Gunnen

13-04-2017 17:10 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me regelmatig het volgende af, en het kwam weer naar boven, omdat ik het hier weer ergens las.

Wat wordt bedoelt met 'gunnen'. Je gunt jezelf iets wel/niet, je gunt het een ander. Is dat een bepaald gevoel?

Het is vast een heel rare vraag, maar ik snap niet wat ik ermee moet.

Mijn schoonfamilie zegt het vaak: dat gun ik jou, dat moet je jezelf gunnen. En ik begrijp de strekking, maar kan het niet snappen. Ik heb het denk ik 21 jaar niet gehoord dat woord (toen leerde ik mijn man kennen)

Heeft het te maken met jaloezie? Als je iets gunt, ben je niet jaloers ofzo???
Oja, ik heb het mijn man eens gevraagd, maar die vond het raar dat ik het niet snapte en we kwamen in een cirkeltje.
Ik begrijp er helemaal niets van.
Ja het is een rare vraag
Koop een woordenboek.
'Ik wens jou dat en dat toe'.

Of als iemand enorm druk is met allemaal problemen in gezinssituatie maar geen dagje naar een welness ofzo durft te gaan vanwege plichtsbesef, ik noem maar wat, dan kan ik zeggen 'gun jezelf dat dagje welness! Sta jezelf toe dat jij dat gerust mag doen, want je hebt het nodig, je knapt ervan op!'

Dus dat.
Ok. Dan doe ik het gewoon zonder en blijf ik me verbasen.
Bij mij heeft het niets met jaloezie te maken als ik dat zeg. Als ik zeg 'gun jezelf dat heerlijke dagje strand, want daarna ben je weer helemaal chill' hoef ikzelf niets met strand te hebben.
quote:japin schreef op 13 april 2017 @ 17:19:

Ok. Dan doe ik het gewoon zonder en blijf ik me verbasen.Hoezo zonder?
quote:japin schreef op 13 april 2017 @ 17:19:

Ok. Dan doe ik het gewoon zonder en blijf ik me verbasen.En wat betekendT dat?

En zonder wat ga je wat doen?

EDIT.
TO, stel je wil je oude fiets verkopen. (Je hebt die fiets niet meer nodig.)

Je wil er bedrag X voor hebben.

Dan komt je aleenstaande vriendin met haar drie kinderen bij je in de buurt wonen.

De oudste dochter heeft een fiets nodig om naar de middelbare school te fietsen.

Je biedt aan dat die dochter jouw oude fiets gratis mag hebben omdat je het haar (en haar moeder) gunt.

Dus je gaat niet lopen miepen dat je via MP nog 100 Euro voor die fiets had kunnen krijgen.

Snap je?

Het heeft te maken met compassie. (A.j.b. niet vragen wat compassie is.)
Stamppot?
quote:Ivy_Signe schreef op 13 april 2017 @ 17:19:

'Ik wens jou dat en dat toe'.

Of als iemand enorm druk is met allemaal problemen in gezinssituatie maar geen dagje naar een welness ofzo durft te gaan vanwege plichtsbesef, ik noem maar wat, dan kan ik zeggen 'gun jezelf dat dagje welness! Sta jezelf toe dat jij dat gerust mag doen, want je hebt het nodig, je knapt ervan op!'

Dus dat.

Bedankt. Wat ik hieruit haal, is: "sta jezelf toe".

dat impliceert dat je jezelf ook dingen niet zou toestaan. Sad
quote:Trevina schreef op 13 april 2017 @ 17:22:

Dan komt je aleenstaande vriendin met haar drie kinderen bij je in de buurt wonen.

De oudste dochter heeft een fiets nodig om naar de middelbare school te fietsen.

Je biedt aan dat die dochter jouw oude fiets gratis mag hebben omdat je het haar (en haar moeder) gunt.

Dus je gaat niet lopen miepen dat je via MP nog 100 Euro voor die fiets had kunnen krijgen.

Snap je?

Het heeft te maken met compassie. (A.j.b. niet vragen wat compassie is.)Vast wel.
quote:Trevina schreef op 13 april 2017 @ 17:22:

Snap je?

Het heeft te maken met compassie. (A.j.b. niet vragen wat compassie is.)Is dat niet gul?
quote:japin schreef op 13 april 2017 @ 17:11:

Oja, ik heb het mijn man eens gevraagd, maar die vond het raar dat ik het niet snapte en we kwamen in een cirkeltje.

Vraag hem dan om voorbeelden.

Uitroepen "Snap je dat niet eens." is niet echt constructief.
quote:japin schreef op 13 april 2017 @ 17:24:

[...]

Bedankt. Wat ik hieruit haal, is: "sta jezelf toe".

dat impliceert dat je jezelf ook dingen niet zou toestaan. Sad

Jaja, weer zo een. Pff.

En wat is Sad?
Ik gun het je omdat je het verdient? Ik vind je Goed!
quote:bossanova schreef op 13 april 2017 @ 17:24:

[...]

Is dat niet gul?Ja, het is gul/vrijgevig, omdat je het iemand gunt.
quote:Trevina schreef op 13 april 2017 @ 17:24:

[...]

Vraag hem dan om voorbeelden.

Uitroepen "Snap je dat niet eens." is niet echt constructief.Wel logisch in dit geval.
Nou, bizarre shit hoor die Nederlandse taal.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Als je 50 euro hebt en je man een trui nodig hebt, je dat geld aan hem geeft, alleen om hem blij te weten, dus zuiver omdat je hem een plezier doet. Dus niet om zelf de blits te maken, om hem te binden, of uit schuldgevoel.

Het kan ook om niet-materiële zaken gaan trouwens en het is niet hetzelfde als jezelf wegcijferen, tegen je moraal ingaan of de deurmatstatus aannemen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
'Ik gun het je' betekent gewoon dat je goedgekeurd bent.
quote:Fee-de-Goede schreef op 13 april 2017 @ 17:22:

[...]

En wat betekend dat?

En zonder wat ga je wat doen?Als je dan mensen gaat verbeteren....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven