hun verhaal niet op het voor iedereen leesbare gedeelte willen zetten? PB aanzetten: rechtsbovenaan naar mijn account/mijn instellingen/vinkje zetten voor anderen mogen mij berichten sturen.Dankjewel! Heb de functie aangezet : )
Bij mij zijn in 2015 mijn baarmoeder en allebei de eierstokken verwijderd ivm kanker. Als er bij jou maar 1 eierstok verwijderd wordt, kom je in elk geval niet in de overgang, en is er hopelijk ook nog een kans dat je wel zwanger kan worden. Hoe zwaar de operatie is kan je denk ik niet van te voren inschatten omdat juw situatie zo uniek is. Bij mij was het een behoorlijk zware operatie omdat mijn tumor heel groot was (1 kilo) en aan mijn darmen vastzat. Ik heb ook wel 2 maanden nodig gehad om te herstellen, maar ik was van te voren ook al ziek waardoor ik al moe en beroerd de operatie inging.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Fayanna, dankjewel voor je reactie!

Wat heftig wat jij hebt meegemaakt...

Hoe gaat het nu met je?!

Voor de operatie ben ik uberhaupt een beetje zenuwachtig, vannacht zelfs over gedroomd ;) maar dat komt omdat ik nog nooit onder narcose ben geweest. Alleen geopereerd toen ik een baby was maar daar weet ik uiteraard niets meer van.

Ik wacht hetaf, en hoop inderdaad dat het bij de linker eierstok blijft, en dat de rest gewoon functioneert.
quote:tamara23x schreef op 25 maart 2017 @ 09:37:

Hoe gaat het nu met je?!

Voor de operatie ben ik uberhaupt een beetje zenuwachtig, vannacht zelfs over gedroomd ;) maar dat komt omdat ik nog nooit onder narcose ben geweest. Alleen geopereerd toen ik een baby was maar daar weet ik uiteraard niets meer van.

Ik wacht hetaf, en hoop inderdaad dat het bij de linker eierstok blijft, en dat de rest gewoon functioneert.Mijn tumor was heel weinig kwaadaardig en ik ben alleen maar geopereerd en was toen genezen. Wel in de overgang met alle ongein van dien en veel plasproblemen. Ik had gelukkig geen kinderwens. Logisch dat je zenuwachtig bent. Ik vond het rare aan de narcose dat je wegzakt zonder dat je daar controle over hebt, maar verder is het niet eng. Ik was wel heel misselijk toen ik wakker werd en de eerste nacht was niet leuk omdat er wat kleine complicaties waren die niet met de narcose samenhingen, maar met veel bloedverlies en te lage bloeddruk. Ik wens je sterkte en hoop dat het meevalt.
Krishnamurti
quote:fayanna schreef op 25 maart 2017 @ 09:49:

[...]

Mijn tumor was heel weinig kwaadaardig en ik ben alleen maar geopereerd en was toen genezen. Wel in de overgang met alle ongein van dien en veel plasproblemen. Ik had gelukkig geen kinderwens. Logisch dat je zenuwachtig bent. Ik vond het rare aan de narcose dat je wegzakt zonder dat je daar controle over hebt, maar verder is het niet eng. Ik was wel heel misselijk toen ik wakker werd en de eerste nacht was niet leuk omdat er wat kleine complicaties waren die niet met de narcose samenhingen, maar met veel bloedverlies en te lage bloeddruk. Ik wens je sterkte en hoop dat het meevalt.

Wat fijn dat je helemaal genezen bent!!

Maar zal wel een grote schrik zijn geweest zeg... hoe oud was je toen je die diagnose kreeg?

Ik hoop ook dat het allemaal mee gaat vallen. Baal alleen echt van die onzekerheid en het feit dat ik een bijzonder geval ben ; )
quote:tamara23x schreef op 25 maart 2017 @ 09:57:

[...]

Wat fijn dat je helemaal genezen bent!!

Maar zal wel een grote schrik zijn geweest zeg... hoe oud was je toen je die diagnose kreeg?

Ik hoop ook dat het allemaal mee gaat vallen. Baal alleen echt van die onzekerheid en het feit dat ik een bijzonder geval ben ; )Ik was 45. En ja, het was een enorme schrik. Ik was ook een bijzonder geval omdat mijn tumor heel zeldzaam was. Ik zou na 2 weken de uitslag krijgen wat voor type tumor het was en wat de behandeling zou zijn. Ik wist alleen direct na de operatie dat het kanker was, maar niet hoe ernstig. Toen bleek na 2 weken dat de tumor zo zeldzaam was dat het lab van het ziekenhuis waar ik geopereerd was (een groot ziekenhuis, dus een goed lab) niet kon bepalen wat het precies voor tumor was. Dat kon maar in 1 lab in heel Nederland. En toen duurde het nog eens 5 weken voor ik de uitslag had. Dus ik snap heel goed hoe onzeker je bent en hoe het is om een bijzonder geval te zijn.
Krishnamurti
Bij mij is er ook een eierstok verwijderd, jaren geleden. Dit vanwege een cyste, deze kon niet verwijderd worden zonder ook de eierstok weg te halen.

Operatie en genezing viel alles mee. De andere eierstok heeft functie volledig overgenomen en daarna, probleemloos, 2 kinderen gekregen.

Narcose is iets waar ikzelf vrij angstig voor ben maar het goede nieuws is dat je vooraf rustgevende medicatie krijgt. Daardoor ben ik alle keren heel vrolijk en ontspannen naar de OK gereden, met praatjes voor tien.

Heel veel sterkte alvast!
quote:tamara23x schreef op 25 maart 2017 @ 09:37:

Hoe gaat het nu met je?!

Ik wacht hetaf, en hoop inderdaad dat het bij de linker eierstok blijft, en dat de rest gewoon functioneert.

Ik heb vorige week mn 2 eileiders laten verwijderen. Voor de narcose hoef je je niet druk te maken. Je krijgt een infuus in je hand en dat prikje voel je wel zoals je een spuitje krijgt. De mensen in de operatiekamer nemen dan even het plan door. Je zegt je naam geboortedatum en wat je klacht is zodat ze zeker de juiste persoon voor zich hebben. En dan laten ze de narcose in je arm loprn en val je in slaap.

Na t wakker worden krijg je steeds genoeg pijnstillers dus je voelt wel iets maar het doet nooit enorm zeer. Daar zorgen ze wel voor.

Ik heb daarna 3 dagen veel geslapen, ook door de bijwerking vd pijnstillers. Nu een week later kan ik gewoon een rondje van 3-4 km wandelen. Niet sporten of fietsen en tillen. Maar prima te doen.

Succes
Oja tijdens een eerdere operatie was ik ook 2 dagen kotsmisselijk dus dat heb ik nu aangegeven zodat ik daar nu ook iets tegen kreeg. Kun je ook om vragen!

Ben je alleenstaand? Dan zou ik zorgen dat je iemand bij je in huis hebt de eerste 2 dagen. Missschien je ouders of n vriendin. Zelfs trapop lopen is nog ff lastig dus voor vertrek dekentje en al t spul beneden klaarleggen
quote:koekie1980 schreef op 25 maart 2017 @ 10:36:

[...]

Ik heb vorige week mn 2 eileiders laten verwijderen. Voor de narcose hoef je je niet druk te maken. Je krijgt een infuus in je hand en dat prikje voel je wel zoals je een spuitje krijgt. De mensen in de operatiekamer nemen dan even het plan door. Je zegt je naam geboortedatum en wat je klacht is zodat ze zeker de juiste persoon voor zich hebben. En dan laten ze de narcose in je arm loprn en val je in slaap.

Na t wakker worden krijg je steeds genoeg pijnstillers dus je voelt wel iets maar het doet nooit enorm zeer. Daar zorgen ze wel voor.

Ik heb daarna 3 dagen veel geslapen, ook door de bijwerking vd pijnstillers. Nu een week later kan ik gewoon een rondje van 3-4 km wandelen. Niet sporten of fietsen en tillen. Maar prima te doen.

Succes Jij hebt geluk gehad met je pijnstillers! Daar waren ze bij mij veel kariger mee dan van te voren beloofd. En wat ben je snel opgeknapt! Mag ik vragen waarom alleen je eileiders verwijderd zijn? Dat gebeurt maar zelden.
Krishnamurti
quote:koekie1980 schreef op 25 maart 2017 @ 10:40:

Oja tijdens een eerdere operatie was ik ook 2 dagen kotsmisselijk dus dat heb ik nu aangegeven zodat ik daar nu ook iets tegen kreeg. Kun je ook om vragen!

Ben je alleenstaand? Dan zou ik zorgen dat je iemand bij je in huis hebt de eerste 2 dagen. Missschien je ouders of n vriendin. Zelfs trapop lopen is nog ff lastig dus voor vertrek dekentje en al t spul beneden klaarleggenIk woon samen met mijn vriend dus dat komt goed : ) bedankt voor je reactie!!!
Is het een idee om een second opinion te vragen? Een arts die iets nog nooit heeft meegemaakt en die eerst z'n huiswerk moet doen, daarvan zou ik denken: leuk dat je het aandurft, maar ik ga eerst mijn licht nog even ergens anders opsteken, waar ze misschien wel ervaring hebben.

Ik kan me althans voorstellen dat een deel van de zenuwen voortkomt uit onzekerheid over de behandeling. Dat zou ik wel hebben in zo'n situatie. Of sterker nog: toen ik recent zo'n bijzonder geval bleek, heb ik het behandelplan ook eerst aan andere artsen (in een academisch ziekenhuis) voorgelegd om te controleren of ze er daar hetzelfde over dachten.
quote:_Beeldig_ schreef op 25 maart 2017 @ 17:49:

Is het een idee om een second opinion te vragen? Een arts die iets nog nooit heeft meegemaakt en die eerst z'n huiswerk moet doen, daarvan zou ik denken: leuk dat je het aandurft, maar ik ga eerst mijn licht nog even ergens anders opsteken, waar ze misschien wel ervaring hebben.

Ik kan me althans voorstellen dat een deel van de zenuwen voortkomt uit onzekerheid over de behandeling. Dat zou ik wel hebben in zo'n situatie. Of sterker nog: toen ik recent zo'n bijzonder geval bleek, heb ik het behandelplan ook eerst aan andere artsen (in een academisch ziekenhuis) voorgelegd om te controleren of ze er daar hetzelfde over dachten.

Ja dit is misschien wel een idee inderdaad...

Hoe is dat bij jou gegaan en waarom was jij een speciaal geval?

Ik ga er goed over nadenken!! Dankjewel!
quote:fayanna schreef op 25 maart 2017 @ 10:40:

[...]

Jij hebt geluk gehad met je pijnstillers! Daar waren ze bij mij veel kariger mee dan van te voren beloofd. En wat ben je snel opgeknapt! Mag ik vragen waarom alleen je eileiders verwijderd zijn? Dat gebeurt maar zelden.

Ik heb in de dagen na de operatie oxycodon gehad. Das vergelijkbaar met tramadol/morfine. En 8 paracetamol. 4x2

Ik wilde een normale sterilisatie maar wilde niet dat er iets vreemds in mn lichaam achterbleef. Dus geen essure of klemmetjes dus eileiders doorsnijden en dichtbranden. Als je nog jonger bent -onder 40- bestaat blijkbaar de kans dat die 2 stukken eileiders weer aan elkaar groeien dus ze hebben ze verwijderd. Ik word nog wel ongesteld maar eitje komt los in de buik terecht en dat lost op blijkbaar. Dus ik vond dit voor mezelf de beste optie. Ik heb dus geen ervaring met eierstokken weghalen.
Is het wel een laprascopie operatie? Met 2 of 3 sneetjes in je buik zoals kijkoperatie?
Het liep bij mij een beetje anders dan normaal en de omstandigheden houd ik graag privé. Maar wat hetzelfde was, is dat ze dit nog nooit gezien/behandeld hadden. En ik vond het in die omstandigheid fijn dat er even iemand anders mee keek. Die overigens dezelfde behandeling aanraadde, wat voor mij de keuze heel makkelijk maakte. Mijn behandelend arts vond het heel verstandig dat ik ook de mening van een ander wilde weten, dus die stond er helemaal achter.

Bespreek het gewoon even met je behandelend arts. Het is geen rare vraag, zeker niet als het om zo'n uitzonderlijke situatie gaat waar een best wel ingrijpende behandeling voor wordt voorgesteld. Juist om dat laatste is het belangrijk dat jij voor 100% achter die behandeling staat, dus het is echt niet gek dat je dan even een tweede stel ogen mee wil laten kijken.

Over de procedure kan ik je weinig vertellen, maar daar kun je gewoon je verzekeraar even over bellen. Die kan je vertellen hoe het verloopt en hoe het met de vergoedingen zit, qua voorwaarden waar je aan moet voldoen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven