Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Heerlijk om hier mee te lezen. Mijn complimenten voor alle mooie tuinen. Ikzelf heb (helaas) alleen een balkon maar ook die wordt steeds groener.

Inclusief een kastanjeboom(pje) die dit jaar weer een beetje groter is dan vorig jaar. Die hebben we ooit als gedenk monument gekregen en ik ben super trots dat hij het (in een pot) al 2 winters heeft overleefd.

Via het radioprogramma vroege vogels hoorde ik van de growapp. Wetenschappers gebruiken dan jouw foto's om klimaatverandering te peilen en ik gebruik hem om mijn kastanjeboom te volgen. Erg leuk want hij plakt alle foto's achter elkaar als een film.

Verder ook hier de ah moestuintjes maar tot nu toe alleen rucola die groeit. Vanavond de 2e set planten.

Hebben jullie nog tips voor mooie winterharde planten?
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
quote:Case-je schreef op 07 april 2017 @ 17:26:

[...]

Ja, ik heb de nieuwe plantjes ook maar even water gegeven.Ja, hier ook gesproeid.
quote:lavendula schreef op 07 april 2017 @ 17:36:

Na jaren weer eens ingelogd op het forum om te laten weten dat ik dit een erg leuk topic vind.

Ik lees elke dag even bij hoe het met jullie prachtige tuinen vergaat.

Zo af en toe goede reminders, heb nav het topic alle klimrozen gesnoeid paar weken terug.

Was vergeten dat dat al weer kon.

Fijn om te zien dat er meer mensen zijn die de tegels uit de tuin gooien en er wat leuks van maken.

Sinds ik hier gisteren heb gelezen dat je voor ultiem tuingeluk maar 1/3 mag bestraten ben ik hard aan het nadenken hoe ik nog meer groen in de tuin kan krijgen. Heb bij het ontwerp van mijn tuin (5 x 10 m) precies gemeten hoeveel ruimte ik nodig heb voor een paar tuinstoeltjes, looppaden en ruimte om de fietsen in en uit de schuur te krijgen. De verhouding steen/groen is bij mij denk ik 50-50. Wel elke schutting begroeid, het huis en de schuur begroeid en een pergola tussen schuur en schutting gemaakt, dus ruimte optimaal benut.

Maar het kriebelt. Misschien laat ik de schuurdeur wel omdraaien zodat ik minder ruimte nodig heb om de fietsen er uit te krijgen. Dan heb ik weer een stuk van 1,5 x 1,5 meter gewonnen. Denk al na over een mooie hoge struik die ik dan tegen de schuur kan zetten.

Heel veel tuinplezier dit weekend voor iedereen, ik duik de anonimiteit weer in!Wat leuk dat je even meeschrijft. Ik heb ook, n.a.v. de opmerking gisteren over één derde bestrating, nog eens kritisch mijn tuin bekeken. Er kan dus nog best wat meer groen bij... Dus ook ik ga eens puzzelen.
quote:neweve schreef op 07 april 2017 @ 17:48:

Heerlijk om hier mee te lezen. Mijn complimenten voor alle mooie tuinen. Ikzelf heb (helaas) alleen een balkon maar ook die wordt steeds groener.

Inclusief een kastanjeboom(pje) die dit jaar weer een beetje groter is dan vorig jaar. Die hebben we ooit als gedenk monument gekregen en ik ben super trots dat hij het (in een pot) al 2 winters heeft overleefd.

Via het radioprogramma vroege vogels hoorde ik van de growapp. Wetenschappers gebruiken dan jouw foto's om klimaatverandering te peilen en ik gebruik hem om mijn kastanjeboom te volgen. Erg leuk want hij plakt alle foto's achter elkaar als een film.

Verder ook hier de ah moestuintjes maar tot nu toe alleen rucola die groeit. Vanavond de 2e set planten.

Hebben jullie nog tips voor mooie winterharde planten?

Ik hou van kastanjes! Wat leuk, die app. Die ga ik ook downloaden.

Ik ben nog onvoldoende thuis in de namen van van alles dat ik al winterharde planten kan aanraden. Ik doe nog maar zo'n beetje wat. Maar er zijn vast anderen met een gouden tip! Geniet van je groene balkon!
Kon het niet laten om vandaag dahlia en stokrozen mee te nemen toen ik ze zag liggen bij de Dirk. Ook een fantastisch uurtje bij Vreeken in Dordrecht rondgelopen vandaag.
Life is always rocky when you're a gem.
quote:Opaque schreef op 07 april 2017 @ 18:32:

Kon het niet laten om vandaag dahlia en stokrozen mee te nemen toen ik ze zag liggen bij de Dirk. Ook een fantastisch uurtje bij Vreeken in Dordrecht rondgelopen vandaag.

Jaa! Bij Vreeken ben ik ook een keer geweest, toen ik een weekendje bij een vriendin was. Geweldige winkel, naast zaden ook wat planten.

Een paradijsje voor tuinliefhebbers.
Prachtige voortuin heb je RR

Succes met je tuin Lavendula! Leuk dat je even kwam buurten hier. Je hebt ideeën genoeg zo te lezen, het kan niet anders of jij kan straks ook genieten van het ultieme tuingenot. Zet 'em op

Neweve, bedankt voor de tip over de growapp, ga ik zeker wat mee doen. Hoop dat je kastanjeboompje het nog héél lang blijft doen.

Bedoel je met winterharde planten, planten die ook in de winter groen blijven of planten die de winter goed doorkomen in een pot/bak op je balkon? Er zijn ontzettend veel winterharde vaste planten namelijk, maar lang niet allemaal blijven ze ook groen. Van veel vaste planten sterft het blad af in de winter en overwinteren ze onder de grond om in het voorjaar weer explosief te groeien en te bloeien.

Opaque, leuk dat je mee schrijft!

Ik heb ook even snel gesproeid toen ik thuis kwam uit mijn werk. De planten in mijn border die ik vorige week gescheurd en verplant heb kunnen wel een extra steuntje in de rug gebruiken.

Net al leunende op het aanrecht een half uur naar een meneer en mevrouw Merel zitten kijken. Merelman vermaakte zich uitstekend bij de 'vijver' (een cementkuip ) was aan het drinken en hij probeerde ook te badderen (wat lastig ging, uiteindelijk lukte het alleen met zijn koppie ) Merelvrouw was druk in de border en het gazon aan het rond hupsen op zoek naar wormen terwijl merelman haar tevreden gadesloeg. Echt een prachtgezicht om het stel zo te zien keuvelen en te genieten van de tuin Pure ontspanning!
Dierproeven.
Naast alle ellende die gaande is in de wereld en die we dagelijks krijgen voorgeschoteld via de media, zijn er gelukkig ook berichten om heel blij van te worden:

Zaaien doet zoemen; het is een lijfspreuk van de enthousiaste imker Pim Lemmers die zelfs bijenkasten heeft staan bij het Catshuis, de Tweede Kamer en de Koninklijke familie. Een bezige bij als ambassadeur voor zijn zoemende vriendinnen.

Het gaat slecht met de bijen die last hebben van gif, ziektes en steeds minder bloemetjes vinden in de eentonige landbouwgebieden. Maar zonder bijen, wordt er niet meer bestoven, hebben we daardoor geen voedsel meer en sterft zelfs de mens uit, vreesde Einstein al. Kortom: Het is zaaien geblazen om de bijen en de mensheid te redden.

Balkon

„Mensen denken dat dat allemaal heel groot moet, maar je kunt al op je balkon beginnen. Het gaat om bewustwording. Zorg dat je verschillende planten hebt zodat er het hele jaar bloemen zijn. Zo help je de bijen en iedereen kan dat. Hier heb je een zakje gemengd zaad. Ga maar lekker zaaien waar je wilt: guerillazaaien noemen we dat. Mensen die de hond uitlaten, kunnen zo intussen de bermen vol zaaien.”

Maar imker Pim en de Bijenstichting pakken het ook groots aan. Pim is bij Prorail geweest waar ze enthousiast zijn over de zaaiplannen. „Er is zevenduizend kilometer spoorrails in Nederland. Als je daar langs gaat zaaien, moet je eens zien wat voor bloemenlint je hebt. Prorail gaat op de zaaidag spoorbermen inzaaien.”

Gemeenten krijgen ze ook al warm voor de bijen. Heemstede en Broek op Langedijk tekenen dezer dagen een bijenconvenant.

Al eerder tekenden Haarlem, Bloemendaal, Beverwijk, Velsen en Alkmaar. „,Niks ingewikkelds. Geen gif meer gebruiken en bermen inzaaien en lekker laten bloeien, dus niet te snel maaien. Daar redden ze de bijen mee. We hebben ook al akkerbouwers enthousiast gekregen die nu langs hun akkers bloemrijke randen vol zaaien.”

In Haarlemmermeer wordt op de landelijke zaaidag in de buurt van het kunstfort 2500 vierkante meter akkerland ingezaaid. „Daar kan nog wel wat meer bij, want qua bloemen is de Haarlemmermeer een beetje een woestijn.” Het liefst wil Pim de forten van de Stelling van Amsterdam met bloemstroken met elkaar verbinden. De provincie Noord-Holland zaait ook mee en er worden ook bijenhotels geplaatst. Dat zijn kastjes met gaatjes waar de wilde bijen kunnen nestelen. „Je hebt wel honderden soorten bijen; van metselbijen tot behangersbijen en zandbijen. Die leven solitair, maar in zo’n bijenhotel overwinteren ze en leggen er eitjes die in het voorjaar uitkomen.”
Dierproeven.
Wat mooi. Ben benieuwd, mijn stad doet blijkbaar ook mee. Ik was ook van plan te gaan guerillazaaien bij het boomperk (heet dat zo) voor de deur. Liggen nu kiezels, kan wel wat planten gebruiken. En speeltuin om de hoek heeft kale plekken!
quote:Calamitycat schreef op 07 april 2017 @ 20:59:

Prachtige voortuin heb je RR

!

Naar tuingelukstandaarden nog steeds veel te stenig , achter ook, maar tussen de plaatsing van de deuren, het (gebrek aan) oppervlakte en dat mijn smurfjes ook wensen hebben die ruimte innemen gaat het niet lukken om daar aan te voldoen. Voorlopig ga ik de hoogte in met (hangende) plantenbakken en klimplanten.

Ik ging vandaag een citroenmelisse verplanten. Die is vorig jaar aan komen waaien en omdat ik las dat het nogal woekert in een pot gezet. Pot op de bestrating. Hij loopt fantastisch uit, dus ik dacht hem vandaag te verpotten, til de pot op... eh poog de pot op te tillen: wortels helemaal door de onderkant aan de bestrating gegroeid Inmiddels een verse pot en de boel weer aangeveegd.

Zaai ze Koettie

RR, de hoogte in is toch ook prima? Snap dat smurfen ook bewegingsruimte nodig hebben, al zijn ze dan maar klein

Enthousiaste citroenmelisse

Mooie border heb je, lekker groen. En zie ik daar achterin een Pieris?

Fay, is alles goed gegaan vandaag met het afleveren van de tuinaarde?
Dierproeven.
De smurfen zijn 5 en 2 en nemen daarmee (zandbak, glijbaan, trampoline) een significant deel in van de tuin. Rotzakjes. En *googlet* jep, Pieris.

De pieris is hier nu ook bijna op zijn mooist. Prachtig die knalrode uitlopers

Zandbak en aanverwante attributen klinkt als het ultieme tuingenot voor een stel smurfen
Dierproeven.
quote:Koettie schreef op 07 april 2017 @ 21:55:

Wat mooi. Ben benieuwd, mijn stad doet blijkbaar ook mee. Ik was ook van plan te gaan guerillazaaien bij het boomperk (heet dat zo) voor de deur. Liggen nu kiezels, kan wel wat planten gebruiken. En speeltuin om de hoek heeft kale plekken!

Mijn dorp doet het ook al een paar jaar. Zo leuk om te zien, overal bloemen waar eerst saai gras stond. Volgens mij is het ook goedkoper, je zaait een keer in in plaats van om de paar weken die hele bende maaien.

Denken jullie vandaag aan me? Ik heb mijn Hbo test, zodat ik weer terug naar school kan.
Wat is je lupine al groot RR! Dat doet het nooit zo lekker hier.
quote:Felix_Urbexicus schreef op 08 april 2017 @ 08:36:

[...]

Mijn dorp doet het ook al een paar jaar. Zo leuk om te zien, overal bloemen waar eerst saai gras stond. Volgens mij is het ook goedkoper, je zaait een keer in in plaats van om de paar weken die hele bende maaien.

Denken jullie vandaag aan me? Ik heb mijn Hbo test, zodat ik weer terug naar school kan.Ieh spannend. Hopelijk doe je 't beter dan ik het deed. Succes vandaag!
Succes Felix!

Doe je best!
Heel veel succes Felix je kan het!
Felix!
Dierproeven.
Succes Felix!

Ik zit al een paar dagen te zoeken naar hoe een bepaalde plant in mijn tuin heet. Maar nu heb ik het eindelijk gevonden: een witte Japanse roos! Ik heb hem anderhalve maand geleden verplaatst en ben benieuwd of hij het op zijn nieuwe plek wel naar zijn zin zal hebben. De knoppen zijn niet verdroogd en hij lijkt de laatste week 'krachtiger', dus ik heb goede hoop.
Zolang jouw japanse roos maar niet in de ochtendzon staat, zal het wel goedkomen.

Het schijnt dat de bloemknoppen na een koude nacht niet te snel mogen opwarmen, omdat ze dan juist uitdrogen en afvallen.
quote:duet schreef op 08 april 2017 @ 10:41:

Zolang jouw japanse roos maar niet in de ochtendzon staat, zal het wel goedkomen.

Het schijnt dat de bloemknoppen na een koude nacht niet te snel mogen opwarmen, omdat ze dan juist uitdrogen en afvallen.Dank voor de tip!
quote:Opaque schreef op 07 april 2017 @ 18:32:

Ga ik onthouden. Ik mag bijna mijn nieuwe tuin gaan aankleden. Hij is 2 keer zo groot als de huidige tuin. Er komt een groot terras van net iets minder dan 1/3 van de tuin. Verder wordt het gras en planten. Met wel nog een glijbaan en trampoline voor de kinderen. Op het terras komt een tuinkamer die in de zomer helemaal open kan en in de dicht winddicht is. Daarom komen er ook nog verschillende bloempotten. Deze heb ik toch nog van het balkon van nu. Heb nu dus een balkon en tuin.

Voor de oprit zijn we nog aan het kijken wat we doen. Waarschijnlijk stenen waar stukjes gras tussen komen.
Felix, doe je best! In geval van grote stress, denk aan je gelukkige plekje, je tuin!

Leoni, kijk voor de oprit anders eens naar steentijm? Volgens mij was dat in vorige topics een topper tussen stukken leisteen.

De zaadjes beginnen nu op te komen in de vensterbank, ben benieuwd of ik er dit keer serieuze kruidenplantjes aan over houd, ik heb gelukkig een flinke rozemarijn, tijm en laurier, die blijven goed ook in de winter. De salie ziet er nog treurig uit, maar volgens tuinierpro de buurman moet ik die meer tijd geven en evt terug snoeien.

Vandaag verder druk met sociale verplichtingen, dus geen tijd voor tuinieren, misschien morgen wat aanrommelen, we zullen zien!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven