Gunnen

13-04-2017 17:10 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me regelmatig het volgende af, en het kwam weer naar boven, omdat ik het hier weer ergens las.

Wat wordt bedoelt met 'gunnen'. Je gunt jezelf iets wel/niet, je gunt het een ander. Is dat een bepaald gevoel?

Het is vast een heel rare vraag, maar ik snap niet wat ik ermee moet.

Mijn schoonfamilie zegt het vaak: dat gun ik jou, dat moet je jezelf gunnen. En ik begrijp de strekking, maar kan het niet snappen. Ik heb het denk ik 21 jaar niet gehoord dat woord (toen leerde ik mijn man kennen)

Heeft het te maken met jaloezie? Als je iets gunt, ben je niet jaloers ofzo???
bah wat maken jullie het ingewikkeld allemaal.

Als je iemand iets gunt dan ben je gewoon blij met het feit dat iemand iets heeft of je wenst iemand iets toe.

Als je dat gevoel niet hebt dan heb je met name gebrek aan empathie; oftewel je kan zelf niet 'plaatsvervangend' blij zijn voor iemand.

Zo moeilijk is het allemaal niet.
Ik gun jou het woordenboek!
Wat als je de een meer gunt dan de ander?
Snap je het al een beetje To?
quote:japin schreef op 13 april 2017 @ 17:37:

[...]

Ok, toewensen. Alleen als je zegt: ik gun je het laatste gebakje, klopt dat niet helemaal...

Maar ik begin het te gebruiken. ik heb denk ik steeds andere woorden gebruikt om dit te zeggen.

Ik gun wens jullie allemaal een hele fijne avond
quote:shifty schreef op 13 april 2017 @ 18:23:

bah wat maken jullie het ingewikkeld allemaal.

Als je iemand iets gunt dan ben je gewoon blij met het feit dat iemand iets heeft of je wenst iemand iets toe.

[..]

Zo moeilijk is het allemaal niet.Of gewoon wat Shifty zegt.
Je kan iemand toch ook een fijne avond gunnen. Nu snap ik het ook niet meer hoor.
Iemand gunt je iets omdat je het verdient. Al het goede in zijn of haar leven wensen.

Je kunt jezelf ook al het goede wensen en dus gun je die leuke baan of wat je wenst, aan je zelf.

Zelf kun je anderen ook het beste gunnen wat ze wensen. Veel geluk, je verdient het, ik gun het je,

Sommige mensen gunnen anderen niks. Dat zijn niksgunners die alleen maar iets doen als ze er zelf beter van worden.
quote:Bblientje schreef op 13 april 2017 @ 18:32:

Je kan iemand toch ook een fijne avond gunnen. Nu snap ik het ook niet meer hoor.

Ja, maar niet in z'n algemeenheid, zoals TO dat deed. Dan wens je iedereen een fijne avond.

Je kunt iemand individueel wel een fijne avond gunnen, bijvoorbeeld als iemand een zieke moeder heeft en al maanden opgeslokt wordt door zorgtaken voor de zieke moeder. Als diegene dan eindelijk eens een avondje uiteten met haar man heeft gepland, dan gun je haar een fijne avond.

Iets exclusiefs dus.
quote:Bblientje schreef op 13 april 2017 @ 18:32:

Je kan iemand toch ook een fijne avond gunnen. Nu snap ik het ook niet meer hoor.Ja klopt, zat even te dollen. Sorry.
Iemand iets gunnen is gewoon het oprecht het beste voor hebben met diegene. Je kan bijv iets voor iemand doen zonder daar zelf beter van te worden
Je kent het gevoel niet, dus jij gunt dan kennelijk niemand iets. Dat kan. Het is de ultieme geestelijke armoede, maar het kan.
Als je ,zoals ik, 20 keer het woord gunnen leest, wordt het echt een raar, maf woord.
Ik gun iedereen evenveel, wat inhoudt dat ik een aantal mensen een groot kapitaal verlies gun.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven