Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Heb je al plaatjes plak rechten duet?
Oooh Duet ze zijn echt prachtig

Stond vorige week nog te twijfelen of ik een kersenboompje zou kopen, niet gedaan en daar heb ik nu spijt van....

CalimityCat, Het is een heel simpel dingetje qua vorm echt een koevoetje.

Zal een linkje proberen te plaatsen.

http://www.zooplus.nl/shop/honden/onged ... tang/28509
Duet, ik denk dat het niet lukt omdat ik iets vreemds zie in je link. Url hoort er niet bij te staan. Kies je wel de tweede link op de site van postimage en/of misschien gebruik je in je bericht het verkeerde icoontje (url i.p.v. image)?
Dierproeven.
quote:Fay71 schreef op 02 april 2017 @ 22:48:

Oooh Duet ze zijn echt prachtig

Stond vorige week nog te twijfelen of ik een kersenboompje zou kopen, niet gedaan en daar heb ik nu spijt van....

CalimityCat, Het is een heel simpel dingetje qua vorm echt een koevoetje.

Zal een linkje proberen te plaatsen.

http://www.zooplus.nl/shop/honden/onged ... 28509Super, dank! Zal 'em bij mijn volgende bestelling bij Zooplus meteen mee bestellen.
Dierproeven.
Ik wil morgen in mijn tuin wroeten in plaats van op een duf kantoor zitten
Dierproeven.
Zo vroeg al teken? Bah!

Tinkel, welkom. Staan die bakken van je in de zon?

Case, wauw lekker bezig!

Duet, prachtig zeg!

Cc, sterkte op kantoor straks!
Ik heb ook geen beplantingenplan, ik improvieer altijd. Heb nu bedacht dat ik de driehoekige border in het midden wil met hoge planten, daarvoor moet de rest weer opzij. Is niet erg, je merkt vanzelf wat het waar goed doet. Ik ga vanmiddag weer een rondje tuincentrum en even een tuinslang scoren.
Voor mijn hond koop ik zo'n tekenband van seresto: 8 maanden lang geen teek te vinden! Echt hele goede banden. Allerlei andere banden werken niet of is hij allergisch voor. Maar veel mensen willen geen bandje omdoen bij een kat, dus ik weet niet of je daar iets aan hebt.

Met het warme weer zijn de teken vroeg dit jaar.

CalamityCat, ik snap je helemaal. Ik heb ook zo geen zin om naar mijn werk te gaan vandaag....

Desondanks: iedereen een goede dag gewenst!
Koettie: Dat improviseren heb ik nu afgelopen jaren gedaan en daar is het niet beter van geworden. Ik stoor me gewoon aan hoe rommelig het er uit ziet. Ik zag trouwens dat ze bij de lidl deze week allemaal tuinspullen in de aanbieding hebben. Tuinslangen stonden er ook bij.

Felix: De bakken voor staan echt vol op het zuiden. Die grond is ook erg arm. De planten die daar komen moeten wel tegen een stootje kunnen. De bakken achter weet ik eigenlijk niet zo goed. De een staat in de ochtend tot een uur of 12 in de zon, de andere weet ik niet. Het kan best dat daar alleen avond zon op komt en dan alleen hoog zomer.

Ik heb de halve nacht niet geslapen en daardoor goed nagedacht wat ik wil gaan doen. Ik ga de bakken voor huis als eerste aanpakken. Mijn eerste obstakel heb ik genomen: de indeling. Omdat ik weinig van planten weet wil ik een beetje uitgaan van de inhoud in die borderpakketten. Alleen die pakketten gaan uit van een muur achter je border.

Ik heb bedacht om het midden van beide bakken als middelpunt te nemen en dat als soort muur te zien. Daar kunnen dan wat hogere planten in komen. De grond er omheen verdeel ik in 4 vakken en die ga ik dan vullen met planten. Het klinkt heel symmetrisch, maar ik wil het juist allemaal vrij plaatsen. De bakken zijn ook niet heel groot, dus ik denk dat je die scheiding ook niet zo ziet. Het is meer voor mezelf om overzicht te houden.

Ik heb een hele mooie pioenroos in het midden van die bakken staan, waar ieder jaar wel 20 bloemen in komen. Dus die blijft staan. Ook omdat mijn overburen er zo jaloers op zijn. Dat zijn echt tuinierders en hun tuin is een feest om naar te kijken. Ze hebben 1 pioenroos en er zit nooit een bloem in.
Ik kwam net deze site tegen: http://www.colorfulgarden.nl/vaste-planten/. Daar kan ik wel wat mee.

Ik ga even de bakken en de schutting opmeten. Ik moet vandaag ook even tuinhout bestellen voor de schutting. Echt leuk dit!
Dank calamity!! En ja, ik heb plaatjesplakrechten.

Ik heb nog een poging gedaan en nu lukt het wel .

Misschien omdat ik nu mijn eigen laptop gebruik? Als ik de andere laptop gebruik, zie ik ook jullie foto's niet en kan ik blijkbaar ook niet plaatsen. Met mijn eigen laptop zie ik jullie foto's wel.
Zojuist de mail voor plaatjes rechten verzonden, ik ga dan net zoals hierboven leuke detail foto's plaatsen waardoor herkenbaarheid niet echt een punt is... Laat de planten maar uitlopen!

Welke site gebruiken jullie om je foto's op te zetten?
free uploader[/img]
Helaas niet zo makkelijk...
Tinkel, leuk dat je allemaal plannen aan het maken bent! Wat je sowieso zou kunnen doen om de grond in je bakken te verrijken is compost toevoegen. Als de grond te arm is gaan je planten dood en dat zou echt zonde zijn.

Als beginnende tuinierster zou ik makkelijke planten kiezen.

Ik ben ook ooit gewoon ergens begonnen en heb veel fouten gemaakt. Ondertussen weet ik eindelijk wat ik wil: vaste planten die bijen, hommels en vlinders aantrekken, lang bloeien en niet moeilijk te onderhouden zijn.

Een paar voorbeelden van planten waar eigenlijk niets mis mee kan gaan: ooievaarsbek (te verkrijgen in heel veel verschillende soorten, hoogtes, variërend van 20 cm. tot ongeveer 50 cm., en kleuren).

De soort die het langste bloeit is de Rozanne. Die heeft paars/blauwe bloemen en bloeit van mei tot november. Ooievaarsbek is heel makkelijk te onderhouden (enige wat je hoeft te doen is in het vroege voorjaar het afgestorven blad verwijderen) en stelt niet veel eisen aan de grond. Standplaats: halfschaduw of zon.

Verder bijvoorbeeld kattenkruid (zon), salvia: salie (zon), lavendel (droge grond en zon), vrouwenmantel, campanula.

Voor de afwisseling is het mooi om tussen dit soort vaste planten siergras te zetten.

Wat ik zelf echt een knaller vind (vooral meerdere bij elkaar) is de duizendknoop (persicaria amplexicaulis). Dit is een veel hogere soort dan die van het voorbeeld waar ik hier eerder een plaatje van plakte), wordt ca. 90 cm. en bloeit heel lang.

Deze is het:

Ook goed om te letten is dat je iets wintergroens in de bakken naast de vaste planten hebt. De planten die ik hierboven noemde trekken zich in de winter terug onder de grond, dus zit je tegen een kale bak aan te kijken, niet erg decoratief

Bijvoorbeeld een pieris, skimmia, abelia of -als je ervan houdt- kan je voor een niet woekerende (fargesia) bamboe kiezen.
Dierproeven.
Leuke foto's dames!

Denk dat het dan inderdaad met je laptop te maken heeft Duet. Wel fijn dat het nu wel weer lukt, al is het dan op een andere laptop

Rosa, er gaat wat mis met je foto's, zie alleen de foto in je eerste bericht.
Dierproeven.
Yep, er ging wat mis. Man heeft geholpen en nu kan ik het wel, alleen wilde ik graag een bericht met meer foto's maar dat trekt mijn divice niet, dus per bericht een foto dan maar.

Vorige foto waren de koekoeksbloemen uit oma's tuin. Dit jaar tweede jaar dat ze hier in de grond staan.

Nu een foto van de bloemen die in de bak staan, zo voor het raam dat je er van binnen naar kunt kijken:

Ah, al gelukt zie ik Leuk!
Dierproeven.
De clematis die het wonderlijk goed doet, omdat hij zo zijn best doet heb ik hem laatst verwend met een leuk klimrek van de lidl..

Ik moet ook nodig gras gaan maaien denk ik. Stiekem vind ik dat wel leuk

Sinds vandaag eindelijk ook een grotere tuintafel ... nou nog oppassen dat ik niet in mijn heerlijk verwilderde tuin alleen maar boeken zit te lezen straks
Hmm, mijn berichten verdwijnen steeds tussen het knippen en plakken van de linkjes, dat maakt het wel een gedoetje! Maargoed iPad is al een poos aan vervanging toe, alleen besteed ik het liever aan andere zaken, dus hij moet het maar volhouden...

Hier de akelei, doet het reusachtig goed, in de steeg zijn er veel opgekomen en ik denk dat ik er daar wel een paar van ga verplaatsen naar de voortuin want ik vind ze zo mooi!

En de laatste foto van vandaag, de opkomende Maggie!

Nu is het donker, morgen wat fragmenten uit de voortuin!
Mooie plaatjes Rosa. Dat klimrekje is leuk zeg

Beetje flauw dat je nu gewoon stopt omdat het donker is

Ik vind grasmaaien ook heel leuk om te doen Schattigmeisje
Dierproeven.
Ik heb mijn Clematis een stel visdraadjes gegeven dit weekend. Supermakkelijk (draadje aan een stokje, draadje bovenaan de schutting) en bijna niet te zien. En de echtgenoot vertelt dat een mooie pergola een uitstekend verjaardagscadeau is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven