Katten maken ruzie

06-04-2017 18:15 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik heb vier katten.

L: 2 jaar oud (vrouwtje)

K: 3 jaar oud (mannetje)

R: 3 jaar oud (vrouwtje)

S: ongeveer 10 jaar oud (vrouwtje)

Sinds gisterochtend hebben twee vrouwtjes ruzie met elkaar (L en R). Ik weet niet waar het begonnen is, maar opeens hoorde ik geren door de kamer. L maakt schreeuwende geluiden naar R en ze hadden flink gevochten. De andere twee katten waren ook erg gestresst. Normaal gesproken maken K en S wel eens ruzie, maar dit loopt nooit zo erg uit de hand. L en R hadden nog nooit ruzie gemaakt, normaal kunnen ze juist heel goed met elkaar opschieten.

Gisteravond heb ik L op een kamertje apart gezet met een kattenbak, eten/drinken en speelgoed. Hier heeft ze tot nu net gezeten. Af en toe ben ik even bij haar gaan kijken en was ze weer kopjes aan het geven. Een halfuurtje geleden heb ik haar weer van de kamer afgelaten en ze liep rustig door de woonkamer. Nu naar ongeveer een kwartiertje begint ze weer geluiden te maken en te blazen naar R. R blijft rustig in een hoekje liggen, maar is wel erg alert. Het is steeds L die probeert uit te dagen. Alle katten zijn gesteriliseerd/gecastreerd, behalve L. Ze is nu niet krols, maar ik weet niet of dit hier iets mee te maken kan hebben? Hebben jullie misschien nog tips? Ik probeer ze nu al steeds af te leiden met speelgoed, maar het wil niet echt helpen.

Alvast bedankt.
Waarom laat je haar niet steriliseren?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:viva-amber schreef op 06 april 2017 @ 18:21:

Waarom laat je haar niet steriliseren?Is er nog steeds niet van gekomen. Moet wel binnenkort gebeuren.
Dat gelijk maar laten doen dan.

Kun je de dierenarts gelijk laten checken of ze verder helemaal in orde is.

Althans, zoals je het beschrijft, lijkt L het probleen te maken. Is R bij de andere katten niet vechterig?
quote:Splinter_ schreef op 06 april 2017 @ 18:32:

Dat gelijk maar laten doen dan.

Kun je de dierenarts gelijk laten checken of ze verder helemaal in orde is.

Althans, zoals je het beschrijft, lijkt L het probleen te maken. Is R bij de andere katten niet vechterig?

Wanneer dat financieel mogelijk is zullen we dit ook zeker doen.

Nu zijn er steeds dingen tussen gekomen, waardoor we het uitgesteld hebben. Maarja dan is nog de vraag of het gedrag hiermee te maken kan hebben, want normaal is L. juist heel speels en ze maakt nooit ruzie met een kat.. ook is ze heel sociaal tegen onze 2 hondjes. Ook R. is heel rustig en maakt geen ruzie met de andere katten. Het is nu echt alleen puur hun twee. Normaal daagt het mannetje K. vaak uit, maar ook hij is er nu niet bij betrokken.
Kunnen de katten ook naar buiten.

Mijn eigen kat is voor het eerst uit logeren bij huis waar al een andere kat woont. Mijn kat zit op zolder met alles open en de kat van het huis is vooral beneden en buiten. Zij hebben elkaar gehoord en waarschijnlijk gezien maar zij blijven verder bij elkaar vandaan. Het lijkt een soort stilzwijgende afspraak die gezien de ruimte ook werkt. Zij zijn bijna nooit op dezelfde tijd op dezelfde plaats. Terwijl de kat van het huis normaal heel territoriaal is.

Kunnen de katten ook genoeg omhoog en in alle ruimtes van het huis ? Via krabpalen, plankjes of de kast? Sommige katten zitten graag hoog.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je hebt 6 dieren en geen geld voor een sterilisatie

Neem er dan 1 minder. Beter voor 1 of 2 dieren goed zorgen ipv voor veel dieren half zorgen.
quote:viva-amber schreef op 06 april 2017 @ 18:38:

Kunnen de katten ook naar buiten.

Mijn eigen kat is voor het eerst uit logeren bij huis waar al een andere kat woont. Mijn kat zit op zolder met alles open en de kat van het huis is vooral beneden en buiten. Zij hebben elkaar gehoord en waarschijnlijk gezien maar zij blijven verder bij elkaar vandaan. Het lijkt een soort stilzwijgende afspraak die gezien de ruimte ook werkt. Zij zijn bijna nooit op dezelfde tijd op dezelfde plaats. Terwijl de kat van het huis normaal heel territoriaal is.

Kunnen de katten ook genoeg omhoog en in alle ruimtes van het huis ? Via krabpalen, plankjes of de kast? Sommige katten zitten graag hoog.Ze mogen niet de straat op, maar kunnen wel naar buiten in de achtertuin (afgezet met schrikdraad). Ook hebben we krabpalen en gaan ze regelmatig op kasten zitten.
Soms moet je het even laten gaan. Ik heb er ook vier, allen geholpen. Poes van 8 gromt, blaast en vecht regelmatig met jongste kater. Dan is ze echt heel boos. Vervolgens liggen ze 2 uur later weer lepeltje lepeltje te slapen.

Ik zou niet telkens poes apart zetten, ze moeten zelf de rolverdeling bepalen (tenzij het tot bloedens toe uit de hand loopt natuurlijk). wel zou ik een dierenarts even een check up laten doen als dit zo doorgaat om uit te sluiten dat ze niet zo reageert door pijn of iets.
quote:viva-amber schreef op 06 april 2017 @ 18:40:

Je hebt 6 dieren en geen geld voor een sterilisatie

Neem er dan 1 minder. Beter voor 1 of 2 dieren goed zorgen ipv voor veel dieren half zorgen.

Beetje vreemd. Alsof ik niet voor mijn dieren kan zorgen als ik een sterilisatie heb uitgesteld?

Er zijn veel medische kosten van de oudere kat de afgelopen tijd geweest, waardoor het er niet van gekomen is. Dit betekent toch niet dat ik niet voor mij dieren kan zorgen? Verder heeft ze er geen last van, want ze er nauwelijks krols. En nu stel ik een vraag over het gedrag van mijn katten en niet over wanneer ik moet steriliseren.
quote:GinnyJones schreef op 06 april 2017 @ 18:41:

Soms moet je het even laten gaan. Ik heb er ook vier, allen geholpen. Poes van 8 gromt, blaast en vecht regelmatig met jongste kater. Dan is ze echt heel boos. Vervolgens liggen ze 2 uur later weer lepeltje lepeltje te slapen.

Ik zou niet telkens poes apart zetten, ze moeten zelf de rolverdeling bepalen (tenzij het tot bloedens toe uit de hand loopt natuurlijk). wel zou ik een dierenarts even een check up laten doen als dit zo doorgaat om uit te sluiten dat ze niet zo reageert door pijn of iets.Ik kijk het nog even aan. Mocht het blijven, ga ik toch even met haar bij de dierenarts langs. Op internet stond dat je de katten beter tijdelijk uit elkaar kan halen. Vandaar dat ik dat gedaan had. Nu laat ik ze allebei hun gangetje gaan. Heb ze nu niet meer gehoord, gelukkig
Krols zijn is toch ook gedrag. En dat gedrag heeft misschien ook zijn effect op de onderlinge sfeer tussen de huisdieren. Het 1 staan niet los van het ander. In principe kunnen al je dieren ziek worden.
quote:viva-amber schreef op 06 april 2017 @ 18:47:

Krols zijn is toch ook gedrag. En dat gedrag heeft misschien ook zijn effect op de onderlinge sfeer tussen de huisdieren. Het 1 staan niet los van het ander. In principe kunnen al je dieren ziek worden.Maar ze is nu niet krols, anders kon ik het nog enigszins verklaren.
Onleesbaar dat ge-ABCDEF.
En kat X, Y en Z, waar zijn die in dit verhaal?

Onleesbaar verhaal dus ik reageer maar alleen op de titel; tijd van 't jaar, dan doen ze dat.
668, the neighbour of the Beast
die L had allang geholpen moeten zijn
quote:Jull22 schreef op 06 april 2017 @ 18:51:

[...]

Maar ze is nu niet krols, anders kon ik het nog enigszins verklaren.jij hebt toch ook niet alleen maar hormonen tijdens je ovulatie?
Wat een flauwekul over die letters. Het gaat om poes L en poes R. Als je een beetje bekend bent met het alfabet, moet dat te doen zijn toch?

TO, nogmaals, als je denkt dat L de boosdoener is, laat haar dan even nakijken door de dierenarts. Misschien heeft ze ergens last van.
quote:Splinter_ schreef op 06 april 2017 @ 19:55:

Wat een flauwekul over die letters. Het gaat om poes L en poes R. Als je een beetje bekend bent met het alfabet, moet dat te doen zijn toch?

TO, nogmaals, als je denkt dat L de boosdoener is, laat haar dan even nakijken door de dierenarts. Musschien heeft ze ergens last van.

Ja, dat vind ik ook haha

Ik wacht het nog heel even af en anders ga ik sowieso even langs!
Misschien helpt Feliway wel bij je katten om tot rust te komen.

Ruzie is nooit leuk, hopelijk worden ze snel weer vrienden zo niet toch even naar de DA gaan.
Prrrr, mauw miawwwww.
Als een van beide wat onder de leden heeft, word er ook vaak gevochten.

En idd feliway in het stopcontact.
En dat kan ook de poes zijn die niet begint met vechten...
l is niet geholpen en dus hormonaal. ik snap niet dat je in 2017 je kat niet laat helpen.
Laten helpen is de beste remedie. Het is nu de tijd dat de hormonen door hun lijf gieren.
Het ligt voor een stuk aan 't seizoen ... Begin van de lente, dus "kattentijd".

Als ze dan ook nog es niet geholpen zijn, versterkt dat de boel alleen maar extra.

Zolang er geen / niet te veel bloed vloeit je erbij neerleggen.

Voldoende verstopplaatsen en slaapplaatsen bieden zodanig dat ze niet telkens in elkaars buurt zitten.

(Hier rennen en slapen ze in heel het huis, van de kelder tot de zolder en de tuin. Heeft er dan één zijn of haar kuren, trekken de anderen gewoon naar een ander plekje of gaan effe op wandel naar buiten.)

En L laten steriliseren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven