Belastingaangifte 2016 tov 2015
vrijdag 31 maart 2017 om 15:49
Zojuist op de valreep de aangifte voor 2016 gedaan.
ten opzichte van 2015 is er niets veranderd qua huishouden en ook niet qua inkomen (oke dat was afgelopen jaar 10 euro bruto meer.......)
Dus ik dacht "laat ik het maar invullen, hebben we het gehad. Vorig jaar niks terug gekregen dus zal nu ook niet"
Ben met stomheid geslagen....................krijg zomaar terug. Ik snap er niks van.
Heb geen bijzondere dingen (geen huis, spaargeld etc)
Ben alleenstaand, geen kinderen onder de 12 (moest wel invullen geboren na 1997, dat heb ik wel 2)
Geen aftrekposten niks!
Iemand die zo uit de losse pols weet hoe het komt dat ik vorig jaar NIKS kreeg en dit jaar mijn halve nette salaris.
Zeg je "dat heeft te maken met..........."
Heb alle 2 de aangiftes net uitgeprint, kan ik het straks nog wat langer bestuderen
(wil me niet rijker rekenen dan ik ben maar heb het al uitgegeven
ten opzichte van 2015 is er niets veranderd qua huishouden en ook niet qua inkomen (oke dat was afgelopen jaar 10 euro bruto meer.......)
Dus ik dacht "laat ik het maar invullen, hebben we het gehad. Vorig jaar niks terug gekregen dus zal nu ook niet"
Ben met stomheid geslagen....................krijg zomaar terug. Ik snap er niks van.
Heb geen bijzondere dingen (geen huis, spaargeld etc)
Ben alleenstaand, geen kinderen onder de 12 (moest wel invullen geboren na 1997, dat heb ik wel 2)
Geen aftrekposten niks!
Iemand die zo uit de losse pols weet hoe het komt dat ik vorig jaar NIKS kreeg en dit jaar mijn halve nette salaris.
Zeg je "dat heeft te maken met..........."
Heb alle 2 de aangiftes net uitgeprint, kan ik het straks nog wat langer bestuderen
(wil me niet rijker rekenen dan ik ben maar heb het al uitgegeven
vrijdag 31 maart 2017 om 16:01
Je halve netto salaris? Dat is wel heel veel! Om wat voor soort bedrag gaat het? Of bedoel je een half netto maandsalaris? Dat zou best kunnen.
Waarschijnlijk heeft je werkgever teveel ingehouden. Maar dat is meestal tientjeswerk, of er moet iets bijzonders aan de hand zijn. Is er sprake van onregelmatigheidstoeslagen? Bonus? Vakantiedagen laten uitbetalen? Meer of minder gaan werken?
Waarschijnlijk heeft je werkgever teveel ingehouden. Maar dat is meestal tientjeswerk, of er moet iets bijzonders aan de hand zijn. Is er sprake van onregelmatigheidstoeslagen? Bonus? Vakantiedagen laten uitbetalen? Meer of minder gaan werken?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
vrijdag 31 maart 2017 om 16:10
Nee helemaal NIKS anders. Gewoon een bruto jaarsalaris, inhoudingen net als voorheen.
Wat ik terug krijg is een halve netto maandsalaris, maar vorig jaar dus niks.
Zelfs de ingehouden premies zijn hetzelfde (scheelt euro's)
Winstuitkering krijgen we altijd en staat er ook gewoon bij (in het salaris)
Toch maar een belletje plegen naar een belasting(advies)kantoor (voordat ik alles in gedachte al heb uitgegeven
Wat ik terug krijg is een halve netto maandsalaris, maar vorig jaar dus niks.
Zelfs de ingehouden premies zijn hetzelfde (scheelt euro's)
Winstuitkering krijgen we altijd en staat er ook gewoon bij (in het salaris)
Toch maar een belletje plegen naar een belasting(advies)kantoor (voordat ik alles in gedachte al heb uitgegeven
vrijdag 31 maart 2017 om 16:31
vrijdag 31 maart 2017 om 19:45
Het zou best kunnen kloppen hoor. Het verschil in arbeidskorting tussen 2015 en 2016 is, afhankelijk van je arbeidsinkomen, 883 euro.
Hier is een link waarin het e.e.a. wordt verklaard: http://financieel.infonu. ... skorting-2016-omhoog.html
Hier is een link waarin het e.e.a. wordt verklaard: http://financieel.infonu. ... skorting-2016-omhoog.html
vrijdag 31 maart 2017 om 21:12
quote:gizzmo-returns schreef op 31 maart 2017 @ 19:33:
Je hebt vast ergens iets fout aangevinkt. Dit verschil kan niet.
Hoeveel loon en loonheffing staat op je jaaropgave?
Nog aftrekposten? Alleenstaande ouder en of jonge kinderen aanwezig?
Wat ik al zei
Bruto jaarsalaris verschilt 1 euro
Heffingskorting was vorig jaar 900 minder.
Ik heb wel opslag gehad maar winstuitkering was minder in 2016 dan in 2015
Wel alleenstaand, kinderen waren in 2016 16 en 17
Verder geen aftrekposten
Nog aftrekposten? Alleenstaande ouder en of jonge kinderen aanwezig?
Wat ik al zei
Bruto jaarsalaris verschilt 1 euro
Heffingskorting was vorig jaar 900 minder.
Ik heb wel opslag gehad maar winstuitkering was minder in 2016 dan in 2015
Wel alleenstaand, kinderen waren in 2016 16 en 17
Verder geen aftrekposten
zondag 2 april 2017 om 00:19
quote:gizzmo-returns schreef op 31 maart 2017 @ 19:33:
Nog aftrekposten? Alleenstaande ouder en of jonge kinderen aanwezig?Deze reactie lijkt me erg kort door de bocht. De aangiften van 205 en 2016 naast elkaar leggen is hier de weg. Zie de reactie van Lyt. Goed letten op te betalen belasting maar vooral heffingskortingen (inkomensafhankelijk) Bij de kortingen met name de arbeidskorting 2015 en 2016 vergelijken.
Nog aftrekposten? Alleenstaande ouder en of jonge kinderen aanwezig?Deze reactie lijkt me erg kort door de bocht. De aangiften van 205 en 2016 naast elkaar leggen is hier de weg. Zie de reactie van Lyt. Goed letten op te betalen belasting maar vooral heffingskortingen (inkomensafhankelijk) Bij de kortingen met name de arbeidskorting 2015 en 2016 vergelijken.
woensdag 5 april 2017 om 13:08
quote:fisbel schreef op 02 april 2017 @ 00:19:
[...]
Deze reactie lijkt me erg kort door de bocht. De aangiften van 205 en 2016 naast elkaar leggen is hier de weg. Zie de reactie van Lyt. Goed letten op te betalen belasting maar vooral heffingskortingen (inkomensafhankelijk) Bij de kortingen met name de arbeidskorting 2015 en 2016 vergelijken.
"Heb ze naast elkaar gelegd.
Het enige verschil (groter dan een paar euro) is de Arbeidskorting.
Het verschil is +/- 900 hoger t.o.v. 2015
Afgedragen premies zijn exact hetzelfde"
Dat naast elkaar had ik al gedaan (zie uitkomst hierboven)
[...]
Deze reactie lijkt me erg kort door de bocht. De aangiften van 205 en 2016 naast elkaar leggen is hier de weg. Zie de reactie van Lyt. Goed letten op te betalen belasting maar vooral heffingskortingen (inkomensafhankelijk) Bij de kortingen met name de arbeidskorting 2015 en 2016 vergelijken.
"Heb ze naast elkaar gelegd.
Het enige verschil (groter dan een paar euro) is de Arbeidskorting.
Het verschil is +/- 900 hoger t.o.v. 2015
Afgedragen premies zijn exact hetzelfde"
Dat naast elkaar had ik al gedaan (zie uitkomst hierboven)
vrijdag 7 april 2017 om 03:22
U geeft zelf antwoord op uw vraag. De heffingskortingen in 2015 waren in totaal € 900 minder dan in 2015.
U krijgt dus in 2016 bij een gelijk inkomen en ongewijzigde situatie € 900 meer heffingskortingen dan in 2015. De heffingskortingen verlagen de te betalen belasting. Vergelijkt u het met: u koopt een nieuwe jas voor € 100. U krijgt € 20 korting Te betalen € 80. U ziet dezelfde jas het jaar daarop weer voor € 100 te koop. Maar nu is er € 30 korting. U zou nu € 70 betalen. Gelijke jas (inkomen), maar meer korting. Zo simpel is dat eigenlijk ook met de heffingskortingen.
Legt u dus de heffingskortingen van 2015 en 2016 naast elkaar: algemene heffingskorting, arbeidskorting, eventuele andere kortingen. Als de arbeidskorting beduidend hoger is geworden (€ 900) verklaart deze hogere arbeidskorting het verschil.
Waarschijnlijk is uw inkomen tussen de 20K en 34K. De arbeidskorting die in 2015 op dit inkomen werd gegeven is € 2220 De arbeidskorting die in 2016 op dit inkomen werd gegeven is € 3103. Een verschil van (inderdaad) bijna € 900 !
U krijgt dus in 2016 bij een gelijk inkomen en ongewijzigde situatie € 900 meer heffingskortingen dan in 2015. De heffingskortingen verlagen de te betalen belasting. Vergelijkt u het met: u koopt een nieuwe jas voor € 100. U krijgt € 20 korting Te betalen € 80. U ziet dezelfde jas het jaar daarop weer voor € 100 te koop. Maar nu is er € 30 korting. U zou nu € 70 betalen. Gelijke jas (inkomen), maar meer korting. Zo simpel is dat eigenlijk ook met de heffingskortingen.
Legt u dus de heffingskortingen van 2015 en 2016 naast elkaar: algemene heffingskorting, arbeidskorting, eventuele andere kortingen. Als de arbeidskorting beduidend hoger is geworden (€ 900) verklaart deze hogere arbeidskorting het verschil.
Waarschijnlijk is uw inkomen tussen de 20K en 34K. De arbeidskorting die in 2015 op dit inkomen werd gegeven is € 2220 De arbeidskorting die in 2016 op dit inkomen werd gegeven is € 3103. Een verschil van (inderdaad) bijna € 900 !