Mijn ouders..

14-04-2017 00:11 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders zijn boos op mij, terwijl ik eigenlijk boos op hun hoort te zijn, denk ik?

Ik heb een spaarpot daar zat 400 euro in, ik heb er eerder deze maand al 200 euro uit gehaald, omdat ik krap zat, wel heb ik gewoon een baan en verdien ik best goed alleen heb ik zoveel uitgegeven dat ik er wel even wat uit moest halen, elke maand gooi ik er 200 euro in van mijn salaris om te sparen voor later, maar toen ik 2 dagen geleden 50 euro uit m'n spaarpot wilde halen zat er niks meer in, alleen een briefje waar op stond 400,- en m'n naam, ik wist dat m'n ouders die dag daarvoor naar Duitsland zijn gegaan om inkopen te doen voor hun marktkraam, en ze zitten best krap ze hebben veder ook geen vast werk, ze staan alleen in het weekend op de markt.

Maar goed mijn geld was ineens weg en ik vond dat best vervelend.

Toen ik vandaag na m'n werk thuis kwam ging ik aan m'n moeder vragen waarom m'n geld uit m'n spaarpot ineens weg was. Dat vond ze niet leuk, ze voelde zich gelijk aangevallen. Ze had ook liever gewild dat ik het eerst aan haar vroeg of ik die 200 euro wel mocht pakken.

Maar dan denk ik van, het is toch mijn geld? Ik heb er voor gewerkt en het is mijn spaarpot toch?

Maar nu is mijn ma teleurgesteld en mijn stiefvader laaiend, omdat ik vraag waar mijn geld naartoe is waar ik voor heb gespaard, is dit eerlijk?

Ik ben trouwens 22 jaar.
quote:HasseSimonsdochter schreef op 14 april 2017 @ 07:09:

Je klinkt als een klein kind. Thuis wonen, spaarpot, etc. Verder klink je egoïstisch dat je ouders het erg krap hebben en jij maar 100 euro betaalt. Overigens vind ik niet dat het dan zomaar gepakt mag worden. Ga op jezelf dan is het probleem opgelost.Eens.
quote:elfjetwaalfje schreef op 14 april 2017 @ 07:18:

Dat je ouders geld van je hebben geleend zonder jouw toestemming kan echt niet. Dat jij met een inkomen van 1200 Euro 100 Euro kostgeld aan je ouders betaalt kan ook echt niet. Je ouders dragen zo bijna 400 Euro per maand bij aan jouw kosten van levensonderhoud, terwijl je het gemakkelijk helemaal zelf kunt betalen; en dat is ook normaal als je 22 jaar bent. Advies: vergeef je ouders, vraag niet om terugbetaling, verhoog je kostgeld tot 500 Euro per maand en vraag je ouders jou te vergeven dat je hen voor jouw kosten hebt laten opdraaien.

Verdere info over kostgeld vind je hier bij het NIBUD

500 euro is wel heel veel kostgeld hoor. Als ouders kun je beslissen om alle kosten te delen of alleen die kosten die werkelijk stijgen en dalen met de aan- of afwezigheid van een kind. Hier bleek het krap 200 euro/maand te schelen toen dochter er vijf maanden niet was. Alleen voeding en water en energie gingen werkelijk in verbruik omlaag.

Hypotheek, kabel, waterschapsbelasting, verzekeringen, bleven gelijk.
On topic vind ik het ook niet kunnen dat je ouders geld van je wegnemen. En zeker niet dat zij nu boos zijn.

Omdat je je bedrag aan kostgeld hier zelf bij hebt betrokken door het te melden in de openingspost vind ik dat ik wel kan melden dat ik het erg laag vind. Je werkelijke verbruik thuis is meer dan die 100 euro die je betaalt. Dus als je ouders krap zitten is het best raar dat zij nog bijdragen aan jouw leven terwijl jij 1200 euro te besteden hebt.
Volgens mij wordt het tijd dat je zelfstandig gaat wonen.
Ik vind het überhaupt onzin dat je als kind moet bijdragen omdat je ouders financiële keuzes maken en daarom krap zitten. De stiefvader kan toch een willekeurige baan aannemen en in de weekenden met mams op de markt gaan staan? En mams kan toch doordeweeks ook in loondienst?

TO; ik zou woest geweest zijn. Niet om het lenen an sich, maar om het stelen en omdat ze zegt dat je je eigen geld niet mag uitgeven. Dat gezegd hebbende vind ik het wel gek dat je zelf zo weinig spaargeld hebt. Je zit nu in de luxepositie dat je weinig kosten hebt, ik zou veel meer gaan sparen om jezelf een goede start mee te geven wanneer je de deur uitgaat.
Ja, het is jouw spaarpot. Verder snap ik de verhoudingen niet. Toen ik 18 was en werkte "gaf" ik geld aan mijn ouders als bijdrage. Als ze zelf het geld van mijn rekening of uit mijn spaarpot hadden gehaald dan was het huis te klein geweest. Het idee!
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Oh jij gaf geen bijdrage in de huishouding? Dat had eerst geregeld moeten worden. Als je ouders dat in een spaarpotje voor jou hadden willen doen dan was dat hun eigen beslissing geweest. Dat mogen ze doen. Ze mogen het ook gewoon besteden.

Wat een rotzooitje heeft ieder van jullie ervan gemaakt!
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Misschien heeft ze onlangs wel een grote uitgave gedaan, een auto gekocht bijvoorbeeld waar nog onderhoud achter weg kwam. Dan snap ik het wel dat je zelf ook ff krap bij kas zit.

Snap niet waarom het hele forum over haar heen valt, alsof zij de onvolwassene is hier. Haar ouders hebben 100 euro met haar afgesproken en dan is het de verantwoordelijkheid van de ouders om meer geld te vragen. Sowieso is 't erg onvolwassen van ze om niet meer dan die marktdagen te werken. Zoek dan er naast nog een andere baan als je te kort komt denk ik dan. En geld pakken zonder te vragen is bij mij echt een no-go. Ik zou laaiend zijn naar mijn ouders toe als ze het zo deden. Hadden ze er om gevraagd dan gaf ik het wel.
Oh en ik zou geen potje met geld meer in huis willen hebben, zet het op een spaarrekening wel zo veilig.

Hoelang verdien je al zo veel geld? En waarom spaar je niet meer?

Als ik jou was zou ik liever op me zelf gaan wonen maar om dat te kunnen bekostigen moet je uitgavenpatroon wel anders worden. Dus zet hem op!
quote:Jonari schreef op 14 april 2017 @ 01:30:

[...]

Nou hulde hoor dat jij dat allemaal doet.

Maar snap niet waarom TO zich moet schamen.

Haar ouders moeten zich schamen.

To werkt voor haar geld en bepaalt zelf wat ze ermee doet. Als je geld nodig hebt of als ouder vindt dat er anders met geld moet worden omgegaan bespreek je dat. Je gaat niet zomaar geld pakken

En nog bozig doen ook als er wat van wordt gezegd.

Ik zou als moeder wel op sparen aandringen maar ook dat is to's eigen keuze.
quote:Ik heb een spaarpot daar zat 400 euro in, ik heb er eerder deze maand al 200 euro uit gehaald, omdat ik krap zat, wel heb ik gewoon een baan en verdien ik best goed alleen heb ik zoveel uitgegeven dat ik er wel even wat uit moest halen, elke maand gooi ik er 200 euro in van mijn salaris om te sparen voor later,Even hierop inhaken hoor. Dat 'later' is blijkbaar 'volgende maand' bij jou? Of hou je jezelf voor de gek en bedoel je echt dat je voor 'later' (als je op jezelf gaat wonen bijvoorbeeld) spaart? Want dat wil dus niet echt lukken hè. Als jij elke maand 200 euro spaart voor later moet je dus 2400 euro per jaar sparen en dat gebeurt geloof ik niet want je geeft het telkens toch weer uit. Eigen keus hoor, maar dan kun je beter het beestje bij de naam noemen en (aan jezelf) toegeven dat je niet spaart.
quote:Oddish schreef op 14 april 2017 @ 08:06:

Misschien heeft ze onlangs wel een grote uitgave gedaan, een auto gekocht bijvoorbeeld waar nog onderhoud achter weg kwam. Dan snap ik het wel dat je zelf ook ff krap bij kas zit.

Snap niet waarom het hele forum over haar heen valt, alsof zij de onvolwassene is hier. Haar ouders hebben 100 euro met haar afgesproken en dan is het de verantwoordelijkheid van de ouders om meer geld te vragen. Sowieso is 't erg onvolwassen van ze om niet meer dan die marktdagen te werken. Zoek dan er naast nog een andere baan als je te kort komt denk ik dan. En geld pakken zonder te vragen is bij mij echt een no-go. Ik zou laaiend zijn naar mijn ouders toe als ze het zo deden. Hadden ze er om gevraagd dan gaf ik het wel.

We weten niet hoe de afspraak tot stand is gekomen en hoe ze juist op dit bedrag uitkwamen. Veel ouders, dat lees ik hier namelijk best vaak, geven zakgeld op gevoel en vragen kostgeld op gevoel. Zonder ooit te berekenen hoeveel in die situatie reëel zou zijn.

Van mij hoeft TO niet meer te geven hoor, als haar ouders dit prima vinden zeker niet. Ik krijg alleen het idee dat TO ook zelf geen reëel beeld heeft van kosten voor een huishouding etc. Dus best handig als TO hier leest dat 100 euro eigenlijk heel weinig is, als ze het zelf bijvoorbeeld best veel vindt.
quote:S-Groot schreef op 14 april 2017 @ 08:17:quote:Ik heb een spaarpot daar zat 400 euro in, ik heb er eerder deze maand al 200 euro uit gehaald, omdat ik krap zat, wel heb ik gewoon een baan en verdien ik best goed alleen heb ik zoveel uitgegeven dat ik er wel even wat uit moest halen, elke maand gooi ik er 200 euro in van mijn salaris om te sparen voor later,Even hierop inhaken hoor. Dat 'later' is blijkbaar 'volgende maand' bij jou? Of hou je jezelf voor de gek en bedoel je echt dat je voor 'later' (als je op jezelf gaat wonen bijvoorbeeld) spaart? Want dat wil dus niet echt lukken hè. Als jij elke maand 200 euro spaart voor later moet je dus 2400 euro per jaar sparen en dat gebeurt geloof ik niet want je geeft het telkens toch weer uit. Eigen keus hoor, maar dan kun je beter het beestje bij de naam noemen en (aan jezelf) toegeven dat je niet spaart.Misschien stort ze wel eens in de zoveel tijd het geld bij haar bank.
Wauw... Ik zou zeker boos zijn op mijn ouders.. het is niet normaal dat je zomaar geld pakt uit de spaarpot van je kind en helemaal niet nornaal zij vervolgens boos worden! Jouw ouders kiezen ervoor om enkel het weekend te werken, dus moeten zij ook de nadelen hiervan ondervinden! Ik zou ook wel lkkr maar een paar dagen willen werken en op de zak van een ander willen teren, Maar zo zit de wereld niet in elkaar

Een spaarpot is niet vreemt, ook al ben je jn de 20.. Ik heb ook nog steeds een spaarpotje met cash geld, altijd handig on in huis te hebben. En ik ken nog veel meer volwassenen die dit hebben...

Qua kostgeld.. wat zijn mensen hier bevooroordeeld zeg!! 100 euri is afgesproken. Niemand weet of TO zelf haar rekeningen betaald en wellicht ook die van haar ouders soms? Het is aan je ouders on hier afspraken met jou over te maken en niet andersom..
quote:Xulta schreef op 14 april 2017 @ 00:26:

[...]

Is dat echt zo raar?????

Nee... ik ben 37 en ik heb er ook een.... maar ik spaar er klein geld in. Soms wat groter geld...

Krap of niet, dit soort dingen vraag je eerst. iets met wederzijds respect.....
Don't cry, buy a bag and move on.
quote:S-Groot schreef op 14 april 2017 @ 08:17:quote:Ik heb een spaarpot daar zat 400 euro in, ik heb er eerder deze maand al 200 euro uit gehaald, omdat ik krap zat, wel heb ik gewoon een baan en verdien ik best goed alleen heb ik zoveel uitgegeven dat ik er wel even wat uit moest halen, elke maand gooi ik er 200 euro in van mijn salaris om te sparen voor later,Even hierop inhaken hoor. Dat 'later' is blijkbaar 'volgende maand' bij jou? Of hou je jezelf voor de gek en bedoel je echt dat je voor 'later' (als je op jezelf gaat wonen bijvoorbeeld) spaart? Want dat wil dus niet echt lukken hè. Als jij elke maand 200 euro spaart voor later moet je dus 2400 euro per jaar sparen en dat gebeurt geloof ik niet want je geeft het telkens toch weer uit. Eigen keus hoor, maar dan kun je beter het beestje bij de naam noemen en (aan jezelf) toegeven dat je niet spaart.

Kan natuurlijk dat to af en toe een storting op de bank heeft gedaan. En dus x aantal maand thuis spaart en vervolgens stort.

Ik vind het echt absurd dat to hier zo wordt aangevallen over kostgeld en ga het huis uit. To doet niks fout he, die ouders zitten fout. Zij hebben geld gestolen, niet to... 100 euro per maand voor effectief zo'n 16 dagen avonden/nachten per maand daar vind ik best redelijk. Want in die dagen werkt ze overdag waarschijnlijk dus is ze er alleen in de avonduren, zal ze hooguit dus 16 keer douchen en meeëten, de rest van de kosten blijft redelijk gelijk. De huur etc stijgt echt niet omdat zij er slaapt.

Ouders jatten geld en to moet maar meer gaan betalen of het huis uit. Omgekeerde wereld mensen.

Gedraagt je moeder zich nog steeds zo idioot to?
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Moeder had geen geld van jou mogen pakken zonder toestemming. Soms is het moeilijk om hand in eigen boezem te steken en te erkennen dat wat je hebt gedaan niet okee was. Misschien is die boosheid een manier om zichzelf te verdedigen.

Aan de andere kant is 100 euro kostgeld niet veel. Als jij nu afspreekt dat ze geen geld zonder jouw toestemming pakken en daarbij zelf aanbiedt om het kostgeld met bijvoorbeeld 100 euro te verhogen, dan ben jij degene die zich als een volwassene gedraagt.
quote:sassa_82 schreef op 14 april 2017 @ 00:35:

Vervelend dat je ouders krap zitten, maar dat geeft ze geen recht om geld uit jouw spaarpot te pakken!Dit dus
Probeer meer dan die 200 euro te sparen. Dat moet toch wel lukken van 1200 euro als je verder weinig uitgaven hebt?

Als je 500-750 euro spaart, dan heb je over een paar maanden een leuk bedragje en kun je de eerste uitgaven doen wanneer je op jezelf gaat.
quote:S-Groot schreef op 14 april 2017 @ 08:17:quote:Ik heb een spaarpot daar zat 400 euro in, ik heb er eerder deze maand al 200 euro uit gehaald, omdat ik krap zat, wel heb ik gewoon een baan en verdien ik best goed alleen heb ik zoveel uitgegeven dat ik er wel even wat uit moest halen, elke maand gooi ik er 200 euro in van mijn salaris om te sparen voor later,Even hierop inhaken hoor. Dat 'later' is blijkbaar 'volgende maand' bij jou? Of hou je jezelf voor de gek en bedoel je echt dat je voor 'later' (als je op jezelf gaat wonen bijvoorbeeld) spaart? Want dat wil dus niet echt lukken hè. Als jij elke maand 200 euro spaart voor later moet je dus 2400 euro per jaar sparen en dat gebeurt geloof ik niet want je geeft het telkens toch weer uit. Eigen keus hoor, maar dan kun je beter het beestje bij de naam noemen en (aan jezelf) toegeven dat je niet spaart.

Eens,

Je bent niet zo goed in sparen TO

En de optie die andere mensen hier schrijven op S groot bericht misschien stort ze in de zoveel tijd na een spaarrekening..

Wat is dan het nut van de spaarpot.. Ik kan gewoon vanaf mijn rekening na mijn spaar rekening storten,

Toen ik dit hierboven van TO las moest ik wel lachen (niet wat haar ouders deden natuurlijk)
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
quote:mamsvan schreef op 14 april 2017 @ 08:47:

[...]

Eens,

En de optie die andere mensen hier schrijven op S groot bericht misschien stort ze in de zoveel tijd na een spaarrekening..

Wat is dan het nut van de spaarpot.. Ik kan gewoon vanaf mijn rekening na mijn spaar rekening storten,

Toen ik dit hierboven van TO las moest ik wel lachen (niet wat haar ouders deden natuurlijk)Ik heb ook een potje cash in huis en alles wat daarvan overblijft die maand gaat in de spaarpot en bij bedrag x naar de bank...dus zo vreemd vind ik het niet.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
quote:mamsvan schreef op 14 april 2017 @ 08:47:

[...]

Eens,

Toen ik dit hierboven van TO las moest ik wel lachen (niet wat haar ouders deden natuurlijk)

Ik ken iemand die dat ook doet, heeft contant een apart spaarpotje voor als het echt nodig is en pleurt daarnaast bijna alles op haar spaarrekening. Zo heoft ze nooit terug te boeken van haar spaar naar haar betaalrekening. En als ze keer krap (ze gaat spontaan uit eten) kan ze gewoon dat contante geld pakken. En toch spaart ze. Zo vreemd vind ik het niet.

(en het ligt aan je spaarrekening of je het geld gelijk of pas een dag later hebt, dat scheelt ook mee in je keuze om contant geld te houden)
quote:Oddish schreef op 14 april 2017 @ 08:06:

Snap niet waarom het hele forum over haar heen valt, alsof zij de onvolwassene is hier. Haar ouders hebben 100 euro met haar afgesproken en dan is het de verantwoordelijkheid van de ouders om meer geld te vragen. Sowieso is 't erg onvolwassen van ze om niet meer dan die marktdagen te werken. Zoek dan er naast nog een andere baan als je te kort komt denk ik dan. En geld pakken zonder te vragen is bij mij echt een no-go. Ik zou laaiend zijn naar mijn ouders toe als ze het zo deden. Hadden ze er om gevraagd dan gaf ik het wel.Dit dus, ik sta echt versteld over de reacties. Als de ouders 100 euro kostgeld te weinig vinden moeten ze daarover in overleg. Zomaar iets uit de spaarpot halen en dan nog boos worden ook, dat is echt belachelijk van ze.
TO haar (stief)ouders zitten krap bij kas omdat ze amper werken, heeft TO toch geen schuld aan?

Geld op de bank zetten.
quote:_Marana_ schreef op 14 april 2017 @ 08:57:

[...]

Dit dus, ik sta echt versteld over de reacties. Als de ouders 100 euro kostgeld te weinig vinden moeten ze daarover in overleg. Zomaar iets uit de spaarpot halen en dan nog boos worden ook, dat is echt belachelijk van ze.Dit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven