Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Mooi teamwork dames
Inderdaad!

Net een border omgespit en planten gescheurd. Nu even een klein rustmomentje.

Pocas, wel goed opletten dat je de juiste duizendknoop kiest (zoals die van het voorbeeldplaatje), er zijn veel soorten duizendknoop en alleen deze blijft heel laag.

Ik was er net op tijd bij v.w.b. de bestelling bij Appeltern. Kreeg vlak na mijn bestelling een mail dat ze vanwege vele bestellingen het werk niet aankonden en daarom zelfs tijdelijk geen vaste planten meer uitleverden. Mazzeltje voor mij, meestal ben ik niet zo snel

Snap heel goed dat je niet tot begin mei wil wachten!
Dierproeven.
Ik merkte laatst op dat alle links die ik van Appeltern had opgeslagen het niet meer deden. Terwijl ik niets kon vinden van een website overhaul ofzo.

Even een plantenkoop stop hier. Eerst maar verder met verbouwen.
Vriend is de tuinbank aan het fixen en verven

Zelf ben ik mijn pottenvoorraad aan het uitzoeken. Het is maar goed dat de buuf dat niet ziet. Blijkbaar overwinteren al mijn grote spinnen daartussen. De groente plantjes hebben een vaste plek gekregen en ik ben alle hoekjes en gaatjes aan het vegen. Was die rommel zo zat!

Nadeel is wel dat mijn beide kliko's echt stampvol zitten. De grijze met mijn ouwe decoraties en de groene met dode planten en snoeispul. Ik ga de buren maar eens lief aankijken.

Poes is lui.
Awwww
Nou, zeg dat!

Wat ziet meneer Janssen er ongelooflijk goed uit zeg
Dierproeven.
quote:Felix_Urbexicus schreef op 02 april 2017 @ 15:49:

[img]https://s18.postimg.org/6weqovq7t/20170402_154258.jpg[/img]

Poes is lui.

Oh my, die doet me aan de mijne denken.

Ik ben net voor het eerst thuis sinds donderdag avond. Was even bang dat mijn moestuinplantjes en bloemetjes het zouden begeven. Had ze net niet verzopen voor ik weg ging, en nu ik thuis kwam was het zo hard gegroeid dat ik het buiten door het bovenraam al zag. Perfect dus.
Dat is zo heerlijk van een paar dagen weg zijn YL, dan zie je pas hoe hard alles groeit.

Fijn dat het allemaal zo goed gegaan is.
Dierproeven.
Zo. Ik heb nu ook officieel een verbod op nog meer planten aanschaffen

Ik heb heel veel planten gekocht - en inmiddels geplant:

phlox, japanase pieris, amerikaanse sering, clematis, sedum, brem, vijfbladige wingerd, hop, klimbes, amandelwolfsmelk, struikveronika, kruiprozemarijn, margrieten, fuchsia's, engels gras, lampionplant, duizendblad, kruipend zenegroen, ijzerhard, spireen, zonnehoed, grote brunel, meisjesogen, kruisdistel, en nog een stuk of wat perkplantjes. En dan ben ik vast nog wel wat vergeten te noemen

Ik ben heel tevreden. Kan ik nu verder met mijn moestuin
Net een teek moeten verwijderen bij mijn dikke rooie. Brrrrrr, wat zijn dat toch gore beesten

Het duurde wel een tijd voor ik hem te pakken had (de rooie, niet de teek ) want meneer wordt redelijk hysterisch als hij zich in het nauw gedreven voelt en gooit al zijn nagels in de strijd om uit een houtgreep te ontsnappen.

Gelukkig teek met kop en al eruit. Maar de rooie wil niets meer van me weten
Dierproeven.
Bah, teken zijn inderdaad zo smerig. Goed dat je hem weg hebt kunnen krijgen.
Case-je goeie slag geslagen! En alles al geplant ook, wauw
Dierproeven.
Mag ik even inbreken?

Ik heb een tegeltuin en mag hier misschien helemaal niet komen. Maar ik wil mijn leven beteren. Die tegeltuin blijkt helemaal niet zo onderhoudsvrij als ik had gehoopt en ik word toch wel een stuk blijer van tegen wat groens aan kijken. Staat ook een stuk frisser.

Ik wil onze tuin dus wat onder handen nemen, maar verwacht geen wonderen. Een deel van onze tegentuin zal vervangen worden door gras, zodat onze zoon straks lekker door het gras kan rollen. Daarnaast hebben we 3 gemetselde plantenbakken en daar wil ik zelf mee aan de slag gaan. Probleem is, ik weet gewoon helemaal niks van tuinieren en planten. Ik ben inmiddels de term beplantingsplan tegen gekomen en ik wil zelf voor onze tuintjes de beplantingsplannen maken. Maar ik merk dat het heel lastig is als je geen verstand hebt van planten. Ik wil me er eigenlijk wel echt in gaan verdiepen en wat tijd in steken, misschien vind ik het leuk en heb ik er een hobby bij. Ik weet dus alleen niet waar ik moet beginnen. Iemand tips?

Ik vind het trouwens heel leuk om hier mee te lezen. Leuk om te lezen hoe blij jullie van jullie tuin worden. Ik vind het wroeten in mijn tuintjes best wel rustgevend, maar ik knip en snoei altijd maar wat. Ik zie onze tuin ook als een doorlopend project waar we steeds wat verbeteringen in aanbrengen.
Ik zou gewoon beginnen met een vergevende plantensoort zoals hortensia's.
Tjee, jullie zijn los gegaan dit weekend! Leuk al die nieuwe planten in de tuinen.

Mijn moeder had vandaag een leuke plant gekocht (ja, jij hebt er al zo een in je tuin toch? Uhm... Die moet dus nog opkomen..). De maggieplant laat al wel van zich zien, de hosta's heb ik nog niet gezien maar misschien moet ik nog even heel goed kijken.

Voor de komende tijd moet ik op zoek naar een flinke struik in de schaduw border en eventueel wat bodembedekkers voor in de zonnige voortuin. Daar staan nu leuke struiken en de bodembedekkers die in het eerste metertje stonden (dus voordat ik de achterste twee meter, in diepte, ging onttegelen) breiden hun leefgebied netjes uit, als ik niks doe vult het in twee jaar de tuin denk ik. Best een lief groen blaadje met in de zomer paarsige bloemetjes. Maar variatie is ook wat waard dus eens kijken of er nog andere leuke dingen zijn die niet te snel overwoekerd raken.

Mijn favo tuincentrum heeft komende week geraniums en Spaanse margrieten voor €0,69 per stuk, dus opfleuren ga ik zeker doen. Ze hebben daar verbouwd en hadden de vorige keer nog niet zoveel staan, hij beloofde snel meer te hebben en dan moest ik vooral terug komen, nu zag ik deze aanbieding op Facebook dus komend weekend tijd maken!
Tinkeltje, welkom! Leuk dat je met je tuin aan de slag wilt.

Voor opvulling van je bakken kan je misschien hier ideeën opdoen.

Je hoeft er niets te kopen, maar krijgt wel een idee van welke planten goed bij elkaar passen, het op een bepaalde plek het meest naar hun zin hebben, in wat voor grond etc.

Gewoon ergens beginnen en vooral durven. Het is geen ramp als het niet meteen lukt. Tuinieren leer je door gewoon te doen en je te houden aan wat basisregels, zoals geen planten in de zon plaatsen die alleen in de schaduw kunnen staan, etc.

En je kan altijd hier om advies komen vragen natuurlijk
Dierproeven.
Ik had die kant en klare borderpakketten ook al gezien en ben van plan om daar een beetje vanuit te gaan. Ik vind het lastig om het voor me te zien hoe het dan wordt uiteindelijk. Wat mooi bij elkaar is. Die duizendknoop vind ik erg mooi trouwens.

Ik heb 2 bakken tegen een muur staan, daar kan ik wel wat hogere planten in zetten. Een hortensia gaat niet lukken, die wordt te groot. In de voortuin heb ik 2 bakken die in elkaar gemetseld zijn en die 'vrij' staan. Ik zat te denken om in het midden dan de wat hogere planten te zeggen en daar omheen lagere. Is dat een goed idee, of wordt dat niet mooi? Het zijn niet hele grote bakken, ik denk totaal 3,5 bij 1,5 meter.
Tinkeltje, ik heb ook nul ervaring hoor en toch leer je alleen al door belangstelling veel over je tuin. Ik zoek steeds alle planten op die hier genoemd worden en hou aantekeningen bij : namen van planten die ik mooi vind, of ze zon of schaduw nodig hebben en hoe hoog ze ongeveer worden kunnen.

In mijn tuin let ik vooral op dat klim en hoog aan de grenzen (allemaal schuttingen en muurtjes) komen en vanaf daar naar voren steeds lager tot de bodembedekkers.

Verder heb ik bedacht wat ik het liefst wil: vogels, hommels, bijen en vlinders aantrekken, eetbaar of niet, kleuren, gras of niet, enz. En of ik juist variatie en rommelig wil, of juist symmetrisch en zo.

Gaandeweg heb ik mijn plannen bijgesteld omdat ik zag dat de tuin bepaalde dingen nodig had en omdat ik meer tuin heb dan ik me realiseerde. En omdat ik het zo leuk ben gaan vinden!
Case-je jij hebt bijna het hele tuincentrum opgekocht

vind het nog knapper dat je alles al geplant hebt.

Ik heb hier nog een voorraadje staan waar ik nog een geschikt plekje voor moet vinden.

Ik heb dus ook nog steeds geen beplantingsplan Tinkeltje (In mijn hoofd wel het moet er alleen nog uitkomen)

Wat mooi dat alles zo goed is gegroeid YellowLemon.

Dat is idd het voordeel van even weg zijn, dan valt het tenminste op.

Felix jouw kat is zoooo leuk

Ik ben trouwens blij dat ik niet naast jou woon..... Ik sla echt op de vlucht voor een grote spin.

CalimityCat, ik moet de laatste week echt dagelijks teken bij mijn honden weghalen vind het ook zulke ranzige beestjes

Ik gebruik een soort koevoetje werkt echt superhandig.

Je schuift het tussen de teek en het dierenvelletje en draaien maar , heb je altijd de hele teek te pakken en omdat je niet hoeft te 'pulken' hebben je dieren ook er heel weinig last van.

De dieren zijn ook de reden dat ik op zondag niet heel veel in en rondom huis doe, ik heb op zondag altijd hondentraining wat nogal wat tijd in beslag neemt

Vandaag natuurlijk wel mijn vers verplante Hortensia's veel water gegeven en morgen weer een dag
[img][img]https://s12.postimg.org/nfztzhkjd/P4020049.jpg[/img][/img]

Onze kersenbomen staan in bloei. Vanmorgen zaten er honderden bijen in. Het klonk alsof je in een bijenkorf zat.
duet wijzigde dit bericht op 02-04-2017 22:28
Reden: ik krijg mijn afbeelding niet geplaatst.....
% gewijzigd
Ik zie het plaatje niet Duet maar ben wel heeeel benieuwd
Ik krijg het plaatje niet geplaatst.....

De bloesembomen van Duet. En wat zijn ze moooooi!
Dierproeven.
Is dat een speciale tekentang Fay? Zoiets moet ik ook eens aanschaffen.

Heb het nu gedaan met een puntige pincet, werkte ook wel maar kat vond het geen pretje... Hij negeert me nog steeds
Dierproeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven