Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
quote:YellowLemon schreef op 28 maart 2017 @ 22:33:

[...]

Daar zag ik ook een voorbeeld voor, maar dat was met mozaïek tegeltjes.

http://pin.it/ALBRdgvOooooh die wil ik!!!
Kan iemand van jullie benoemen welke bloemen hieronder op de foto staan? Vooral die linksonder die roze en witte en die in het midden van de foto die hoge paarse. Wat een fantastische tuin!

Die witte links achter de roze bedoel je? Dat is steentijm (Calamintha nepeta nepeta). Een aanrader! Heb ik hier ook, het ruikt heerlijk, een mix tussen munt en tijm en trekt volop bijen, vlinders en hommels aan.

De andere weet ik helaas niet, is slecht te zien op de foto.

Wel grappig, exact deze foto is in het vorige topic ook geplaatst en nu ik 'em weer zie ben ik er nog steeds helemaal weg van
De plant linksonder lijkt me bloeiende majoraan?

Zo mooi CC, die komt denk ik in mijn geveltuin. Zou hij kunnen gedijen in een geveltuintje van 60cm diep? Ik zou hem graag combineren met lavendel en dan het liefst ook nog een roze bloem met een zelfde soort 'wild' uiterlijk. Een rozenstruik komt al tegen de gevel aan dus liever niet weer rozen. Nog tips?

Toevoeging: ik vind een lange bloeitijd belangrijk. Zo zonde als het in juni een maandje is ofzo en dan erna alleen maar een groene struik
Die bloeiende majoraan is ook mooi zeg. Ik ben dol op dat type bloemen...
En die hoge plant met de lange paars/blauwe pluimen misschien Agastache?

quote:elisabethrose schreef op 28 maart 2017 @ 23:35:

Zo mooi CC, die komt denk ik in mijn geveltuin. Zou hij kunnen gedijen in een geveltuintje van 60cm diep? Ik zou hem graag combineren met lavendel en dan het liefst ook nog een roze bloem met een zelfde soort 'wild' uiterlijk. Een rozenstruik komt al tegen de gevel aan dus liever niet weer rozen. Nog tips?

Ja, dat zou prima kunnen. Als er maar zon is want dat heeft steentijm echt wel nodig. Ik kocht vorig jaar eind augustus 10 piepkleine plantjes en die groeiden toch nog uit toch best grote bossen (het wordt niet zo hoog, 40 cm. ongeveer) prachtig bloeiende planten. En ze bloeien lang ook! Eind november stonden ze nog steeds volop in bloei.

Over roze planten met een wild uiterlijk moet ik even nadenken, ben ik nu te moe voor. Zodra me morgen wat te binnen schiet hoor je het van me Hoe hoog wil je de plant ongeveer?
Qua bloeiende struik al aan een hibiscus gedacht? Je hebt ze in heel veel kleuren volgens mij, je hebt ze ook op een stammetje gekweekt.

https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/mijn ... /24458.jpg
Nah, ik ben toch nog wakker, last van de zomertijd

Anemonen

Zeeuws knoopje

Geranium ' Patricia'

Lavatera

Phuopsis stylosa

tvp
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Die anemonen! En dat zeeuws knopje! Zo mooi!!

Bedankt voor jullie hulp CC en YL, ik heb weer wat te googlen
Net bij Aldi geweest, 2 vleestomatenplantjes, 2 cherry, 2 peper en 2 paprika's.

4 plantjes voor 3,50.
Ik heb de kruiden op stam gekocht. De tomaten kreeg ik niet meer mee helaas
Vandaag heb ik eindelijk een schepje, harkje en snoeischaartje gekocht. Dat betekent dat ik van de week (eerst morgen maar de sleutel van het oude huis inleveren) eindelijk aan de slag kan met kattendrollen weghalen en andere 'werkjes' in de tuin. Heerlijk!
Voor de kattendrollen, ik had er nogal veel vorig jaar dus heb op een gegeven moment een mini prullenbakje gekocht, zakje erin, gele handschoenen en een eigen schepje erbij. Hoef ik niet de halve tuin door te balanceren met een schepje en drol. Zeg maar de minder leuke versie van eieren lopen.

Familie mus en merel bivakkeren in dezelfde klim hortensia dit jaar. Mevrouw merel is al druk met takjes in de weer, en meneer mus probeerde een mega lange slinger van winde mee te nemen maar besloot halverwege dat hij toch te groot was. Hing daar ineens een dode sliert winde over een half afgekapte boom. Zal morgen nog even wat extra takjes fijn snoeien zodat ze nog meer kunnen pakken.

Er beginnen ook baby knopjes op mijn trompet bloemen te komen. Dus toch niet deaud.
Ik gebruik een biologisch afbreekbare vuilniszak. En veel gevloek en getier, maar dat helpt maar weinig
Ik laat alles slingeren op de dichtstbijzijnde tegels en veeg de hele tuin als ik klaar ben.

Zoals gisteren was ik niet klaar en daar ligt het nu dus nog steeds. Nou had ik bedacht dat morgen te doen maar ik moet plotseling werken. Ach, volgende week ligt het er ook nog wel.
Ik kwam net thuis uit mijn werk, en toen lagen er twee verrassingen op het gazon! Manlief heeft de rozenbogen al klaar, netjes opnieuw in de poedercoating gezet in dezelfde kleur als ons hek. Ik ben helemaal blij! Morgen moet ik wel werken, maar ben ik rond half vier weer thuis. Kan ik bogen gaan zetten en de clematis er tegenaan planten. Vanmorgen voor ik ging werken nog een paar emmers onkruid uitgetrokken en een paar planten verplaatst. Het begint nu echt ergens op te lijken.
Wat lief van je man! Veel plezier morgenmiddag
Dank je! Ja, ik heb mazzel met mijn lief. Geeft zelf niet zo om tuinieren, maar hij weet hoe blij ik er van word.
Martine gooi je die dan ook in de gft, nee toch? Aangezien je het over een afbreekbare zak hebt.

Felix het loopt inderdaad niet weg. Hier liggen al twee weken varen kluiten op de tegels omdat de bak vol zat. En ik krijg het niet getild. Hm wordt toch tijd voor zo'n trolley ding.

Tuingravin super zo'n man! Wat fijn.

Ik ben net thuis van sporten heb ik al drie keer op een slak gestaan. Krak. Morgen maar even rapen.
Hm, twijfel over een tuinslang. Ben niet zo'n sproeier want in principe loopt het als het loopt. Maar de grond is nog helemaal 'nieuw' en ziet er erg droog uit. Moet nog wat leven in komen. Gister beetje met de gieter gelopen maar is ook maar onhandig.
Koettie, Action heeft tuinslangen op zo'n oprolding die je aan de muur kunt hangen naast je tuinkraan.

Ik heb al wel een keer gesproeid, want wij hebben zandgrond die snel opdroogt. Nieuwe aanplant heeft echt water nodig!

Als alles dicht is gegroeid gaat de verdamping niet meer zo hard en hoef je minder te sproeien.
Ik gooi het dan inderdaad bij het gft. Mag dat niet? Volgens mij dedwn we vroeger het zaagsel uit de caviakooi ook bij het gft, inc keutels

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven