Werk & Studie alle pijlers

Bijscholen

09-04-2017 23:01 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
En tijdje geleden was er een topic over omscholen naar een totaal ander sector. Daarin noemen sommigen dat het vanzelfsprekend zou zijn dat je aan bijscholing doet, om te voorkomen dat je op je 40e/ 50e wegbezuinigd wordt, bijvoorbeeld.

Nu vroeg ik me af, doen jullie regelmatig aan bijscholing? In de vorm van cursussen, workshops, literatuur lezen of opleidingen volgen? En zo ja, die je dat jaarlijks of vaker, of juist minder vaak?

Ik doel daarbij niet direct op de verplichte nummers van je werk, maar echt vanuit jezelf..
TO trapt af..

Ik werk nog maar kort in mijn huidige sector (1,5 jaar) na omscholing en heb nu één post HBO gedaan en een paar workshops. Ben me aan het oriënteren wat ik daarna zal doen.

Las op iemands LinkedIn profiel dat zij zich als doel stelt minimaal eens per jaar 'iets' te doen aan bijscholing en dat vond ik wel een inspirerend idee. Maar wat dan precies..? Richt ik me volledig op mijn huidige sector (diepte) of ga ik meer de breedte in. Ik weet het nog niet..
Als team verzinnen we wat onderwerpen wat ons intresseren. En dan komt er een lijst dat je je in kan schrijven en als er genoeg animo is dan regelt 1 iemand bijscholingen op de kosten van de baas. Het is verbaasdwekkend welke onderwerpen naar voren komen, waar je niet snel aan denkt maar wel heel handig zijn voor je werk. Dus ik heb zo'n 3-4-5 scholingen p.j. ligt eraan of ik mezelf inschrijf.
Bam!!!!
Dat klinkt leuk Ycjoo!

Zijn dat dan losse workshops of ook intensievere cursussen? Ik ben nu wel benieuwd wat voor soort onderwerpen aan bod gekomen zijn?
Literatuur lezen is voor mij geen bijscholing maar onderdeel van mijn werk, dus dat doe ik sowieso. Naar congressen/seminars gaan ook, dus ook daar geen extra ondernemingen nodig.

Echte bijscholing zal dus meer in zijdelingse dingen moeten zitten. Ik heb net een behoorlijk andere functie gekregen (of eigenlijk is mijn bestaande functie behoorlijk gewijzigd) met veel meer leidinggevende taken. Ik zou op dat gebied wel iets willen doen, maar ben nog een beetje zoekende naar wat dan precies.
Ik ben vorig jaar van baan gewisseld en heb net een cursus van 22 weken, twee dagen per week, afgerond. Daarvoor al een korte basiscursus van 8 dagen. Op het programma heb ik nu nog een aantal digitale (zelfstudie) cursussen staan, waar ik ook wel een dag per week voor wil inplannen. Het waren wel echt noodzakelijke cursussen want ik kende het vakgebied maar heel globaal. Nu dus eindelijk wat vastere grond onder de voeten in mijn werk, want op goed geluk bluffen is echt heel intensief
Ja, ik doe elk jaar wel wat, een cursus, workshops... Vooral in eigen vakgebied maar ook wel eens een uitstapje naar wat anders.

Eigenlijk wil ik nu een bepaalde universitaire studie online gaan doen, gewoon voor de lol.

Maar het is verstandiger om dat een paar jaar uit te stellen tot de kinderen iets groter zijn. Dan kan ik er ook veel meer uit halen want dan heb ik meer tijd.
Ik probeer ook jaarlijks iets te doen wat me gaat helpen in de toekomst. Soms iets voor mijn persoonlijke ontwikkeling, soms iets om bij te blijven in mijn vak.

Zo heb ik een paar jaar terug nog een post hbo opleiding gedaan, vorig jaar een interne training en dit jaar wordt het iets vakgerichts met een goed diploma. In mijn vak is stilstand achteruitgang.
Minstens een keer per jaar. Een opleiding, training, cursus o.i.d. Stilstand is m.i. achteruitgang.
Ja, ik volg regelmatig workshops, online trainingen, lees literatuur/ artikelen etc. dat is noodzakelijk in de branche waarin ik werk, de ontwikkelingen gaan erg snel. Daarnaast heb ik net een hele opleiding afgerond. Deze opleiding ben ik gestart vanuit mezelf/ eigen interesse/ motivatie, voor mijn werk niet noodzakelijk, maar heeft wel raakvlakken met mijn werk. Ik kan wat ik geleerd heb gebruiken, dus dat is mooi meegenomen. Ik ga dit jaar denk ik weer een (korte) opleiding volgen, want is me goed bevallen, ik vind het erg leuk steeds om bij te leren. Ik heb begrepen dat dit jaar het laatste jaar is dat een opleiding in sommige gevallen aftrekbaar is van de Belasting.
Ja ik volg minimaal 1 hbo of universitaire opleiding. En daarnaast nog wat losse cursussen.

Voor ieder die dat te duur vindt, vanaf september start duo met een levenslangleren krediet. Zo kun je ook boven de 30 studeren.
Er wordt dus best veel aan bijscholing gedaan!

Nausicaa, ik denk dat je vakliteratuur lezen ook onder bijscholing kan scharen, zeker als je je verdiept in zaken waar je iets aan hebt voor je (toekomstige) werk. Eigenlijk is het dan een soort zelfstudie. Toch?

Minke, jij hebt ook al veel gedaan. Echt tijd vrij plannen voor zelfstudie vind ik sinds nog lastig. Wel dapper dat je je in een van gebluft hebt! Was dat echt een hele andere functie?

Valia, ik heb uni gedaan toen mijn kinderen 3-8 waren. Vond het juist pittiger toen ze ouder werden! Vooral omdat ze steeds later naar bed gaan. Of is jouw kindje echt nog héél klein?

Stilstand is achteruitgang.. Ja zo voel ik dat ook wel een beetje. Maar weet nog steeds niet zo goed of ik nou de breedte of de diepte in wil. Mijn collega's zijn helaas niet zo enthousiast over bijscholing. Doen alleen de verplichte nummers, met een hoop gezucht.
Fientje, hoeveel hbo's en uni's heb je al gedaan dan? En loopt dat niet enorm in de papieren? (Ondanks dat je kunt lenen)

Ik heb eerst hbo gedaan, die studieschuld moet ik nog deels aflossen. Een jaar of tien later nog uni, maar daar heb ik niet voor geleend. Als ik nu een tweede hbo of uni zou doen, betaal ik wel de hoofdprijs natuurlijk. Wel net een post HBO gedaan, ben nu bijna klaar.
quote:Hetisonmogelijk schreef op 09 april 2017 @ 23:15:

Dat klinkt leuk Ycjoo!

Zijn dat dan losse workshops of ook intensievere cursussen? Ik ben nu wel benieuwd wat voor soort onderwerpen aan bod gekomen zijn?Ja losse en intensieve cursussen. Ik werk in de zorg. Het kan van verpleegtechnische handelingen zijn tot gesprekken voeren met familie. Systemen. Palliative zorg. Disciplines. Maar ook omgaan met collega's in moeilijke tijden oid. De onderwerpen verschillen enorm.
Bam!!!!
quote:Hetisonmogelijk schreef op 10 april 2017 @ 08:48:

Er wordt dus best veel aan bijscholing gedaan!

Nausicaa, ik denk dat je vakliteratuur lezen ook onder bijscholing kan scharen, zeker als je je verdiept in zaken waar je iets aan hebt voor je (toekomstige) werk. Eigenlijk is het dan een soort zelfstudie. Toch?

Minke, jij hebt ook al veel gedaan. Echt tijd vrij plannen voor zelfstudie vind ik sinds nog lastig. Wel dapper dat je je in een van gebluft hebt! Was dat echt een hele andere functie?

Valia, ik heb uni gedaan toen mijn kinderen 3-8 waren. Vond het juist pittiger toen ze ouder werden! Vooral omdat ze steeds later naar bed gaan. Of is jouw kindje echt nog héél klein?

Stilstand is achteruitgang.. Ja zo voel ik dat ook wel een beetje. Maar weet nog steeds niet zo goed of ik nou de breedte of de diepte in wil. Mijn collega's zijn helaas niet zo enthousiast over bijscholing. Doen alleen de verplichte nummers, met een hoop gezucht.

Zelfde kunstje maar in een ander vakgebied. Bij mijn sollicitatie heb ik ze ervan overtuigd dat het om het kunstje gaat en dat je de materie wel snel kunt leren. Dat bleek een beetje te optimistisch Maar volgens mij ben ik bij klanten nog niet heel erg door de mand gevallen. Ik meld ook wel dat ik net kom kijken, en dat ik alles kan opzoeken maar nog geen bergen parate kennis heb.

Qua bijscholing heb ik voordat ik hier kwam vooral ook meer praktische vaardigheden gedaan, onderhandelen, slecht nieuws gesprekken, aanspreken e.d. Daar had ik heel veel in te leren, dus wat handvatten waren erg welkom. Ook heb ik een training persoonlijke effectiviteit gedaan, heel zinvol. En nu dus weer wat theorie, om mijn luie hersenen weer wat fitter te krijgen
Ik moet 40 PE-punten per jaar halen. Ieder punt staat voor ongeveer 1 uur nascholing. Die moeten dus geaccrediteerd zijn en je moet je deelname laten registreren, anders tellen ze niet mee.

Ik moet ook wel. Mijn vak verandert ieder jaar en er komt dagelijks jurisprudentie bij dat gevolgen kan hebben. Als je je vakkennis dan niet bijhoudt, ga je echt fouten maken.

Via mijn beroepsvereniging kan ik vrij veel punten halen bij landelijke en regionale bijeenkomsten, waar bepaalde onderwerken meestal vanuit de actualiteit worden toegelicht. Daarnaast volg ik per jaar altijd nog wel een paar cursussen die voor mijn eigen werk van belang zijn, over onderwerpen waar ik veel mee te maken heb in de praktijk.

Voor literatuur bijhouden krijgen we helaas tegenwoordig geen punten meer, maar daar besteed ik per week ook wel minimaal 1-2 uur aan, denk ik, gewoon in mijn vrije tijd.

Via de beroepsvereniging doe ik ook af en toe wat van die persoonlijke ontwikkeling-achtige cursussen.

En binnenkort ga ik een wat grotere cursus doen op strategisch gebied, dus niet echt vakkennis, maar meer strategie en beleid-achtig. En ik wil een cursus tekstschrijven gaan doen, omdat ik de meest geschikte persoon van kantoor ben om onze website bij te houden, maar ik daar ook weer niet zo heel goed in ben en veel van af weet.

Alles bij elkaar besteed ik dus best veel tijd aan bijscholing, eigenlijk.
..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven